2025-02-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tror att detta hade kunnat gå att undvika.
Bl a borde RA med sin psykiska ohälsa inte haft tillgång till skjutvapen.
Och socialsekreterare m fl borde sett hans svårigheter och inte ställt krav på honom som han inte klarade. Detta var ju det som gjorde honom desperat.

Du tror att han var helt ofarlig för samhället, sen sa socialsekreteraren nåt som gjorde honom arg och då small det...? Det talar väl emot det mesta man vet om människans psyke. Jag tycker det är rätt uppenbart att Rickard varit en krutdurk på väg att explodera i 20 år. Vi hade nog tur att han bara fick med sig 10 pers i döden.
Citera
2025-02-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Han har uppenbarligen inte fått tillräckligt med hjälp. Den sista ekonomiska hjälpen han fick som vi vet om är för flera år sen ju. Det var nog inte några milioner han fick utbetalt då.

Det har också framkommit att han bad om mera hjälp men fick avslag på det.
Det känns som att du gärna vill förvrida den sanningen vi har ivf.

Hur många tror du inte ber om mer pengar och får avslag, varje dag skulle jag vilja påstå.
han fick ju hjälp, han gick ju inte dit och försökte ens idioten, men mer pengar de är lösningen?
Vad sänder det för signaler till alla andra som tycker det ör lite jobbigt att arbeta och gå i skolan?
Citera
2025-02-17, 17:53
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
"Vid varje gång det var guidade turer i kyrkan satt Rickard Andersson där, under sommaren kunde det bli två gånger i veckan. Jan-Eric berättar att de testade lite olika tider för de guidade tiderna, men det spelade ingen roll, oavsett tid så satt han där[/i]."

https://www.dagen.se/nyheter/2025/02/16/orebro-mordaren-besokte-kyrkan-otaliga-ganger/

Artikeln ligger bakom betalvägg. 10 kr för provprenumeration.

Eller sök efter url:en bland poster av rubbergirl
Ja, man kan göra olika antagande på de uppgifterna. Som du föreslog att han på något sätt hade koll på när dessa oregelbundna turerna var och gick dit för att stalka eller som jag antar att han periodvis tillbringat mycket tid i kyrkan och därför var där när guidningen skulle starta. Det som jag tycker stödjer mitt antagande är att han suttit där också när folk kommit för att förbereda begravningar.
Citera
2025-02-17, 17:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
RA befann sig ju bara på Normans guidningar, ingen av de andra kyrkguidernas, så ...
Med "övriga" (i mitt inlägg 10:03) menar jag förstås övriga i socialnämnden, där denne är på plats 6 (kyrkoguider är mindre intressanta).
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-02-17 kl. 18:19.
Citera
2025-02-17, 18:15
Avstängd
Elm17s avatar
Det är socialens fel att det blev som det blev.

Hade inte de dragit in Rickard ersättning så hade han inte haft ihjäl 10 stycken.

Socialen har blod på sina händer!
Citera
2025-02-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Du tror att han var helt ofarlig för samhället, sen sa socialsekreteraren nåt som gjorde honom arg och då small det...? Det talar väl emot det mesta man vet om människans psyke. Jag tycker det är rätt uppenbart att Rickard varit en krutdurk på väg att explodera i 20 år. Vi hade nog tur att han bara fick med sig 10 pers i döden.

Ofarlig har jag inte påstått. Men det finns nog många krutdurkar i såna fall. Ja han hade kanske kunnat explodera tidigare och det hade kunnat gått ännu värre. Så synd att ingen kunde ana detta och försöka förhindra det. Jag tror han kunnat få hjälp, han var ju ändå ostraffad sedan tidigare.
Citera
2025-02-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Hur många tror du inte ber om mer pengar och får avslag, varje dag skulle jag vilja påstå.
han fick ju hjälp, han gick ju inte dit och försökte ens idioten, men mer pengar de är lösningen?
Vad sänder det för signaler till alla andra som tycker det ör lite jobbigt att arbeta och gå i skolan?

Lite jobbigt att arbeta och gå i skolan?
Du visar bara att du har stora brister i förståelsen för hur det är att leva med de problem som RA hade. Social fobi bland annat.

Det mest skamliga är att socialsekreterarna m fl inte såg detta.
Citera
2025-02-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17

Hade inte de dragit in Rickard ersättning så hade han inte haft ihjäl 10 stycken.

Nja... Då är frågan varför inte alla som förlorar försörjningsstödet begår massmord?
Visst, indraget stöd var kanske det som fick bägaren att rinna över, men det är betydligt fler saker som spelar roll här...
Citera
2025-02-17, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17

Socialen har inte ansvar för personers agerande. Det är inte så att avslag leder till massmördande. Det är den enskilda individens val. Aldrig socialtjänstens fel.
Citera
2025-02-17, 18:34
Medlem
notknapparens avatar
SvD, länk:

Ovanliga draget: Expertgruppen kallas in

"Polisens experter har kallats in för att kartlägga 35-årige Rickard Andersson och förstå motivet bakom masskjutningen. ”Det är utmanande när gärningsmannen inte är i livet”, säger gruppens chef Eva von Vogelsang."
//

"Förutom att ta del av polisens material kommer gruppen att söka egen information hos vårdnadshavare, skolor och genomföra förhör, rapporterar NA."

//
"Poliserna som ingår i GMP-gruppen har lång erfarenhet från utredningar om grova brott. Där ingår utredare, kriminaltekniker samt personer med erfarenhet av geografisk analys, beteendevetenskap, rättspsykiatri och rättsmedicin."

I vanliga fall brukar gärnngsmannaprofilgruppen kallas in vid sk spaningsmord, inte där gm är redan är känd.

Profilen kan sedan komma att leda till en slutsats om motivet till dådet. Enligt Eva von Vogelsang jobbar man utifrån många frågeställningar; såsom hur kommer det sig att offet blev brottsoffer, varför valde gm det offret, den här platsen.
Citera
2025-02-17, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Lite jobbigt att arbeta och gå i skolan?
Du visar bara att du har stora brister i förståelsen för hur det är att leva med de problem som RA hade. Social fobi bland annat.

Det mest skamliga är att socialsekreterarna m fl inte såg detta.

Hur kan du veta att de inte såg det? De kan ha både sett och agerat under åren.
Citera
2025-02-17, 18:43
Medlem
Du gör det för enkelt för dig. Självfallet har mördaren och individen ett egenansvar oavsett om det gäller mord eller självmord.

Men självfallet har de som har bestämt socialens regler, regeringen i detta fall (så långt tillbaka som regeringen Reinfeldt och högerpartierna som haft majoriteten i riksdagen sen 2006) också ett ansvar för om människor ska kunna leva och klara sig eller inte, trots att de inte har arbetsförmåga.

Avslag leder garanterat till lidande för en person som är för sjuk eller liknande för att kunna arbeta.

Det är absurt att så många inte kan ta in att det kan finnas flera än en enda person som bär skuld.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Socialen har inte ansvar för personers agerande. Det är inte så att avslag leder till massmördande. Det är den enskilda individens val. Aldrig socialtjänstens fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in