2025-02-20, 12:23
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag kommer direkt att tänka på "The Umbrella Man" som stod med svart paraply uppfällt på Dealey Plaza 1963 när JFK sköts. Det visade sig vara en extremt långsökt och obskyr politisk protest, men i vissa mer utflippade konspirationsteorier var paraplyet gjort för att skjuta en giftpil som skulle förlama JFK för att göra honom lättare att träffa. En del röker för mycket.

Skämt åsido är det säkert nånting trivialt typ att han tog det för säkerhets skull ifall det skulle börja snöa eller regna och han ville undvika att ammon, ombyteskläderna eller vapnen blev blöta.
Det är möjligt men jag kom att tänka på att en del autister avskyr att bli blöta.
Citat:
People with water hypersensitivity have an intense reaction to the sensation of being wet. This might include discomfort or distress when their skin comes into contact with water, whether from rain, bathing, swimming, or even sweat. For some, even the feel of damp clothes or towels can be unbearable.
https://nevadaautism.com/sensory-issues-and-autism/
Citera
2025-02-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Det borde han väl kunnat göra med ett gevär i så fall?

Gömda gevär.
Citera
2025-02-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Videon från toaletten börjar då alltså runt 12:37 och sista två skotten hörs strax efter 8:20 in i den videon. Rösterna som hörs två minuter in i video kan då nästan beklräftas vara första patrullen på plats.
I videon skjuts det 4 skott 8:13 / 8:15 / 8:18 / 8:22. Sen tjuter larmet ett tag och sen hör man polisen och allt det där.

Jag får inte ihop det med polisens senaste uppgift "det sköts två skott efter polisen gick in, ett hagelskott och sen skottet där gm sköt sig själv". De fyra skotten är i tät följd och med samma vapen, vad jag kan höra.

Jag tror mer att Hashem på muggen inte fångade de två sista skotten, att de försvann nånstans i en paus mellan inspelningar.
Citera
2025-02-20, 12:28
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Lite så kanske, nyansera sitt synsätt och inte se allt så svart eller vitt.
På DBT pratat man om någonting som kallas gyllene medellvägen och det är något alla borde tänka på så jag kan bara instämma
Citera
2025-02-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Lite förstärkta bilder och skotthål från skolan.

Från Örebro:
https://imgur.com/a/yLQxSqc

Nåt vittne sa att han hade rånarluva/balaklava på sig vid skjutningen, kan det vara mössan (på bilden de släppte idag) som de har misstagit för att vara en rånarluva?
Citera
2025-02-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Gömda gevär.
Det var nåt vi spekulerade kring tidigare som en möjlig förklaring till att han kunnat åka med en fullsatt buss utan att nån fattade misstankar. Nu vet vi ju att han hade ett riktigt gitarrfodral och såg ut som vilken "Jag spelar Wonderwall på efterfester"-snubbe som helst.

Vapnen var inte gömda på skolan, han bar dem på ryggen.
Citera
2025-02-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Gömda gevär.

Omöjligt är det såklart inte men det känns lite långsökt?
Citera
2025-02-20, 12:32
Medlem
Citat:
Eller hur! Varför i hela friden har han ett paraply med sig?!
Hur gick hans tankar kring det?

Kanske för en avledande manöver?
Citera
2025-02-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laro89
Kanske för en avledande manöver?

Hur tänker du då..?
Citera
2025-02-20, 12:35
Medlem
Citat:
Nåt vittne sa att han hade rånarluva/balaklava på sig vid skjutningen, kan det vara mössan (på bilden de släppte idag) som de har misstagit för att vara en rånarluva?
Tror det är ett uttryck för vittnens tendens till att 'militarisera' såna här gärningsmän för att handlingen och utseendet flyter ihop i deras medvetande. Oooh han var så jävla combat i kamouflageuniform, granatbälte och Rambo-bandana! Sen kommer bilderna och så är det typ en spinkig tönt i mörk träningsoverall eller svarta mjukisbrallor.
Citera
2025-02-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tror det är ett uttryck för vittnens tendens till att 'militarisera' såna här gärningsmän för att handlingen och utseendet flyter ihop i deras medvetande. Oooh han var så jävla combat i kamouflageuniform, granatbälte och Rambo-bandana! Sen kommer bilderna och så är det typ en spinkig tönt i mörk träningsoverall eller svarta mjukisbrallor.

Fast det är väl bekräftat att han bytt kläder på toaletten?
Jag tänker som du att vittnet rört till det i sina egna huvuden, men inte så kraftigt som du är inne på. Har han haft jaktkläder + en svart mössa kan jag mycket väl tänka mig att mössan blivit en rånarluva i minnet.
Citera
2025-02-20, 12:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Eller hur! Varför i hela friden har han ett paraply med sig?!
Hur gick hans tankar kring det?

För att smälta in?

Han ser ju helt normal ut, väldigt ordentlig. Ofarlig typ som har gitarr med sig och är beredd att skydda sig, en sådan person som kollat vädret i förväg!

Han kan ha sett andra gm som förberett sig genom att klä sig och bära grejor för att se ut som vem som helst. En sådan som du snabbt glömmer.

Kanske kom det någon kraftig snöby?

https://www.vadret1.com/europe/sweden/orebro?page=past-weather#day=4&month=2

"2025 - 4 februari 1 ° / -4 ° 3,0 mm
Kraftigt snöfall
Kraftigt snöfall 3 m/s
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem