2025-02-19, 18:58
  #1
Medlem
Om man får ett fängelsestraff så är det ju normalt att man ska inställa sig vid 3 månader från domen inte längre kan överklagas.

Om man överklagar tingsrättens dom gäller då att man inte behöver inställa sig inom 3 månader då hovrätten ska pröva fallet och påföljds frågan?
Citera
2025-02-19, 19:36
  #2
Medlem
Om du överklagat så skall du inte ställa in dig såklart. Det är inte förens domen vunnit laga kraft, som du inom 3 månader skall ställa in dig.

Du får brev av kriminalvården på placering och allt. Men du kan såklart ställa in dig vart som helst. Men inte förens domen vunnit laga kraft.
Citera
2025-02-19, 19:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Om du överklagat så skall du inte ställa in dig såklart. Det är inte förens domen vunnit laga kraft, som du inom 3 månader skall ställa in dig.

Du får brev av kriminalvården på placering och allt. Men du kan såklart ställa in dig vart som helst. Men inte förens domen vunnit laga kraft.

Så om man överklagar och de tar cirkus 3-4 månader till hovrätten beslutar i fallet så ska man därefter vänta ytterligare 3 månader innan man behöver inställa sig om hovrätten också beslutar om fängelsestraff ? Är de korrekt ?
Citera
2025-02-19, 19:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Så om man överklagar och de tar cirkus 3-4 månader till hovrätten beslutar i fallet så ska man därefter vänta ytterligare 3 månader innan man behöver inställa sig ? Är de korrekt tänkt ?

Ja, korrekt uppfattat.

För mig tog det 1.4 år mellan min dom i Tinget och sedan Hovrätten. Sedan ytterligare 2-4 månader till inställelse. Sånt kan ta tid ibland.
Citera
2025-02-19, 20:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
De står ju på kriminalvårdens hemsida att man ska inställa sig ” Normalt ska du börja avtjäna ditt straff inom tre månader från det att domen inte längre kan överklagas
de menar inom tre månader från domen vunnit laga kraft. Men myndigheter har en massa förväntningar om att undvika byråkratiskt språk och då bler det sådana här förenklingar som gör att det blir otydligt.
Citera
2025-02-20, 00:46
  #6
Medlem
Trakessons avatar
Sitt i båten. Har du överklagat har inte domen vunnit laga kraft.

Du får ett placeringsbeslut. Innan du fått det behöver du inte göra någonting. Fast egen inställan kan vara smart om man fått ett kort straff man snabbt vill bli av med, eller som en jag känner som tog semester och sa till alla att han skulle till Thailand. När jag verkställde räknade jag ut när jag ville komma ut och inställde mig på rätt datum utifrån det. De kan inte neka dig att börja verkställa så fort domen vunnit laga kraft, men de kommer inte att bli glada för det fuckar upp deras planering.
Citera
2026-05-31, 20:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Ja, korrekt uppfattat.

För mig tog det 1.4 år mellan min dom i Tinget och sedan Hovrätten. Sedan ytterligare 2-4 månader till inställelse. Sånt kan ta tid ibland.

Avgjordes de på handlingarna eller fysiskt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in