2025-02-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han hade kanske ärvt detta paraply och hade inte råd att köpa ett mindre otympligt, hade ju problem med ekonomin sägs det.

Seriöst, vi kan inte fråga honom, hoppas du kan somna ikväll.
Nåja, han hade råd med vapen och gitarrfodral och dessutom hade han sin älskade luva på sig, så varför han gick omkring med ett ihopfällt paraply är fortfarande ett mysterium.

Än är det långt kvar till läggdags så jag hoppas att någon löst mysteriet tills dess.
Citera
2025-02-20, 15:29
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Autismspektrat är oerhört brett, det finns de med intellektuell funktionsnedsättning men samtidigt så är många intelligensmässigt över genomsnittet, särskilt de med det som tidigare benämndes Asperger.

Den huvudsakliga funktionsnedsättningen är i förhållande till det sociala samspelet samt motivation.

Jag har länge ansett att autism inte är någon bred diagnos.

Som jag skrev så förstår jag inte hur någon med en intellektuell funktionsnedsättning kan få en diagnos som autism eftersom det borde vara omöjligt att se om en individ har autism om det finns en intellektuell funktionsnedsättning i grunden.

Min mor har en bekant vars son tydligen har "grav autism". Han kan inte klä på sig själv, han kan inte gå på toaletten själv och han kan inte räkna ut enkla saker som 1+1. Han har enligt läkare samma mentala förmåga som en 2-åring.

Hur har man då kommit fram till att han har autism? Han har ju självklart en svår intellektuell funktionsnedsättning och ingenting annat. Min poäng är att det antagligen finns otroligt många som är feldiagnostiserade som autister.

Autister tänker ju bara lite annorlunda, ofta logiskt.

De är inte efterblivna:

Citat:

Autistic people are neurodivergent. Neurodivergent is a word that describes people whose brains are different than what’s “typical,” or expected. They may excel more in certain areas and need more support in other areas compared to their neurotypical peers.

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/autism

Jag tror att Rickard Andersson förmodligen blev feldiagnostiserad när han var 13-14.

Om han var schizofren, vilket det mesta tyder på nu, så är det troligt att psykologen misstog hans schizofreni med autism eftersom de sociala svårigheterna med schizofreni kan likna autism i vissa fall.
Det var många i tråden som misstänkte detta redan för två veckor sedan.

- Han förändrades plötsligt.
- Han "gick in i sig själv".
- Allmänt märkligt beteende. Plötsliga aggressioner.
- Isolerade sig.

= Schizofreni.

Han kan givetvis ha haft autism men det finns ingenting nu som tyder på att han behöver ha haft det.
Citera
2025-02-20, 15:36
Medlem
I min långsökta värld kan paraplyet vara ett svärd som eventuellt kan förklara dess närvaro på bilden om man betänker vad som skedde senare på dagen. Eller så är det bara ett vanligt paraply, vilket det är. Om det inte är ett svärd.
Citera
2025-02-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruJohansson30
Enligt väninna på plats , som också mötte honom i korridoren när hon sprang från skotten som hördes (ja hon mötte honom runt ett hörn).. Han tittade på henne och sa "gå och göm dig" efter de så rundade han hörnet dom hade mötts vid och så hörde hon skott avlossas igen. Hon sprang för sitt liv.
Vad göra när polisen vägrar lyssna på det vittnesmålet? Dom flesta han sköt ihjäl va icke svenskar. Väninnan han mötte är svensk.

Såklart, det är väl det alla önskar. Känns det bättre då?
Citera
2025-02-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr

Som jag skrev så förstår jag inte hur någon med en intellektuell funktionsnedsättning kan få en diagnos som autism eftersom det borde vara omöjligt att se om en individ har autism om det finns en intellektuell funktionsnedsättning i grunden.

Min mor har en bekant vars son tydligen har "grav autism". Han kan inte klä på sig själv, han kan inte gå på toaletten själv och han kan inte räkna ut enkla saker som 1+1. Han har enligt läkare samma mentala förmåga som en 2-åring.

Hur har man då kommit fram till att han har autism? Han har ju självklart en svår intellektuell funktionsnedsättning och ingenting annat. Min poäng är att det antagligen finns otroligt många som är feldiagnostiserade som autister.

De är inte efterblivna:

Jag tror att Rickard Andersson förmodligen blev feldiagnostiserad när han var 13-14.

Om han var schizofren, vilket det mesta tyder på nu, så är det troligt att psykologen misstog hans schizofreni med autism eftersom de sociala svårigheterna med schizofreni kan likna autism i vissa fall.

- Isolerade sig.

= Schizofreni.

Han kan givetvis ha haft autism men det finns ingenting nu som tyder på att han behöver ha haft det.
Schizofreni tror jag inte på. Det är omöjligt att vara så osynlig och gå under radarn i 20 år med den diagnosen.
Citera
2025-02-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo det var vad som framkom i morse, att han sköt ett enda hagelskott och att det inte var skottet han sköt sig själv med. Vilket då innebär att han satte ett kraftigt jaktvapen gjort för att skjuta på XXX antal meter och tryckte av med avstånd 0 meter. Antar att de fick skrapa ner halva hans skalle från taket...?

Antagligen något i den stilen ja. Brukar bli ungefär det resultatet när jägare tar sig av daga med sådana vapen.
Varför kunde aset inte nöja sig med att ta sitt eget liv eller nöja sig med att plocka sina päron.
Citera
2025-02-20, 15:47
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Schizofreni tror jag inte på. Det är omöjligt att vara så osynlig och gå under radarn i 20 år med den diagnosen.

Finns milda varianter. Dessa personer är mycket svåra att hitta eftersom deras vanföreställningar kan komma och gå under väldigt korta perioder.

Citat:
High-functioning schizophrenia is a subtype of schizophrenia, a severe and chronic mental health disorder marked by a distorted perception of reality, impaired thinking, emotional instability, and disorganized behavior. The difference between high-functioning schizophrenia and other types of schizophrenia is that individuals with highly functioning schizophrenia exhibit significant psychiatric symptoms while sustaining a higher level of cognitive and social functioning.
Citera
2025-02-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr

De är inte efterblivna:

- Isolerade sig.

= Schizofreni.

För att besvara exemplet med din mors bekants son: en person kan ha intellektuell funktionsnedsättning (if) men ändå ha det lätt socialt, vara kontaktsökande, tycka om ögonkontakt och kroppskontakt, inte störas av sinnesintryck typ ljud, inte ha problem med att rutiner bryts etc.

Så äckel-Jonas/smuts-Rikard kan mycket väl ha haft if och autism samtidigt.
Läste att en mycket liten procent av autister kan ha autistisk psykopati. Vet ej om det stämmer.
Citera
2025-02-20, 15:53
Medlem
rubbergirls avatar
Nu skriver Expressen såhär:

” – Han hittades en bit in i skolan i en korridor intill ett klassrum, säger kommenderingschef Emelie Bodegrim.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/massmordarens-tva-sista-minuter-anvande-tva-gevar/
Citera
2025-02-20, 15:56
Medlem
Så han sköt sig själv med en Browning med kalibern 30-06.
Lär inte varit mycket kvar av det huvudet efter..

Uppenbarligen hade han ju något på sig som gjorde att dom kunde identifiera han ganska snabbt i och med husrannsakan samma kväll? Lämnade han medvetet telefon eller ID på sig för att dom skulle kunna identifiera han så snabbt som möjligt tro? Eller är det pga vittnesuppgifterna?
Senast redigerad av misstanksam 2025-02-20 kl. 16:07.
Citera
2025-02-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misstanksam
Så han sköt sig själv med en Browning med kalibern 30-06.
Lär inte varit mycket kvar av det huvudet efter..

Uppenbarligen hade han ju något på sig som gjorde att dom kunde identifiera han ganska snabbt i och med husrannsakan samma kväll? Lämnade han medvetet telefon eller ID på sig för att dom skulle kunna identifiera han så snabbt som möjligt tro?

Har för mig att de låg på toaletten där han hade klätt om.
Citera
2025-02-20, 16:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H

Schizofreni är väl en diagnos man kan ställa på vuxna, ofta i samband med att folk flyttar hemifrån för att börja universitet eller jobb (att de "byter" socialt sammanhang). Så det är inte så att han skulle måsta haft det i 20 år innan. Hans tidigare psykiska problem kanske inverkat på att få det om han var schizofren.
(Förr kunde ungdomar diagnosticeras som schizofrena men man tog bort det eftersom unga kan utvecklas med hyfsat dramatiska identitets uppfattningar om självet samtidigt som de ännu kan ha ett "barnsligt" fantasifullt sätt att se jaget i rummet.). För de flesta verkar det kanske växa bort om man tog bort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in