Citat:
Ursprungligen postat av
trazkei
Rösler är inte i närheten av Cornelius. Pena var otroligt viktig för er. AC var ganska bra i höstas sett till förutsättningarna men han kommer aldrig bli absolut toppklass igen. Otto behöver ta många steg om han ska räknas som toppklass. Haksa känns som en ny Vecchia. Ekong kanske blir bra men har mycket att bevisa innan han blir den stjärnspelaren hans farsa snackar om. Han har under sina år i Italien inte gjort ett enda mål i varken Serie A eller Serie B. När han var utlånad till Kroatien gjorde han 3 mål över hela säsongen. Det är typ dom 3 målen han gjort senaste 3 åren. Pontus Jansson är ett år äldre. Likaså Dahlin.
Sedan är det klart att ni har ett grymt lag som borde slåss om guld. Men ni är klart svagare än 2024 och kommer inte ha några 11 poängs marginal om ni vinner. Årets säsong är vidöppen, lägger man sig ner och hyllar er på rutin är man ganska trött. Personligen tycker jag Häcken ser starkare ut på papper. Vi har en klart starkare centrallinje även om ni är vassare på kanterna just nu.
Ja, vi är lite svagare nu än vad vi var för ett år sedan. Det håller jag med om. Svårt att ersätta Peña, Nanasi och Cornelius med samma kvalité även om jag tycker vi har ersatt med hög allsvensk klass.
Men jag vet inte om ni har bättre centrallinje. Ingen av era mittbackar skulle ta en plats hos oss. Vet att du håller Hammar högt, men han har inte varit i närheten av nivån han höll 2022 efter det. Då gick allt hans väg. Vi har allsvenskans bäste defensive mittfältare i LBJ, som jag tror har mer offensivt i sig (åtta poäng som defensiv mittfältare förra året). Jag tror Lewicki kommer att vara en bra backup. Det finns vissa tveksamheter kring 10-positionen, den är viktig och måste fungera.
Angående Ekong så efterlyste Rydström en explosiv och snabb kontringsspelare. Det skulle ge vårt spel en extra taktisk disposition. Så han är mer en taktisk spelare än någon vi ska bygga offensiven runt. Tänker mer inhoppare med 20 minuter kvar mot trötta försvarare.