2025-02-20, 13:53
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jo jag förstår vad du skriver, men om han varit sanningsenlig med vanföreställningarna så skulle det krävas läkarintyg. Det enda som jag vet har framgått är att länsstyrelsen varit i kontakt med skolsköterskan?

Det går inte ihop för mig.

Då låter det snarare som att han varit ärlig med autismen (som länsstyrelsen därför kollat med skolsköterskan) och att han undanhållit de eventuella vanföreställningarna.

Eller hur pusslar du ihop informationen?

Om han hade vanföreställningar och var ärlig med dessa i körkortstillståndet, varför skulle länsstyrelsen kontakta skolsköterskan? Om det ändå krävdes ett intyg från en läkare som beskriver Rickards sjukdomsbild? Behövdes det mer information kring hans historik i intyget borde det väl ha legat på läkaren att kontakta skolsköterskan för att få in den informationen i intyget?

Vid medicinsk utredning kan de kräva ett läkarintyg = de kräver det inte i 100% av fallen. Här verkar de ha tyckt att skolsköterskan var tillräcklig.

Det spelar ingen roll. Totalt onödig diskussion.

Rickard älskade att köra bil & ingenstans har det framkommit att det skulle orsakat några problem för honom i trafiken trots diagnoser, aggressioner, vanföreställningar & depression.
Citera
2025-02-20, 13:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Oh vilken härlig sarkasm, men som dem sa förundersökningen är bara påbörjad. Det kommer ta lång tid innan dem kan släppa någon FUP

Någon FUP kommer inte att släppas i sin helhet, då det inte går till åtal när gm är död.

Däremot tror jag att vi, allmänheten, kommer att få ta del av mer uppgifter än normalt i fall där inget åtal sker.

På gott och ont också, då människor som likt Rickard kan vilja göra liknande dåd, och på det viset får tips hur polisen arbetar. Å andra sidan finns det mycket skit ute på nätet, och det verkar ju inte vara ovanligt att en gm likt Rickard har haft inspiration av andra våldsverkare. Pålästa.

RA verkar ha varit strategisk och metodisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Varför ser det ut som hans näsa är alldeles intryckt på bilden, som att han har på sig en nylonstrumpa eller något.

Ja när du säger det.
Det här är ju egentligen absurt. Surrealistiskt.
En beväpnad man som ser ut som en rånare går omkring på gatan, tar bussen, men ingen reagerar. Den osynlige mördaren.
Tills han utförde massakern, först då blev han sedd.
Citera
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Jag va tvungen. Blev irriterad haha. Man märker när folk bara vill ha smaskiga detaljer. Oftast då dom korkade frågorna kommer. Tror man att fup är släppt efter 2 veckor lär man ju knappast ha speciellt mycket erfarenhet av större utredningar i alla fall.
Jag håller med, dem brukar säga att det inte finns några dåliga frågor men fup har jag i princip aldrig hört kommit ut innan 6 månader och speciellt inte när 10 är döda.
Citera
Avslutad
Den mejladress som användes när R.A ansökte, samt i kommunikationen mellan R.A och Risbergska, är:
r.andersson089@gmail.com

R.A ansökte till en prövning i MA1a 2014, alltså ett kurstest som utförs under 5 timmar, men deltog ej.

Den ansvariga matematikläraren som R.A hade under sina 5 terminer (2019-01-08 fram till 2021-05-01) i MA1a har initialer MPA (förnamn M osv). R.A studerade i studietakt 25% eller 50%. Han hade närvaro i kursen annars hade han avslutats enligt rutin.

Vuxenutbildning har samma uppdrag som andra skolväsen att anpassa undervisning utifrån individens unika behov.

För att säkerställa att eleven fått det stöd och de anpassningar som eleven har haft rätt till, så bör Campus Risbergska anmäla sig själva till Skolinspektionen som då genomför granskning.
Citera
2025-02-20, 13:59
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Om man inte kan skilja på de och dem så kan man med fördel använda "dom". Bara ett tips.
Tack ska du ha, det var ett hett tips som inte har något med diskussionen att göra. Jag antar att du aldrig skriver fel ibland.
Citera
2025-02-20, 14:00
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Tack ska du ha, det var ett hett tips som inte har något med diskussionen att göra. Jag antar att du aldrig skriver fel ibland.

Det händer. Take it or leave it
Citera
2025-02-20, 14:02
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Han ser väldigt arg och ledsen ut.
Att ingen reagerade på de väskorna är svårt att förstå.
Man ser inte hans ansikte så bra men jag uppfattar det också som att han hade en känslostorm inombords.
Citera
2025-02-20, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Är det inte uppenbart vad som är motivet?

Han hade mist försörjningsstödet.

Han hade försökt gå en matte-kursen på den berörda skolan men kuggat grovt. Om han klarat kursen hade detta antagligen lett till fortsatt ekonomiskt stöd eller iaf en betydligt lättare situation för honom. Detta är en viktig faktor. Förutom att GM hade flera skruvar lösa...

Troligtvis (?) hade han blivit mobbad/kränkt eller iaf kritiserad av lärare/elever. På ett eller annat sätt. Nedtryckt i hasorna helt enkelt. Knäckt honom.

Inte undra på att en matte-lärare var ett av offren. Antingen har hon varit lärare för gärningsmannen eller visste han vilka lokaler som brukade användas för matte-lektioner.

Så när de säger "slumpvis utvalda" så ställer jag mig iaf skeptisk...

GM visste vad han gjorde.

Givetvis spekulationer av mig men utifrån det jag hört låter mina antaganden högst rimliga.

Faller ju rätt hårt på att han inte alls kuggat nåt mattetest. Med stor sannolikhet har han inte ens varit i skolans efter att han blev antagen.
Citera
2025-02-20, 14:05
Medlem
Citat:
Man ser inte hans ansikte så bra men jag uppfattar det också som att han hade en känslostorm inombords.

Ja tänk om någon endaste en hade sett honom där och då.

Var befann han sig timmarna mellan bussresan och skolskjutningen? Var han osynlig då också?
Citera
2025-02-20, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Faller ju rätt hårt på att han inte alls kuggat nåt mattetest. Med stor sannolikhet har han inte ens varit i skolans efter att han blev antagen.

Någon skrev just att han studerade i takt 25 eller 50% och hade närvaro.
Om uppgifterna stämmer så har han vistats en del på skolan under de åren.
Citera
2025-02-20, 14:08
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Någon FUP kommer inte att släppas i sin helhet, då det inte går till åtal när gm är död.

Däremot tror jag att vi, allmänheten, kommer att få ta del av mer uppgifter än normalt i fall där inget åtal sker.

På gott och ont också, då människor som likt Rickard kan vilja göra liknande dåd, och på det viset får tips hur polisen arbetar. Å andra sidan finns det mycket skit ute på nätet, och det verkar ju inte vara ovanligt att en gm likt Rickard har haft inspiration av andra våldsverkare. Pålästa.

RA verkar ha varit strategisk och metodisk.
Det tror jag också. Det finns alltid något att vinna och förlora.

Ja, han klev inte bara upp och surnade till och därefter bestämde sig för att åka till skolan med nästan hela sin arsenal utan han har nog läst på, han hade en tydlig plan och verkar ha varit lugn och metodisk och när han fick se polisen gick han undan som han mest troligt planerat att göra hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in