2025-02-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Undra hur lång tid han hinner skjuta innan första larmet 12:33 kommer in.

För mellan 33 och att han börjar skjuta mot polisen tar ju ungefär bara 10 minuter.

Och från 33 till att han själv tar livet av sig är det ungefär en kvart.

Han måste ju ha hunnit ha ihjäl 10 och skada 5-6 ytterligare under ett tidslinje som inträffade före första larmet kommer in tycker jag. Åtminstone majoriteten av dom som blir skjuten.

Samtidigt borde ju larm kunna komma in ganska snabbt inpå, fast det tog väl kanske ett tag innan det gick upp för många vad det faktiskt handlade om, då vittnen beskriver att det först lät som ett slagsmål eller smällar i dörrar etcetera.

Ja, nu verkar det ju som att bilden över händelseförloppet svängt 180 grader. Till polisens fördel.

Först kom uppgifter om att det var rookies som var först på plats och att man inte vågade/ville gå in i byggnaden...dvs helt mot gängse praxis när det gäller masskjutning på skolor (här kan man givetvis komma med en mängd invändningar men faktum kvarstår dock).

Om larm kom in ca 12.33 och gärningsmannen tog sitt liv 12.45 så måste han varit extremt effektiv.

Eller dröjde folk med att larma? När påbörjade han skjutningen?

Det var inte den informationen man fick i början. Då hette det att polisen dröjde med att möta gärningsmannen då man inte hade en klar bild över situationen. Känns som en hund ligger begraven. Antingen justerar man till polisens fördel eller var det en undermålig förstahandsrapportering.

Vad tjänar polisen på att ändra händelseförloppet? Mer än att undvika frän kritik? Är det för att avskräcka från ytterligare dåd? Förmedla en bild av att polisen är snabba och effektiva så det är inte lönt för knäppskallar som RA att försöka...
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2025-02-20 kl. 13:09.
Citera
2025-02-20, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruJohansson30
Enligt väninna på plats , som också mötte honom i korridoren när hon sprang från skotten som hördes (ja hon mötte honom runt ett hörn).. Han tittade på henne och sa "gå och göm dig" efter de så rundade han hörnet dom hade mötts vid och så hörde hon skott avlossas igen. Hon sprang för sitt liv.
Vad göra när polisen vägrar lyssna på det vittnesmålet? Dom flesta han sköt ihjäl va icke svenskar. Väninnan han mötte är svensk.

Åh herre, fick rysningar. Har du fått några fler uppgifter från den vänninan? Hur mår hon idag?
Tänk att veta att man var ett hårsmån från döden.
Citera
2025-02-20, 13:08
Medlem
K.Blomkvists avatar
Ungefär här nånstans togs bilden på resecentrum

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro+C/@59.27863,15.2123014,20a,13.9y/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipP6tyTRqibE0R85HkT4ZxB9bK ItO_jxzIDiyTBk!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleu sercontent.com%2Fp%2FAF1QipP6tyTRqibE0R85HkT4ZxB9b KItO_jxzIDiyTBk%3Dw203-h270-k-no!7i3024!8i4032!4m7 !3m6!1s0x465c151eec4b9a97:0xbc9fcdf09ef2ef80!8m2!3 d59.27863!4d15.2116899!10e5!16s%2Fm%2F0drwglx?entr y=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDIxNy4wIKXMDSoJLDEwMjExNDUzSAF QAw%3D%3D

https://imgur.com/a/fr-n-rebro-yLQxSqc
Citera
2025-02-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Missat det. Bara hört att de ska ha hittat endast vapen fodral. Sköt han sig på toaletten?
Tror det var när han bytte kläder
De hittade gitarrfodral samt körkort mm
Citera
2025-02-20, 13:10
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
En av de tidigaste intervjuerna med poliser som deltagit var med en av dem som gick in allra först, och han sa att de "tappade bort" gm efter att de blivit beskjutna. Det ska ha varit för att han gick eller sprang längre in i byggnaden och sköt sig där lite mer avsides. Man får nysta djupare i det för att sortera upp vad som är polisuppgifter, mediasanningar och trådsanningar.

Ja, jag har läst el. hört det från polis ngnstans men det är oxå bara 1 gång jag sett / hört det.
Ska se om jag hittar det igen.
Citera
2025-02-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Jaha? Men polisen gick ut och sa att de enbart hittat tre olika vapenfodral, inget gitarrfodral. Men nu går de ut med en bild på GM där han uppenbarligen bär ett gitarrfodral på ryggen.
Vapenfodral och ett hagelgevär Winchester påträffades vid husrannsakan i lägenheten
Citera
2025-02-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Ja, nu verkar det ju som att bilden över händelseförloppet svängt 180 grader. Till polisens fördel.

Först kom uppgifter om att det var rookies som var först på plats och att man inte vågade/ville gå in i byggnaden...dvs helt mot gängse praxis när det gäller masskjutning på skolor (här kan man givetvis komma med en mängd invändningar men faktum kvarstår dock).

Om larm kom in ca 12.33 och gärningsmannen tog sitt liv 12.45 så måste han varit extremt effektiv.

Eller dröjde folk med att larma? När påbörjade han skjutningen?

Det var inte den informationen man fick i början. Då hette det att polisen dröjde med att möta gärningsmannen då man inte hade en klar bild över situationen. Känns som en hund ligger begraven. Antingen justerar man till polisens fördel eller var det en undermålig förstahandsrapportering.

Vad tjänar polisen på att ändra händelseförloppet? Mer än att undvika frän kritik? Är det för att avskräcka från ytterligare dåd? Förmedla en bild av att polisen är snabba och effektiva så det är inte lönt för knäppskallar som RA att försöka...
Att polisen gick in och att han inte sköt flera efter deras konfrontation har vi vetat hela tiden. Eller i stort sett i alla fall.
Citera
2025-02-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Samtidigt helt förklarligt att polisen vill komma med konkreta fakta kring insatsen på plats, detta för att ta få slut på spekulationer och gissningar från personer som inte var på plats.

Förvisso, samtidigt inte jättemycket som verkar ha tillkommit gällande GM på 2 veckor. Ett foto på honom och vilken buss han tog.
Citera
2025-02-20, 13:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ja, det vet jag. Det jag undrade va vilken han lämnade hemma och om han sköt med alla tre på skolan. Eller bara två av dem 😆

Det sista hittades ju hemma, så de första tre ska ha brukats vit skjutningen.
Sen har det inte kommit uppgifter om exakt hur många skott varje enskilt vapen avlossades, men både mossberg och halvautomaterna ska ha använts. Ifall det är den ena eller båda vet jag inte.
Citera
2025-02-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Sa dem inte det på den andra presskonferansen?
Möjligt. Finns i alla fall denna artikel från 6/2 i Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-tappade-bort-mordaren--under-skolskjutningen-i-orebro/
"En timme efter det första larmet hittades gärningsmannen död och insatsen avbröts.
Exakt vad som hände däremellan är oklart.
Men polisen sköt aldrig tillbaka – och skytten försvann in i lokalerna."
Citera
2025-02-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, men så har inte Rickard agerat som du påstod att jag skulle sagt kunde vara en möjlighet.
Man kan göra det men Rickard var sanningsenlig & därav utredning.

Förstår du nu?

Jo jag förstår vad du skriver, men om han varit sanningsenlig med vanföreställningarna så skulle det krävas läkarintyg. Det enda som jag vet har framgått är att länsstyrelsen varit i kontakt med skolsköterskan?

Det går inte ihop för mig.

Då låter det snarare som att han varit ärlig med autismen (som länsstyrelsen därför kollat med skolsköterskan) och att han undanhållit de eventuella vanföreställningarna.

Eller hur pusslar du ihop informationen?

Om han hade vanföreställningar och var ärlig med dessa i körkortstillståndet, varför skulle länsstyrelsen kontakta skolsköterskan? Om det ändå krävdes ett intyg från en läkare som beskriver Rickards sjukdomsbild? Behövdes det mer information kring hans historik i intyget borde det väl ha legat på läkaren att kontakta skolsköterskan för att få in den informationen i intyget?
Citera
2025-02-20, 13:15
Medlem
FruJohansson30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Åh herre, fick rysningar. Har du fått några fler uppgifter från den vänninan? Hur mår hon idag?
Tänk att veta att man var ett hårsmån från döden.

Hon mår okej, har fått krisstöd i form av samtal efter. Men hon har svårt att förstå varför hon skonades. Dom har ingen tidigare relation och hon har vad hon vet aldrig mött honom tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in