Citat:
Ursprungligen postat av
Crabby88
Vad tror du anledningen till att INGEN ville köpa hans dokumentär?
Vilken streamingföretag älskar inte denna sorts av dokumentärer?
Och vilka har inte råd att köpa den?
Vad är din teori om det?
nu vill jag spamma ett svar fast jag inte fick frågan
det är värsta process när en film ska köpas in från ett produktionsbolag.
Den måste hålla en teknisk kvalitet ljud och bildmässigt, den ska funka på allt från dom minsta smartphonsen till 90 tums tv till projektor och bioduk.
Den måste levereras enligt branschstandard, det är mer än att ladda upp en mp4-fil alltså...Det kan inkludera olika format, codecs och metadata.
Den måste juridiskt vara 100% safe att visa.
Den måste kunna kunna bli lönsam.
Produktionsbolaget kan behöva i kontrakt garantera en uppföljare inom en viss tidsram.
Produktionsbolaget bör ha god historik och god ekonomi för att kunna garantera uppföljare.
En stor skräck för streamingtjänster är när publiken skriker efter mer och produktionsbolaget saknar resurser att leverera i tid.
Sen är det så i branschen att "alla känner alla". Att komma in som ny måste vara döden. Då får man nog ge bort sitt verk tänker jag.
Branschen lider av dålig lönsamhet och höga kostnader och de flesta tjänster föredrar att själva producera sina filmer. Framförallt dokumentärer som är "enklare" att skapa. Netflix är ett bra exempel. Det spar enorma kostnader.
Den kan behöva vara anpassad för att kunna visas i andra länder, den får inte vara "för" svensk så att publik utanför Sverige inte är intresserade.
Sverige är en liten marknad och man siktar åtminstone på inköp som fungerar i övriga nordiska länder.
Jag kan sånt här.