2025-02-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Man får känsla att Putin har en mycket fin hållhake på Trump

Trump har blivet en knä-puppet åt Putin
Han säger allt Putin vill. Nästan som om han har blivit hypnotiserad
Jättekonstigt!

Det här tänkte jag direkt när Tjumpf började snacka precis så som ryssarna talar. Det är en hållhake 100%
Citera
2025-02-20, 14:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det är självklar icke-fråga att man inte drar i gång ett val mitt under brinnade krig så hur tänkte du? Alla nordiska länder har det, alla i EU och Sverige. Troligtvis så har alla demokratiska länder i hela världen det som lag.

Frågan är varför du säger ens nämner det! Du kanske är obildad ?
Så om ett land är i konstant krig som t.ex. USA, då behövs inga val för att va en demokrati?
Citera
2025-02-20, 14:58
Medlem
Trumps påståenden om att Ukraina startade kriget verkar vara en del av en strategisk och politisk manöver för att stärka hans egen position som fredsmäklare och för att kritisera både Ukraina och västvärldens tidigare politik. Hans uttalanden den 18 februari 2025 är ett tydligt exempel på hur han försöker forma narrativet kring konflikten för att passa hans eget agenda. Uttalandet är en del av en bredare strategi för att positionera sig som en stark förhandlare som kan lösa konflikten snabbt och effektivt. Han har upprepade gånger sagt att han har den unika förmågan att få slut på kriget, vilket han ser som ett sätt att stärka sin image både nationellt och internationellt. Genom att kritisera Ukraina och implicera att de kunde ha gjort mer för att undvika eller avsluta kriget, försöker han också rättfärdiga sin egen politik, som inkluderar direkta förhandlingar med Ryssland utan att nödvändigtvis inkludera Ukraina eller Europa i processen.
Citera
2025-02-20, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Girkin skapade det "folkliga upproret" och levererade rysk vapen och personal för den militära attacken mot ett fredligt grannland.
Normala länder arbetar för fredliga grannförbindelser, och att pumpa in vapen och soldater är imperialistisk aggression.
Danmark och Tyskland har ett utmärkt gränsöverskridande samarbete och minoriteter som deltar positivt i båda ländernas demokratier. Ingen i dessa länder uppmuntrar till konflikt och krig, och därför är landets samarbete en modell för fredliga gränsregioner – men Ryssland är inte ett fredligt land, utan snarare en militariserad diktatur, och därför är resultatet krig.
Du jämför Ryssland och Ukraina med Danmark och Tyskland?

Ukraina och Ryssland är inga västerländska demokratier. De är tjuv- och rövarpack bägge två. Och det är som sagt ingen skillnad mellan att döda sina grannar och döda sin egen familj. Möjligen är det moraliskt värre att döda sin familj, men människolivsmässigt är det ingen skillnad.

Girkin opererade inte i ett vaccum. Om det inte funnits ett missnöje i Krim och östra Ukraina med Kiev så hade han inte haft framgång.

Citat:
Den nya regeringen i Kiev har haft svårigheter med att tackla problemen i östra Ukraina. När Ukraina blev självständigt rasade den redan låga levnadsstandarden.
https://yle.fi/a/7-10038019

Istället för att ta tag i det här problemet så tyckte Kiev att det enklare att skjuta granater på befolkningen i öst - det skulle väl lära den ryska minoriteten att hålla klaffen. Så agerar inte ett fredligt land. Däremot ett tjuv-och rövarpack.
Citera
2025-02-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Istället för att ta tag i det här problemet så tyckte Kiev att det enklare att skjuta granater på befolkningen i öst - det skulle väl lära den ryska minoriteten att hålla klaffen. Så agerar inte ett fredligt land. Däremot ett tjuv-och rövarpack.

Det handlade då liksom nu att hålla tillbaka separatister som med vapenmakt tagit över landområden. Finns inga länder som skulle acceptera det.
Citera
2025-02-20, 15:10
Medlem
Jofs avatar
Putin en vanlig erövrare - rövare.
Trump en bedragare och lögnare.
Vad händer när såna ”samarbetar” ?
Kan dom ens samarbeta?
Citera
2025-02-20, 15:13
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Varför implemeterar du en liten detalj som skall svara/motsvara ett helt lans politiska angelägenheter.
Bevisar det något eller har det ens någon substans i det sammanhanget ? Eller är bara ett sedvanligt plattjordsargument, som det finns miljontals exempel på här i trådarna. Eller menar du på riktigt att om någon har ett svagt lillfinger så är hela gubben ett ras fysiskt trotts att han springer milen på en timme.

Du har bara lösa lillfingrar att slänga dig med som argument som inte bevisar ett skit.

Du bör sätta dig in i vad som hände i Ukraina för tio år sen liknade https://www.youtube.com/watch?v=Ib7EkJD08e4 om du skall snacka om yttrandefrihet. Den finns en hel film om det som jag inte hittade nu. Bakgrunden är ukrainarna inte accepterade en korrupt president tillsatt av Ryssland.

Eller ok vi kan ju jämföra ditt lillfinger till argument i Sverige mot Ryssland där man fängslas om man håller upp en vit A4 på torget, Oligarkin, att man fängslar intellektuella, homosexualitet existerar man inte och ledande eliten ser Stalin som ett heligt föredöme i ett land där man skämmer befolkningen till tystnad, där nästan alla är väldigt religiösa. Där folk dör som flugor under mystiska omständigheter.

Jag fick påhälsning så mitt inlägg blev lite allt väl för avkortat, och ber om ursäkt för det! Hann inte ”fylla i”.

Våran demokrati och yttrandefrihet har naggats i kanten, så mycket kan jag säga (som lagen jag nämnde, eller att man får ”sparken om man tycker fel” i en konflikt) och att vi är påväg åt fel håll när Media inte är så oberoende, för det är bara att fråga journalisterna där vad de röstar på.. och hur de rapporterar…?
Var Nato-medlemskapet verkligen demokratiskt? Hade vi haft en omröstning så hade jag accepterat det.

Jo, sen finns det länder med väldigt mycket sämre yttrandefrihet, det håller jag med om.

Men är EU medlemskapet demokratisk och att vi skall ge bort så många miljarder till en coronafond och till Ukraina…?

Det finns personer som får det sämre och sämre i Sverige tack vare denna politik, och det är oempatiskt att inte bry sig om de som har det svårast.
Med alla neddragningar i sjukvård.
Vill vi det?

Du verkar klart oempatisk lagd, men jag kollade länken, och kan konstatera det som John Mearsheimer sade för 10 år sedan, att Ukraine is poorly divided.

Ukronationalisterna vann till slut ändå.
Men sen har det åkt ned nazister från t ex Sverige (minns en som hette Robin) som stred för dom mot folket i Donbass som ville bryta sig ur Ukraina som det är nu…

Tror det kan bli en frusen konflikt, men Ryssland kan nog komma att ta några mer procent territorium. Vill ju att det skall avslutas och det kunde det gjort utan territoriell förlust 4/4 2022 i Istanbul, om inte Warmongers varit på att Ukraina skulle vinna. BoJo åkte som sagt ned… och synd att Biden vann.

De visste att Ryssland skulle invadera om Ukraina gick med i Nato. Det hände med Georgien, när de försökte bli medlemmar 2008.

Sedan angående demokrati så finns det vissa nackdelar…?
Är du tillräckligt smart för att lista ut det?

Det handlar bl a om att ”behålla makten” och kanske inte går i hand med det bästa för folket…
Senast redigerad av Pantheradus 2025-02-20 kl. 15:57.
Citera
2025-02-20, 15:13
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trumps påståenden om att Ukraina startade kriget verkar vara en del av en strategisk och politisk manöver för att stärka hans egen position som fredsmäklare och för att kritisera både Ukraina och västvärldens tidigare politik. Hans uttalanden den 18 februari 2025 är ett tydligt exempel på hur han försöker forma narrativet kring konflikten för att passa hans eget agenda. Uttalandet är en del av en bredare strategi för att positionera sig som en stark förhandlare som kan lösa konflikten snabbt och effektivt. Han har upprepade gånger sagt att han har den unika förmågan att få slut på kriget, vilket han ser som ett sätt att stärka sin image både nationellt och internationellt. Genom att kritisera Ukraina och implicera att de kunde ha gjort mer för att undvika eller avsluta kriget, försöker han också rättfärdiga sin egen politik, som inkluderar direkta förhandlingar med Ryssland utan att nödvändigtvis inkludera Ukraina eller Europa i processen.

Ja, så skulle det kunna vara. Men att säga att Ukraina startade kriget och att Zelenskyj är en diktator med bara 4% inhemskt stöd är ju uppenbara lögner. Inte ens Ryssland påstår detta.
Citera
2025-02-20, 15:14
Avslutad
Länk till tråd här på fb för oss som vill diskutera fred osv i Ukraina:

(FB) Blir det fred i Ukraina eller inte? - tråden där vi diskuterar möjlig fred osv
Citera
2025-02-20, 15:14
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Putin en vanlig erövrare - rövare.
Trump en bedragare och lögnare.
Vad händer när såna ”samarbetar” ?
Kan dom ens samarbeta?
Tyvärr kan dom nog det 2 av samma skrot och korn.
Nu har trump och hans söner, för han har väl inga rådgivare,
stoppat alla resolutioner mot ryssland både i FN och G7 samt påstår att Ukraina startat kriget och hotat med repressalier om inte Ukraina skriver på det sinnessjuka avtalet om råvaror... dessutom ljög han och påstår nu att Ukraina visst hade fått vara med i Saudi om dom ville( dom fick ingen inbjudan)
Fy f-n för denne onde clown.
Jag tror som många andra här att kreml har en hållhake på den fete clownen, nåra riktigt duktiga journalister måste ta tag i det.
Citera
2025-02-20, 15:15
Avstängd
Kan någon förklara hur Sverige och europa kan stötta en regim i Ukraina som genom åren haft så utbredd korruption och mutskandaler?

Även behandlat den östra delen inhumant.

Tycker även att skicka vapen är värdelöst.

Retar man upp ryssen eller på annat sätt gör så att ryssen känner sig hotad kan de ju ta till kärnvapen. Inte bra.

Förstår inte heller varför Ryssland är ett hot mot andra länder. Konflikten de har med Ukraina är ju lite unik.

Ingen sa något om att Ryssland var ett hot innan ryssland gick in i Ukraina.
Citera
2025-02-20, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Det intressanta är att reportern rättar vad han anser vara fel och hävdar att han sitter på sanningen.

Han rapporterar inte med andra ord.

Stefan Soxbo
Jag är nattredaktör på nyhetsredaktionen och skriver artiklar om alla möjliga ämnen som kan intressera våra läsare. Jag fick min journalistutbildning vid dåvarande Mitthögskolan, sedermera Mittuniversitetet, i Sundsvall. Jag har arbetat som journalist sedan 2000, bland annat som redigerare, reporter och redaktör, och har varit på Expressen sedan 2009.

Ja, detta känns verkligen som hans specialämne.
Jag är på dåligt humör av detta, visserligen har man yttrandefrihet men jag vill hellre läsa objektiva nyheter .det är äckligt ukrainapropaganda.
Eftersom selensky är en skitstövel och expressen är hans höra sjärthora böghora .
Vi kan inte läsa nyheter det är propaganda enbart .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in