2025-02-19, 21:19
Medlem
TweentyFives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Var inne på Lidl (lågpris?) och skulle köpa en vanlig jävla mjölk. Tidigare har den kostat 13:50, men nu är skiten uppe i 14:90 Antar att den är närmare 20 hos Jude-ICA. Vad fan är det som händer? Gör politikerna någonting öht åt detta?
Priserna skenar överallt och det verkar som företagen helt slutat konkurrera med varandra - verkar snarare som att man tävlar i vem som kan höja priserna mest. Elpriserna skenar, internetpriserna skenar, matpriserna skenar, bostadspriserna skenar - lönerna står helt still. WTF?!

Frågeställning:
- Gör politikerna någonting åt detta, eller skyller de i vanlig ordning på "världsläget" samtidigt som man lyfter +100k i månadslön?
- Vi går nu in i en högst turbulent tid där du som svensk förväntas ta upp vapen mot Ryssland/Kina/Iran eller vilken fiende nu Globohomo anser vara mest intressant för stunden. Hur rimligt är det när dina barn måste köa i +10 år för en hyresetta i staden de föddes i då man gett bort alla bostäder till ointegrerbara negrer och araber och mjölkhelvetet dessutom kostar +15 jävla spänn? Vad är det vi förväntas försvara med dagens Sverige?
- Hur kan man sänka räntorna (indirekt öka inflationen) när en fucking jävla kuk-mjölk kostar 15 spänn?
- Är det rent av så att det USA-centriska, ekonomiska fiat-system vi levt med nu sedan 1970-talet börjar gå mot sitt slut och global hyperinflation står runt hörnet?
- Varför fortsätter vi skänka miljarder till Ukraina och släppa in ÄNNU mer ointegrerbara gängnegrer när EN LITER JÄVLA MJÖLK kostar 15 JÄVLA KRONOR?!

VAD ÄR DET SOM HÄNDER??

Det ska tjänas pengar på alla möjliga sätt. Inflationen är inget som kom från ingenstans, planerat grej!
Citera
2025-02-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrc00li0
Håller mest om att prisökningen som skett generellt sett är helt sjuk. Lönerna har inte hängt med.

Farliga med "löner som inte hänger med" är att om de höjs så höjs priserna snabbt med dem - då alla nu plötsligt har x tusen mer att spendera.

Har haft på känn att de företag som VET att du som konsument har få alternativ (livsmedel, bilreparationer, internet, biljett till kollektivtrafik, hyra, el, etc) efter Covid beslutat sig för att ta en mycket större % av folks löner - för vad ska du göra åt saken? Vem ska stoppa dem - Politikerna som på ett eller annat sett gynnas av läget? Vad har du för alternativ?
Detta är dock bara en känsla och inget jag tittat närmre på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
De tjänar betydligt mer än vad jag trodde i alla fall. 524,9 öre per kilo mjölk betalade Arla sina mjölkbönder 2024.
Så arla tar 60 % då
Citera
Medlem
Europes avatar
Jag tycker ost har blivit märkbart dyrare igen, allt från keso till vällagrad hårdost. Jag har inte märkt en lika tydlig prisökning på ägg den här gången, medan jag inte har tänkt på mjölkpriset. Jag köper nästan allt på extrapriser, men mjölk köper jag relativt ofta för normalpris, då jag dricker 3-4 liter/vecka och därför behöver köpa det relativt ofta, då det inte går att bunkra för lång tid framåt.

Edit: Jag dricker ca 1/2 liter mjölk per dag, jag konsumerar i regel 1/2 kg kvarg, yoghurt, filmjölk och liknande per dag, samt äter de flesta dagar ost och använder ibland créme fraîches, grädde, gräddfil eller liknande i maten, så det blir väl närmare 1,5 kg mejerivaror per dag. Samt ägg ovanpå det. Så prishöjningen av sådana varor märks mer, medan de flesta andra varor kan jag begränsa mig till att bunkra vid väldigt fördelaktiga priser (undantaget sådant som inte håller eller går att frysa, som färsk frukt och vissa grönsaker).
Senast redigerad av Europe 2025-02-19 kl. 21:29.
Citera
Medlem
De flesta köper en 50cl cola för +20kr utan att blinka så vart någonstans är det dyrt med 1L mjölk. Det är dessutom betydligt bättre för hälsan än den där colan. Samma gäller "lyx" juice. 1L för 30kr låter horribelt men är att jämföra med 2st 50cl cola.
Citera
2025-02-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
I ett historiskt perspektiv är mjölk och mat väldigt billigt nuförtiden.

Vad kostade en liter mjölk på 70-80-90-talet sett till lönen jämfört med idag?
Oavsett så är trenden illavarslande.
Citera
2025-02-19, 21:24
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
13:90 idag är +15 innan sommaren.

Vad tror du allt annat kostar sen när mjölken kostar 30kr?
Mjölken är kanariefågeln i kolgruvan. Finns det NÅNTING i det här landet som inte borde kosta 15 fucking jävla kronor så är det en liter mjölk.

Bra liknelse!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktax
De flesta köper en 50cl cola för +20kr utan att blinka så vart någonstans är det dyrt med 1L mjölk. Det är dessutom betydligt bättre för hälsan än den där colan. Samma gäller "lyx" juice. 1L för 30kr låter horribelt men är att jämföra med 2st 50cl cola.

Vad är det du ens argumenterar för?
Ja, det är relativt dyrare att flyga till Thailand än att flyga till Köpenhamn. Det betyder inte att en +50% prisökning på båda på några få år är irrelevant.
Citera
Medlem
Citat:
Vad kostade en liter mjölk på 70-80-90-talet sett till lönen jämfört med idag?
Oavsett så är trenden illavarslande.
Jag gissar det var dyrare då.. mat var dyrt förr.
Citera
2025-02-19, 21:26
Medlem
30 öre litern 1970
Citera
2025-02-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
30 öre litern 1970

Säger inte mycket utan att veta % av timlön etc.
Oavsett - skenande priser på mat är historiskt sett något som lätt leder till instabilitet i landet. Vi har redan en jävla massa missnöje i både Sverige och Europa till följd av snart två decennier med idiotpolitik och "IDGAF"-politiker. Skenande matpriser på det är väldigt illa - speciellt när vi dessutom tagit in +2 miljoner extra munnar som ska mättas i första hand.
Förvänar man sig att en svensk som sett en försämring av levnadsstandard med +30-50% på under 10 år ska offra sig i en kall skyttegrav mot ryssen? Varför då? Vad med dagens samhälle är det jag förväntas försvara när en fucking mjölk snart kostar en halv dagslön
Citera
2025-02-19, 21:38
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Var inne på Lidl (lågpris?) och skulle köpa en vanlig jävla mjölk. Tidigare har den kostat 13:50, men nu är skiten uppe i 14:90 Antar att den är närmare 20 hos Jude-ICA. Vad fan är det som händer? Gör politikerna någonting öht åt detta?
Priserna skenar överallt och det verkar som företagen helt slutat konkurrera med varandra - verkar snarare som att man tävlar i vem som kan höja priserna mest. Elpriserna skenar, internetpriserna skenar, matpriserna skenar, bostadspriserna skenar - lönerna står helt still. WTF?!

Frågeställning:
- Gör politikerna någonting åt detta, eller skyller de i vanlig ordning på "världsläget" samtidigt som man lyfter +100k i månadslön?
- Vi går nu in i en högst turbulent tid där du som svensk förväntas ta upp vapen mot Ryssland/Kina/Iran eller vilken fiende nu Globohomo anser vara mest intressant för stunden. Hur rimligt är det när dina barn måste köa i +10 år för en hyresetta i staden de föddes i då man gett bort alla bostäder till ointegrerbara negrer och araber och mjölkhelvetet dessutom kostar +15 jävla spänn? Vad är det vi förväntas försvara med dagens Sverige?
- Hur kan man sänka räntorna (indirekt öka inflationen) när en fucking jävla kuk-mjölk kostar 15 spänn?
- Är det rent av så att det USA-centriska, ekonomiska fiat-system vi levt med nu sedan 1970-talet börjar gå mot sitt slut och global hyperinflation står runt hörnet?
- Varför fortsätter vi skänka miljarder till Ukraina och släppa in ÄNNU mer ointegrerbara gängnegrer när EN LITER JÄVLA MJÖLK kostar 15 JÄVLA KRONOR?!

VAD ÄR DET SOM HÄNDER??

Lidl är inte lågpris längre. Det är dyrare än Willys och till och med ICA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in