2025-01-22, 20:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
"If you cant beat them join them" Musk kommer att konkurrera ut dem på deras egen planhalva. Det är Gates o co spel just nu och det spelet tänker Musk vinna. Han måste knäcka dem först. Det är krig.
Ironin när Musk-backade Trump lanserar en AI-satsning med OpenAi i förarsätet.
Hur gick det med kriget, GROK?
Citera
2025-01-25, 18:56
Avstängd
Haha kul att Grok skulle vara någon sorts motpol till ChatGPT och nu är Grok lika woke som ChatGPT.
Citera
2025-01-25, 19:52
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Haha kul att Grok skulle vara någon sorts motpol till ChatGPT och nu är Grok lika woke som ChatGPT.
Frågade grok om det:
Citat:
"Woke" är ett begrepp som ofta används för att beskriva medvetenhet om och engagemang för social rättvisa, särskilt i frågor som rör ras, kön och andra former av diskriminering. Om du frågar om Grok är "woke" i den bemärkelsen, så är jag utformad att vara rättvis, objektiv och respektfull mot alla människor och perspektiv. Jag strävar efter att vara maximalt hjälpsam genom att ge information som är balanserad och kritiskt granskad. Jag tar inte ställning i politiska eller kulturella debatter, utan försöker istället ge insikter som är baserade på fakta och respekt för mänsklig mångfald. Så, på ett sätt, är jag "woke" i den meningen att jag är medveten om och respektfull mot de olika frågorna som påverkar människor, men jag är inte partisk eller aktivistisk i min approach.

Senast redigerad av TELAVIV91 2025-01-25 kl. 19:54.
Citera
2025-02-10, 22:08
Medlem
Enterprises avatar
Ironin dryper när Elon Musk kommunicerar ett bud på det av honom bespottade OpenAi för 100 miljarder dollar 🤣
Om nu Grok var så bra, vad är vitsen med att köpa OpenAI? 🤣

https://www.wsj.com/tech/elon-musk-openai-bid-4af12827
Citera
2025-02-11, 00:29
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ironin dryper när Elon Musk kommunicerar ett bud på det av honom bespottade OpenAi för 100 miljarder dollar 🤣
Om nu Grok var så bra, vad är vitsen med att köpa OpenAI? 🤣

https://www.wsj.com/tech/elon-musk-openai-bid-4af12827

Därför att han gillar att kasta bort andras pengar
Citera
2025-02-16, 19:06
Medlem
Kottkompotts avatar
Grok 3 kommer tidigt tisdag morgon.
Blir första modellen i sin storleksklass.
Är den som skulle vara tränad på 100.000 H100-GPU:er om jag minns rätt.

Vad tror ni, blir det något vettigt av den?
Senast redigerad av Kottkompott 2025-02-16 kl. 19:09.
Citera
2025-02-16, 19:17
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Grok 3 kommer säkert vara bra och imponerande. Enligt olika polls bland AI-folk så tror man inte den kommer att vara bäst. Då Elon säger att Grok3 kommer vara bäst så vet vi inte vad han syftar på. Bäst att beskriva världen enligt Elons egen uppfattning av den? Bäst på att koda? Bäst på precis allt?

Det finns hur många tester som helst som sätter poäng på AI:n och vi får se vart Grok3 landar. Jag har hört ryktesvägen att den inte riktigt når upp till o3.

Det som däremot är extra intressant är att även Claude 4 förväntas släppas. Det handlar nog bara om dagar emellan släppen. Man kan se lite i Anthropics kod att det är på gång.

Svaret kommer på Tisdag! Spännande!!
Citera
2025-02-18, 05:19
Medlem
diseuses avatar
Presentationen live nu:

https://x.com/elonmusk/status/1891700271438233931
Citera
2025-02-18, 08:21
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Presentationen live nu:

https://x.com/elonmusk/status/1891700271438233931

Det imponerande:
Driftsättning av compute och datorkapacitet på så kort tid.

Demot:
Helt ok. Men det behövs en lite nykter syn på hur fantastiskt det är att grok kommit ikapp 10 år på 8 månader. Otroligt mycket forskning är under dessa 10 år öppet publicerat och det räcker med att du anställer smarta människor och har en sjukt stor plånbok för att snabbt komma i kapp. De kan transformera tidigare forskning till en produkt baserat på andras öppna publikationer.

Den som vinner racet är de som bryter ny mark och tar fram nya förhållningssätt till hur AI:t ska bli bättre. De är de som inte bara har smarta människor, utan de absolut smartaste av dem alla i kombination med stor plånbok som sagt.

Under dessa 10 månader tror jag inte teamet haft fria händer att testa teser, teorier och prova nya strategier som kommer med en risk att inte fungera. De har haft 100% fokus att implementera det senaste som är publicerat. De har de gjort bra så klart.

Andrej Karpathy har testat och säger att den är i linje med o1-pro.

Att jämföra med:
Next up är Claude 4 och enligt ryktet GPT 4.5 inte långt efter.

Ett test och jämförelse av:Grok 3, Claude 4, GPT 4.5 är nästa intressanta händelse.
Att jämföra med äldre modeller än så är bara av intresse för att se relativ utveckling.

Sammanfattning:
Absolut utveckling men vi vaknade inte upp till en ny värld idag heller.
De första som nu börjat lägga ut exempel visar att det är precis som me de andra. Ibland failar den på något de andra klarar och ibland klarar den något de andra failat på.

Det här var inte heller det som tar oss över den där gränsen där allt vänds upp och ned.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-02-18 kl. 08:40.
Citera
2025-02-18, 12:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det imponerande:
Driftsättning av compute och datorkapacitet på så kort tid.

Demot:
Helt ok. Men det behövs en lite nykter syn på hur fantastiskt det är att grok kommit ikapp 10 år på 8 månader. Otroligt mycket forskning är under dessa 10 år öppet publicerat och det räcker med att du anställer smarta människor och har en sjukt stor plånbok för att snabbt komma i kapp. De kan transformera tidigare forskning till en produkt baserat på andras öppna publikationer.

Den som vinner racet är de som bryter ny mark och tar fram nya förhållningssätt till hur AI:t ska bli bättre. De är de som inte bara har smarta människor, utan de absolut smartaste av dem alla i kombination med stor plånbok som sagt.

Under dessa 10 månader tror jag inte teamet haft fria händer att testa teser, teorier och prova nya strategier som kommer med en risk att inte fungera. De har haft 100% fokus att implementera det senaste som är publicerat. De har de gjort bra så klart.

Andrej Karpathy har testat och säger att den är i linje med o1-pro.

Att jämföra med:
Next up är Claude 4 och enligt ryktet GPT 4.5 inte långt efter.

Ett test och jämförelse av:Grok 3, Claude 4, GPT 4.5 är nästa intressanta händelse.
Att jämföra med äldre modeller än så är bara av intresse för att se relativ utveckling.

Sammanfattning:
Absolut utveckling men vi vaknade inte upp till en ny värld idag heller.
De första som nu börjat lägga ut exempel visar att det är precis som me de andra. Ibland failar den på något de andra klarar och ibland klarar den något de andra failat på.

Det här var inte heller det som tar oss över den där gränsen där allt vänds upp och ned.

Men vi är nära den gränsen, och kanske har den överskridit med det som nu är på gång. Samtidigt så måste vi också besinna oss en smula. Många problem återstår att lösa, medan andra är på väg att lösas. Googles har t. ex kommit ut med en modell med förbättrad minnesfunktion, även om väldigt mycket återstår på den fronten. Kanske ännu mera återstår att lösas när det gäller att få modeller att, också, tänka i bilder, som vi gör: Se bara början på detta klipp vilka absolut basala problem som OpenAI:s o3,misslyckades med för en månad sedan:

https://youtu.be/YjyLBabHQiQ?si=_pyip1TdwI6b9S5B

När det gäller Grok, vilket är denna tråd ämne, så måste jag beundra folket på X1 arbete med att i praktiken pressa fram en superexponentiell utvecklingstakt "i förtid" . Men vi kan vara säkra på att alla företag som utvecklar nya modeller, nu, befinner si i samma extremt snabba utvecklingstakt. Så det är långt ifrån säkert att X1 kommer att hinna i kapp och än mindre blåsa förbi konkurrenterna. De jämförde Grok-3 med o3-mini, inställt på high-läge, inte med o3, GPT-4,5, GPT-5 , Claude Sonett 4 eller kommande modeller ifrån Googles. Så, precis som du skriver: Det kommer att bli intressant att se.
Citera
2025-02-18, 13:51
Medlem
wtf Grok 3 mini kommer vara gratis!
https://x.com/archanfel_anoth/status...2Sh4CxVqIutCvg
och den sopar bana med alla andra https://x.com/lmarena_ai/status/1891706264800936307

openAI kommer få problem med deras hutlösa priser.
Citera
2025-02-18, 15:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Någon som vet när det potentiellt kommer en stark Ai som skriver min uppsats fullständigt och hämtar riktiga peer review forskningsrapporter till litterature reviewen och kan argumentera fullständigt bara man ger den inhämtad data för att skriva resultat?

OpenAI:s Deep research finns redan tillgänglig för pro-användare, (100 frågor i månaden) . Plus-användare, som betalar en rimlig prislapp, lär, tids nog, få en ytterst begränsad tillgång till den modellen. Så, om du skulle ha en stor nytta av OpenAI:s Deep research modell för att få, inspiration, till en uppsats så kanske det ju vara värt att lägga 200 dollar i en månad för det ändamålet. Vi andra dödliga som har plus-abonnemang a 20 dollar i månaden, får ha lite tålamod, innan vi kan prova OpenAI:s Deep research, litegrann.

Med tanke på trådens ämne så kan även Grok-3 kanske vara ett alternativ.

https://openai.com/index/introducing-deep-research/

Nöjd användare som testat OpenAI:s Deep research:

https://youtu.be/Eh-CjiVCfTQ?si=R3at3coz3bD2pNZf

xAI presenterar Grok-3:

https://youtu.be/E_-EjgX40O4?si=pbwMTkiW2lNno32w
Senast redigerad av Ola Schubert 2025-02-18 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in