2025-02-19, 14:52
Medlem
Hahahhaha.

Så jävla väntat.

Sveriges rättsväsende har satt i system att fria dömda.

Woke och liberalismen i ett nötskal. Vi behöver sunt förnuft och Trump mer än någonsin.
Citera
2025-02-19, 15:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Tänk om hovrätten friar från det de är åtalade för nu också?!

Ingenting chockerar längre helt ärligt talat! De ska komma ut och fortsätta leva som de gjort med sina barn!!!! De borde dömas för barnfridsbrott också. Finns det inga mer punkter som man kan döma när det gäller barnen???
Barnfridsbrott faller nog eftersom de inte räknat brottet som brott i nära relation. Exet betraktades inte som närstående till barnet.

Ja, det skulle ju nästan inte förvåna om de går fria från resten också.
Citera
2025-02-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Barnfridsbrott faller nog eftersom de inte räknat brottet som brott i nära relation. Exet betraktades inte som närstående till barnet.

Ja, det skulle ju nästan inte förvåna om de går fria från resten också.
Va? Mordet skedde ju i samma hem, liten 2:a med sin mamma och pappa hemma. Barnen har ju bevittnat ändå. Troligen hört och känt av konflikten och slagsmålet.

Och en fråga. I förhören med F:s bror frågar man ofta hur offret låg och vad för skador. Aldrig ifrågasätter man inte det här med halsskurning?
Citera
2025-02-19, 16:36
Medlem
Helt sjukt hur tingsrätten kunde fria dem för mordet... Finns ju massa punkter som tydligt bevisar att de dömda även utförde mordet.
Citera
2025-02-19, 16:39
Medlem
Man kan ju bara älska Sverige och de pissluffarna till domare och nämndemän
Inte ens utvisning!
Citera
2025-02-19, 17:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Va? Mordet skedde ju i samma hem, liten 2:a med sin mamma och pappa hemma. Barnen har ju bevittnat ändå. Troligen hört och känt av konflikten och slagsmålet.

Och en fråga. I förhören med F:s bror frågar man ofta hur offret låg och vad för skador. Aldrig ifrågasätter man inte det här med halsskurning?
Barnfridsbrott handlar om att man ger sig på en närstående till barnen och själv är närstående till barnen.
Alla brott som barn bevittnar är alltså inte barnfridsbrott.

Syftet med den nya lagen är att stärka det straffrättsliga skyddet för barn som bevittnar vissa brott mellan närstående eftersom dessa barn enligt forskning löper ökad risk att drabbas av både psykisk och fysisk ohälsa.
[...]
Brottet förutsätter att barnet är närstående eller tidigare närstående till både gärningspersonen och målsäganden i grundbrottet (det bevittnade brottet)
https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/barnfridsbrott-nytt-brott/

Mammans älskare/fd älskare är helt enkelt inte närstående till barnen.
Citera
2025-02-19, 17:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Man kan ju bara älska Sverige och de pissluffarna till domare och nämndemän
Inte ens utvisning!
Brotten de fälls för är inte tillräckligt allvarliga för utvisning. Begärde åklagaren ens utvisning?

Det är en pissdom, och vi får hoppas att den inte håller i Hovrätten.
Samtidigt så måste man till domare och nämndemäns försvar säga att om de var osäkra på att bevisningen räckte till så ska de fria.
Det som blir avgörande är vad hovrätten säger - jag utgår ifrån att domen överklagas av åklagare, annars är det ju skandal.
Citera
2025-02-19, 17:08
Avslutad
Kan ju överklagas
Citera
2025-02-19, 17:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det känns ju helt sjukt att de inte döms för mord och medhjälp till mord.
Jag hoppas hovrätten ändrar domen.

Det känns sjukt, men inte förvånande, med tanke på de mycket svaga bevisen. Åklagaren har får arbeta i stort sett utifrån görmål innan och efter brottet.

Nu får vi hoppas på att åklagaren överklagar, stärker upp bevisningen där det finns svageheter enligt domen, och att man även lyckas få tag på Farid.

Tror att det kan bli svårt även i HR om man inte lcykas få fram något mer som knyter ihop påsen. För skydliga är dom, det är min starka övertygelse.

Kanske redan länkats till, men här hör man domaren förklara domen i 13 minuter:

https://www.dn.se/sverige/man-hittades-dod-i-vaska-pa-varmdo-tva-frias-for-mord/
Citera
2025-02-19, 17:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag kunde inget annat än skratta och skaka på huvudet….

Alltså skandal! De måste ha läst på rejält och vetat exakt vad och hur de skulle agera med tanke på att de idag står fria från mord.

W brorsa förstår jag. Han döms ju för skyddande, finns inga konkreta bevis på att han skulle planerat i förväg att faktiskt hjälpa till med flykt eller mörda själv?

Men de andra. Hur kan de inte dömas för barnfridsbrott? Straffen är ju extremt låga. Detta är ju för fan en skam!!!!!

Jag anade tyvärr att det kunde sluta så här, trots att jag faktiskt tycker att de agerat ganska klantigt. Mobilerna de ha med sig överallt, t ex.
Fingeravtryck på påsarna...

Tror att en stor del av problemet beror på att Farid saknas, mordvapnet saknas och att åklagaren kanske inte lyckats tillräckligt bra kunna lägga fram att det handlar om ett hedersmord. Då kunde samtligas inbördes hjälp till mordet knytas till mord, snarare än en misshandel som urartade med Farid som ensam ansvarig för mordet.

Hoppas vi får läsa domen, och att vi får se fällande dom för mord för alla. Det är ingen slump att Farids bror är på besök just som Ako lurats till lgh.
Citera
2025-02-19, 18:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Brotten de fälls för är inte tillräckligt allvarliga för utvisning. Begärde åklagaren ens utvisning?

Det är en pissdom, och vi får hoppas att den inte håller i Hovrätten.
Samtidigt så måste man till domare och nämndemäns försvar säga att om de var osäkra på att bevisningen räckte till så ska de fria.
Det som blir avgörande är vad hovrätten säger - jag utgår ifrån att domen överklagas av åklagare, annars är det ju skandal.

Ja, hon begärde utvisning för kvinnan iaf. Farids bor har svenskt medborgarskap.

Nu undrar jag hur länge hon har kvar på sitt straff, hur länge har hon suttit i häktet? Och räknas tiden i USAs fängelse av?

Hur som helst, tror jag att efter det att FUP kommit ut, och Frids familj ser vilken person hon är, hur hon har lurat sin egen man och fått bröderna att mörda (utifrån hennes egna handlingar), då får hon det hett om fötterna...
Citera
2025-02-19, 18:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hon begärde utvisning för kvinnan iaf. Farids bor har svenskt medborgarskap.

Nu undrar jag hur länge hon har kvar på sitt straff, hur länge har hon suttit i häktet? Och räknas tiden i USAs fängelse av?

Hur som helst, tror jag att efter det att FUP kommit ut, och Frids familj ser vilken person hon är, hur hon har lurat sin egen man och fått bröderna att mörda (utifrån hennes egna handlingar), då får hon det hett om fötterna...
Jag vet inte hur länge hon suttit häktad i Sverige, men om hon satt i USA på en svensk häktningsorder så räknas den tiden också bort.

Jag kan faktiskt unna henne lite hett om öronen - även om det inte är humanistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in