2025-02-19, 16:14
Medlem
kanblikuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
https://ibb.co/3YTQZ8Xd

Anjo har ett scoop. Alla sa visst att han kände till åldern. Trots det tyckte åklagaren, som alltså initialt var på Anjos linje och ansåg att killen skulle dömas för våldtäkt mot barn, att det hon hade inte var tillräckligt för att yrka på det i hovrätten.

Det kan alltså vara så att han visste det, men det är inte styrkt att han visste det. Det fanns alltså rimliga tvivel till om han visste det eller inte. Det redogörs för det i domen, och hur man kommit fram till att det inte gick att fastslå att han måste ha förstått det. 13 åringen umgicks med personer som var mycket äldre, hon var välutvecklad, de kände inte varandra väl, det pratades inte om ålder och vilken klass hon gick i under kvällen. Han kan ändå ha vetat det, men det är inte styrkt att han gjort det. Medan Antonio under huvudförhandlingen sagt rakt ut att han kände till hennes ålder.

Men Anjo menar väl att åklagaren varit med på det hela tiden. Trots att hon visste hur allt låg till, så yrkade hon bara på att Antonio skulle bli dömd för våldtäkt mot barn. För att göra det svårare för honom att komma tillbaka till ett normalt liv i framtiden. Det var avsiktligt från åklagarens sida, kanske för hon hatar ABC med Anna Book, det är århundradets rättsskandal. Anjo är någonting på spåren här!

Så Anjos stora fråga och kommande drev är inte om Antonio är oskyldig utan att Robin också skulle dömas för våldtäkt mot barn?
btw, Anjos intervju i Riks så säger han emot sig själv typ 1000 gånger. Är han nervös nu när han inte får den uppbackningen som han trodde så han pekar helt att Robin också skulle dömas för våldtäkt mot barn? Allt verkar så ogenomtänkt och ologiskt.
Citera
2025-02-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanblikul
Så Anjos stora fråga och kommande drev är inte om Antonio är oskyldig utan att Robin också skulle dömas för våldtäkt mot barn?
btw, Anjos intervju i Riks så säger han emot sig själv typ 1000 gånger. Är han nervös nu när han inte får den uppbackningen som han trodde så han pekar helt att Robin också skulle dömas för våldtäkt mot barn? Allt verkar så ogenomtänkt och ologiskt.

Kan du länka till den intervjun? Det vore bra om folk länkade för de som inte har en aning om vad det är för ställen som nämns. Har ju trillat in här helt utan att veta nånting till att börja med. Så då skulle jag vara tacksam.

Han menar nog att Antonio inte skulle ha dömts för våldtäkt mot barn. Anjo sa ju till Cluee i intervjun att "om du och jag går i samma klass, jag är född i början på året och du i slutet, och vi våldtar samma person, borde vi inte ha samma straff då?"

Så han är en mycket förvirrad person. Verkar inte ha minsta lilla grund i juridiska spörsmål.
Citera
2025-02-19, 16:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Kan du länka till den intervjun? Det vore bra om folk länkade för de som inte har en aning om vad det är för ställen som nämns. Har ju trillat in här helt utan att veta nånting till att börja med. Så då skulle jag vara tacksam.

Han menar nog att Antonio inte skulle ha dömts för våldtäkt mot barn. Anjo sa ju till Cluee i intervjun att "om du och jag går i samma klass, jag är född i början på året och du i slutet, och vi våldtar samma person, borde vi inte ha samma straff då?"

Så han är en mycket förvirrad person. Verkar inte ha minsta lilla grund i juridiska spörsmål.

Här är länken:

https://youtu.be/XMtju0VkL_k?si=WeAw3FyT3Fp2H8bJ
Citera
2025-02-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimboLife
Här är länken:

https://youtu.be/XMtju0VkL_k?si=WeAw3FyT3Fp2H8bJ

Tack!
Citera
2025-02-19, 16:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Vad tror du anledningen till att INGEN ville köpa hans dokumentär?
Vilken streamingföretag älskar inte denna sorts av dokumentärer?
Och vilka har inte råd att köpa den?

Vad är din teori om det?
Att den är okunnigt skräp som hänger ut en våldtagen flicka tror jag är skälet.
Citera
2025-02-19, 16:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Jag har precis läst den delen i FUP, det var bl a Robins egen mamma som påstod att Robin mycket väl visste att flickan bara var 13 år, flera i "kompisgänget" visste om det, de var också väl medvetna om att flickan var ordinerad antidepressivt läkemedel och borde således inte dricka alkohol alls.

Jag tycker man får en både djupare och bredare insyn i olika krim-fall där man har tillgång till både FUP och domslut.

Vad som för mig är ganska obegripligt är att familjen Book överhuvudtaget vill röra i detta efter 8 år. Det kommer inte komma någonting gott ut av det, tvärtom.
Fast det har i så fall tydligen inte räckt med vad Robins mamma påstår eftersom man anser att det inte går att bevisa att han visste det.

Jag läste FUP när det begav sig, men har inte tillgång till den längre. Men du har klart rätt i att man bör läsa både dom och FUP

Om jag förstått det rätt så handlar filmen i stora delar om "hur dåligt" Antonio mått av detta och hur svårt det varit för familjer (läs Anna), så ur det perspektivet tycker jag det framstår som något som faller Anna helt i smaken. Att få lyftas fram som offer är ju det större delen av hennes kändisskap handlar om.
Citera
2025-02-19, 17:05
Medlem
Citat:

Jag undrar hur han tänker sig att det skulle gå till annar? Om två personer på gymnasiet begår ett mord och den ena hunnit fylla 18 och den andra inte, kan den ena dömas till livstid och den andra högst 10 år. Om rätten skulle göra undantag för olika omständigheter vore det mkt rättssäkert, godtyckligt och orättvist på riktigt. Om han inte argumenterar för slopad skillnad i ålder och vilken straffpåföljd man därför kan få, gör han sig än dummare, vilket han också gör. Han hade en helt annan framtoning i intervjun med riks. Han tom pratade annorlunda. Han är okunnig, och drar pga sin okunnighet fel och förhastade slutsatser som han sedan spinner vidare på ut i det blå
Citera
2025-02-19, 17:14
Medlem
Citat:
Jag har precis läst den delen i FUP, det var bl a Robins egen mamma som påstod att Robin mycket väl visste att flickan bara var 13 år, flera i "kompisgänget" visste om det, de var också väl medvetna om att flickan var ordinerad antidepressivt läkemedel och borde således inte dricka alkohol alls.

Jag tycker man får en både djupare och bredare insyn i olika krim-fall där man har tillgång till både FUP och domslut.

Vad som för mig är ganska obegripligt är att familjen Book överhuvudtaget vill röra i detta efter 8 år. Det kommer inte komma någonting gott ut av det, tvärtom.

Det förklarar också varför det inte legat till grund för domstolarnas bedömning. Domstolen läser inte FUP, och den tilltalades mamma ska inte behöva komma och vittna mot sin egen son i en rättegång. Det här hade också Anjo haft skäl att kolla upp innan han gör värsta grejen av en sån här uppgift för att inte framstå som en ignorant idiot. Givetvis hade Åklagaren åberopat morsan som vittne om hon hade stöd för att göra det. Men det är det mest basic som finns när det kommer till vittnen att alla är skyldiga att vittna utom närstående.
Citera
2025-02-19, 17:27
Medlem
Citat:

Det visar ju att domstolen inte gått efter vad vittnen har sagt att han visste. Han sa själv att han inte visste hur gammal hon var, och Antonio sa att han visste. Konstigare än så är det ju inte. Håller med dig, det kommer inte att komma något gott ur detta för Bookfamiljen eller Anjo. Det våldtagna barnen kan också råka ut för tråkigheter men hoppas att folk besinnar sig.
Citera
2025-02-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marrier
Jag undrar hur han tänker sig att det skulle gå till annar? Om två personer på gymnasiet begår ett mord och den ena hunnit fylla 18 och den andra inte, kan den ena dömas till livstid och den andra högst 10 år. Om rätten skulle göra undantag för olika omständigheter vore det mkt rättssäkert, godtyckligt och orättvist på riktigt. Om han inte argumenterar för slopad skillnad i ålder och vilken straffpåföljd man därför kan få, gör han sig än dummare, vilket han också gör. Han hade en helt annan framtoning i intervjun med riks. Han tom pratade annorlunda. Han är okunnig, och drar pga sin okunnighet fel och förhastade slutsatser som han sedan spinner vidare på ut i det blå

Ja Anjo verkar helt perplext att åtal och domar är komplexa saker och inget han hittar i barnens bilderböcker.

Han är fortfarande helt övertygad om sin förträfflighet och tror att folk ska ändra sin syn när de får se dokumentären. Jag tror inte att det faller folk på läppen att se en snyfthistoria av en barnvåldtäktsman alls. Okej, han har mått dåligt, men varför ska folk veta det för?
Citera
2025-02-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ja Anjo verkar helt perplext att åtal och domar är komplexa saker och inget han hittar i barnens bilderböcker.

Han är fortfarande helt övertygad om sin förträfflighet och tror att folk ska ändra sin syn när de får se dokumentären. Jag tror inte att det faller folk på läppen att se en snyfthistoria av en barnvåldtäktsman alls. Okej, han har mått dåligt, men varför ska folk veta det för?
Sedan att hela tiden argumentationsfela med att "vänta med att kritisera tills ni har sett filmen" "det går inte att kritisera ngt man inte har sett" jag kritiserar filmens titel, filmbeskrivningen som är otroligt motsägande, samt hans argument han hittills har framfört om detta, hans okunnighet, motsägelser och uppenbara jävsituation med förövaren mamma, det behöver jag inte se filmen för att göra. Dessutom kritiserar jag omslagsbilden som hade passat bättre till en film om gudfadern.
Citera
2025-02-19, 17:44
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Ja, jag vet inte hur han tänker. Jag tycker helt klart det finns skäl att ifrågasätta rättssystemet. I synnerhet dagens rättsläge i våldtäktsmål där man kan dömas på relativt skral bevisning. Men i det här fallet är det alltså en kille som blivit ertappad med kuken i ansiktet på en 13-årig flicka, och Anjo känner att det är en bra idé att försöka rentvå hans namn. Han är så jävla knäpp.

Våldtäktsmål kan ofta vara problematiska då ord står mot ord. Det finns såklart fall där detta är en giltig sak att ta upp - med det sagt så brukar man ofta hamna på andra sidan. Dvs att folk inte blir dömda och att tjejer ofta målas ut som slampor som ett försvar för våldtäkt.

Men detta fall? Ja, man kan argumentera att Robin borde vetat att tjejen var 13 år gammal... men varför egentligen? Båda blev dömda för våldtäkt, straffet skilde sig inte avsevärt.

Så Anjos argument är... att Antonio endast borde blivit dömd för våldtäkt? Eller att Robin också borde blivit dömd för våldtäkt mot barn? Jag fattar inte ens hans argumentationslinje här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in