2025-02-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegan-Freely1
jag har träffat honom vi delade marina en sommar. Fantastisk person!

Träffat i andra sammanhang. Handlade om hållfasthet på skrov i kompositmaterial.
Citera
2025-02-18, 16:49
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Det gör det säkert jag har dålig koll på nya båtar då det aldrig har vart intressant. Men generellt sett ska alla som köper nytt ha såna stora båtar idag så det finns inte lika mycket alternativ med nya under 30fot för familjen som med äldre om du inte vill ha en kappseglings båt då förstås.

Äldre båtar kan man ofta köpa för det man kan hämta ut i bankomaten. Drömmer man om långsegling vill man oftast inte skuldsätta sig. OE 30 eller Vagabond 30(?) är stadiga grejer.
Citera
2025-02-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det har nämnts flera trevliga äldre båtar i tråden. Mitt val under 30 fot skulle nog vara en Hallberg-Rassy 29. Sjövärdig, hyfsat snabbseglande (om det bara blåser), och med en helt ok utrymme under däck: Inte så många andra båtar i den storleken som har en navigationsplats och den har även riktigt rejäla bra stuvutrymmen. Dessutom förstås ett kvalitetsbygge i grunden.

H-R är fantastiska båtar men tyvärr lite i överkant i pris än jag räknar på och i så fall så hade jag hellre valt Hallberg-Rassy 312 eller Monsun 31 även om 29´an är en av dom bästa alternativen i under 30f klassen helt klart! Det jag räknar på är en båt kostnad runt 30 i inköp och sen tänker jag byta stag + montera tie rods och förstärkningar. alla fall och skot ska vara nya, och dom gamla i res. ev bättre begagnade segel, samt ha reserv stor, och ha tre storlekar försegel inkl spinnaker + drivankare för kris stormar. Montera vindroder. Montera en bättre nyare begagnad motor om original sitter i samt riva all el och dra ny allt gör jag själv och det blir enbart en materialkostnad. min totala kostnad inkl båt i inköp bör inte få överstiga 100,000kr med många tusenlappar. och då kommer jag att ha en toppen båt som ska klara det mesta.

huvudregeln är att inget med riggen ska får gå åt pipsvängen utan allt ska vara fräsch och lika så motor, dränering av sitt brun och att allt i övrigt är ordentligt tätt, och rodret är fräsch. Elen ska jag ha 100% kunskap över och ha enginerat själv och vara så enkelt som möjligt med det mest nödvändiga.

Ingen rull fock eller stor vill jag ha pga av strulet som kan bli med dessa. jag löser den biten utan problem ändå. Och jag kommer att segla ensam vilket jag är van med och fungerar bäst med.
så gott om utrymme finns för att ev snickra till en extra våt kammare.
Senast redigerad av Tegan-Freely1 2025-02-18 kl. 17:43.
Citera
2025-02-18, 17:44
Medlem
Citat:
H-R är fantastiska båtar men tyvärr lite i överkant i pris än jag räknar på och i så fall så hade jag hellre valt Hallberg-Rassy 312 eller Monsun 31 även om 29´an är en av dom bästa alternativen i under 30f klassen helt klart! Det jag räknar på är en båt kostnad runt 30 i inköp och sen tänker jag byta stag + montera tie rods och förstärkningar. alla fall och skot ska vara nya, och dom gamla i res. ev bättre begagnade segel, samt ha reserv stor, och ha tre storlekar försegel inkl spinnaker + drivankare för kris stormar. Montera vindroder. Montera en bättre nyare begagnad motor om original sitter i samt riva all el och dra ny allt gör jag själv och det blir enbart en materialkostnad. min totala kostnad inkl båt i inköp bör inte få överstiga 100,000kr med många tusenlappar. och då kommer jag att ha en toppen båt som ska klara det mesta.

huvudregeln är att inget med riggen ska får gå åt pipsvängen utan allt ska vara fräsch och lika så motor, dränering av sitt brun och att allt i övrigt är ordentligt tätt, och rodret är fräsch. Elen ska jag ha 100% kunskap över och ha enginerat själv och vara så enkelt som möjligt med det mest nödvändiga.

Ingen rull fock eller stor vill jag ha pga av strulet som kan bli med dessa. jag löser den biten utan problem ändå. Och jag kommer att segla ensam vilket jag är van med och fungerar bäst med.

Har säkert glömt något. Är det något ni har åsikter om eller tycker borde tilläggas så skriv gärna.
Citera
2025-02-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Äldre båtar kan man ofta köpa för det man kan hämta ut i bankomaten. Drömmer man om långsegling vill man oftast inte skuldsätta sig. OE 30 eller Vagabond 30(?) är stadiga grejer.

Precis så som mitt resonemang lyder. det är trevliga båtar. Jag har inte bestämt båt ännu det som är grund regeln är långköl och rorkult.
Citera
2025-02-18, 17:52
Medlem
Venators avatar
Citat:

Ja, det är mer än en Monsun 31 som gjort den resan över Atlanten. Låter som kloka resonemang rakt igenom, inte minst kring el och rigg. Kan bara önska dig lycka till!
Citera
2025-02-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jappelino
Var på ett föredrag i Shipman klubben som hölls av ett ungt svenskt par i början av 90 talet.
De hade inte seglat förut när de gav sig iväg.
Efter 7 år kom de hem efter en världsomseging där de bland annat hade varit i Alaska och Japan.
Båten en Shipman 28, sådana finns det många av i varierande skick oftast mycket billiga.

Mäktigt! Det ser ut att vara en stabil båt Shipman och ser ut att segla fint dom gånger jag sett dom.
Citera
2025-02-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Långkölad havskryssare som tex Vega eller Turkryssare. Finns med två olika riggar, båda Seldén, välj den kraftiga 👍

Det lutar åt något sånt! Selden är bra grejer haft på en av mina tidigare båtar.
Citera
2025-02-18, 18:22
Medlem
[quote=Lumberjack92|91076298]
Kul tråd, det är alltid roligt att drömma lite och tänka olika scenarier.

Om man tänker lite halvrealistiskt, vad som skulle gå att få tag på som duger för långfärd, skulle jag nog satsa på en Amigo 33. Detta är en båt på 9m dvs. 29,5 fot och inte 33 fot som namnet skulle kunna antyda (den är döpt efter den "gamla" standarden med segelarea istället för fot).

En hyffsat modern långkölare, om det ens är möjligt, och verkar ha relativt schyssta seglaregenskaper. De säljs lite då och då, ibland även långfärdsutrustade och klara.
[/QUOT

Ser verkligen ut som en av dom bättre alternativen av långkölade båtar som jag letar efter. Denna kommer jag att hålla utkik efter då jag kan tänka mig att det inte finns en uppsjö utav dessa på marknaden.
Citera
2025-02-18, 20:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det lutar åt något sånt! Selden är bra grejer haft på en av mina tidigare båtar.

Det var Mats Seldén som byggde TUR 80, bror till den Seldén som startade riggfirman. Mats var lite mer av filosofi än affärsman jämfört med sin bror, men en trevlig båt. Stabil för sin storlek men ingen snabbseglare. Har blyköl också, till skillnad från Vega som har järnköl.
Citera
2025-02-18, 20:43
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det var Mats Seldén som byggde TUR 80, bror till den Seldén som startade riggfirman. Mats var lite mer av filosofi än affärsman jämfört med sin bror, men en trevlig båt. Stabil för sin storlek men ingen snabbseglare. Har blyköl också, till skillnad från Vega som har järnköl.

Jag har varit på varvet på Buvenäs 👍
Fördelen med Vega är ståhöjd, turen är snyggare.
Citera
2025-02-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada

Vagabonden är 31, men en fantastisk båt. Om det nu hade passat inom restriktionerna hade det lätt blivit en sådan. Även Allegro 33 är väl på samma spår, dock även den alltså lite för stor.

Jag köpte nästan en Vagabond av en gubbe i Göteborg för några år sedan, han och frugan hade seglat längst Afrika och sedan korsat över till Brasilien. Därefter karibien och hem. Den båten var i ganska slitet skick, men annars hade jag lätt köpt den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in