2025-02-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Självklart man kastar in de bästa åkarna med mest potential både på kort och lång sikt. Tallheimer och Grotian kör för Tyskland, Maya Clootens ( Belgien 22 år blev 8:a igår, Wright i detta VM..man kan satsa på en mellanmjölksåkare som Anna Magnusson tills man ser att de aldrig kommer att vinna några individuella medaljer, sedan satsar man på talangfulla åkare. Det är då det funkar. Lukas grät nästan idag pga att han vet att han satsat på Pichlers åkare.

Man skall satsa på Elvira, Ella, AKH och Sara.

Anna har jag inga problem med. Hon är bra att ha i en stafett och kan även göra en bra tävling här och där. Däremot är jag less på att Hanna får platsen. Senaste åren har hon inte varit bra, inte ens idag på jaktstarten visade hon sitt forna jag. Så bort med Hanna och låt Sara ta den platsen.

För som sagt Anna är just nu bättre än Hanna. Vilket är sjukt att säga men det är fakta.

Som tur är så kommer varken Anna eller Hanna hålla på många år till. De fyller 30 i år. Så slutet närmar sig nog med största sannolikhet.
Citera
2025-02-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Ja, vem som anses vara historiens bästa skidskytt kan variera beroende på vilket land man frågar. Här är några perspektiv från olika länder:

### **Norge** 🇳🇴
- **Ole Einar Bjørndalen** är oftast rankad som den största genom tiderna. Han har 8 OS-guld, 20 VM-guld och totalt 95 världscupsegrar.
- Vissa norska fans lyfter även fram **Johannes Thingnes Bø**, som dominerat under senare år.

### **Frankrike** 🇫🇷
- **Martin Fourcade** anses ofta vara den bästa, särskilt i Frankrike. Han har 7 totala världscuptitlar och 5 OS-guld.
- Fourcade och Bjørndalen jämförs ofta internationellt.

### **Tyskland** 🇩🇪
- Många tyskar ser **Frank Luck** eller **Ricco Groß** som stora namn historiskt, men den mest populära skidskytten i modern tid är **Laura Dahlmeier** på damsidan.

### **Ryssland** 🇷🇺
- **Aleksandr Tikhonov** från Sovjettiden nämns ofta, men även **Oleg Ryzhenkov** och senare **Anton Shipulin** har varit populära namn.

### **Sverige** 🇸🇪
- **Magdalena Forsberg** är Sveriges största skidskytt med sex raka totala världscupsegrar.
- På herrsidan är **Sebastian Samuelsson** och **Martin Ponsiluoma** mest framstående i modern tid, men **Björn Ferry** och **Carl Johan Bergman** är också välkända.

### **Internationellt konsensus**
Bjørndalen och Fourcade är de två namn som oftast nämns som de största genom tiderna, men vem som anses vara bäst kan bero på nationalitet och personliga preferenser.
Jeg tror nok det er ganske stor konsensus internasjonalt om at Bjørndalen er den største totalt sett.
Citera
2025-02-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Nja. Problemet är att så länge Hanna och Anna kör är det givna, tyvärr, att få vara med i ett OS. Stabilitet you know. Tyvärr är det så. Du kastar inte in en oerfaren åkare in i OS. Sen vad jag tycker är en annan femma.
Jag tycker att såklart de yngre ska få vara med. Men med fyra-fem platser kommer det alltid landa på Hanna, Anna och Elvira. Den fjärde kan vara Ella eller Sara. Sen så får vi se om Linn är tillbaka eller inte, isåfall har hon en given plats.
Tror Ellas plats är ganska fast för tillfället m t p hennes resultatsvit denna säsong.
Citera
2025-02-16, 22:33
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Och vilken frisyr!! ✌🏼
Helrakat på Campbell Wright numera.
https://www.instagram.com/reel/DGJPElVM8c3/?utm_source=ig_web_copy_link
Citera
2025-02-16, 22:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teobald Thor

Tråkigt
Citera
2025-02-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Anna har jag inga problem med. Hon är bra att ha i en stafett och kan även göra en bra tävling här och där. Däremot är jag less på att Hanna får platsen. Senaste åren har hon inte varit bra, inte ens idag på jaktstarten visade hon sitt forna jag. Så bort med Hanna och låt Sara ta den platsen.

För som sagt Anna är just nu bättre än Hanna. Vilket är sjukt att säga men det är fakta.

Som tur är så kommer varken Anna eller Hanna hålla på många år till. De fyller 30 i år. Så slutet närmar sig nog med största sannolikhet.

spännande se om åren efter att dom slutat är sådan tur som du antyder eller blir det ett tomrum och sämre nivå på laget som helhet
Citera
2025-02-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
spännande se om åren efter att dom slutat är sådan tur som du antyder eller blir det ett tomrum och sämre nivå på laget som helhet

Tror det självklart blir vakuum. Men det vakuumet kan bli kortvarigt eller långvarigt. För Elvira är den stora stjärna just nu. Så länge hon är kvar och på topp kan inte kvaliteten förändras särskilt mycket. För ingen i det svenska laget är på hennes nivå
Citera
2025-02-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
På damsidan har vi just nu fyra platser i masstarten. Elvira som medaljör och Halvarsson som topp-15 i världscupen är ju garanterade att få åka. Magnusson är 17:e och Hanna 19:e just nu.

På herrsidan ligger Ponsiluoma sämst till av vår svenska topp-trio med en 28:e plats just nu.
Nu är herrarna uppdaterad. Nelin leder eventlistan och ponsi har startnummer 20 just nu. Lär inte ramla ur även om de nollar distansen.

Tror inte det är möjligt att inte kvala på eventlistan om man tar medalj, men det ger ett bättre startnummer.
Citera
2025-02-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teobald Thor
Det är väl hans coacher som rakat sig.
Citera
2025-02-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Jeg tror nok det er ganske stor konsensus internasjonalt om at Bjørndalen er den største totalt sett.

Tycker också att Björndalen är störst. Det var inte alltför länge sedan han lade av heller. Han var den som satte ribban för Bö och övriga att slå. Utan Björndalen hade Bö inte haft det här rekordet att jaga.
Citera
2025-02-17, 14:20
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -platinium
Det är väl hans coacher som rakat sig.
Så kan det nog vara ja.
Jag hoppas du har rätt och jag har fel hur som helst.
Citera
2025-02-17, 15:48
Medlem
Lär vara gott mod i Sveriges lag efter medaljen. Flera inspireras och höjer sig (hoppas jag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in