2025-02-20, 13:58
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenEvigeSvennen
Underhållande att läsa hur samhällskontraktet trasas sönder för varje dag. Lär er eran läxa och lita ALDRIG på myndigheter. Fundera ett steg vidare om något kan komma att användas mot er. För här har vi ett sådant fall där tystnadsplikten inte respekteras.

Lita på ett samhälle där myndigheter gör vad som är rimligt för att skapa säkerhet på våra vägar.
2025-02-20, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Lita på ett samhälle där myndigheter gör vad som är rimligt för att skapa säkerhet på våra vägar.
Typisk jantelagare respons. Patetiskt.
2025-02-20, 14:15
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
I det här fallet har Transportstyrelsen bestämt att den enskildes rättigheter är underordnade allmänhetens och skulle tro att det ligger helt i linje med de flesta läkares (och allmänhetens) etiska kompass. Det som stärker många läkares kompass är att en körkortsanmälan i de flesta fall leder till att överkonsumenten stramar upp sitt liv. Vips försvinner kilon, högt blodtryck, rosacea, värk i kroppen och sömnproblem och frun flyttar in igen. Oftast solskenshistorier. En väckarklocka.

Dessutom är inte instruktionen avvikande prov -> anmäl, utan: avvikande prov -> samtal om lämplighet att inneha körkort ->nytt planerat prov efter 6v -> om fortsatt kraftigt avvikande, anmälan till Transportstyrelsen som utreder och fattar beslut.

Den enskilde äger sin fråga och gör ett aktivt val - flaskan eller kortet. Lägg ansvaret där det ska vara.

Så de erbjuds alltså ingen hjälp och inga verktyg för att sluta dricka? Låter som den svenska modellen "sätta dit och straffa" som förstört hundratusentals liv genom åren.
2025-02-20, 14:18
Medlem
Skulle vara intressant att ta samma peth blodvärde på alla lastkörare som kommer över gränsen

Kan detta kopplas till att vi har högerstyre nu?
2025-02-20, 14:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Du har en rättighet att köra bil när du har körkort, men själva körkortet är ingen rättighet. Du måste ansöka om det och betala det själv.
Jo, så klart. Men ordet "rättighet" innebär inte alltid att det ska vara "gratis".
2025-02-20, 14:45
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Så de erbjuds alltså ingen hjälp och inga verktyg för att sluta dricka? Låter som den svenska modellen "sätta dit och straffa" som förstört hundratusentals liv genom åren.

Eh… det är sjukvård så givet att det erbjuds hjälp.
2025-02-20, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaW
Jag jobbar på vårdcentral och sett detta åtskilliga gånger. Folk söker vård för ex. diabetes, läkaren slänger in et peth som är förhöjt. Körkortet ryker och patienten får lägga 1000-tals kr på att lämna prover för att återfå.

Används de här Peth och CBT testerna(eller vad de hette) till annat än just att kolla ens alkoholvanor? Kan man förbjuda vården att ta dom vid undersökning?

Citat:
Ursprungligen postat av Kuken99
Kört rattfull 20år

06.30
14
22

Sitter alla på utsättning finns inga kontroller då. Bara köra

Nu har jag iofs nolltolerans vad gäller alkohol eller ens bakfylla vid bilkörning men det där är ju intressant information i andra lägen. Om det stämmer.
2025-02-20, 15:05
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Eh… det är sjukvård så givet att det erbjuds hjälp.

Vilken hjälp erbjuds då? Gärna konkreta exempel.
2025-02-20, 15:19
Medlem
Helt idiotiskt att det ska vara såhär, då det i grunden blir kontraproduktivt som många är inne på. Men å andra sidan - vad är alternativet? Att vara tyst?

Detta är tyvärr ett större problem än vad vi vill erkänna i Sverige, många sätter sig i ratten efter att ha dragit i sig några pilsner på firmafesten eller AW. Inom sälj eller kontorsvärlden där det kan vara mycket stress så skulle jag säga att alkoholförbrukningen är ovanligt hög. Vi dricker lite mer än vad vi vill erkänna i Sverige, men ser till att vara nyktra på jobbet.

På mitt jobb så hade vi länge problem med att firmabilarna användes privat ibland och bränsleförbrukningen var ovanligt hög. Detta är ett internationellt bolag. Några svenskar i ledningen föreslog alkolås på bilarna. Vår utländska VD ställde sig väldigt frågande och menade att förslaget var väldigt idiotiskt då det leder till ännu högre kostnader för installation och underhåll. En av oss sa "det kommer i förlängningen leda till lägre kostnader, tro mig" vilket följdes av ett skratt bland oss svenskar (våra firmabilar skulle ändå inte ha alkolås). Vdn förstod att det var något ingen ville berätta och gav sitt tysta medgivande.

Helt plötsligt stod 40-45% av alla bilar stilla, det skylldes på att "man inte gillar fjädringen", "hatar diesel", "jag tar min privata, är ändå inte så långt, skit i traktamentet" etc. Folk började kritisera bilmärkena, modellen och allt möjligt men alla visste vad det egentligen handlade om. Långt senare så tillsattes en ny VD och bland det första som beslutades var att alkolåset skulle bort då "underhållet funkade dåligt och riskerade att drabba produktionen".

Så att någonstans så förstår jag resonemanget, men jag tror inte att det är smart i förlängningen för då kmr 80% av befolkningen att ryka.
2025-02-20, 15:48
Medlem
Vem är det som gett ut direktiv/bestämt om att detta ska genomföras?
2025-02-20, 15:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Transportstyrelsens ansvariga tjänstemän vill gå ytterligare steg för att framtvinga en alkoholfriare livsstil för svenskar som vill ha kvar sina körkort. Ett nytt förslag innebär att alla som söker vård ska kunna tvingas att ta PEth-blodprov och följa läkarnas råd om alkohol om de vill behålla sina körkort.

Tanken är god. Men detta är kommunism.

https://www.skd.se/2025-02-20/alla-med-korkort-ska-tvingas-till-peth-test-nar-de-soker-vard/
2025-02-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenEvigeSvennen
Typisk jantelagare respons. Patetiskt.
Inte jantelagare utan stövelslickare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in