2025-02-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror inte putin och trump kommer komma överens så bra faktist men det ser inte bra ut och trump har rätt vi måste kunna försvara oss själva. Vi har varit idioter och vi lever mycket farligt jag är helt säker på att putin nu efter Ukraina kommer ge sig på nato. Jag tror heller inte usa kommer göra så mycket för att hjälpa till. Sedan hur snabbt det sker är svårt och säga men bättre chans än så här får inte ryssland och testa nato. Ryssland är militärt svaga men ryssland har 250 brigader vi i europa har 50. Även om våran utrustning är mycket bättre har ryssland ändå övertag på vissa områden och vi måste nu rusta för krig i rekord fart vilket jag inte tror kommer hända.

Europa skall klara ett konventionellt anfall från Ryssland. Hur kan annars Ukraina ha hållit stånd i tre år.

Nej jag talar om kärnvapen. Europa har ju skyddats av det amerikanska kärnvapenparaplyet. Men om Trump inte vill hjälpa oss längre så uppstår en enorm obalans.
Några atombomber i UK och Frankrike mot Rysslands 6000 stridsspetsar.
Då kan ryssarna driva igenom sin vilja med ren utpressning. Att Europa skulle skaffa egna kärnvapen är nog otroligt och skulle ta lång tid.
Citera
2025-02-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Men snälla du. Ta det lite piano. Helvete vad ni är rädda för ryssen. Är faktiskt komiskt.
Och sjukt uppenbart att ni suger i er Aftonbladets propaganda.

Putin vill inte ta Europa. Och han vill inte atombomba oss heller.

Lägg ner media ett par veckor och voila - din kärringaktiga rädsla är som bortblåst.

Tänk att dagens man är så rädd av sig. Så ynkligt.

Säkert rädd för klimatändringar också
Putin har själv sagt att han vill lägga Europa under sig och skapa ett land utan gränser som sträcker sig till Lissabon. Detta enligt Medvedev som är mycket närstående Putin.
Citera
2025-02-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Europa skall klara ett konventionellt anfall från Ryssland. Hur kan annars Ukraina ha hållit stånd i tre år.

Nej jag talar om kärnvapen. Europa har ju skyddats av det amerikanska kärnvapenparaplyet. Men om Trump inte vill hjälpa oss längre så uppstår en enorm obalans.
Några atombomber i UK och Frankrike mot Rysslands 6000 stridsspetsar.
Då kan ryssarna driva igenom sin vilja med ren utpressning. Att Europa skulle skaffa egna kärnvapen är nog otroligt och skulle ta lång tid.
Jag tror med att vi skulle klara ett konventionellt krig med ryssland men dom skulle ta baltstaterna och säkert andra områden med innan vi fick stopp på dom om det blir en lika förhandling då som nu med Ukraina?

Enklet för putin att ta några mer områden frysa konflikten sedan förhandla igen.

Och jag håller med dig om kärnvapen där ligger vi långt efter frågan är dock vad för skick det är på ryska kärnvapen arsenalen.

Jag vill ändå påstå att anfaller ryssland nato efter en förhandling om Ukraina så faller nato. Att alla nato länder skulle gå med i kriget ser jag som osannolikt.
Citera
2025-02-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Jag tror Ryssland hade flera motiv. Varav ett av dessa var for the lulz när västvärlden börjar skrika och gråta.

Mycket möjligt. Dock har väl ingen klagat överdrivet mycket om att det kommer soldater från Nord Korea. Det är ingen som förväntar sig bättre från vare sig Ryssland eller Nord Korea.

Faktum är att Ryssland helt enkelt behöver fler män på marken.

Om de ska invadera NATO behöver de ännu fler än 150k. Bara Polen har mer 200k aktiva och 600k reserver.

Samtidigt mals ryska trupper undan för undan i Ukraina.

Vad är det för sagor du har köpt egentligen? Hitler fick ordentligt med pisk i sitt tvåfrontskrig, likaså Tyskland i WW I.

Jag skulle verkligen vilja se Putler försöka sig på samma sak.
Citera
2025-02-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Mycket möjligt. Dock har väl ingen klagat överdrivet mycket om att det kommer soldater från Nord Korea. Det är ingen som förväntar sig bättre från vare sig Ryssland eller Nord Korea.

Om de ska invadera NATO behöver de ännu fler än 150k. Bara Polen har mer 200k aktiva och 600k reserver.

Vad är det för sagor du har köpt egentligen? Hitler fick ordentligt med pisk i sitt tvåfrontskrig, likaså Tyskland i WW I.

Frågan är bara hur långt han kommer innan vi får stopp på honom. Vi kommer inte klara och försvara Lettland Estland Litauen innan ryssland tagit dom om inte polen går in omgående i kriget lika Finland och kanske sverige.

Man ska ändå komma ihåg att det är bara 2 ryska militära distriktet som är involverade i Ukraina.
Citera
2025-02-17, 21:48
Medlem
sphinxen_111s avatar
Citat:
Putin har själv sagt att han vill lägga Europa under sig och skapa ett land utan gränser som sträcker sig till Lissabon. Detta enligt Medvedev som är mycket närstående Putin.

Det är fantastiskt vilka idéer den där stollen har. Man undrar ju hur han ska få alla 100-tals miljoner människor som bor i dessa länder som han ska överta att vilja samarbeta. Han skulle ju behöva en egen lydig armé på ett antal miljoner soldater för att kunna kontrollera alla.
Citera
2025-02-17, 21:49
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Förklara logiken, någon.

Sverige är numera med i NATO (utan någon större samhällsdebatt eller val - vi mötte alltså en form av fascistiskt krig med i princip icke-demokratiska metoder, IMO - ett mycket motsägelsefullt agerande eftersom kriget knappast kunde räknas som ett direkt hot mot vårat land). Det påstås att det kan bli krig till sommaren i närområdet (större krig kan i övrigt bryta ut när fan som helst bara rätt förutsättningar finns sas - den verkligheten kan jag instämma i generellt). Svensk elit och etablissemang är otroligt skeptiska till dels kärnvapen på svensk mark och dels helt egna kärnvapen (eller för den delen ett kärnvapenbestyckat norden som ett block mellan "öst och väst"). Ryssland jagar nazister i Ukraina. Zelensky har judiskt påbrå. Putin är "värre än Hitler" och kan anfalla Polen tex. Putin är en "psykotisk dvärg" trots att Zelensky enligt officiell uppgift är exakt lika lång/kort som Putin (det borde då vara logiskt att prata om hela två psykotiska dvärgar?). En handfull sk svenska nazister var involverade runt 2014 i Ukraina - i övrigt var intresset från svensk allmänhet vid denna tid ang konflikten ungefär likvärdigt med noll.

I min värld är detta enkelt. Förstärk det nordiska samarbetet - säkra hela Östersjöområdet med alla tillgängliga metoder så att inga konflikter kan starta där (eller får svårt att starta). Behåll bra kontakt med både Ukraina och Ryssland (samt Belarus) och återupprätta svensk neutralitetsprincip med primärt fokus på förhandlingar precis som vi gjort historiskt sett. Gå ur NATO (vi kan OM vi vill stödja Ukraina ändå). Better safe than sorry. IMO.

Frågan är vem folk skyller på OM det skulle skita sej i vårat närområde i nära framtiden?
Citera
2025-02-17, 21:49
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69

Tvåfrontskrig? Menar du att vi ska ta Ryssland från öst?
Citera
2025-02-17, 21:52
Medlem
Smygknullarns avatar
Citat:

Inte omöjligt att han gör ett försök, när någon general inte vågar säga emot och mumlar att det kan bli en "specialoperation" på ett par veckor.

Verkar rätt komplicerat. Det är ett antal länder han får på halsen och många fronter att jobba på samtidigt. Om de inte lyckats ta Ukraina på 3 år känns det rätt döfött att ge sig på hela Europa?
Citera
2025-02-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Vad tror ni om detta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wgJxkn/zelenskyjs-varning-putin-kan-attackera-nato-till-sommaren

Om detta blir sanning så har vi ett globalt kärnvapenkrig med 5 miljarder döda människor?!

Generellt så skulle jag ta en aftonbladet artikel bakom betalvägg med en nypa salt. Men ända sedan ukraianakriget började har jag hållit det för inte helt omöjligt att den konflikten sprider sig över Europa, även om jag skulle gissa på att den inte gör det. Min gissning är därför att det inte blir någon rysk attack mot ett Natoland i sommar (kanhända visar det faktum att de tar in soldater från Nordkorea och att Ryssland inte kom till Bashar al Assads undsättning på att Ryssland kanske inte är så extremt starkt). Men jag säger också att det finns en möjlighet att min gissning är fel, kanhända har presidentskapet i USA ökat möjligheten att min gissning är fel.
Citera
2025-02-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smygknullarn
Inte omöjligt att han gör ett försök, när någon general inte vågar säga emot och mumlar att det kan bli en "specialoperation" på ett par veckor.

Verkar rätt komplicerat. Det är ett antal länder han får på halsen och många fronter att jobba på samtidigt. Om de inte lyckats ta Ukraina på 3 år känns det rätt döfött att ge sig på hela Europa?
Om man har ett totalt övertag när det gäller kärnvapen så räcker det förmodligen att statuera exempel så kommer länderna att ge upp. Europa har inget att sätta emot när det gäller kärnvapen. Vi har varit helt beroende av USAs stöd om det skulle gälla.
Om Trump lierar sig med Putin finns ingenting vi kan göra utom att söka medlemskap i USA kanske. Det är väl i alla fall något bättre än Ryssland.
Citera
2025-02-17, 22:13
Medlem
Det är lite farligt om Trump håller på och ger mixade signaler vad gäller NATO osv, eftersom det kan ge Ryssland idéer. Kan tänka mig att de baltiska staterna är de första som Putin skulle vilja mosa och ta över. Dels för att länderna är lätta för Ryssland att erövra om vi ignorerar NATO, dels för att det bor många ryssar där, och kanske framför allt att Kaliningrad inte skulle bli isolerat längre om de baltiska staterna blev en del av Ryssland. Om ryssarna vill testa NATOs samarbetsvilja och enhet så lär det bli de baltiska staterna som blir testobjekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in