2025-02-19, 12:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Det här med att hoppa i åldrar är sannolikt något som sker utanför själva fiskandet, och därför ser jag det som en icke-fråga i sammanhanget. I jämförelse med allt annat dumt och klandervärt Dumpen sysslar med så är det här närmast en petitess. Och vi kan väl ändå vara överens om att när åldern väl kommer fram, ja då är det där och då den vuxna ska tacka för sig och dra sig ur.

Nu har jag inte suttit och lusläst varenda chattlogg, så jag kan inte svara på om det har hänt att någon faktiskt brutit kontakten efter att åldern blivit under 15 och ändå hängts ut. Har det skett, ja då är det förstås extra illa. Sen kan jag personligen tycka att allt under 18 med en vuxen är fel, men det är just det, en personlig åsikt. Lagen säger att 15+ är okej, och det är de ramarna vi har att förhålla oss till.

Däremot är vi helt överens om att den som chattar med en minderårig i sexuellt syfte kan gott och väl förtjäna ett straff. Men det ska vara ett riktigt straff, utdömt i en domstol, inte den här moderna skampålen där en pöbel får fritt spelrum att förstöra liv efter eget godtycke.

Sen har vi frågan om anhöriga. Klart att det är mildare för dem att veta att det ”bara” varit chatt och inget faktiskt offer. Men den informationen går ju att få fram på andra sätt. Det krävs inte en offentlig uthängning för det. Och just den delen, själva uthängningen, skapar ju bara mer lidande. Fullständigt onödigt lidande dessutom. För det är ju inte bara den uthängda som drabbas. Barn kan bli mobbade i skolan, vuxna kan få problem på jobbet, och plötsligt tvingas en hel familj hantera en situation de aldrig bett om. De får sin möjlighet att själva avgöra hur de vill hantera saken helt fråntagen, eftersom någon bestämt att det ska ske så offentligt som möjligt.

Och så har vi argumentet om att ”det kunde ha funnits offer” eller att ”det kan komma offer i framtiden”. Ja, men det är inget argument för att kasta någon i skampålen. För det är precis där våra lagar och rättsväsen kommer in. Det ska gå den jobbiga, långsamma och byråkratiska vägen, för det är den enda rättssäkra vägen vi har. Varken du eller jag har rätt att döma någon annan utifrån vad vi personligen tycker är fel. Hade vi velat ha den makten, ja då skulle vi ha studerat till domare.

Att likställa Dumpens verksamhet med några av de historiska demonstrationer du nämner är respektlöst mot de som faktiskt kämpade för något på riktigt. Demonstrationer handlar om att påverka genom protester, att framföra krav på förändring. Dumpen sysslar inte med protester, det de gör är att hänga ut människor på nätet, och det är något helt annat. Den enda gemensamma nämnaren, om vi nu verkligen ska anstränga oss, är att de säger sig vilja ha en förändring. Men om det var demonstrationer de ville hålla på med, ja då hade de ju kunnat göra just det. Det gör de inte. Så släpp det där snacket om att det är en protest. Det är det inte.

Sen finns det de som faktiskt arbetar seriöst med att skydda barn på nätet. Ta ECPAT som exempel. De bedriver opinionsbildning, de samarbetar med rättsväsendet, de försöker faktiskt göra skillnad. Men de förstår också något som Dumpen och deras anhängare verkar helt ointresserade av, att uthängningar bara leder till mer lidande. Inte minst för de oskyldiga anhöriga.

Vi kan diskutera organisationer och lösningar i all evighet, men det är inte det den här diskussionen handlar om. Och jag tänker inte dra en hel avhandling om det här och nu, jag är långrandig nog som det är.

Om man verkligen vill göra skillnad och stötta en organisation som arbetar för förändring, då finns det seriösa alternativ. Dumpen är inte ett av dem. Det de gör är något helt annat, och det är hög tid att vi slutar låtsas som att det är något ädelt i det.

För sadister är det ädelt!
Citera
2025-02-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1

Om du syftar på att ecpat o childhood uppmärksammar problemen utan att ngn oskyldig drabbas, skulle jag säga att de inte räcker till då de funnits i årtionden o problemet växer.

Menar du att dessa organisationer gör ett dåligt jobb? Den är ju rätt kaxig må jag säga. Givetvis är det mer drag i Dumpen men vilka tror du tas mest seriöst? Dom vill inte ha med Dumpen att göra och dom har varit jävligt tydliga på den punkten. Inte ens Puttes pengar vill dom ta i.

Det är absolut ingen som försvarar någon som försöker sätta på barn men man kan ju inte ta till anarki för det och gå bananas även om det finns en nyans av underhållningsvärde i Dumpens agerande och många verkar gilla det, typ 2 miljoner pers.
Citera
2025-02-19, 13:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Menar du att dessa organisationer gör ett dåligt jobb? Den är ju rätt kaxig må jag säga. Givetvis är det mer drag i Dumpen men vilka tror du tas mest seriöst? Dom vill inte ha med Dumpen att göra och dom har varit jävligt tydliga på den punkten. Inte ens Puttes pengar vill dom ta i.

Det är absolut ingen som försvarar någon som försöker sätta på barn men man kan ju inte ta till anarki för det och gå bananas även om det finns en nyans av underhållningsvärde i Dumpens agerande och många verkar gilla det, typ 2 miljoner pers.

Ja, alla som njuter av dessa uthängningar kan ta sig en funderare över vilka människor de egentligen är och varför de njuter av detta.
Senast redigerad av Takanashi 2025-02-19 kl. 13:19.
Citera
2025-02-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Det här med att hoppa i åldrar är sannolikt något som sker utanför själva fiskandet, och därför ser jag det som en icke-fråga i sammanhanget. I jämförelse med allt annat dumt och klandervärt Dumpen sysslar med så är det här närmast en petitess. Och vi kan väl ändå vara överens om att när åldern väl kommer fram, ja då är det där och då den vuxna ska tacka för sig och dra sig ur.

Nu har jag inte suttit och lusläst varenda chattlogg, så jag kan inte svara på om det har hänt att någon faktiskt brutit kontakten efter att åldern blivit under 15 och ändå hängts ut. Har det skett, ja då är det förstås extra illa. Sen kan jag personligen tycka att allt under 18 med en vuxen är fel, men det är just det, en personlig åsikt. Lagen säger att 15+ är okej, och det är de ramarna vi har att förhålla oss till.

Däremot är vi helt överens om att den som chattar med en minderårig i sexuellt syfte kan gott och väl förtjäna ett straff. Men det ska vara ett riktigt straff, utdömt i en domstol, inte den här moderna skampålen där en pöbel får fritt spelrum att förstöra liv efter eget godtycke.

Sen har vi frågan om anhöriga. Klart att det är mildare för dem att veta att det ”bara” varit chatt och inget faktiskt offer. Men den informationen går ju att få fram på andra sätt. Det krävs inte en offentlig uthängning för det. Och just den delen, själva uthängningen, skapar ju bara mer lidande. Fullständigt onödigt lidande dessutom. För det är ju inte bara den uthängda som drabbas. Barn kan bli mobbade i skolan, vuxna kan få problem på jobbet, och plötsligt tvingas en hel familj hantera en situation de aldrig bett om. De får sin möjlighet att själva avgöra hur de vill hantera saken helt fråntagen, eftersom någon bestämt att det ska ske så offentligt som möjligt.

Och så har vi argumentet om att ”det kunde ha funnits offer” eller att ”det kan komma offer i framtiden”. Ja, men det är inget argument för att kasta någon i skampålen. För det är precis där våra lagar och rättsväsen kommer in. Det ska gå den jobbiga, långsamma och byråkratiska vägen, för det är den enda rättssäkra vägen vi har. Varken du eller jag har rätt att döma någon annan utifrån vad vi personligen tycker är fel. Hade vi velat ha den makten, ja då skulle vi ha studerat till domare.

Att likställa Dumpens verksamhet med några av de historiska demonstrationer du nämner är respektlöst mot de som faktiskt kämpade för något på riktigt. Demonstrationer handlar om att påverka genom protester, att framföra krav på förändring. Dumpen sysslar inte med protester, det de gör är att hänga ut människor på nätet, och det är något helt annat. Den enda gemensamma nämnaren, om vi nu verkligen ska anstränga oss, är att de säger sig vilja ha en förändring. Men om det var demonstrationer de ville hålla på med, ja då hade de ju kunnat göra just det. Det gör de inte. Så släpp det där snacket om att det är en protest. Det är det inte.

Sen finns det de som faktiskt arbetar seriöst med att skydda barn på nätet. Ta ECPAT som exempel. De bedriver opinionsbildning, de samarbetar med rättsväsendet, de försöker faktiskt göra skillnad. Men de förstår också något som Dumpen och deras anhängare verkar helt ointresserade av, att uthängningar bara leder till mer lidande. Inte minst för de oskyldiga anhöriga.

Vi kan diskutera organisationer och lösningar i all evighet, men det är inte det den här diskussionen handlar om. Och jag tänker inte dra en hel avhandling om det här och nu, jag är långrandig nog som det är.

Om man verkligen vill göra skillnad och stötta en organisation som arbetar för förändring, då finns det seriösa alternativ. Dumpen är inte ett av dem. Det de gör är något helt annat, och det är hög tid att vi slutar låtsas som att det är något ädelt i det.

Jag har just läst nästan alla loggar. Naturligtvis kommer de inte med på Dumpen om de drar sig ur när de avslöjar sin ålder.

Allt detta snack i denna tråd om att man lurar in "gäddorna" i detta... Läs loggarna.

Du vill, precis som jag, att gäddorna ska få straff. Det är ju vad Dumpen också vill. Därför lobbar de för att polisen ska få möjlighet att "fiska", så att det inte behövs ett riktigt barn som vågar anmäla.

En annan anledning är att de ska gripas av polis innan ett barn blir våldtaget. Tyvärr finns det en i den familjen som har satt sin familj i den här situationen. Det skulle inte vara mycket bättre om polisen grep honom och han gick igenom en rättegång. Pappans handling är densamma (vet inte hur många gåger jag sagt detta men naturligtvis ska inte dumpen sköta detta. det tycker de inte själva heller) Jag har inga siffror på hur många av gäddorna som har barn, men tanken har verkligen slagit mig att just de gäddorna borde hållas utanför.

Om du däremot tänker dig en statlig organisation som chattar med gäddor och berättar för familjen? Absolut. Det skulle vara kostsamt, men om det kan vara en lösning – absolut.

Nu döms inte dessa gäddor. Man visar vad de sysslar med. De är mycket medvetna om att de riskerar att hamna på Dumpen, och de som har barn vet att deras familj riskerar att få reda på det också. Ändå tar de risken. De försätter sin familj i denna situation.

Jag ser Dumpen som en protestaktion, och det gör de själva också. Jag upplever dig och många här som extremt respektlösa mot Dumpen och dess kämpar. Ja, jag tycker att det är jämförbart med när man har kämpat för olika rättigheter i historien. Det tycker inte du. Vi tycker olika, och bara för att Dumpen-motståndare här ihärdigt upprepar sina åsikter oftare än de som ser något positivt i det hela, betyder det inte att ni har mer rätt.

Jag har engagerat mig i ECPAT i många år. De fokuserar mest på brott som redan har begåtts och på att de utsatta inte ska drabbas igen – inte så mycket på att förebygga på andra sätt, vilket jag personligen brinner mest för. De är fantastiska och har gjort mycket inom kampen mot barnprostitution.

Problemet med utnyttjande av barn ökar i och med sociala medier, och alla insatser behövs. Dumpen har sin vinkel på det. De uppmärksammar hur stort problemet är, skriver skrivelser till Sveriges ledare och debattartiklar. De har en hemsida som besöks av två miljoner unika besökare (som ni dumförklarar här). Jag tror och hoppas att de ska göra skillnad.
Citera
2025-02-19, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears

Nej det tycker jag givetvis inte. Ecpat är fantastiska.För min del får det komma hur många organisationer som helst till problemet är löst. Jag menar bara att de inte räcker till. Problemet är så stort o det behövs många som hjälps åt.
Citera
2025-02-19, 13:58
Medlem
Citat:
Nej det tycker jag givetvis inte. Ecpat är fantastiska.För min del får det komma hur många organisationer som helst till problemet är löst. Jag menar bara att de inte räcker till. Problemet är så stort o det behövs många som hjälps åt.
Helt enig. Hjälps åt på ett sätt som inte fördärvar.
Citera
2025-02-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Jag undrar varför sektmedlemmar har en benägenhet att missförstå eller misstolka inlägg.
Beror det på strategi eller ren dumhet??
Rosa Parks agerade för en minoritet som utsattes för en fruktansvärd rasism. På vilket sätt drabbades oskyldiga? Det samma gäller suffragetter och Stonewall.
Oskyldiga i sammanhanget är närstående och eventuella barn , men du vill förflytta fokus och påstå att jag gärna avser gäddor. Vanlig dumpenstrategi, men inte gångbart bland tänkande individer.
Vad har du för belägg att problemet har ökat?? Har det att göra med att avslöjanden har ökat? För 20-30 år sedan och självklart tidigare lyftes inte problemet som om det inte fanns.
Katolska kyrkan, Anglikanska kyrkan i UK , barnhem, missionärer, pedofilringar, kändisar, miljardärer etc. Avslöjat bland annat av Ecpat och anmälningar som tagits på allvar, dock ej av dumpen.
Vad är hönan och vad är ägget? Har våldtäkter ökat eller har anmälningarna ökat pga polisens ändrade agenda?
Att personligen tycka att det är oerhört många är subjektivt och i högsta grad relativt. Sen är det illa nog med faktiska och lagförda övergrepp, men det gäller ju inte alla gäddor.
Slutligen.Du menar att förföljelse , mobbing , förstörelse av egendom och ibland misshandel av gäddor och närstående inte har med dumpen att göra? Du kan få svara på om detta hade hänt utan uthängningar?
Nyfiken!!

Borde lära mig att det blir storm här vid minsta jämförelse o att det krävs bokstavlig likhet med dumpen för att förstås. Men well: är inte så långe sedan jag läste en par böcker om Rosa Parks o den protestauktion hon startade. KKK ökade sin närvaro o väldigt många helt oskyldiga drabbades. Vissa forskare menar att det var rörelsen hon startade var en del av hatet emot Martin Luther King tom. Många förlorade sina jobb eftersom bussarna stoppades för de svarta dessutom. De andra rörelserna drabbade också många oskyldiga, men det får du läsa om själv. En ordentlig parantes får man ändå säga..

Jag sa ju att det var min personliga åsikt? Det är väl det mesta av det du framför också, skulle jag vilja säga. Profilic försökte få er att visa statistik förgäves igår. Jag tycker att det är häpnadsväclkande många av dessa gäddor som tom fått domar med tanke på de stora mörkertalet när det gäller sådana här brott o hur få av dessa brott som leder till fällande domar. Statistiken ifrån seriösa aktörer har ni redan manglat sönder här, så det finns ingen anledning att försöka visa det igen.
Citera
2025-02-19, 14:29
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Helt enig. Hjälps åt på ett sätt som inte fördärvar.

Dumpen vill samarbeta med alla men ingen vill samarbeta med Dumpen så dom får nog köra sitt eget race och rädda barn på sitt speciella sätt. Egentligen är det väl skitsamma hur man göra det, bara det blir gjort. Att Dumpen dessutom bjuder på lite action får ses som en bonus för svenska folket.
Citera
2025-02-19, 15:30
Medlem
Citat:
Jo men det har ju inte med dumpen att göra. Det är väl alla överens om, att folk som gör sådant ska lagföras. Senaste gäddan mordhotade väl dessutom Sara som han f.ö kallade skalleper
det är fint att man värnar om alla människor o ser deras svagheter med förståelse - har själv gjort det. Dock tror jag att många här skulle behöva läsa igenom o se hur dessa gäddor resonerar.

Du kan inte vara både för och emot "högaffel-justis"...

Få är nog motståndare till att förövare mot barn förhindras att fortsätta med det. Du kan dock inte vara okunnig om, att domstolar (efter noggrann prövning av experter i ämnet – såväl på åklagarens som den anklagades "sida") ibland dömer den anklagade till (kort sagt) "relevant behandling och förvaring på obestämd tid".

Sara har ju (enligt inlägg i denna tråd) sagt sig vara kapabel att bedöma via ett telefonsamtal, huruvida en potentiell "gädda" är "tillräknelig" eller inte – tillåt mig att tvivla på det... Hon saknar en jävla massa år av godkänd(!) utbildning innan hon ens kan börja att tänka på en högre utbildning – av vad sort det än månde vara... I de chattar som redovisas kan ingen vara säker på, i vilken psykologisk status den förmente förövaren befinner sig.

Summa summarum: anmäl misstankar – eller påkomna förövare – till Polisen eller sociala myndigheter. Du kommer nog inte att få en "omedelbar belöning", men rättssamhällets kvarnar mal på i lagbunden ordning... "Högaffel-justis" hör inte hemma i ett samhälle bortom ap-åldern.
Citera
2025-02-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ja, alla som njuter av dessa uthängningar kan ta sig en funderare över vilka människor de egentligen är och varför de njuter av detta.

++!
Citera
2025-02-19, 15:38
Medlem
Citat:
För sadister är det ädelt!
++!

Hoppsan! det blev "fler-dubbelplus" på det inlägget – men det är välförtjänt. (Ligger "lite" efter med "skumning" av tråden).
Senast redigerad av BeskB 2025-02-19 kl. 15:43.
Citera
2025-02-19, 15:59
Medlem
Citat:
Jag har just läst nästan alla loggar. Naturligtvis kommer de inte med på Dumpen om de drar sig ur när de avslöjar sin ålder.

Allt detta snack i denna tråd om att man lurar in "gäddorna" i detta... Läs loggarna.

Du vill, precis som jag, att gäddorna ska få straff. Det är ju vad Dumpen också vill. Därför lobbar de för att polisen ska få möjlighet att "fiska", så att det inte behövs ett riktigt barn som vågar anmäla.

En annan anledning är att de ska gripas av polis innan ett barn blir våldtaget. Tyvärr finns det en i den familjen som har satt sin familj i den här situationen. Det skulle inte vara mycket bättre om polisen grep honom och han gick igenom en rättegång. Pappans handling är densamma (vet inte hur många gåger jag sagt detta men naturligtvis ska inte dumpen sköta detta. det tycker de inte själva heller) Jag har inga siffror på hur många av gäddorna som har barn, men tanken har verkligen slagit mig att just de gäddorna borde hållas utanför.

Om du däremot tänker dig en statlig organisation som chattar med gäddor och berättar för familjen? Absolut. Det skulle vara kostsamt, men om det kan vara en lösning – absolut.

Nu döms inte dessa gäddor. Man visar vad de sysslar med. De är mycket medvetna om att de riskerar att hamna på Dumpen, och de som har barn vet att deras familj riskerar att få reda på det också. Ändå tar de risken. De försätter sin familj i denna situation.

Jag ser Dumpen som en protestaktion, och det gör de själva också. Jag upplever dig och många här som extremt respektlösa mot Dumpen och dess kämpar. Ja, jag tycker att det är jämförbart med när man har kämpat för olika rättigheter i historien. Det tycker inte du. Vi tycker olika, och bara för att Dumpen-motståndare här ihärdigt upprepar sina åsikter oftare än de som ser något positivt i det hela, betyder det inte att ni har mer rätt.

Jag har engagerat mig i ECPAT i många år. De fokuserar mest på brott som redan har begåtts och på att de utsatta inte ska drabbas igen – inte så mycket på att förebygga på andra sätt, vilket jag personligen brinner mest för. De är fantastiska och har gjort mycket inom kampen mot barnprostitution.

Problemet med utnyttjande av barn ökar i och med sociala medier, och alla insatser behövs. Dumpen har sin vinkel på det. De uppmärksammar hur stort problemet är, skriver skrivelser till Sveriges ledare och debattartiklar. De har en hemsida som besöks av två miljoner unika besökare (som ni dumförklarar här). Jag tror och hoppas att de ska göra skillnad.

Jag förstår mycket väl vad Dumpen och deras följare påstår sig vilja uppnå, och jag har inga invändningar mot målsättningen i sig. Det är metoderna som är problemet. De här uthängningarna är inte bara smaklösa, de är sannolikt olagliga också. Och framför allt drabbar de långt fler än bara den uthängda.

Hela idén om att "gäddan" får ta hela ansvaret för uthängningen är rent trams. Det är ungefär som att påstå att om en person döms för misshandel, så är det fritt fram att gå hem och slå hans familj. Och ja, det låter kanske som en extrem jämförelse, men i praktiken är det precis det som händer. En person gör något dumt, och sedan får hans anhöriga vara med och betala priset, ofta betydligt högre än han själv, eftersom dom är helt oskyldiga.

Man kan diskutera alternativa lösningar och fundera på om det rentav vore bättre om staten hade egna "fiskare". Men det rättfärdigar inte att Dumpen beter sig hur som helst och sedan vägrar ta kritik för det faktiska lidande de orsakar oskyldiga.

Själva incitamentet att skydda barn, det kan jag inte säga ett enda ont ord om. Problemet är att de använder det som en ursäkt för att driva något som mer liknar en offentlig lynchmobb än ett faktiskt skyddsarbete. Och även om jag personligen aldrig haft något större intresse av förnedrings-TV, så hade de faktiskt kunnat göra sitt jobb på ett sätt som inte förstör liv i onödan. De hade till exempel kunnat pixla konfrontationerna och ändå lyfta fram problemet.

Men det gör de inte. Och varför? Jo, för att de vill ha kaos. De njuter av att se folk gå under. De vill att de här människorna ska jagas, trakasseras och få sina liv förstörda. För annars hade de enkelt kunnat göra annorlunda.

Och det finns mycket annat som skaver i hela den här organisationen. Men det får vi väl ta en annan gång. Jag är trots allt långrandig nog redan som det är.

Hur många oskyldiga anhöriga är det egentligen rimligt att offra för något som, rent juridiskt, inte ens är olagligt? Hur många barn ska behöva trakasseras och mobbas i skolan, hur många familjer ska slås i spillror, allt för att någon annan, en person de inte kan kontrollera, har gjort något dumt?

Det vi inte ska glömma i sammanhanget är ju att vi i grunden faktiskt är överens. Alla vettiga människor vill skydda barn. Det är inte där diskussionen ligger. Frågan är om Dumpens metoder är försvarbara, om deras uthängningar verkligen gör någon faktisk nytta, eller om de bara skapar ännu mer lidande, ofta för helt oskyldiga människor. Och för tydlighetens skull, jag pratar inte om att de låtsas vara olika åldrar i sina chattar. Det är helt orelevant i mitt tycke.

Så, vad tycker du? Hade Dumpen kunnat göra det här på ett annat sätt? Eller tycker du att det här är den enda möjliga metoden? För personligen har jag väldigt svårt att se hur det här kaoset skulle vara den enda vägen framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in