2025-02-20, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du kan lyssna på utredningsledaren Kristoffer Zickbauer som sa i P3 Krim att man hittade ett gitarrfodral på toaletten. Starta nånstans runt 39:00 för kontext. Han pratar konsekvent om ETT gitarrfodral och TRE vapen, ingenting sägs om tre vapenfodral.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/masskjutningen-i-orebro-systern-vi-vill-veta-varfor-han-dog

Om polisen i något sammanhang sagt att man beslagtagit tre vapenfodral så kan det ju ha skett i hans hem och sen har det missuppfattats som ett beslag gjort inne på toaletten. Finns absolut noll som är skumt med det hela.

Men de sa att de INTE hittat gitarrfodralet som vittnen pratat om men att de hittat tre vapenfodral. Detta var dagarna efter dådet. Så jag påstår inte att du har fel. Jag blir bara lite konfunderad av hur virrig informationen var dagarna efteråt.
Citera
2025-02-20, 12:03
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Fast nu har det ju rapporterats att han bråkat med socialen. Uttryckslös =/= timid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Ja, i så fall är timid en dålig beskrivning. Krutdurk kanske passar bättre.

Edit: ”bråkat” är enligt socialkontoret.
Senast redigerad av Kjamfossftw 2025-02-20 kl. 12:06.
Citera
2025-02-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Eller hur! Varför i hela friden har han ett paraply med sig?!
Hur gick hans tankar kring det?

Kanske för att peta ner gömda saker någonstans ifrån ?
Citera
2025-02-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Men de sa att de INTE hittat gitarrfodralet som vittnen pratat om men att de hittat tre vapenfodral. Detta var dagarna efter dådet. Så jag påstår inte att du har fel. Jag blir bara lite konfunderad av hur virrig informationen var dagarna efteråt.
Det är nog mycket som var virrigt med uppgifterna i början. Jag har själv aldrig sett nån förstahandskälla på det där med tre vapenfodral, bara läst det i tråden. Å andra sidan är den där intervjun med utredningsledaren den enda källan till uppgiften om ett enda fodral som faktiskt var ett gitarrfodral.

Nu när man vet att det faktiskt är ett gitarrfodral så är det ju inga konstigheter med att han kunde röra sig obehindrat på bussar etc.

Och det vittne som sa att han varit på skolan 2v innan skjutningen beskrev det specifikt som ett gitarrfodral, inte 'gitarrliknande'. Den här bilden gör ju den uppgiften lite mer intressant.

För att inte tala om det där med att han dykt upp med gitarrfodral i kyrkan flera gånger. Hur länge har han struttat runt med detta fodral på olika ställen som en dödens trubadur och vad hade han för eventuella planer vid de tidigare tillfällena?

Inget att vittnena har således varit ett klantarsel som inte förstår skillnaden på ett vapenfodral och ett gitarrdito. Det alla har sett är en sketen jävla gigbag för stålsträngad akustisk gitarr, 200 spänn på valfri nätbutik.
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-20 kl. 12:06.
Citera
2025-02-20, 12:04
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja och/eller ammunitionen, men kan vi prata om paraplyet? Varför ett stort svart paraply? Det är snö/is på marken, inte en blöt dag, och känns som en sjukt sekundär sak att släpa med sig givet situationen.
Jag tänkte också på det. Enligt SMHI var det ingen eller väldigt lite nederbörd i Örebro den 4 februari.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/dygnskartor/nederbord/2025/februari/4
Citera
2025-02-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
"Polisens kartläggning av händelseförloppet

Följande händelser och klockslag är klargjorda:

07:35: Den misstänkte gärningspersonen åker med buss från Resecentrum i Örebro.

07:47: Den misstänkte gärningspersonen anländer med buss till Hagagatan (busshållplats intill Campus Risbergska).

11:30: Den misstänkte gärningspersonen observeras på skolområdet.

12:33: Det första larmet om misstänkt skottlossning på skolområdet inkommer till SOS Alarm.

12:39: Den första polispatrullen är på plats.

12:40: Den första polispatrullen går in på skolan.

12:43: Den misstänkte gärningspersonen skjuter mot polisen.

12:45: Den misstänkte gärningspersonen avslutar sitt liv (detta klarläggs först under förundersökningen).

13:40: Den misstänkte gärningspersonen hittas död. Sökinsats efter eventuellt fler gärningspersoner fortsätter.

17:40: Inga fler misstänkta gärningspersoner har hittat efter att skolan har genomsökts. Sökinsatsen avslutas. "

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/polisens-narvaro-stoppade-valdet-pa-campus-risbergska/

Alltså utifrån pressträffen så får jag uppfattningen att de inte vet alls vad han gjorde från att han klev av bussen tills han observerades på skolan?

Finns det inget spår från någon telefon? Aktivitet på en telefon? Blir så förvirrad vad han skulle göra i alla dessa timmar… något är ju knas. Tycker inte att det gav så mycket mer info, snarare fler frågor.
Citera
2025-02-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Alltså utifrån pressträffen så får jag uppfattningen att de inte vet alls vad han gjorde från att han klev av bussen tills han observerades på skolan?

Finns det inget spår från någon telefon? Aktivitet på en telefon? Blir så förvirrad vad han skulle göra i alla dessa timmar… något är ju knas. Tycker inte att det gav så mycket mer info, snarare fler frågor.

Om han haft mobilen med sig, går det i efterhand att spåra hur den rört sig?
Citera
2025-02-20, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Kanske för att peta ner gömda saker någonstans ifrån ?

Det borde han väl kunnat göra med ett gevär i så fall?
Citera
2025-02-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Jag tänkte också på det. Enligt SMHI var det ingen eller väldigt lite nederbörd i Örebro den 4 februari.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/dygnskartor/nederbord/2025/februari/4
Jag kommer direkt att tänka på "The Umbrella Man" som stod med svart paraply uppfällt på Dealey Plaza 1963 när JFK sköts. Det visade sig vara en extremt långsökt och obskyr politisk protest, men i vissa mer utflippade konspirationsteorier var paraplyet gjort för att skjuta en giftpil som skulle förlama JFK för att göra honom lättare att träffa. En del röker för mycket.

Skämt åsido är det säkert nånting trivialt typ att han tog det för säkerhets skull ifall det skulle börja snöa eller regna och han ville undvika att ammon, ombyteskläderna eller vapnen blev blöta.
Citera
2025-02-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
RA kan ha varit en autist men att han förmodligen blev schizofren när han var 12-13.

Var det någonting väldigt traumatiskt som hände honom under denna period som triggade igång det hela?
Eller var schizofreni bara en del av honom? Att det var en tidsinställd bomb som skulle explodera vid just det tillfället?

Jag är osäker på om han verkligen var en autist dock. En mildare grad av schizofreni kan misstas som autism.

Autism = svårt med sociala sammanhang.

Schizofreni = svårt med sociala sammanhang.

Hur vet man då att personen har autism?

Det gäller ju även sådana med en svår intellektuell funktionsnedsättning. Hur kan man även ge en sådan person en autismdiagnos? Hur kan man avgöra om någon har autism om den samtidigt har en intellektuell funktionsnedsättning?

Autismspektrat är oerhört brett, det finns de med intellektuell funktionsnedsättning men samtidigt så är många intelligensmässigt över genomsnittet, särskilt de med det som tidigare benämndes Asperger.

Den huvudsakliga funktionsnedsättningen är i förhållande till det sociala samspelet samt motivation.
Citera
2025-02-20, 12:22
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lite förstärkta bilder och skotthål från skolan.

Från Örebro:
https://imgur.com/a/yLQxSqc
Citera
2025-02-20, 12:22
Avslutad
Finns det FUP? Borde ju släppas då GM är död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in