2025-02-14, 18:52
Medlem
Den rosten har väl knappast uppstått över en natt. Ett par månader till gör nog varken till eller från. Även om det suger att ha rosten där så är kallt väder på din sida faktiskt eftersom metall inte rostar under en viss temperatur. Låt det vara och skrid till verket när det blir varmare ute. Håll bilen någorlunda ren åtminstone tills dess.
Citera
2025-02-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Den rosten har väl knappast uppstått över en natt. Ett par månader till gör nog varken till eller från. Även om det suger att ha rosten där så är kallt väder på din sida faktiskt eftersom metall inte rostar under en viss temperatur. Låt det vara och skrid till verket när det blir varmare ute. Håll bilen någorlunda ren åtminstone tills dess.

Det lär de inte ha gjort. Men upptäckte de inte för än idag. Sitter längst ner på bakluckan mot bakre stötfångare, så de är svårt att se.
Känns som de nyligen har lossnat lite lack pga att de varit rost där. Annars hade jag nog sett de lite tidigare.
Är samtidigt inte förvånad att de kommit just där. Utsatt område som ofta är blött, och de är lätt hänt att de skadas i kanten när man öppnar/stänger luckan.
Citera
2025-02-15, 11:25
Medlem
Brukar använda kall råpressad linolja på rost som jag inte kan eller vill ta i tu med på ett tag. Kryper in och börjar bli segt och oxidera efter ett par veckor med då har det trängt in rejält.

Kallt och fuktigt är ingen bra kombination för att försöka laga saker med kemikalier som oftast fungerar som bäst i rumstemperatur.

Jag skulle använt linolja, dinitrol eller något liknade under vintern. Sen kan du leka med det där med en kall öl på sommaren istället.
Citera
2025-02-15, 13:36
Medlem
66ccskyhawks avatar
det rostar inte när det är minusgrader. korrosion sätter igång när det blir varmare ute.
tvätta bilen och spruta in linolja i bakluckan så bromsar du upp rosten avsevärt. när det blir vår så slipar du plåtrent, tvättar med syra / betvätska. grundar med riktig etch primer/ epoxi samt riktig 2k lack, som även finns på sprayburk.
Citera
2025-02-15, 13:37
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Brukar använda kall råpressad linolja på rost som jag inte kan eller vill ta i tu med på ett tag. Kryper in och börjar bli segt och oxidera efter ett par veckor med då har det trängt in rejält.

Kallt och fuktigt är ingen bra kombination för att försöka laga saker med kemikalier som oftast fungerar som bäst i rumstemperatur.

Jag skulle använt linolja, dinitrol eller något liknade under vintern. Sen kan du leka med det där med en kall öl på sommaren istället.
+1 på kall öl. då hinner färgen torka medans man dricker
Citera
2025-02-15, 15:16
Medlem
PeterNosters avatar
Rostskyddsprimer:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostskyddsprimer-gra-1-l-2000052008?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_ca mpaign=p-shopping-LIA-mid&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAk8G9BhA0EiwAOQxmfpl mFgCnJAKNJfgOj_Dj-gqmIqSeFhT1AqxupRurOBg2o5WBzoEmOhoCnjYQAvD_BwE

Läs säkerhetsföreskrifterna.
Citera
2025-02-19, 11:51
Medlem
Köpte denna igår https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostskyddsmedel-linoljebaserat-500-ml-2000021462
Tänkte försöka med denna så fort det finns möjlighet att tvätta bilen ordentligt, känns inte så lockande eller speciellt bra när de för tillfället är -7 grader ute.
Citera
2025-02-20, 14:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Köpte denna igår https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostskyddsmedel-linoljebaserat-500-ml-2000021462
Tänkte försöka med denna så fort det finns möjlighet att tvätta bilen ordentligt, känns inte så lockande eller speciellt bra när de för tillfället är -7 grader ute.

Färgen jag rekommenderade innehåller zink och är övermålningsbar.
Målade på för två år sen och har inte målat över ännu. Bilen röd och färgen grå men det rostar inte.

Linoljan torkar aldrig men den skyddar mot rost så länge den finns kvar.
Mindre lämplig utanpå bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in