2025-02-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Visst, men då kanske man håller sig till en och samma story?

Kanske Saeed försöker dölja något om sin eget deltagande. Han kan också försöka mörka att de fått Ako sitta på mattan att äta, så att det var lättare att övermanna honom. Det finns mycket i deras versioner som inte överensstämmer och Saeed vill precis som Wajiha sätta sig i barnens sovrum för att distansera sig från mordet.

Förhör Wajiha 27/11:

"Okej vi käkade, han kom runt klockan 16:50, nåt sånt
ungefär, vi hade inget bord så vi satt på golvet, vi åt
"
//
"vi satt tillsamman och han hade, Ako hade hörlurar på öronen så medan vi
åt, han åt inte han satt på golvet med oss, vi hade maten framför oss, han hade hörlurar på
öronen,[...]
"

29/11

" Ako satt på golvet med Farid och pratade"

Förhör Saeed 2/4

30/9

"7 Mars
När Ako kom till Diligensvägen 38 den 7 mars så var de i köket, där drack de te och sen
middag. Enligt Saeed så var alla i köket, sedan ser han Wajiha gå ifrån köket med barnen mot
sovrummet. Därefter går Ako och Farid ut till vardagsrummet. "
"Stämningen runt middagsbordet, innan det att Saeed gick in i det andra rummet med barnen,
var normal
."
//
"Saeed uppger att " när Ako kom så satte vi oss och drack te lite och därefter så åt vi middag,
så satt de och pratades och därefter, alltså de var i köket allihopa
".
//
"När Ako kom till Diligensvägen 38 den 7 mars så var de i köket, där drack de te och sen
middag. Enligt Saeed så var alla i köket, sedan ser han Wajiha gå ifrån köket med barnen mot
sovrummet. Därefter går Ako och Farid ut till vardagsrummet.
"

Det är ett förhör med Saeed även 3/10, men då hittar jag inget om var de ska ha ätit, förhöret inleds med att de kommer från köket:

"Saeed får frågan att beskriva i tidsflöde hur slagen och sparkarna går till.
Saeed uppger då att han själv var i rummet och tittade i sin mobiltelefon. "Wajiha och barnen
var i köket. Ako går in i köket, efter honom gick Farid. De var där några minuter, några
sekunder. Sedan när de kom in i vardagsrummet, så var de redan i ett bråkande skede."
"
Jag har inte kommit till förhören med misstänkta än.

Men skumt är det. Man vill väl inte att barnen bevittnar något? Man sätter väl på hörlurar eller något med tanke på att det kommer bli urartat?

Detta var ju definitivt planerat eftersom Wahija bjuder hem. En gift kvinna bjuder inte in och har kontakt privat med en annan man så det är ju planerat.

Hur Farid fått reda på det är frågan. Om han såg bilderna så har han misshandlat W den dagen ambulanserna kom. Och planerat mordet. Men hur hann hon försvinna för att ta mobilen från Ako, radera bilderna och ringa polisen?

Hon måste berättat för F på något sätt att de träffats men att han våldtagit? Inte mördar man en man utan att nörda kvinnan om båda varit otrogna? I en sådan värld alltså… Så W måste ha kört med alla och lyckats lura, hjärntvätta och manipulera alla.

Ako är dum som går hem till en familj vars vet om anmälan om våldtäkt. Man får ju hem papper som kan ha tagits fel av familjen. Man kan inte veta eller vara säker på om W berättat för alla? Hur vågar han ens åka dit 2 gånger dessutom efter att de inte haft kontakt sedan anmälan? Hur har F inte erövrat all hennes elektronik?

Jag tänkte att F kanske lägger märke till något i köket att Ako närmar sig W och så blir det bråk där? Men det är ju planerat! Vare sig W nekar eller inte! Hon är ju delaktig i allt. De borde dömas för barnfridsbrott också. Och barnen bör omhändertas!

Kan inte någon här sammanfatta och göra en tidslinje som är helt insatt i detta fall?

Hur har man inte lyckats nå F än? Är det sant att W grips när barnen är med? Var F borta då? Spanar man inte adressen? Vem skyddar honom? Hur kan han låta alla andra dömas men inte dyka upp? Han måste väl sakna sina barn och besöka de på något sätt?

Jag fattar nada…..
Citera
2025-02-09, 18:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Hade glömt det! Såg den också för längesen.

Jo vars och syrran pluggar till jurist. Bra att kunna system inifrån.

Hoppas inte alla äpplen i korgen är ruttna..

Jag tror inte att Wajiha hade några planer på att bli polis, men vem vet. Tror hon är en vanelögnerska, som tar till lögnen för att se ärlig ut.

Kommer på att jag tycker hennes manipulativa sida liknar Johanna som mördade Tove. Hon hade ett förhördär hon upprepade gånger använde ordet"ärlig", vill säga sanningen" och sedan också klargjorde flera gånger att hon visste att "man inte ska ljuga". Hon berättade då om haschresan (vilket var rena rama påhittet) för att på ett manipulativt sätt visa hur "ärlig" hon var som nu erkände denna hemska hemlighet (istället för mord och dumpning av kropp som det egentligen handlade om).

Wajiha använder samma strategi, när hon erkänner och berättar om hur de använt falska pass under resan.

"FL: Och vilka hade du bokat biljetter till?
Wajiha svarade " Farid, Farid jag vet att det är fel, man ska inte göra det, det är olagligt
men han använde sin brors pass, så jag vet att det är fel, det är olagligt, det är inte rätt, jag
ber om ursäkt för det men han använde sin, sin brors pass, Saeed och Arman. De två skulle
resa till Mexiko och jag med Kayhan, med min son skulle resa till, till Tyskland, med flyget.
"
Citera
2025-02-11, 11:34
Medlem
Citat:
Jag tror inte att Wajiha hade några planer på att bli polis, men vem vet. Tror hon är en vanelögnerska, som tar till lögnen för att se ärlig ut.

Kommer på att jag tycker hennes manipulativa sida liknar Johanna som mördade Tove. Hon hade ett förhördär hon upprepade gånger använde ordet"ärlig", vill säga sanningen" och sedan också klargjorde flera gånger att hon visste att "man inte ska ljuga". Hon berättade då om haschresan (vilket var rena rama påhittet) för att på ett manipulativt sätt visa hur "ärlig" hon var som nu erkände denna hemska hemlighet (istället för mord och dumpning av kropp som det egentligen handlade om).

Wajiha använder samma strategi, när hon erkänner och berättar om hur de använt falska pass under resan.

"FL: Och vilka hade du bokat biljetter till?
Wajiha svarade " Farid, Farid jag vet att det är fel, man ska inte göra det, det är olagligt
men han använde sin brors pass, så jag vet att det är fel, det är olagligt, det är inte rätt, jag
ber om ursäkt för det men han använde sin, sin brors pass, Saeed och Arman. De två skulle
resa till Mexiko och jag med Kayhan, med min son skulle resa till, till Tyskland, med flyget.
"

Håller med dig om att hon är en vanelögnare. Extrem sådan. Jag har tidigare jämfört henne med J Möller då det inte bara är ekonomiska motiv och sexuella verktyg som inslag utan även barn inblandade som hon uppvisar enorm empatilöshet gentemot.

Det hela är väldigt påfallande och säkert en strategi hon använt sig av i hela sitt liv och kommit undan med.

Det var precis som när hon sen blev tillfrågad om hedersmotivet och skyller på den amerikanska advokaten utan och blinka (Ab referat fr TR) :

Åklagaren tar upp det som hon sagt till sin försvarare där och läser:
– Hon uppger att det som hänt är en serie av olyckliga omständigheter och när man plockar i är det kommer det visa hennes oskuld. Hon kommer argumentera att hon är ett offer för hedersrelaterat våld. Och att om hon var där så kommer hon argumentera för att hon var ett offer, läser åklagaren.”

”– Det var det som försvararen sa att jag skulle säga. De arbetar väldigt annorlunda än här. Advokater där kommer på vad som helst.

Eller ljugeriet om polisen i samband med anmälningarna om våldtäkterna (Ab referat TR) :

”– Meningen när jag satt hos polisen var inte att anmäla honom för våldtäkt. Jag ville bara att de skulle veta att han hotade mig. Jag var så ledsen och pressad. Jag sa redan i fredags att de där datumen inte stämmer, säger kvinnan.

Extremt manipulativ personlighet som inte står för något när hon ifrågasätts.

Det ger istället att allt bör ifrågasättas och dubbelkollas mot källor.
Senast redigerad av viperstyle 2025-02-11 kl. 12:04.
Citera
2025-02-11, 12:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Håller med dig om att hon är en vanelögnare. Extrem sådan. Jag har tidigare jämfört henne med J Möller då det inte bara är ekonomiska motiv och sexuella verktyg som inslag utan även barn inblandade som hon uppvisar enorm empatilöshet gentemot.

Det hela är väldigt påfallande och säkert en strategi hon använt sig av i hela sitt liv och kommit undan med.

Det var precis som när hon sen blev tillfrågad om hedersmotivet och skyller på den amerikanska advokaten utan och blinka (Ab referat fr TR) :

”Åklagaren tar upp det som hon sagt till sin försvarare där och läser:
– Hon uppger att det som hänt är en serie av olyckliga omständigheter och när man plockar i är det kommer det visa hennes oskuld. Hon kommer argumentera att hon är ett offer för hedersrelaterat våld. Och att om hon var där så kommer hon argumentera för att hon var ett offer, läser åklagaren.”

”– Det var det som försvararen sa att jag skulle säga. De arbetar väldigt annorlunda än här. Advokater där kommer på vad som helst.”

Eller ljugeriet om polisen i samband med anmälningarna om våldtäkterna (Ab referat TR) :

”– Meningen när jag satt hos polisen var inte att anmäla honom för våldtäkt. Jag ville bara att de skulle veta att han hotade mig. Jag var så ledsen och pressad. Jag sa redan i fredags att de där datumen inte stämmer, säger kvinnan.”

Extremt manipulativ personlighet som inte står för något när hon ifrågasätts.

Det ger istället att allt bör ifrågasättas och dubbelkollas mot källor.

Tack för citat från ab direktrapportering!

Trots att jag inte tror att några av de inblandade är oskyldiga till mordet (på olika sätt), tror jag att det är Wajiha som dragit igång och hittat på motiv för att få Ako ur vägen. Det för att hon själv riskerat att bli avslöjad med sin otrohet.

Wajihas motiv har inget med heder att göra. Jag tror att hon är totalt skrupellös. Och som du påpekat tidigare, är nog Farids anhöriga säkerligen i nuläget de somförstår att de är dragna vid näsan och kanske kan vara de som bryter upp om de konfronteras med Wajihas lögnaktiga beteende mot deras son och släkt.

Det är vidrigt att Wajiha (och de andra) utsätter sina barn för detta, det är obegripligt alltihop.

Idag läser jag om tjejen Lima Kahn, som hedermördades av sin familj som har afganskt ursprung. Det känns så obegripligt att föräldrar och en bror kan göra något så vedervärdigt mot sitt eget barn/syster.

Lima kom hem, för att polisen röjt hennes identitet och mamman lurade henne. En mamma som Lima längtade efter så mycket, att hon återvände hem!

Det säger mycket om hur stark hederskulturen är rotad i en sådan familj, men en av bröderna uttrycker att han inte vet om han orkar leva längre när han fått veta vad hans föräldrar och bror gjort. Det säger också något om att vi alla är olika.

Oavsett, så är Wajiha motbevisad om att mordet skett av en uppblossande svartsjuka när Ako ska ha visat bilder hemma hos paret. Wjuiha har hittat på en historia om våldtäkt, som nu är avslöjad som falsk, och lett till att hon blivit trodd på av Farid och hans familj.

Farid åkte till Värmdö för att reka, precis på platsen för dumpningen samma dag.

Måtte de bli fällda och hoppas att Farid åker fast en dag (om han lever).
Citera
2025-02-12, 12:14
Medlem
Citat:
Tack för citat från ab direktrapportering!

Trots att jag inte tror att några av de inblandade är oskyldiga till mordet (på olika sätt), tror jag att det är Wajiha som dragit igång och hittat på motiv för att få Ako ur vägen. Det för att hon själv riskerat att bli avslöjad med sin otrohet.

Wajihas motiv har inget med heder att göra. Jag tror att hon är totalt skrupellös. Och som du påpekat tidigare, är nog Farids anhöriga säkerligen i nuläget de somförstår att de är dragna vid näsan och kanske kan vara de som bryter upp om de konfronteras med Wajihas lögnaktiga beteende mot deras son och släkt.

Det är vidrigt att Wajiha (och de andra) utsätter sina barn för detta, det är obegripligt alltihop.

Idag läser jag om tjejen Lima Kahn, som hedermördades av sin familj som har afganskt ursprung. Det känns så obegripligt att föräldrar och en bror kan göra något så vedervärdigt mot sitt eget barn/syster.

Lima kom hem, för att polisen röjt hennes identitet och mamman lurade henne. En mamma som Lima längtade efter så mycket, att hon återvände hem!

Det säger mycket om hur stark hederskulturen är rotad i en sådan familj, men en av bröderna uttrycker att han inte vet om han orkar leva längre när han fått veta vad hans föräldrar och bror gjort. Det säger också något om att vi alla är olika.

Oavsett, så är Wajiha motbevisad om att mordet skett av en uppblossande svartsjuka när Ako ska ha visat bilder hemma hos paret. Wjuiha har hittat på en historia om våldtäkt, som nu är avslöjad som falsk, och lett till att hon blivit trodd på av Farid och hans familj.

Farid åkte till Värmdö för att reka, precis på platsen för dumpningen samma dag.

Måtte de bli fällda och hoppas att Farid åker fast en dag (om han lever).

Att WK driver det hela och i stort scensätter mordet är jag helt övertygad om.

Vissa av WKs lögner är mer än anmärkningsvärda för att snärja Ako från Ab direktrapport från TR:

Han säger att han (Ako) är kär i mig. Och jag börjar spela kär i honom, jag leker kär, säger hon (WK)

Åklagaren tar upp chattar som Ako sparat skärmdumpar av på sin telefon. Åklagaren läser det kvinnan skrev till Ako:

Nästa gång om han (FV) slå mig (WK) jag vill att du ska komma och ta min hand. Ta mig ut från den här lägenheten och mina barn och barn och slänga han i fängelse. Har du skrivit det?
– Ja, säger kvinnan.

– Hur gör ni när ni bjuder hem Ako den 7 mars, undrar åklagaren.

– ”Farid ringer mig dagen innan och säger att Ako vill komma hem till oss med mat nästa kväll. Det var med Farid han kom överens, säger kvinnan.

Till Ako säger hon att hon ska skicka iväg Farid till sin mamma så de två kan träffas.

”Leker kärlek” gör WK ända tills Ako mördas.

Lögnerna fortsätter efter mordet:

Åklagaren poängterar att ett av barnens DNA fanns på klorinflaskan.

Han var i min famn när jag städade. Sedan gick han ut till det andra barnet och Farid Vaziris lillebror i parken.

Bukplastikens läkningsprocess säger mig att WK återigen ljuger. Hon bär ingen eller ingenting under tiden hon städar.

Lillebrodern har sagt att han hade med sig båda barnen ut i parken och att de gick ut innan städningen började.

Alla är troligare kvar i lägenheten och insyltade i paketering av Ako och städning tills allt är klart för avfärd.

Man får bara inse att hederskultur även kan missbrukas av kvinnor och varje fall är unikt.
Citera
2025-02-19, 14:03
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Dom i ett mål om mord där kroppen påträffats i en väska på Värmdö):
Citat:
Tingsrätten dömer två personer för bland annat grovt gravfridsbrott och en tredje för grovt skyddande av brottsling i samband med ett mord på Värmdö. Ingen av de åtalade döms för mord.

I mars 2024 hittades en död man i en väska i ett skogsparti på Värmdö. Åklagaren har åtalat en 25-årig kvinna och en 20-årig man för att tillsammans och i samförstånd med en annan person ha begått mordet. Tingsrätten anser inte att bevisningen är tillräcklig för att någon av de åtalade ska dömas för mord.

– Kvinnan, mannen och en ytterligare person har varit på plats i lägenheten i samband med mordet. Det är inte bevisat att någon av de åtalade har varit delaktiga i händelsen på ett sådant sätt att de ska dömas för mord, säger chefsrådmannen David Säfwe.

Kvinnan döms i stället för medhjälp till grov misshandel medan mannan frias helt i denna del. Både kvinnan och mannen döms för att efter mordet ha placerat brottsoffret i en väska, som sedan transporterats till ett skogsområde där väskan lämnats.

Kvinnans bror, en 26-årig man, döms för grovt skyddande av brottsling för att han efter händelsen hjälpt kvinnan att fly landet.

– Kvinnans bror har haft uppsåt till att han genom att skjutsa sin syster till Tyskland hjälpt henne att undkomma brott. Han döms därför för grovt skyddande av brottsling, säger chefsrådmannen David Säfwe.

Kvinnan döms till fängelse i två år och tre månader. Straffet för den 20-årige mannen bestäms till fängelse i ett år och åtta månader. Den 26-årige mannen döms till fängelse i ett år och sex månader. Straffen för de båda männen avser även viss annan brottslighet.
Nacka tingsrätt, mål: B 1951-24
Citera
2025-02-19, 14:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Dom i ett mål om mord där kroppen påträffats i en väska på Värmdö):

Nacka tingsrätt, mål: B 1951-24
Det känns ju helt sjukt att de inte döms för mord och medhjälp till mord.
Jag hoppas hovrätten ändrar domen.
Citera
2025-02-19, 14:10
Medlem
Vilket skämt Sveriges rättssystem är. Dessa borde dömts för medhjälp till mord och mord. Nu kommer de undan med ett fjuttigt straff.
Senast redigerad av TradingSuckz 2025-02-19 kl. 14:17.
Citera
2025-02-19, 14:39
Medlem
Skandal. Smaklöst. Sorgligt. Sinnessjukt, fyfan. detta är var detta land är! Hur i helvete kunde dom frias för detta mord. Mycket pekar på att det avgörande hugget tilldelats utav farid. Men i vart fall hade jag dömt samtliga i lägenheten för mord i samförstånd och i vart fall för medhjälp i andra hand.

Finns en hel del försvårande omständigheter kring de åtalade. Åklagaren bör gå på hårdare
Citera
2025-02-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TradingSuckz
Vilket skämt Sveriges rättssystem är. Dessa borde dömts för medhjälp till mord och mord. Nu kommer de undan med ett fjuttigt straff.
Jag kunde inget annat än skratta och skaka på huvudet….

Alltså skandal! De måste ha läst på rejält och vetat exakt vad och hur de skulle agera med tanke på att de idag står fria från mord.

W brorsa förstår jag. Han döms ju för skyddande, finns inga konkreta bevis på att han skulle planerat i förväg att faktiskt hjälpa till med flykt eller mörda själv?

Men de andra. Hur kan de inte dömas för barnfridsbrott? Straffen är ju extremt låga. Detta är ju för fan en skam!!!!!
Citera
2025-02-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Skandal. Smaklöst. Sorgligt. Sinnessjukt, fyfan. detta är var detta land är! Hur i helvete kunde dom frias för detta mord. Mycket pekar på att det avgörande hugget tilldelats utav farid. Men i vart fall hade jag dömt samtliga i lägenheten för mord i samförstånd och i vart fall för medhjälp i andra hand.

Finns en hel del försvårande omständigheter kring de åtalade. Åklagaren bör gå på hårdare
Håller helt med!

Man behöver de med mer vassa tänder. Sätta in något expertteam alltså de ska inte få gå fria! De firar säkert hånleendes mot allt och alla nu……

Fyfan! Alltså. Nej.
Citera
2025-02-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det känns ju helt sjukt att de inte döms för mord och medhjälp till mord.
Jag hoppas hovrätten ändrar domen.
Tänk om hovrätten friar från det de är åtalade för nu också?!

Ingenting chockerar längre helt ärligt talat! De ska komma ut och fortsätta leva som de gjort med sina barn!!!! De borde dömas för barnfridsbrott också. Finns det inga mer punkter som man kan döma när det gäller barnen???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in