2025-02-21, 10:09
Avstängd
Jag är snäll mot kossan och köper havredryck. Ännu dyrare.
Citera
2025-02-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot

Propagerar du för att inte mjölka kossan alternativt avlivning? Supertaskigt ju.
Citera
2025-02-21, 11:37
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag har sett nyheterna men inte upplevt detta i praktiken. Visst, jag minns jag kunde köpa en likadan chokladkaka för 23kr. Sedan 28kr. Nyligen 32kr. Men jag antar att jag reagerade nu när priset kommit upp till en nivå där jag inte tycker att chokladen är värd priset längre. Köpte på några stycken extrapris igår för 25kr/styck och kommer fortsätta så. Närmare 40kr kommer jag dock inte att betala. Då köper jag hellre någonting på Avanza för de pengarna. Men det spelar mig egentligen ingen roll, jag behöver inte choklad.
Typ alla Coop har 2 Marabou 200 gr för 50 kr fram till och med 9 mars.
Citera
2025-02-21, 11:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
dessutom tycker jag osten har blivit sämre, vissa smakar margarinost

har dom blandat i något annat?

"Margarinost, analog ost, konstgjord ost, ostsubstitut kallas ostliknande produkter som inte alls, eller endast delvis är tillverkade på mjölk eller mjölkprodukter. Istället används andra animaliska eller vegetabiliska fetter."
Inget av de skyddade märken Grevé, Herrgård eller Präst får tillverkas på annat än med vanliga råvaror, dock är löpen inte naturlig.
Hushållsost har väl alltid varit tämligen smaklös.
Citera
2025-02-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Typ alla Coop har 2 Marabou 200 gr för 50 kr fram till och med 9 mars.

Ska köpa mig ett hundratal om butiker tillåter detta. Kommer bli hårdvaluta framöver. Skämt åsido så lär jag faktiskt köpa på mig ett rejält lager då jag tycker det är lite roligt att spara pengar på erbjudanden, med vetskapen att det blir dyrare senare.

Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot

Beror på vilket märke du köper. Jag kan köpa de billigare sorterna för runt 13kr/L i min lokala butik. Oatly runt 15, men dyrare för barista-varianten som ju tyvärr är godare.
Citera
2025-02-24, 06:20
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Tittade på ett program med Filip och Fredrik från typ 2008 för några veckor sen.
Dom gick runt i en affär - tror det var ICA - och mjölken gick på 6 kr.

Mjölk och ägg är det du klarar dig längst på, om du måste hålla dig till en sak. Dessutom är mjölk en jävla basvara som borde vara snudd på gratis i det här landet. Ändå kostar det 15 fucking spänn och upp.
Var någonstans drar du gränsen? 30kr? 50kr? 100kr?

Återigen, vad gör politikerna åt detta?
Varför fortsätter man plocka in plumpnegrer som fyller feta kundvagnar med mat var och varannan dag (skattebetalaren betalar)? Vad kostar inte alla dessa när priserna skenar ännu mer?
Gör man NÅNTING?
Hur länge kan det här fortgå innan det blir genuina skador på samhället i form av misstro till ledningen? Man gnäller och ursäktar sig konstant över "rysk desinformation" - men man rycker på axlarna åt exakt alla problem som man varit delaktig i att skapa.
Mjölk är inte en basvara. Kanske för 40 år sedan, men de som konsumerar komjölk lär minska otroligt kraftigt för varje generation.
Citera
2025-03-30, 22:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Då kan vi räkna med ännu högre priser på mat så fort S och MP kommer till makten. Gnäller och gråter ni nu så räkna med att det kommer bli värre.
Grundproblemet är egentligen att vi är för många på jorden men det nämner man bara lite kort i texten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/dyrt-i-mataffaren-vanta-bara-det-kan-bli-annu-dyrare

– Har man en politik som främjar biodrivmedel så ökar efterfrågan på vegetabilisk olja vilket höjer priset på mat ganska drastiskt.
Citera
2025-04-05, 10:08
Medlem
"Nästa vecka kommer priset på kaffe att chockhöjas, skriver Göteborgsposten.

Det handlar om prishöjningar på runt 20 procent. Kaffeföretagen förhandlar nämligen med matkedjorna om priset för tioveckorsperioder i taget, och nästa vecka börjar en ny period samtidigt som priset på råkaffe på världsmarknaden ökat till dom högsta priserna på 50 år."

https://www.sverigesradio.se/artikel/chockhojning-av-kaffepriser-vantas

hoppas dom kommer ihåg att lägga på momsen

"– Priset ökar i alla led, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs."

ja det blir nog snart en hundring per paket som någon spådde?
Senast redigerad av klinkerhofen 2025-04-05 kl. 10:10.
Citera
2025-04-05, 10:36
Medlem
även choklad har blivit dyrt, även om den så kallade chokladen bara innehåller 30% choklad

Chokladkaka Mjölkchoklad 100g Marabou
0.1kg 289,00 kr/kg
0.1kg
(289,00 kr/kg)
28,90 kr
Citera
2025-05-10, 22:08
Medlem
Elementarts avatar
Fattar inte hur mjölk, ost och smör kan vara så dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in