2025-02-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kom till Norge och handla mat - här skor sig varenda, djävla handlare på konsumenterna och de smyghöjer priserna varenda månad och de har MSM och SSB (SCB i Sverige) i sina fickor och kommer månatligen ut med falska utsagor om att matpriserna endast stigit med runt fem%, vilket är rena rama lögnerna. Mjölk kostar runt 23-25 nok/liter beroende på märke och fetthalt. Osten har ökat med minst 50% de senaste två åren. Kostar runt 135-150 nok/kilo, för närvarande. Exemplen är oerhört mången och den protektionistiska ådran i Norge är mycket skadlig för konsumenterna och den förtroendet för producenterna och distributörerna. Finns tre stora i Norge och de har hela marknaden.

Norrmännen vallfärdar återigen till Sverige för att handla "billig" mat och alkohol, samt bränsle.

Som sagt det fungerar så länge NOK är starkare än SEK. I övrigt verkar det ju ungefär vara samma i Norge som i Sverige. Prisskillnaderna verkar i stort bero på valutan. Tre matvarujättar är vad Sverige har också; möjligen har vi fyra. Men det är ICA, COOP och Bergendal (Willy, Hemköp, Eko, Citygross). Så det finns inte direkt någon konkurrens mellan dem här heller. Lidl, men de är vad jag minns ganska små.

Så trevligt för norrmännen än så länge som bor nära gränsen, bor du långt från Sverige så är det knappast speciellt tröstande antar jag.
Citera
2025-02-20, 15:51
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Kom till Norge och handla mat - här skor sig varenda, djävla handlare på konsumenterna och de smyghöjer priserna varenda månad och de har MSM och SSB (SCB i Sverige) i sina fickor och kommer månatligen ut med falska utsagor om att matpriserna endast stigit med runt fem%, vilket är rena rama lögnerna. Mjölk kostar runt 23-25 nok/liter beroende på märke och fetthalt. Osten har ökat med minst 50% de senaste två åren. Kostar runt 135-150 nok/kilo, för närvarande. Exemplen är oerhört mången och den protektionistiska ådran i Norge är mycket skadlig för konsumenterna och den förtroendet för producenterna och distributörerna. Finns tre stora i Norge och de har hela marknaden.

Norrmännen vallfärdar återigen till Sverige för att handla "billig" mat och alkohol, samt bränsle.
Lönerna i Norge är mycket högre än i Sverige så det hamnar väl på lika höga priser ungefär om man jämför med folks löner.
Osten är ju uppenbart mycket dyrare här då det är samma priser som i Norge.
Senast redigerad av tram123 2025-02-20 kl. 15:55.
Citera
2025-02-20, 16:00
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Som sagt det fungerar så länge NOK är starkare än SEK. I övrigt verkar det ju ungefär vara samma i Norge som i Sverige. Prisskillnaderna verkar i stort bero på valutan. Tre matvarujättar är vad Sverige har också; möjligen har vi fyra. Men det är ICA, COOP och Bergendal (Willy, Hemköp, Eko, Citygross). Så det finns inte direkt någon konkurrens mellan dem här heller. Lidl, men de är vad jag minns ganska små.

Så trevligt för norrmännen än så länge som bor nära gränsen, bor du långt från Sverige så är det knappast speciellt tröstande antar jag.

Svenska kronan är starkare än den norska. För närvarande får du 104 svenska kronor för 100 nok...
Citera
2025-02-20, 16:06
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Lönerna i Norge är mycket högre än i Sverige så det hamnar väl på lika höga priser ungefär om man jämför med folks löner.
Osten är ju uppenbart mycket dyrare här då det är samma priser som i Norge.

Ursäkta, skrev fel - här är även krymplationen abnorm. För närvarande är priserna jag uppgav för 700-800gram vad gäller osten...
Citera
2025-02-20, 16:26
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Svenska kronan är starkare än den norska. För närvarande får du 104 svenska kronor för 100 nok...
Om du får 104 sek för 100 norska så är ju den norska starkare...
Citera
2025-02-20, 16:30
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoffiss
Mjölk är inte livsnödvändigt och så jävla dyrt är det väl inte om man jämför med mycket annat.

Eh va pratar du om ? jag använder mjölk ofta till att göra såser, till kaffet osv.. finns massor med användning av mjölken inte klokt den kostar snart väl 20kr denna utveckling...
Citera
2025-02-20, 16:39
Medlem
Arla bedriver ju ockerpriser.
Citera
2025-02-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyle1893
Vi bör minska konsumtion av mejeriprodukter av anledningen att det inte är hälsosamt
Att dricka mjölk som gemene svensk gör är unikt i världen. Mjölk är på sin höjd nyttigt för spädbarn i uppväxtåldern
Inte fullväxta medeålders män
Japp så är det... Inte druckit mjölk på 50 år.
Citera
2025-02-20, 17:12
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyle1893
Vi bör minska konsumtion av mejeriprodukter av anledningen att det inte är hälsosamt
Att dricka mjölk som gemene svensk gör är unikt i världen. Mjölk är på sin höjd nyttigt för spädbarn i uppväxtåldern
Inte fullväxta medeålders män

Vilken planet kommer du ifrån?

Citat:
In 2019 more than 80 percent of the world's population (about 6 billion people) regularly consumed cow's milk or other dairy products.
Citera
2025-02-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Japp så är det... Inte druckit mjölk på 50 år.
Men du använder väl mycket mjölk i maten och när du bakar. Sen yogurt ost filmjölk mm.
Citera
2025-02-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Men du använder väl mycket mjölk i maten och när du bakar. Sen yogurt ost filmjölk mm.
Bara till matlagning å ost äter jag.. andra mjölkprodukter äter jag inte typ fil yogurt mm.
Citera
2025-02-20, 18:07
Medlem
Dyra mjölkpriser har jag inte reagerat på. Inte tänkt allt för mycket på matpriserna trots uppgången. Men här om dagen skulle jag köpa en Marabou 200g och såg priset på 38.90kr i en relativt stor Willysbutik. Det blev ingen choklad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in