2025-02-20, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Här är länkarna till blocketannonserna:

Några grejer som står ut för mig:
Han skriver som en efterbliven person.

"Skärm Höjd: 34cm

Skärm Bred: 53cm

34 tum totalt i cm"

???? Diagonalen i cm på den hade varit 63cm, vilket är 24.8 tum. Ingen aning hur han kom fram till "34 tum totalt i cm"
Förstår nu varför han inte klarade matten.

"funkar med Linux Mint" är inget en datorkunnig person skulle skriva. Det är självklart att i princip vilken linuxdistro som helst skulle funkat. Och sen länkar han till nedladdningen till Linux Mint...

Att ladda upp på rumble är också väldigt märkligt, det är en skithemsida egentligen och inget en datorkunnig person skulle använda för att ladda upp en video som visar att datorn fungerar, finns massor med bättre sätt att ladda upp videor anonymt.

Olika emailadresser på annonserna, troligtvist skapad endast för dessa annonser och inget annat.

Jag skrev innan i tråden att det finns metadata i fotoalbumet som laddades upp för 11 månader sen, i några av dessa bilder finns metadata som visar att de ska vara skärmdumpar tagna på en Linux-maskin. Enligt annonserna har han använt Linux Mint (gnome-screenshot är standardprogrammet i Linux Mint, samma skärmdumpprogram som finns i metadatan). Så man kan säga att det är mycket sannolikt att det var Rickard som laddade upp bilderna.

För mig verkar det som han var en person som verkligen brydde om sin integritet, men ändå inte alls datorkunnig. Väldigt motsägelsefull människa den här snubben.,..

Det fetade:

Jag tänkte också på det när det berättades om Linux-datorerna.
Som du också påpekar i ditt inlägg, om man nu är så mån om sin integritet, varför ladda upp sina bilder där de hittades? Borde finnas bättre plattformar för mer anonym bilduppladdning.

Tack för att du delar!
Senast redigerad av EnSoftPotatis 2025-02-20 kl. 23:08.
Citera
2025-02-20, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Källa på det?!

Aftonbladet skriver väl knappast ut det om de inte fått det som inlämningsuppgifter. Det vore extremt ansvarslöst.
Citera
2025-02-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Aftonbladet skriver väl knappast ut det om de inte fått det som inlämningsuppgifter. Det vore extremt ansvarslöst.

Ingen källa alls alltså, bara antaganden från din sida.
Citera
2025-02-20, 23:03
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Här är länkarna till blocketannonserna:

Några grejer som står ut för mig:
Han skriver som en efterbliven person.

"Skärm Höjd: 34cm

Skärm Bred: 53cm

34 tum totalt i cm"

???? Diagonalen i cm på den hade varit 63cm, vilket är 24.8 tum. Ingen aning hur han kom fram till "34 tum totalt i cm"
Förstår nu varför han inte klarade matten.

"funkar med Linux Mint" är inget en datorkunnig person skulle skriva. Det är självklart att i princip vilken linuxdistro som helst skulle funkat. Och sen länkar han till nedladdningen till Linux Mint...

Att ladda upp på rumble är också väldigt märkligt, det är en skithemsida egentligen och inget en datorkunnig person skulle använda för att ladda upp en video som visar att datorn fungerar, finns massor med bättre sätt att ladda upp videor anonymt.

Olika emailadresser på annonserna, troligtvist skapad endast för dessa annonser och inget annat.

Jag skrev innan i tråden att det finns metadata i fotoalbumet som laddades upp för 11 månader sen, i några av dessa bilder finns metadata som visar att de ska vara skärmdumpar tagna på en Linux-maskin. Enligt annonserna har han använt Linux Mint (gnome-screenshot är standardprogrammet i Linux Mint, samma skärmdumpprogram som finns i metadatan). Så man kan säga att det är mycket sannolikt att det var Rickard som laddade upp bilderna.

För mig verkar det som han var en person som verkligen brydde om sin integritet, men ändå inte alls datorkunnig. Väldigt motsägelsefull människa den här snubben.,..
Tack för informationen om bilderna. Jag funderat på om han skrivit någon form av dagbok om sitt liv någonstsns för annars förstår jag inte riktigt varför han la upp bilder på sig själv på internet.

Allt säger emot varandra och gör det bara virrigare och virrigarw
Citera
2025-02-20, 23:05
Medlem
har det framkommit något om att Rickard någonsin åt SSRI mediciner?
Citera
2025-02-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men kan han ha gjort det för att han hoppas att soc inte har koll på Rumble? Om han hade bidrag från soc så kanske den inkomsten fran att sälja prylar ska avräknas (fast det förvisso bör framgå av kontoutdrag m.m.i alla fall).

Du överskattar soc. Han hade kunnat ladda upp videon på youtube med sitt riktiga namn, soc skulle inte ha nån koll på det överhuvudtaget. De kollar kontoutdrag.

edit: Läste om din kommentar, jag missförstod dig. Ja han hade nog konstiga uppfattningar av vad soc har koll på. Men min poäng kvarstår att han då skulle kunna använda många andra bättre hemsidor för att gömma sig från soc. Det var samma sak med fotoalbumet han laddade upp, han valde väldigt konstiga dåliga hemsidor att ladda upp bilder på. Tyder på en dum/okunnig människa.
Senast redigerad av wsalander88 2025-02-20 kl. 23:46.
Citera
2025-02-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
För mig är det inte självklart att han slutade skjuta bara för att poliser kom in och backade ur efter att han skjutit mot dem.
Jag tror snarare att det handlade om att alla var inlåsta i rummen då.

Vittnen berättade ju om att någon hade försökt komma in i ett rum vid två tillfällen.
Om det var han och dörren hade varit olåst hade han kanske fortsatt sjuta. Han fick ju polisen att backa och kastade rökgranat, alltså hade han nog gott om tid att fortsätta.

Det polisen säger kan men behöver m a o inte vara sant.
Det är ingen som vet det då GM är död och därför känns det fel att polisen går ut med ett så säkert uttalande.
Kan det vara så att polisen distraktion gjorde så att alla fick tid att låsa in sig. Då har polisen lyckats. Avbryta PDV.
Citera
2025-02-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Det måste varit extremt snabb kommunikation om de hann låsa in sig i en sån stor skola. Oavsett ljuden så vet ju ingen var de kommer ifrån.

utan mobiler hade det nog blivit en större affär.

Nu minns jag inte om det var första eller andra polisbilen som kom till platsen och gick in/blev beskjutna men första bilen kom 5 min efter att han började skjuta och andra bilen ytterligare 5 minuter senare.

På 5 minuter hinner nog de flesta låsa in sig även om det är panik plus att han besköt polisen och kastade rökbomb vilket också tar lite tid.
Citera
2025-02-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richkid
har det framkommit något om att Rickard någonsin åt SSRI mediciner?

Citat:
Du överskattar soc. Han hade kunnat ladda upp videon på youtube med sitt riktiga namn, soc skulle inte ha nån koll på det överhuvudtaget. De kollar kontoutdrag.

Hade han på riktigt varit orolig hade han såklart inte lagt upp nåt alls.
Citera
2025-02-20, 23:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Ja, allt det där har vi redan gått igenom många gånger om men jag undrar hur polisen kan vara säker på att de har avbrutit GM när de inte hade träffat honom på ca 40 min efter att han skjutit sig själv.

Genom att säga att han sköt bara ett eller två skott efter att de kom in?
Vad säger det om GM´s beslut?

Jag antar att polisen i sitt uttalande utgick från hur det brukar se ut, dvs de visar sig och GM blir skrämd av någon anledning, men det är ff bara ett väldigt osäkert antagande att de fick stopp på RA.
Då kan man inte gå ut med att säga att vi har typ lyckats. Eller, tänker jag ff fel?

Polisen säger på presskonferensen idag att utredningen har en ganska klar bild över vad som hände den dagen, förutom glappet på ca tre timmar från det att RA klev av bussen 07:47- 11:30 då det finns vittnesuppgifter.

Vi vet att det finns många filmer, det finns ljudpptgningar från skjutningen, därmed finns tidpunkter för skottlossning, kulhål och patronhylsor. Det finns döda, som genom sin placering leder till slutsatser om var skotten skett, det finns vittnesuppgifter... allt detta gör att man kunnat lägga ett pussel om var och när beskjutning skett.

Därför är det inte osannolikt att polisen vet när skottlossning skedde när polisen sedan kom till platsen. De första poliserna på plats, de som gick in, hade ingen specialutrustning på sig. Det finns en intervju med en av dom. De var civilt klädda, de skulle göra en spaningsinsats. Bara pistol och skyddsmask. De har förmodligen inga kroppkameror på sig. Jag utgår från att man vet att RA avled 12:45 på samma sätt som jag tror man kommit fram till att de första på plats avgjorde att allt avslutades genom skottlossning mot polisen, rökbomber och därefter två skott, varav det sista avslutade RAs liv.

Min personliga tro är att RA redan tidigt beslutat sig för att avsluta sitt liv, på det sätt som han gjorde.
Han hade börjat montera ner sitt liv, lägga upp familjebilder på sitt liv, packa ihop kartonger, sälja vapenskåp och göra sig av med datorer...köpa ammunition och rökgranater. Allt detta hade förberetts, dådet hade förberetts. Rökgranaterna hade ännu inte använts, men sparats till polisen kom.

Kanske var han rädd att de inte skulle skjuta honom på "rätt sätt", att han skulle överleva om han blev övermannad?
Citera
2025-02-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Hade han på riktigt varit orolig hade han såklart inte lagt upp nåt alls.

Eller så hade han inget val. Det är också ett alternativ. Hur skulle han betala sin hyra etc?
Citera
2025-02-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Eller så hade han inget val. Det är också ett alternativ. Hur skulle han betala sin hyra etc?

Det skrivs att man tar hjälp från Irland för ”att förstå” vad vet vi om länken till Irland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in