2025-02-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Okej, det har jag missat! Det är inte lätt att hänga med i varenda detalj som framkommer om det här fallet. Jag tycker dock att det är för tidigt att utesluta att de skulle haft någon kontakt alls.

Det är inte alls säkert att han kände sin (vuxna) son på djupet, men hur många föräldrar gör det egentligen? Jag tror att jag bara kan komma på en enda människa i min närhet som har en helt transparant relation med sina föräldrar. Mina föräldrar känner absolut inte mig på djupet men vi har ändå ingen dålig relation, jag ser inget avvikande i det.

Exakt, jag tror det här är en explosionsartad reaktion och inte en i grunden ond människa.

Nej vi vet inte till vilken grad, men det är inte ovanligt att barn i den åldern är fysiska vid mobbning. Det var startskottet för hela hans misslyckande i framtiden. Först blir människor mobbade och sen blir de "straffade" av skolan (som inte kunnat få stopp på mobbningen) med att gå skola ytterligare ett år (IV) pga skolans misslyckande. Det blir i princip 3 straff efter varandra mot en (oftast) oskyldig individ. Att lyckas samla ihop spillrorna av sig själv och prestera under året på IV så att man kommer in på den linje man vill, är en riktig utmaning som inte alla klarar av. Det är ändå något som Rickard verkar ha fixat någorlunda med de betyg som framgått i media, men uppenbarligen så räckte inte den prestationen och han hamnade utanför samhället trots det av någon anledning.

Kan vara så, jag reagerade också hur lång tid det tog innan vi fick en bild på Rickard själv. Skolfotona som framkommit i media borde finnas i hundratals om inte tusentals hem runtom i Örebro men ändå dök det aldrig upp några i tråden. Men vi får väl ha tålamod och se vad som framkommer via media.
Att det inte har kommit några skolfoton kan ju bero på att folk generellt inte har FB
och inte följer detta forum.
Citera
2025-02-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag får intryck av att Rickard gillade att se människor lida.
Salim låg skottskadad (halva kroppen i klassrummet & andra halvan i korridoren) & pratar med sin fru under minst 7 minuter innan han avlider.

Nilofaar som man hör ropa på hjälp på persiska i videon, Eva-Lena som sägs vara hon som skriker länge i videon, folk som blir skjutna i benen, skjuten i bägge axlarna osv.

Det skulle kunna tolkas som att han har lidit länge och ville hämnas, el att han kände sig nöjd med att han lyckades träffa dem och visste att många skulle förblöda beroende på vilken ammunition han använde.
Citera
2025-02-19, 16:03
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det skulle kunna tolkas som att han har lidit länge och ville hämnas, el att han kände sig nöjd med att han lyckades träffa dem och visste att många skulle förblöda beroende på vilken ammunition han använde.

Hämnas på fullt oskyldiga människor?

Då är man i sanning ett monster - vilket hans gärningar iofs gör honom till.
Citera
2025-02-19, 16:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Vill tipsa om dokumentärserien "Våldsbrotten och psykiatrin" som släpptes bara några dagar innan skolskjutningen:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt...anmakt-del-1-3

Den är i tre delar och handlar just om hur psykiatrin ser på risken att patienten ska skada andra.

Tack!
Jag ska ta och lyssna.
Jag tänker att nu är det ett bra tillfälle att försöka förstå mer, lyssna på alla de röster i tråden som utifrån egna eftarenheter och kunskaper delger sina tankar. Läser när jag hinner, men ligger efter så klart.

Så lyssnade jag äntligen klart på P3 krims inslag om dådet, som jag tycker är mycket bra.

Där nämns också ett riskbedömningsverktyg som man använder i USA på skolor, Trapp 18. Den ska fånga in riskfaktorer, varningssignaler hos elever.

Ett expempel kan vara om personen fastnat för en orättvisa som de upplevt, om personen beundrar andra attentatsmän, stort intresse för vapen, det sociala livet/relationer ser ut...Det är team på skolorna som särskilt jobbar med detta, såsom kuratorer, skolpsykologer osv.
Citera
2025-02-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Hämnas på fullt oskyldiga människor?

Då är man i sanning ett monster - vilket hans gärningar iofs gör honom till.

Mot skolsystemet generellt där han både verkar ha upplevt mobbning, var tvungen att leverera trots sina svårigheter och som skapade ekonomisk stress.
Citera
2025-02-19, 16:13
Medlem
2n00b4Us avatar
Med tanke på GM's diagnos så är det väl ännu mindre troligt att han skulle ha haft rasistiska motiv och skrikit "ni ska ut från Europa" till människor.
Citera
2025-02-19, 16:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag plockar ut lite russin ur din stora kaka (text)..

Vad säger att Rickard inte sökt hjälp? Han kan mycket väl ha varit till psykiatrin utan att ha blivit hörd. Det är som att psykiatriker förväntar sig att människor ska komma in i bedömningsrummet och direkt häva ur sig "Hej! Jag heter Rickard och jag tänker skjuta 10 personer i en skola", det fungerar inte så. Har en människa gått till psykiatriakuten så finns det med stor sannolikhet något inom dem som inte kommer att komma fram så enkelt. Men samtidigt så tas man inte på allvar om man är allt för ärlig heller. Då menar de att om man verkligen hade såna tankar så skulle man inte vara öppen med dom.

Psykiatrin tar verkligen alla chanser de kan att låtsas som att patienterna är friskare än de faktiskt (många gånger) är, och när de gång på gång misslyckas så sitter dom och säger saker som att "Hur skulle vi veta? Det här är komplext". Direkt Ulf K uttalade sig om att man vill se över psykiatrin så sitter en överläkare i SVT's studio och beklagar sig över att de aldrig kommer att gå. Att det är för svårt och att det inte går att förhindra såna här dåd. "Dessa gärningsmän går under radaren" som han så fint sa medan andra experter(?) sitter i media och säger att han var en typisk gärningsperson.

Hur kan en typisk gärningsperson som har kontakt med flertalet myndigheter gå under radarn?!!

Länk till SVT som jag pratar om: https://www.svtplay.se/klipp/jMyVqBX...-av-psykiatrin

Angående LPT så är det en riktigt löjlig lag, som jag skrivit tidigare så kan man utan problem runda de kriterierna (ducka frågorna) om man inte är lågbegåvad eller tex har en psykos. Den används verkligen inte så svart och vitt som den framstår i lagtexten, man friar mycket hellre än fäller.

Jag tror att det enda sättet att kunna hjälpa är att införa mer "tvång". Med det menar jag inte att man ska låsa in alla och kasta nyckeln eller sätta fotboja på alla psykiskt sjuka, utan att man ställer mindre "Vill du ha hjälp?"-frågor och börjar använda attityden "En 'person' kommer att hjälpa dig med det här".

Efter Kanada - Finland hockeymatchen för några dagar sedan så satt en spelarcoach i studion och berättade om när en kille för något år sedan fick halsen avskuren av en skridsko så att han avled. Spelarna i laget hade då blivit erbjudna att få prata med någon och hon sa då att hon tyckte att det var vansinne att ställa en sån fråga! För vem vet vad man behöver när man har upplevt något sånt? Ska det förväntas att människor alltid förstår själva vad de behöver i en situation de kanske aldrig tidigare har upplevt? Nej, hon menade på att det skulle vara obligatoriskt (tvång) att prata med någon efter vad de hade varit med om och jag håller med henne. Vi måste våga vara lite mer rakt på när det kommer till psykisk ohälsa. "Vi ser att du har det här behovet och därför kommer vi att sätta in den här åtgärden. Punkt slut.". Sluta dalta så förbaskat. Med det inte sagt att man ska helt köra över någon och inte respektera deras åsikter, men sluta med alla "Vill du...?". Många med såna här diagnoser och symtom har svårt att ta emot hjälp av olika anledningar, då kan man inte fråga om lov.

I den sista texten tycker jag bara att det är märkligt att man pratar om barn när artikeln utgår ifrån en 35 åring. Visst måste man börja arbeta med barnen, men vi har väldigt många som idag är vuxna som lever i liknande situationer som Rickard. Dessa ska inte förbises.

Så sant, vi vet ju inte om RA sökt vård.

Inte sällan får vi veta via media när våldsdåd skett, att personen har sökt hjälp i närtid, men kanske inte fått hjälp i tid, eller blivit avvisad. Vet inte om psykiatrin kan lämna sådana besked om inte anhöriga berättar om sådant tll polisen? Vården har ju tystnadsplikt.

Vet inte om LPT är direkt en löjlig lag. Det är ett oerhört ingrepp på en persons liv att bli tvångsvårdad. Nu har jag själv ingen insyn om detta, men tänker att det måste vara väldigt strikta regler för att bli omhändertagen mot sin vilja.

Vad gäller diskussioner runt barn, jag tänker att man kanske ändå ser det som att det är där det börjar, och när jag lyssnar på P3 krims program om dådet, berättas det om att RA inte bara höll handen för munnen när någon pratade med honom, utan drog luvan så håt runt ansiktet att det bara blev en lite cirkel kvar.

Jag utgår från att han blev utredd vid denna ålder, eller innan, men det i sig är ju ganska ovanligt, liksom att han tystnade nästan totlat från att tidigare ändå ha varit involverad med andra i mellanstadiet, men till viss del även på högstadiet.

https://www.sverigesradio.se/p3krim
Citera
2025-02-19, 16:21
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Du skriver ju precis det jag försöker säga!
Vem som helst, som blir utsatt för tillräckligt mycket psykisk påfrestning kan komma till den punkten att man mördar.

För någon som levt ett någorlunda "problemfritt" liv så kan det nog vara väldigt, väldigt långt att nå den gränsen. Men för någon som tex Rickard som blivit utsatt för mobbning och kränkningar i 20 års tid är marginalerna betydligt mindre.

Att vara i systemet och inte bli tagen på allvar är psykisk tortyr, det kan driva vem som helst till vansinne. Frågan är inte om, utan när man bryter ihop. Vad som händer den dagen man bryter ihop / flippar är det ingen som vet innan den dagen man gör det.

Nej, de flesta människor kommer aldrig någonsin att komma till punkten att de kan mörda en annan människa.

Det är både hårresande och avslöjande att ni autister kan på allvar kan sitta och tro det - och det bevisar också den totala bristen på empati för andra människor. De allra flesta människor drabbas inte av vansinnesutbrott aka meltdowns som kan skada andra människor. Det är er det är fel på!

Rickard Andersson har inte blivit utsatt för mobbning och kränkningar i tjugo års tid, det vet du ingenting om. Att någon inte blir försörjd av skattebetalarna livet ut är ingen kränkning, det är ingen mänsklig rättighet att vi ska försörja er livet ut!
Citera
2025-02-19, 16:24
Medlem
freethinker2024s avatar
Ska finnas en video där Rickard pratar i köket... Kan någon länka? Tack på förhand!
Citera
2025-02-19, 16:28
Medlem
Citat:
Nej, de flesta människor kommer aldrig någonsin att komma till punkten att de kan mörda en annan människa.

Det är både hårresande och avslöjande att ni autister kan på allvar kan sitta och tro det - och det bevisar också den totala bristen på empati för andra människor. De allra flesta människor drabbas inte av vansinnesutbrott aka meltdowns som kan skada andra människor. Det är er det är fel på!

Rickard Andersson har inte blivit utsatt för mobbning och kränkningar i tjugo års tid, det vet du ingenting om. Att någon inte blir försörjd av skattebetalarna livet ut är ingen kränkning, det är ingen mänsklig rättighet att vi ska försörja er livet ut!

Du kanske ska titta första bästa tysk i ögonen när du säger det där?

Det är avhumanisering att påstå att vissa människor inte är kapabla till att begå fruktansvärda handlingar. Vi är grisar, vi dör som grisar och beter oss som grisar. Tror du att massmördare är av en annan art?
Citera
2025-02-19, 16:32
Medlem
Citat:

Det är väl ingen som har påstått att autister är mer kapabla till mord än icke-autister, ännu mindre autister själva.
Jag tycker tvärtom att autister t o m har protesterar mot det i början då man inte kände igen sig och vissa missuppfattade/visste inte riktigt vad autism innebär.

Det handlar inte om att vi skattebetalare ska betala för andras försörjning bara för att de har autism utan i enstaka fall när det går så långt som det har gjort för RA. När människor inte klarar av att försörja sig själva, vilket vi i många fall redan idag betalar.
Det gäller bara att fånga upp alla som mår så dåligt så de inte klarar av att försörja sig på egen hand.
Jag betalar mer än gärna för att oskyldiga ska få fortsätta leva sitt liv.

Tycker också att de som har uttalat sig ha autism skriver på ett mycket trevligare sätt än vad du gör.
Visar också både förståelse och empati vilket du verkar sakna helt.
Senast redigerad av tepe1 2025-02-19 kl. 16:41.
Citera
2025-02-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så sant, vi vet ju inte om RA sökt vård.

Inte sällan får vi veta via media när våldsdåd skett, att personen har sökt hjälp i närtid, men kanske inte fått hjälp i tid, eller blivit avvisad. Vet inte om psykiatrin kan lämna sådana besked om inte anhöriga berättar om sådant tll polisen? Vården har ju tystnadsplikt.

Vet inte om LPT är direkt en löjlig lag. Det är ett oerhört ingrepp på en persons liv att bli tvångsvårdad. Nu har jag själv ingen insyn om detta, men tänker att det måste vara väldigt strikta regler för att bli omhändertagen mot sin vilja.

Vad gäller diskussioner runt barn, jag tänker att man kanske ändå ser det som att det är där det börjar, och när jag lyssnar på P3 krims program om dådet, berättas det om att RA inte bara höll handen för munnen när någon pratade med honom, utan drog luvan så håt runt ansiktet att det bara blev en lite cirkel kvar.

Jag utgår från att han blev utredd vid denna ålder, eller innan, men det i sig är ju ganska ovanligt, liksom att han tystnade nästan totlat från att tidigare ändå ha varit involverad med andra i mellanstadiet, men till viss del även på högstadiet.

https://www.sverigesradio.se/p3krim

Nej, det är snarare väldigt vanligt att dessa personer har sökt vård eller på annat sätt varit i kontakt med vården. Trots det kommer psykiatrin ständigt undan med sin inkompetens och ignorans, det är upprörande.

Lagen i sig är bra, det jag menar är att det blir löjligt när den följs godtyckligt. Man kan uppfylla alla kriterier och ändå bli utslängd på gatan, vilken annan lag gäller bara ibland och när "domaren" känner för det? Den är dessutom utformad på ett sätt som gör att man kan låta bli att svara på några frågor och på sätt bli friad. Man kan säga att det är en lag där du enbart blir fälld om du erkänner, eller att symtomen är jättetydliga som tex vid en psykos. Godtycklighet och fyrkantighet gör den "löjlig".

Absolut, som jag skrev så borde man givetvis arbeta med barnen men man får inte förbise de som passerat skolan och befinner sig i liknande situationer som Rickard just i detta nu. Jag upplever att skolan har blivit betydligt bättre redan på att fånga upp barn med diagnoser idag än hur det var när jag och Rickard växte upp. Man måste arbeta med att fånga upp personer i alla åldrar helt enkelt.
Senast redigerad av PainfulVacuum 2025-02-19 kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in