Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Jag vill ha namn på Pizzan du refererar till. Gärna ska den även säljas i Sverige så vi kan göra en direkt jämförelse. Att mat är dyrare i Storbritannien är kopplat till Brexit och jag vet med 100% säkerhet att så är fallet.
Just den pizzan är Iceland's egna och heter "Thin crust vegetable", 329g, men de har alla möjliga andra varianter såsom kyckling och salami också. De säljs självklart inte i Sverige, åtminstone inte under samma varumärke.
Mat blir inte dyrare på grund av Brexit, tvärtom blir det billigare när man inte behöver betala diverse skatter till EU.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
En snabb googling gav att det verkar ligga på motsvarande ca 2 svenska kronor per Kwh just nu. D.v.s. i runda slängar ungefär det dubbla från Sverige. Vilket ju i och för sig är rätt högt, men inte en orsak till folk tvingas att äta rå potatis tycker jag.
Ja Sverige har ju mer vattenkraft och betydligt färre invånare än England, men även vi blir utsugna och betalar mycket mer för elen än vi borde, tack vare att elbolagen tillåts exportera el till Tyskland och Polen.