2025-02-20, 17:37
Medlem
Comitiums avatar
När den s.k. baseballigan inom polisen slog de gripna gula och blå i arresten förklarades de ofta allvarliga skadorna med att den gripne hade orsakat skadorna själv. Det var hans eget fel.
Citera
2025-02-20, 17:38
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Det blir ett moment 22 på det sättet men nånstans måste man dra en gräns om det ska finnas en framtid för det man försvarar.

Sen vart den gränsen ska gå är upp till Ukraina.

Jag har aldrig sagt att Ukraina inte har rätt att försvara sig. Tvärt om. Det jag säger är att utomstående länder borde ta ansvar och försöka få ett slut på eländet istället för att som tidigare försöka styra Ukrainas val när det är dom som får betala priset för det i skyttegravarna.

Är det alltid fel att stödja en svagare part i ett krig, eller bara den här gången?

Vidgår du, samtidigt, att den starkes rätt alltid borde råda. D.v.s. att den som är militärt starkare alltid ska få sätta sig på den som är militärt svagare?
Citera
2025-02-20, 17:40
Medlem
Som att säga att det är kvinnans fel att hon blev våldtagen av mohammed en sen sommarkväll för att hon gick i kort kjol. Våldtäkten är hennes fel.

Lite samma logik.
Citera
2025-02-20, 17:42
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Är det alltid fel att stödja en svagare part i ett krig, eller bara den här gången?

Vidgår du, samtidigt, att den starkes rätt alltid borde råda. D.v.s. att den som är militärt starkare alltid ska få sätta sig på den som är militärt svagare?

Kan du citera vart jag sa att det är fel att stödja en svagare part i krig?

Jag tycker också att vi ska stödja Ukraina i denna konflikt men målet borde ändå vara att få slut på dödandet. Vart ser du en motsättning?
Senast redigerad av Bbobi 2025-02-20 kl. 17:44.
Citera
2025-02-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Rsysslanf vill INTE ha NATO vid sin gräns. Så enkelt är det!

Men VARFÖR blir den psykotiske dvärgen i kreml "provocerad", känner sig "hotad", och "tvungen" att föra imperialistiska anfallskrig mot suveräna stater som går med i, eller ens antyder antyder en önskan att gå med i, FÖRSVARS allianser? Låg det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen Nato eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?
Citera
2025-02-20, 17:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Kan du citera vart jag sa att det är fel att stödja en svagare part i krig?

Det gjorde jag ju ovan. Men jag har kanske fel? Om du menar att jag har fel så förstår jag inte vad du invänder emot, ärligt talat.

Du tycker alltså att det är bra att den svagare parten i en konflikt får stöd mot en större och starkare motpart som invaderat dem?
Citera
2025-02-20, 17:46
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:

USA:s propagandamuskler är långt starkare än Rysslands, via USAID och liknande organisationer, och de underblåste en konflikt i Ukraina som ledde till inbördeskrig. Vem som var den "svaga parten" kan diskuteras. Man kan argumentera för att det var de i östra Ukraina som hade Ukrainas krigsmakt och en massa paramilitära grupper emot sig. Tills Ryssland ingrep och ändrade balansen.
Senast redigerad av PK-befriad 2025-02-20 kl. 17:50.
Citera
2025-02-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vadå säkerhetsrisk? Detta är vad alla redan vet om, men inte du?
Nej, du har fel. Alla tar inte putins pillesnopp i tvåan som trump.
Förmodligen har putin, trump och musk en tävling om vem som har minst daggmask.
Citera
2025-02-20, 17:52
Medlem
Citat:
Vet inte när jag blev en Ryssvän men roligt att du inte kan ge ett svar utan att även slänga med något påhitt i slutet. Det får dig inte att se vidare intelligent ut när du gör så. Skulle säga att ni är fascister som stämlpar personer som det ena och andra bara för att de till skillnad från er kan ha en saklig debatt utan att bli känslomässiga.

Jag håller med om att det är Ukrainarna som får avgöra vilket jag redan har sagt. Dock har inte det varit fallet när västerländska ledare har varit med för att pusha och styra Ukrainas beslut.

Kan du komma med en enda (icke rysk) källa som visar på att det ukrainska folket vill ge upp gentemot ryssen?

Hela denna diskussion är egentligen slöseri med tid. Oavsett hur det går med kriget i Ukraina har ryssen visat sitt sanna ansikte och inget land med överlevnadsvilja kan vilja ha något med detta brutala monstrum att göra förrän de gjort upp med sitt nedärvda storhetsvansinne. Inte ens en debil jättebaby i Washington kan ändra på detta faktum. Om babyn vill ge sitt land till Ivan får hen väl göra det, Europa tackar nej.
Citera
2025-02-20, 17:54
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det gjorde jag ju ovan. Men jag har kanske fel? Om du menar att jag har fel så förstår jag inte vad du invänder emot, ärligt talat.

Du tycker alltså att det är bra att den svagare parten i en konflikt får stöd mot en större och starkare motpart som invaderat dem?

Nä, jag sa inget om det i texten du citerade.

Först ifrågasätter du mig om jag tycker stora militärmakter ska få sätta sig på mindre. Nu ifrågasätter du om jag tycker dom mindre makterna ska få stöd?

Men det beror på konflikt såklart. I Ukrainas fall tycker jag stödet var rättsbefärdigat men inte för att dra ut på det i oändligheter men så dom kan göra motstånd samtidigt som ett fredsavtal sluts. Något som västerländska ledare tidigt motsatte sig. Det måste ju ske med nån slags proportion och med en plan för hur det ska få ett slut.
Citera
2025-02-20, 17:56
Medlem
Citat:
Nja, det var visserligen Ukraina som utmanade Ryssland med ev EU inträde och Nato inträde MEN det var uppbackat från Väst. Dvs väst lovade att backa upp Ukraina.

Varför anser du (och den psykotiske dvärgen i kreml) att suveräna stater inte skall tillåtas ingå i vilka allianser de vill?

Citat:
Således började en konflikt med övertagande av Krim, som Ryssarna leasade av Ukraina.

Ja, ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) invaderade, ockuperade och annekterade Krim 2014.

Citat:
Luhansk och Donetsk började Ukraina med uppbackande av Väst att tömma på etniska Ryssar med hjälp av azovnazzar.

Nej, "Luhanks och Donetsk började" med att den psykotiske dvärgen i kreml förde (inofficiellt) krig där, vilket Ukraina försvarade sig emot.

Den ryska terroristen, och f.d. putain sycophanten, Igor Girkin, har upplyst om följande:

"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia. Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said "I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin

Citat:
Vid statskuppen 2014 då väst uppviglade ett uppror mot den ryssvänlige presidenten så startade denna konflikt.

Någon statskupp har inte ägt rum i Ukraina, men om vi, för diskussionens skull, låtsas att så hade skett så vore väl det likförbannat inte något som på något sätt berättigar den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och imperialistiska anfallskrig, eller hur?

putains lydige, och ytterligt korrupte, hund yanukovych "flydde" till "mother russia" med statskassan. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."
https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Då du synes ha "missförstått" historien följer här en kort sammanfattning:

"In November 2013, a series of events started that led to his ousting as president. Amid pressure from Russia, Yanukovych suddenly changed his mind and rejected a pending association agreement with the EU, instead choosing to pursue closer ties with Russia and a Russian loan bailout. This sparked large protests by supporters of European integration, who occupied Kyiv's Independence Square and held rallies throughout Ukraine, in a wave of civil unrest dubbed the "Euromaidan". In January 2014, this developed into deadly clashes in Kyiv between protesters and Berkut special riot police. There was severe violence in Kyiv on 18–20 February, when police snipers fired on protesters, killing almost 100. On 21 February, Yanukovych and the parliamentary opposition signed an agreement to bring about an interim unity government, constitutional reforms and early elections. Later that day, however, he secretly fled the capital for Kharkiv, claiming his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in Russia."
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

Citat:
Detta vet hela världen om även om de flesta på FB inte har uppnått normal begåvning och då blir det svårt att inse bakgrunden och även komma med några förslag till lösningar.

Jag förstår att du har "svårt" för fakta/sanningen/verkligheten då detsamma inte är kompatibelt med blind tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig...
Citera
2025-02-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ukraina har väl alltid varit ryskt eller.

Ukraina har ALDRIG varit ryskt, däremot under en tid, en del av Sovjetunionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in