Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Vilka var det som styrde i Donbas om inte separatisterna själva, menar du? Det var ju definitivt inte Ukraina i alla fall.
Jag tyckte bestämt att du sa tidigare att Donbas-borna ville bli lämnade i fred och sköta sig själva. Men nu när det visar sig att de blev lämnade i fred så duger inte det heller.
Och om det nu bara var stabila förhållanden som behövdes så hade det väl räckt med att Ryssland bara annekterade separatist-områdena, du vet det som separatisterna själva sa att de ville och som världen trodde att Ryssland skulle göra när de gick in med militär den 21 februari 2022. Det hade löst konflikten en gång för alla. Men Putin valde av någon anledning ett helt annat spår (vilket han säkert ångrar nu, men det är lätt att vara efterklok, särskilt om man är diktator).
Du får gärna förklara var min logik brister. Eller vänta lite, det var ju det du försökte med tidigare, och misslyckades.
Just i östra Ukraina är det ju faktiskt inte särskilt svårt att säga vem som började skjuta. Alla är ense om att det var separatisterna. Men jag är inte den som ältar gamla synder.
Ok, du är inte seriös. Det hade du kunnat säga på en gång. Du har själv konstaterat att Zelensky frös konflikten, men sen vill du inte kännas vid vad det innebär utan låtsas som att det innebär att Donbass blev självständigt. Du menar alltså att
frysa en konflikt är synonymt med att
lösa en konflikt?
Tänk dig ett par som har tjafsat.
Endera sätter de sig ner och pratar om vad som utlöste bråket och hittar ett sätt att kompromissa och lösa problemet. De blir sams och harmonin råder åter i huset.
Eller så fryser de konflikten och går runt och blänger tyst på varann i månader.
Och du påstår att det är samma lika?