2024-09-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det ska gå att bypassa genom att ha ett amerikanskt apple id konto.

Gäller inte EU.

Intressant! Ska testa det. Bara att fixa ett online alltså? Var det så du fick tillgång den?
Citera
2024-09-19, 00:00
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaugrana1899
Intressant! Ska testa det. Bara att fixa ett online alltså? Var det så du fick tillgång den?

Nej som jag skrev, jag använde Apple Intelligence på MacOS det är lättare att gå runt det där, men sen behöver du också skriva upp dig och bli inbjuden på en kölista.

På mobilen så måste du skapa ett fake konto i USA, jag har inte provat själv utan bara hört det ska fungera, det ska också tilläggas att det är inte något fullt utbud av alla finesser som pratas om på WWDC osv utan det som finns idag är ganska begränsat och det är definitivt inte färdigt för produktsläpp, vilket jag antar är anledning till att det inte kom med macOS 15.0, iOS 18.0 osv. Men sen dras det så klart med precis samma problem som alla andra språkmodeller, det snackar skit, det gör fel, osv, när det fungerar så fungerar det ok, när det misslyckas så misslyckas det katastrofalt och det tror jag är kanske den allra största delen att Apple drar på det, för de vet att det inte är tillräckligt bra.

Och så klart så jag kör(de) för jag bytte till 15.0 nu när det släpptes retail på den datorn, utvecklarbeta- inte den publika.

Det här summerar det ganska bra tycker jag (även om det är skrivet utifrån iPhone perspektiv, men det samma gäller på macOS) https://www.vox.com/technology/370836/apple-intelligence-iphone-16-ios-update-siri
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2024-09-19 kl. 00:04.
Citera
2024-10-02, 20:18
Medlem
Eponumoss avatar
Apple berättade idag att deras podcastapp fått stöd för bland annat de nordiska språken vid transkribering.

Gott så, tänkte att det var en del i deras AI arbete, men nu rapporteras det att denna inte använder sig av AI och därför inte behöver en pryl med Apple Intelligence för att fungera.

Framstår som lite bakåtsträvande att inte använda Ai och LLMs för det de är riktigt bra på, språk, och underligt lite överlag.

Lärde de sig ingenting av debaklet med Siri?
Citera
2024-11-09, 03:19
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Apple Intelligence kommer till Sverige i April 2025: https://www.mobil.se/nyheter/apple-intelligence-till-sverige-i-april-2025/1591304
Citera
2024-11-09, 10:37
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Apple Intelligence kommer till Sverige i April 2025: https://www.mobil.se/nyheter/apple-intelligence-till-sverige-i-april-2025/1591304
Det där är tyvärr bara samma information som redan publicerats runt om på nätet.

Sverige och svenska nämns inte alls från Apple som den där artikeln ger intryck av.

Apple har endast skrivit ”andra språk”, men något datum för svenska har de inte berättat om för någon ännu.

Availability

[…]

• Mac users in the EU can access Apple Intelligence in U.S. English with macOS Sequoia 15.1. This April, Apple Intelligence features will start to roll out to iPhone and iPad users in the EU. This will include many of the core features of Apple Intelligence, including Writing Tools, Genmoji, a redesigned Siri with richer language understanding, ChatGPT integration, and more.
• Apple Intelligence is quickly adding support for more languages. In December, Apple Intelligence will be available for localized English in Australia, Canada, Ireland, New Zealand, South Africa, and the U.K., and in April, a software update will deliver expanded language support, with more coming throughout the year. Chinese, English (India), English (Singapore), French, German, Italian, Japanese, Korean, Portuguese, Spanish, Vietnamese, and other languages will be supported.”

https://www.apple.com/ie/newsroom/2024/10/apple-intelligence-is-available-today-on-iphone-ipad-and-mac/
Citera
2025-02-14, 01:46
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Såg denna video där Apples AI (Apple Intelligence) möter Samsungs AI: https://youtube.com/shorts/eNOajxQRxzA Apples AI är usel! Herregud, hur kan de ha misslyckats så hårt? Visserligen körs den lokalt, men om den är så mycket sämre att den blir oanvändbar så vad är då ens poängen med att tvinga på användarna en lokal AI? Apple har tappat det!
Citera
2025-02-14, 01:48
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
This April, Apple Intelligence features will start to roll out to iPhone and iPad users in the EU. and in April, a software update will deliver expanded language support, with more coming throughout the year. Chinese, English (India), English (Singapore), French, German, Italian, Japanese, Korean, Portuguese, Spanish, Vietnamese, and other languages will be supported.”

https://www.apple.com/ie/newsroom/2024/10/apple-intelligence-is-available-today-on-iphone-ipad-and-mac/

Apple har ju inte fått sin AI att fungera överhuvudtaget på engelska ens så hur i helvete ska de lansera den på massa andra språk om mindre än två månader? Sverige kommer ju få vänta 10 år åtminstone innan vi får Apple Intelligence på svenska om Apple ska hålla på i den här takten.
Citera
2025-02-17, 15:48
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Apple AI kan komma att lanseras i samband med iPhone SE 4 i Europa tydligen.
Citera
2025-02-17, 19:01
Medlem
Citat:
Såg denna video där Apples AI (Apple Intelligence) möter Samsungs AI: https://youtube.com/shorts/eNOajxQRxzA Apples AI är usel! Herregud, hur kan de ha misslyckats så hårt? Visserligen körs den lokalt, men om den är så mycket sämre att den blir oanvändbar så vad är då ens poängen med att tvinga på användarna en lokal AI? Apple har tappat det!

Nu skiter jag förvisso i om det kallas Apple Intelligence eller inte… men det är väldigt uppenbart att Apples implementation använder content-aware fill snarare än något neuronnätverl för något annat än möjligtvis selection.
Citera
2025-02-19, 14:47
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Nu skiter jag förvisso i om det kallas Apple Intelligence eller inte… men det är väldigt uppenbart att Apples implementation använder content-aware fill snarare än något neuronnätverl för något annat än möjligtvis selection.

Content Aware Film är ju dock maskininlärningsbaserat, så det är ju också en typ av AI. Apple marknadsför dessutom denna funktionalitet som en del av Apple Intelligence, så jag är helt övertygad om att denna funktion körs på mobilens neural engine.
Citera
2025-02-19, 20:50
Medlem
Citat:
Content Aware Film är ju dock maskininlärningsbaserat, så det är ju också en typ av AI. Apple marknadsför dessutom denna funktionalitet som en del av Apple Intelligence, så jag är helt övertygad om att denna funktion körs på mobilens neural engine.

Nej det är inte maskininlärningsbaserat överhuvudtaget... Det är en algorithm som baserades på PatchMatch pappret som du kan läsa om här https://en.wikipedia.org/wiki/PatchMatch

Som jag sa det är högst sannolikt Apples algorithm använder AI för att markera objekten, men själva borttagningen är definitivt patchmatch/content-aware fill algorithmen, det går känna igen dessa artifakter på milsavstånd.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2025-02-19 kl. 20:55.
Citera
2025-03-24, 04:18
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Apple har alltså skjutit upp lanseringen av sin AI igen, som bland annat skulle göra Siri mer lik en LLM och betydligt smartare. Riktigt pinsamt! Tydligen så stormar det nu på Apple HQ då hela försäljningen av iPhone 16 har gått ut på att marknadsföra den som en AI-mobil, vilket Apple alltså misslyckats med att leverera helt och hållet. WWDC var snart ett år sedan och fortfarande saknas majoriteten av de AI-funktioner som presenterades då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in