2025-02-19, 08:55
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-harda-kritik-mot-zelenskyj/

Trump hävdar alltså att Ukraina startade kriget.
Diskussion: Hur farlig är människan för världsfreden? Hur galen kan han bli?

+ + +

Trådstarten saknade frågeställning, och citat från artiklen som det länkas till.

"Donald Trump anklagar Ukraina för att ha startat kriget som inleddes då Ryssland invaderade landet 24 februari 2022.
– Ni borde ha avslutat kriget för tre år sedan. Ni borde aldrig startat det, säger presidenten till Ukraina från sitt residens Mar-a-lago."

https://www.gp.se/nyheter/varlden/trump-ukraina-borde-inte-startat-kriget.c071f9cc-b0fc-4579-9903-0ec9e6db6eae
Citera
2025-02-19, 09:02
Medlem
tryffs avatar
Det intressanta är att reportern rättar vad han anser vara fel och hävdar att han sitter på sanningen.

Han rapporterar inte med andra ord.

Stefan Soxbo
Jag är nattredaktör på nyhetsredaktionen och skriver artiklar om alla möjliga ämnen som kan intressera våra läsare. Jag fick min journalistutbildning vid dåvarande Mitthögskolan, sedermera Mittuniversitetet, i Sundsvall. Jag har arbetat som journalist sedan 2000, bland annat som redigerare, reporter och redaktör, och har varit på Expressen sedan 2009.

Ja, detta känns verkligen som hans specialämne.
Citera
2025-02-19, 09:10
Avstängd
Severlohs avatar
Det var ju snarare USA som startade det genom att avsätta Ukrainas demokratiskt valda president och tillsätta en marionettregim, som sen börjar bomba barn i Donetsk samtidigt som de yrar om att gå med i NATO.
Citera
2025-02-19, 09:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det var ju snarare USA som startade det genom att avsätta Ukrainas demokratiskt valda president och tillsätta en marionettregim, som sen börjar bomba barn i Donetsk samtidigt som de yrar om att gå med i NATO.
Ursäkta OT men vad var det egentligen som hände i Donetsk? Det var dåligt med rapporter i media.
Citera
2025-02-19, 10:01
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ursäkta OT men vad var det egentligen som hände i Donetsk? Det var dåligt med rapporter i media.

Ja och sedan februari 2022 har det städats (censurerats) rejält på Google och det är svårt att ens hitta bilder och videor där, men jag minns 2014 då jag satt inne på bland annat Liveleak och såg klipp på civila som blivit bombade, och de där människorna som brändes levande i Odessa.
Citera
2025-02-19, 10:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja och sedan februari 2022 har det städats (censurerats) rejält på Google och det är svårt att ens hitta bilder och videor där, men jag minns 2014 då jag satt inne på bland annat Liveleak och såg klipp på civila som blivit bombade, och de där människorna som brändes levande i Odessa.
Finns det något material kvar?
Citera
2025-02-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Det intressanta är att reportern rättar vad han anser vara fel och hävdar att han sitter på sanningen.

Han rapporterar inte med andra ord.

Stefan Soxbo
Jag är nattredaktör på nyhetsredaktionen och skriver artiklar om alla möjliga ämnen som kan intressera våra läsare. Jag fick min journalistutbildning vid dåvarande Mitthögskolan, sedermera Mittuniversitetet, i Sundsvall. Jag har arbetat som journalist sedan 2000, bland annat som redigerare, reporter och redaktör, och har varit på Expressen sedan 2009.

Ja, detta känns verkligen som hans specialämne.
Vad menar du? Menar du att att trump har rätt i att Ukraina startade Rysslands annektering och senare deras invasionskrig av Ukraina? Är du inte nykter?
Att en artikelförfattare skriver in fakta i en rapportering där den man rapporterar om kommer med direkta lögner eller förvridningar av sanningen är inget unikt eller nytt, inte heller ngt fel.
Är du en putinkramare?
Citera
2025-02-19, 10:18
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Finns det något material kvar?

Ja du kommer få en del resultat om du söker på "Donetsk shelling 2014", men inte lika brutala och lika många bilder som man kunde se innan februari 2022.
Citera
2025-02-19, 10:26
Medlem
Warmanes avatar
Trump säger som vanligt vad Putin vill att han säger.
Citera
2025-02-19, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-harda-kritik-mot-zelenskyj/

Trump hävdar alltså att Ukraina startade kriget.
Diskussion: Hur farlig är människan för världsfreden? Hur galen kan han bli?
Om man läser vad Trump faktiskt har sagt, och läser det i ett sammanhang och inte bara en enstaka utklippt mening, så är det tydligt att han syftar på att Ukraina och Ryssland kunde ha nått en överenskommelse åren före kriget. Då hade kriget kunnat undvikas. Ordet ”you” på engelska kan betyda både ”du” och ”ni”.
Citera
2025-02-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om man läser vad Trump faktiskt har sagt, och läser det i ett sammanhang och inte bara en enstaka utklippt mening, så är det tydligt att han syftar på att Ukraina och Ryssland kunde ha nått en överenskommelse åren före kriget. Då hade kriget kunnat undvikas. Ordet ”you” på engelska kan betyda både ”du” och ”ni”.
Och Polen kunde ha undvikit andra världskriget om man tolkat Hitler annorlunda eller vad menar du?
Klart man kan undvika krig om man lägger sig på rygg.
Citera
2025-02-19, 11:07
Medlem
kalkryggars avatar
Trump verkar bara hitta på massa trams nu för det har visat sig de senaste dagarna att Trump bara är ute efter att råna Ukraina på naturtillgångar.

Finns ingen seriös som säger annat än att Ryzzland attackerade en annan suverän nation. Det enda rätta som ska ske är att Ukraina får hjälp med att få tillbaka sina landsgränser och Ryzzland blir betalningsskyldig med tusentals miljarder dollar årligen år efter år i minst 50 år.

Det Europa borde fokusera på är hur de kan avrätta Trump och några i hans följe. Det tror jag nog också att det finns folk som sitter och skissar på nu. Kan nog tänka mig att Macron har satt igång den bollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in