2025-02-18, 11:02
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror det har mycket med migranthotellen som dränerar samhället totalt. Jag åkte själv runt för några år sen till hotell strax utanför London och de fyra första hotellen var nerstängda och huserade migranter.

Då får hotellen betalt dygnet runt som om det vore fullbelagt. De kostar så ohyggligt många miljoner dygn efter dygn, månad efter månad, år efter år. Under senaste åren så måste det kostat massvis med miljarder.

Jag har talat med folk i England som berättar att de har fått neddraget på samhällsfunktioner på olika ställen pga att de måste ha råd med migranthotellen.

De som äger dessa hotell blir rika som troll.

Lägg sen på all kriminalitet som måste kosta ohyggligt många miljoner. Invandrare som åker omkring dagarna i ända och rånar folk på allt från mobiler till moppar. Det har blivit en sån epidemi att många helt enkelt har lämnat sina telefoner hemma. Det går inte att gå ut. Invandrare på moppe ser du vilket håll du än ser åt och alla är rädda för dem nu.

Det samhället håller på att rinna ner i avloppet helt och hållet. Jag skulle inte vilja bo där nu.
Citera
2025-02-18, 11:06
Medlem
GregerMedeltids avatar
Det är ju förstås en tolkning från dessa matcentraler, att deras klienter väljer bort potatis för att de inte har råd att tillaga den. De kan ju inte direkt rapportera att potatisen inte går åt för att folk tycker det är mycket jobb med potatis, och att de hellre värmer fryst pommes. Jag säger inte att det garanterat är så hos alla, men säkerligen hos vissa. Se bara vad som händer med food stamps i USA, de pengarna går inte direkt till torkade bönor och ris.
Citera
2025-02-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är sant att lönespridningen är högre där än t.ex. här i Sverige. Men att koka potatis har t.o.m. folk råd med i u-ländena där lönerna är en bråkdel av vad de är i Storbritannien, det är maten de inte alltid har råd med.

Jag minns hur det var här i Sverige på 70-talet. Då var lönerna (med hänsyn taget till inflationen) sådär i runda slängar kanske hälften av vad de är idag. Man åt lite billigare mat, reste inte lika ofta på semester, lagade trasiga kläder och skor osv, men inte fan åt folk rå potatis. Och mig veterligen gjorde man inte det ytterligare några decennier tidgare heller då lönerna var än lägre.

Jag tror snarare detta främst har att göra med britternas ibland konstiga matvanor.
Ja, säkert det sista. Men UK är en liten ö, ont om skog, ingen allemansrätt, och de har vant av sig med att samla ved, eldar nog inget. Som jag tror många gör i u-länder. Man måste ha pengar, annars ingen mat.
Citera
2025-02-18, 11:08
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag vill ha namn på Pizzan du refererar till. Gärna ska den även säljas i Sverige så vi kan göra en direkt jämförelse. Att mat är dyrare i Storbritannien är kopplat till Brexit och jag vet med 100% säkerhet att så är fallet.

Just den pizzan är Iceland's egna och heter "Thin crust vegetable", 329g, men de har alla möjliga andra varianter såsom kyckling och salami också. De säljs självklart inte i Sverige, åtminstone inte under samma varumärke.

Mat blir inte dyrare på grund av Brexit, tvärtom blir det billigare när man inte behöver betala diverse skatter till EU.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
En snabb googling gav att det verkar ligga på motsvarande ca 2 svenska kronor per Kwh just nu. D.v.s. i runda slängar ungefär det dubbla från Sverige. Vilket ju i och för sig är rätt högt, men inte en orsak till folk tvingas att äta rå potatis tycker jag.

Ja Sverige har ju mer vattenkraft och betydligt färre invånare än England, men även vi blir utsugna och betalar mycket mer för elen än vi borde, tack vare att elbolagen tillåts exportera el till Tyskland och Polen.
Citera
2025-02-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror det har mycket med migranthotellen som dränerar samhället totalt. Jag åkte själv runt för några år sen till hotell strax utanför London och de fyra första hotellen var nerstängda och huserade migranter.

Då får hotellen betalt dygnet runt som om det vore fullbelagt. De kostar så ohyggligt många miljoner dygn efter dygn, månad efter månad, år efter år. Under senaste åren så måste det kostat massvis med miljarder.

Jag har talat med folk i England som berättar att de har fått neddraget på samhällsfunktioner på olika ställen pga att de måste ha råd med migranthotellen.

De som äger dessa hotell blir rika som troll.

Lägg sen på all kriminalitet som måste kosta ohyggligt många miljoner. Invandrare som åker omkring dagarna i ända och rånar folk på allt från mobiler till moppar. Det har blivit en sån epidemi att många helt enkelt har lämnat sina telefoner hemma. Det går inte att gå ut. Invandrare på moppe ser du vilket håll du än ser åt och alla är rädda för dem nu.

Det samhället håller på att rinna ner i avloppet helt och hållet. Jag skulle inte vilja bo där nu.
Du vill väl inte bo någonstans, finns migranter överallt.
Citera
2025-02-18, 11:10
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Många hus i UK saknar isolering så det kostar rejäla summor att värma upp dom på vintern.
Sedan att britterna äter illa är en annan sak, deras medellängd har minskat dom senaste åren pga skräpmat.

Det stämmer säkert, men kan inte medellängden ha minskat för att halva deras befolkning är pakistanier och indier numera?
Citera
2025-02-18, 11:14
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det stämmer säkert, men kan inte medellängden ha minskat för att halva deras befolkning är pakistanier och indier numera?
Jo, inaveln bland dessa grupper bidrar nog också.
Britterna har en lång historia av att äta dåligt, t.o.m så dåligt att dom fick en bristsjukdom uppkallad efter dom, alltså engelska sjukan.
Citera
2025-02-18, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon
I England finns ett begrepp som kallas ”el-fattigdom”, dvs när en stor del av inkomsten läggs på el. Så det här är ett vanligt fenomen i England tyvärr. Folk med låg inkomst är tvungna att lägga en extremt stor del av sin lön på el. Tillskillnad ifrån Sverige, ingår t.ex inte värme i hyresrätter. Fattiga i Sverige som bor i lägenheter lägger extremt lite på el i jämförelse. Lägenheterna är dessutom helt otroligt dåligt isolerade, så värmen försvinner direkt.

Jag vet inget om Englands lägre klassers boförhållanden men jag kan verkligen tänka mig att om man kombinerar dragiga halvrisiga hus med direktverkande el så blir det inte mycket över till potatis om elpriserna rusar som dom gjort här i bland de senaste åren.
Citera
2025-02-18, 11:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Du vill väl inte bo någonstans, finns migranter överallt.

Jag har generellt inget emot migranter. Så det är inget problem för mig. Däremot så gäller det att finna något ställe där det fungerar på rätt sätt. Vilket blir svårare att finna i Woke-Europa.
Citera
2025-02-18, 11:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon
I England finns ett begrepp som kallas ”el-fattigdom”, dvs när en stor del av inkomsten läggs på el. Så det här är ett vanligt fenomen i England tyvärr. Folk med låg inkomst är tvungna att lägga en extremt stor del av sin lön på el. Tillskillnad ifrån Sverige, ingår t.ex inte värme i hyresrätter. Fattiga i Sverige som bor i lägenheter lägger extremt lite på el i jämförelse. Lägenheterna är dessutom helt otroligt dåligt isolerade, så värmen försvinner direkt.

Jo det stämmer, fast om vi jämför med t.ex. Frankrike så är deras hus minst lika dragiga och elpriserna minst lika höga (och ingår oftast inte i hyran heller). Deras vintrar är inte mycket varmare än i Storbritannien, medan somrarna kan vara så varma att de måste ha ac:n på dygnet runt. Trots det hade fransmännen aldrig i livet fått för sig att äta rå potatis.

Och som jag skrev i mitt inlägg ovan var det heller inget vi gjorde i t.ex. Sverige på 70-talet trots att vi var klart fattigare än idag.

Så m.a.o. är det nog något annat som ligger bakom tror jag. Förmodligen något med britternas dåliga och ibland märkliga matvanor gissar jag.
Citera
2025-02-18, 11:31
Medlem
Sverige har nog råd att skicka några miljarder för sjukvård för förstoppade barn
Citera
2025-02-18, 11:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jag vet inte hur det är med el-kostnaderna, men mat är ganska rejält mycket billigare i England än i Sverige.

Maten håller också en betydligt lägre kvalitet om du handlar på någon av de större kedjorna. Så jämförelsen haltar .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in