2025-02-18, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Man kanske inte behöver hålla på och gå till överdrift i detta. De här insatserna som beskrivs aktualiseras ofta när det finns mer intellektuella nedsättningar, utvecklingsstörningar och handikapp.

Först och främst borde det ha funnits någon förståelse för hans problematik och funktionsnedsättning. Inte tvinga honom ut i aktivitet med hot om indragen försörjning när han uppenbarligen hade svår funktionsnedsättning just i förhållande till det man krävde av honom.

Rent krasst ska inte kanske alla människor ut i sysselsättning i dagens samhälle. Att det finns alldeles för många som lyfter försörjningsstöd, a-kassa diverse bidrag i dagens Sverige är en sak, det finns många lata människor i vårt samhälle som utnyttjar systemet till max.

Jag tror inte GM var en av dessa personer. Han staplade nog inte bidrag på varandra utan levde säkert förhållandevis povert.

De fetmarkerade är så jäkla mycket viktigare än vad folk förstår!
Bara att för en gångs skull få sätta sig i ett möte med en myndighetsperson som faktiskt förstår hur du och ditt liv fungerar kan vara helt livsavgörande. En person som lyssnar in vart svagheter och styrkor ligger och därifrån anpassar hur mycket man kan kräva av personen.

Tyvärr är det inte ofta människor möts på det sättet i ett fyrkantigt byråkrat Sverige. Allting ska hela tiden ske efter en mall som får människor att falla mellan stolarna.
Citera
2025-02-18, 10:26
Medlem
notknapparens avatar
Na:

"Rickard Andersson gick ut ur gymnasiet med ofullständiga betyg. I samtalen med Arbetsförmedlingen framgår att han inte gått klart skolan.

”Han berättar att han själv tror att det är för att han har svårt med koncentrationen och att skolan sedan inte kunde anpassa efter hans behov när han fick en diagnos”, skriver handläggaren.
"

https://www.na.se/2025-02-17/hogsta-onskan-arbeta-med-att-kora-bil-ensam/

Detta kan förstås vara en typ av bortförklaring från RAs sida, en ovilja att erkänna orsaken till varför ha inte klarat av skolan, men det kan faktiskt också betyda att hans andra diagnos var Adhd/add, tänker jag.

Här anar man redan RAs missnöje med det (icke tillräcklig) stöd som skolan gav honom.

Det ska bli intressant att se om gärningsmannaprofilgruppen kan komma fram till något motiv, men ursprunget till hans hat och att han misslyckats, det har sitt ursprung i det utanförskap och misslyckanden som hans liv kantats med.

Att han tystnat, isolerats sig har lett till att han stelnat och fastnat i sin frustration, och inte förmått lyfta blicken.

Det kommer inte förvåna mig om man i hans enheter kommer finna ledtrådar till andra skolskjutningar, där han inspirerats och rättfärdigar sitt hat, istället för att på andra sätt komma vidare.

Det finns tyvärr många Rickard Andersson därute, som sitter med sitt hat i sin ensamhet. Det kan vara hat som riktar sig åt olika håll.

Gemensamt för dessa grupper är att deras hat handlar om ett behov av att ha någon/några/något att skylla på. Lägga skulden på ett och samma ställe. Det blir lättare att hantera då. Tydligare.

Det kan vara hat mot kvinnor, hat mot invandrare, hat mot skolan, soc eller sjukvården. Ibland, inte sälan, kan det vara hat mot alla dessa. Men grunden, den är lagd långt tidigare. Oförmågan att gå vidare.
Citera
2025-02-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Ursäkta VA?!! Det är en enorm skillnad.

En god man kan vara någon som ringer några samtal per år åt dig, medan en förvaltare är någon som har fullständig kontroll över din ekonomi och kan ta beslut över ditt huvud, hur kan du få det till nästan samma sak?!

Jag har inte sett att det framgått någonstans nej, men han borde haft rätt till det.
Du menar förmyndare antar jag.
Citera
2025-02-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60

Nej, förvaltare.
Förmyndare har man under 18år och det lär väl ha varit Rickards föräldrar.
Citera
2025-02-18, 10:32
Medlem
Citat:
Förmyndare företräder minderåriga, medan en förvaltare företräder personer över 18 som inte är förmögna att ta hand om sig. Väldigt förenklat, men det är i princip samma funktion men olika beteckningar beroende på om man är över eller under 18 år.
Citera
2025-02-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Nej, förvaltare.
Förmyndare har man under 18år och det lär väl ha varit Rickards föräldrar.
Ja jag såg det nu. 👌
Citera
2025-02-18, 10:39
Medlem
Citat:

Hoppas att det här är tillräckligt tydligt för alla så att vi kan lämna den diskussionen:

Godmanskap är en frivillig insats där huvudmannen behåller sin rättshandlingsförmåga. Det innebär att huvudmannen själv kan ingå olika avtal och bestämma hur pengarna ska användas. Förutsatt att huvudmannen har kapaciteten får denne med andra ord företräda sig själv. Ett godmanskap är därför ett samarbete mellan huvudmannen och den gode mannen.

Förvaltarskap är en tvångsåtgärd som begränsar huvudmannen betydligt. Vid förvaltarskap förlorar huvudmannen sin rättshandlingsförmåga och kan i regel själv inte ingå avtal eller bestämma över sina pengar. Det är för huvudmannen en extremt integritetskränkande och begränsande åtgärd.

Förmyndarskap innebär att en person har rätt att förvalta en annan persons ekonomiska tillgångar. För barn (dvs personer under 18 år) är vanligtvis båda föräldrarna förmyndare. När en person fyller 18 år blir denna myndig och får då förvalta sina ekonomiska tillgångar på egen hand.
Citera
2025-02-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Tvärtom, tidsbegränsad sjukersättning försvann 2008 medan varaktig sjukersättning finns kvar. Varaktig sjukersättning omprövas inte, däremot görs kontroller med (o)jämna mellanrum som med alla andra ersättningar.

Sorry, tack för rättelsen!
Citera
2025-02-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
För mig är det lite av ett mysterium i mysteriet att han bara lyckades ta livet av 10 med tanke på den plats han var på och hur han var beväpnad. Tyder det på något eller var han bara trött?

Jag tror tvärtom, att mörda är nog fruktansvärt svårt, nånstans hade han nog ett samvete, att ta livet av tio människor måste varit extremt svårt oavsett hur dåligt han själv mådde.
Citera
2025-02-18, 11:28
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Han hade kunnat få pension, boendestöd, kontaktperson och stödperson i vårdkontakt. Hade han haft pension hade han kunnat ha daglig verksamhet så många dagar och timmar han ville på ett ställe han tyckte om.

Precis, vet jätte många som har fått en helt ny livskvalitet efter dem fått sjukersättning, någon som hjälper dem i hemmet(antingen med boendestöd i egen lägenhet eller LSS boende), och med eventuella slutenvårdsvistelser när måendet försämras drastigt och slutligen daglig verksamhet för att känna att man bidrar till någonting och möter människor.
Citera
2025-02-18, 11:30
Medlem
Tänker på hans familj, föräldrar som sörjer sin son. Kommer dom ens få ha hans grav ifred utan att folk förstör den..
Citera
2025-02-18, 11:38
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagLust
Tänker på hans familj, föräldrar som sörjer sin son. Kommer dom ens få ha hans grav ifred utan att folk förstör den..
Jag med, så tragiskt alltihopa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in