2025-02-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Polisen är fortsatt ansvariga för utredning av hela händelsen. Det försvårar för de efterlevande till de mördade att det inte kommer att bli någon rättegång med en dom från en domstol, som sen styr vem som har vilket ansvar för vilka brottsoffer.

En grupp som nästan helt fallit bort från medias rapportering är de 5-6 svårt skadade personerna. Ingen behöver längre intensivvård utan alla är överförda till andra vårdavdelningar. En person lär vara utskriven till hemmet. Allt är så fokuserat på de mördade och de här skadade människorna kommer inte heller att få en dom att stödja sina krav emot. Vi, och de själva förstås, vet väldigt lite om hur svåra handikapp de kommer att få. Hur lång tid kommer de att vara sjukskrivna och hur mycket förlorar de ekonomiskt på att ha blivit skadade av RA, som inte kommer att ställas till svars för något.

Egentligen bör de sex skadade lyftas in i rubriken här och stå tillsammans med de som dog under hans anfall. De sex skadade var faktiskt utsatta för mordförsök.
jag TROR att den som skrevs ut först och sannolikt enda hittills är den Kvinna som var med när dom första sköts (uppfattar det som att det var då han började i alla fall) och hamnade under kroppar, fick rökskador och vårdades akut. Läget var väl kritiskt även för henne, hölls vid liv med HLR av andra överlevare efter dom sökt skydd och hon vårdades akut på någon lungavdelning. Det gick ut uppgifter om att en av dom vårdade inte var vårdad för skottskador utan rökskador och enligt en intervju som skedde ungefär en vecka efter var hon då utskriven.
Citera
2025-02-21, 11:44
Medlem
hr4fninns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det är väl inte otroligt att RA har varit del i något på nätet, via spel och/eller andra forum. Kanske specifikt för skolskjutningar eller liknande. Hoppas att han inte har raderat/förstört sina tidigare hårddiskar, men mycket tyder på att han planerat det här en längre tid, och för det försökt optimera sina chanser att lyckas genom att läsa på. Han har monterat ner sitt liv den senaste tiden.

Gitarrfodralet, det övertydliga paraplyet talar sitt eget språk.

Vad signalerar han med det övertydliga paraplyet?
Citera
2025-02-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej det är inte samma. Tråkigt att det fanns avbrott i filmen, det rör ju till det. Jag har utgått från en uppgift om att filmen, enligt tidsstämpel, startade 12:32:30. Tio minuter in i filmen anges då som 12:42:30. Kan första polispatrullen ha haft distraktionsgranater med sig? Då blir det lättare att få ihop det verkliga händelseförloppet tidsmässigt. Klart är i alla fall att det skjuts en hel del efter det att larmet drar igång men att det inte hörs fler skrik. Hemsk film att lyssna på. Inget som rekommenderas.
Nej, första polispatrull lär inte ha haft distraktionsgranater. Det är inget man springer runt med. Det är insatsstyrkan som använder såna. Dom bör ha använts efter han tog sitt liv. Är ganska säker på att dom inte används i filmen. Men jag vet förstås inte..
Citera
2025-02-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikk.soerensen
Fattas det runt 30 skott då i din tidslinje eller har jag räknat fel som vanligt?

Ja, här är det väl 44 skott och några dova ”explosioner” som jag tror är distraktionsgranater snarare än hagelskott. Så om han sköt 70 skott så fattas det 26.
Citera
2025-02-21, 11:49
Medlem
Citat:
Nej det är inte samma. Tråkigt att det fanns avbrott i filmen, det rör ju till det. Jag har utgått från en uppgift om att filmen, enligt tidsstämpel, startade 12:32:30. Tio minuter in i filmen anges då som 12:42:30. Kan första polispatrullen ha haft distraktionsgranater med sig? Då blir det lättare att få ihop det verkliga händelseförloppet tidsmässigt. Klart är i alla fall att det skjuts en hel del efter det att larmet drar igång men att det inte hörs fler skrik. Hemsk film att lyssna på. Inget som rekommenderas.
Jag får ta ansvar för det där med 12:32:30. Jag läste det i någon artikel där tidningen hade analyserat originalfilmen.

Tyvärr har jag inte hittat igen den artikeln.

Toalettfilmen är heller inte vattentät som källa eftersom filmaren gjort pauser i filmandet, utan det är nog mera vittnesuppgifter som ger den klaraste bilden.
Citera
2025-02-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Fast om skolan är stor med många och långa korridorer och ännu fler rum så är det inte enkelt för Polisen att jobba sig igenom denna labyrint.
I tidigare fall av liknande skjutningar utomlands så kapar Polisen bara strömmen, och även tex vattnet.
I och med att belysningen försvinner så blir GM desorienterad. Dessa GMs har ingen riktigt väl genomtänkt flyktplan, utan gömmer sig i någon vrå.

Att fly är nästan helt omöjligt eftersom att byggnaden blir omringad är förstås också viktigt.

Ljudet från skottlossningarna sprider sig i hela byggnaden och då vet man inte varifrån ljudet kommer.

Så det kan mycket väl ha tagit en hel timme att ringa in GM,
om Polisen genomsökt rum efter rum.

Outlook och Hotmail hade en övre gräns på 270 dagar, att kontot inaktiverades efter dessa dagar.
Det kan ibland återaktiveras även om man begärt radering av kontot.
Nu vet jag dock inte alls hur det ligger till där ?
Bara att testa och vänta ut de 270 dagarna.

Vad menar du med säker ? Det finns inget som heter säkerhet här. Säkra för vem eller vad ?
Nej de är inte säkra i den meningen att samma emejladress kan återanvändas av en ny användare, på så vis kan Polisen få för sig att den nye användaren är brottslingen.

Epostservrar som det är någon kvalitet på kör backuper minst en gång per dygn.
Detta i händelse av krascher eller angrepp utifrån, att hela katalogen kan återskapas på både sända och mottagna mejl.

Så kan det kanske vara i andra länder men det var inte vad som hände på Risbergska så det känns inte riktigt relevant.
Polisen har gått ut med alla klockslag inkl när de gick in och började säkra byggnaden. Killen på toaletten befann sig i närheten där flera skadade var ganska långt in i byggnaden, alltså hade polisen säkrat vägen dit i o m att de kunde visitera honom.
Kritiken bygger på att de så sent släppte in vårdpersonalen som kunde ta hand om de skadade.

Gällande burned mailadresser handlade min fråga om ifall RA använde dessa för att innehåll eventuellt raderas helt efter ett tag och är inte sökbart i efterhand likt Outlook t ex. Alltså är på så sätt säkra plattformar,

Alternativt att servrar den datan ligger på finns i länder där svenska polisen inte kan komma åt eller om syftet han hade med burned mail var enbart random adresser.
Citera
2025-02-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag får ta ansvar för det där med 12:32:30. Jag läste det i någon artikel där tidningen hade analyserat originalfilmen.

Tyvärr har jag inte hittat igen den artikeln.

Toalettfilmen är heller inte vattentät som källa eftersom filmaren gjort pauser i filmandet, utan det är nog mera vittnesuppgifter som ger den klaraste bilden.

Så är det. Men möjligen går det, genom att kombinera polisens uppgifter med det som hörs i filmen, att skatta hur länge kameran var avstängd. Men det blir antaganden. Det kan bli lättare allt eftersom ytterligare uppgifter kommer fram.
Citera
2025-02-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Enligt de tidslinjer som publicerats tog han livet av sig 12.45 och hittades död 13.40. 55 minuter, nära nog en timme.
Du har ju vänt lite på siffrorna och menar att han hittades död en kvart innan sista skottet.

https://yle.fi/a/7-10072998
Ja det blev lite fel
Citera
2025-02-21, 12:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det borde tyda på att polisen vet något, men inte tillräckligt om någon kontakt som RA har haft med någon irländare. Nytt eller gammalt?

Det är väl inte otroligt att RA har varit del i något på nätet, via spel och/eller andra forum. Kanske specifikt för skolskjutningar eller liknande. Hoppas att han inte har raderat/förstört sina tidigare hårddiskar, men mycket tyder på att han planerat det här en längre tid, och för det försökt optimera sina chanser att lyckas genom att läsa på. Han har monterat ner sitt liv den senaste tiden.

Gitarrfodralet, det övertydliga paraplyet talar sitt eget språk.

Gissar även att inväntandet till efter lunchen, strategisk placering i korsning av korridorer/toalettrad är lika noga planerad och kanske tipsad från annan. Att ha god tid på sig innan, inte vara stressad, överraska när alla salar är öppna, och många på gång in, stategisk placering med toa att gömma sig i, kl om, nära hörn med dörrar,och korridorer i flera riktningar osv.

Han har läst på och kommunicerat med andra i samma typ av tankar, det är ganska troligt.

Han kanske inte r datasnille som någon ville visa, men han är inte korkad. Man glömmer så lätt att medan de flesta andra männskor trots allt har kontakt med andra i jobb, familj, vänner osv, lär man sig mycket som man inte tänker på. Varje dag.

Om man i princip är helt isolerad från familj, vänner, och arbete, är man hänvisad till sin egen förmåga, och internet. Processen ser annorlunda ut.

Att RA kände till t ex Rumble, kan ha sitt ursprung i att någon har tipsat honom, någon han har haft kontakt med på ett eller annat sätt.

Har inte Google och YouTube sitt europeiska säte i Irland? Kanske fler tech företag som tillhandahåller tjänster i form av "sociala medier" om man vill veta vad han sett och lyssnat på, deltar i kommentarsfält
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-21 kl. 12:14.
Citera
2025-02-21, 12:07
Medlem
Citat:
Så är det. Men möjligen går det, genom att kombinera polisens uppgifter med det som hörs i filmen, att skatta hur länge kameran var avstängd. Men det blir antaganden. Det kan bli lättare allt eftersom ytterligare uppgifter kommer fram.
Ja, absolut men jag har inte energin som krävs för det arbetet.

Jag har postat en tidslinje några gånger för de viktigaste händelserna och den sista versionen av den tror jag håller ganska tätt.
Citera
2025-02-21, 12:09
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Polisen säger på presskonferensen idag att utredningen har en ganska klar bild över vad som hände den dagen, förutom glappet på ca tre timmar från det att RA klev av bussen 07:47- 11:30 då det finns vittnesuppgifter.

Vi vet att det finns många filmer, det finns ljudpptgningar från skjutningen, därmed finns tidpunkter för skottlossning, kulhål och patronhylsor. Det finns döda, som genom sin placering leder till slutsatser om var skotten skett, det finns vittnesuppgifter... allt detta gör att man kunnat lägga ett pussel om var och när beskjutning skett.

Därför är det inte osannolikt att polisen vet när skottlossning skedde när polisen sedan kom till platsen. De första poliserna på plats, de som gick in, hade ingen specialutrustning på sig. Det finns en intervju med en av dom. De var civilt klädda, de skulle göra en spaningsinsats. Bara pistol och skyddsmask. De har förmodligen inga kroppkameror på sig. Jag utgår från att man vet att RA avled 12:45 på samma sätt som jag tror man kommit fram till att de första på plats avgjorde att allt avslutades genom skottlossning mot polisen, rökbomber och därefter två skott, varav det sista avslutade RAs liv.

Min personliga tro är att RA redan tidigt beslutat sig för att avsluta sitt liv, på det sätt som han gjorde.
Han hade börjat montera ner sitt liv, lägga upp familjebilder på sitt liv, packa ihop kartonger, sälja vapenskåp och göra sig av med datorer...köpa ammunition och rökgranater. Allt detta hade förberetts, dådet hade förberetts. Rökgranaterna hade ännu inte använts, men sparats till polisen kom.

Kanske var han rädd att de inte skulle skjuta honom på "rätt sätt", att han skulle överleva om han blev övermannad?

Jag tror han under inga omständigheter ville skadeskjuten och gripen och därför gjorde han det på det viset, så det var hans plan hela tiden(det vet vi dock inte men det är min tolkning). Han visste att polisen inte skulle dalta med honom och djupt någonstans där inne har han ett samvete och han skulle inte velat se efterdyningarna av det han åstadkommit.
Citera
2025-02-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske del av orsaken till att han fick aktivitetsersättning? Det är inget man får enbart för att kompisar tycker man inte verkar slug.

Användaren jag hade citerat och svarat tog bort sin kommentar efter att jag ifrågasatte hens källor. Det var alltså bara påhitt eller värdelös läsförståelse.

Jag vet att det krävs en hel del för att få aktivitetsersättning, men vi vet än så länge ingenting om vilken/vilka diagnos/er som användes som grund till att det blev beviljat.

Skvallret i pressen om att han skulle haft vanföreställningar i övre tonåren tar jag med en stor nypa salt så länge det kommer ifrån "en källa". Jag har även extremt svårt att få ihop hur han kunde bli beviljad både aktivitetsersättning och körkortstillstånd ungefär samtidigt om han led av vanföreställningar.

Det känns bara väldigt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in