2025-02-16, 16:22
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tweatta
Har du funderat över vad dessa " män " gör på ungdomars forum, varför är de där överhuvudtaget ?

Ytterligare en intressant aspekt, jag skulle gärna höra exempel på när de faktiskt fiskat upp folk på utpräglade ungdomsforum. Som jag förstått det är det snarare dejtingsidor och i chattrum för vuxna de fiskar, typ grindr och chatiw.

Jag tycker nog att det är lite skillnad på om jag skulle regga ett konto på roblox eller star stable och "skaffa kompisar" där, jämfört med om jag surfar runt på tinder och 22åringen jag matchat med helt plötsligt säger att hon är 12. Osmakligt i båda fall, men det är en skillnad på att söka och att bli uppsökt.
Citera
2025-02-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Självklart ska gärningsmän och förövare stoppas. Men gör det då istället för att hålla på och offra liv och uppehälle för fullständigt oskyldiga familjer och barn.
Gör det istället för att begå skattefiffel, dribbla med möjliga bedrägerier, balansera på gränsen till BP-brott...

Det där med fiffel, bedrägeri mm. känns som att slå ifrån sig, attackera budbäraren med alla möjliga medel, som sagt, dessa förövare måste stoppas på något sätt, alla förövare och brottslingar har anhöriga, det hindrar inte att de måste stoppas.
Citera
2025-02-16, 16:32
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Det där med fiffel, bedrägeri mm. känns som att slå ifrån sig, attackera budbäraren med alla möjliga medel, som sagt, dessa förövare måste stoppas på något sätt, alla förövare och brottslingar har anhöriga, det hindrar inte att de måste stoppas.

Vill du försöka förklara varför man måste använda så okontrollerbara metoder för att stoppa dessa förövare?

Jämför exempelvis med att inte hänga ut folk med namn och bild. Jag vet att dumpen själva inte publicerar namn, men de ber om hjälp med identifiering och de vet att det kommer fram och sprids, uppsåtet är att namn och sånt ska spridas.
Citera
2025-02-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
Ytterligare en intressant aspekt, jag skulle gärna höra exempel på när de faktiskt fiskat upp folk på utpräglade ungdomsforum. Som jag förstått det är det snarare dejtingsidor och i chattrum för vuxna de fiskar, typ grindr och chatiw.

Jag tycker nog att det är lite skillnad på om jag skulle regga ett konto på roblox eller star stable och "skaffa kompisar" där, jämfört med om jag surfar runt på tinder och 22åringen jag matchat med helt plötsligt säger att hon är 12. Osmakligt i båda fall, men det är en skillnad på att söka och att bli uppsökt.

Jag tar för givet att det sker på ungdomsforum men jag är en non social media person, jag kan inte det där, tar förövare kontakt med barn och ungdomar på deras forum så är det fel och högst klandervärt.
Citera
2025-02-16, 16:36
Medlem
Citat:
...bortser här ifrån de som faktiskt aktivt söker barn, vet att det finns sånna också...det är redan olagligt.

Fel. Att aktivt söka barn är INTE olagligt.
Det blir olagligt först när ett brottsoffer skapats och skadan redan är skedd.
Därför vore det önskvärt med en lag som kriminaliserar själva sökandet efter barn.
Citera
2025-02-16, 16:37
Medlem
Citat:
Har du funderat över vad dessa " män " gör på ungdomars forum, varför är de där överhuvudtaget ?

Fast deras chattare provocerar också, skall man ha i beaktning. Frågan är hur många som faktiskt gjort något egentligen?
Sen vet jag inte var de fiskar men min åsikt av dumpen är att Sara och Patrik är två pajasar. Sen gör de säkert chattarna något bra och kanske hindrar något. Men tror detta är det ”lätta” jobbet.
Tror den finns mycket mörkare vatten där inte barnen hörs osv.
Man får väl aldrig se hur kontakten uppstår hos dumpen? Är de ihärdiga kanske med att söka upp gäddorna så de viker sig? Tex.
Lite därför jag är skeptisk till just dumpen.
Citera
2025-02-16, 16:39
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Jag tar för givet att det sker på ungdomsforum men jag är en non social media person, jag kan inte det där, tar förövare kontakt med barn och ungdomar på deras forum så är det fel och högst klandervärt.

Vi har väl konstaterat att det är fel att sexchatta med barn, oavsett forum, det är väl knappast det som är frågan i den här tråden.

Men nej, jag kan inte minnas att jag hört om något exempel där någon gädda faktiskt blivit krokad på ett sådant. Nu hänger inte jag på några ungdomsforum och inte mycket annan social media heller, men det framkommer ju en del i tråden. Jag har inte riktigt koll på vad det finns för ställen att söka sig till om man aktivt vill leta efter barn.
Citera
2025-02-16, 16:42
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Fel. Att aktivt söka barn är INTE olagligt.
Det blir olagligt först när ett brottsoffer skapats och skadan redan är skedd.
Därför vore det önskvärt med en lag som kriminaliserar själva sökandet efter barn.

Okey, slarv av mig, att stämma träff eller förmå ett riktigt barn att skicka sexuella bilder är dock olagligt.

Snälla skriv inte "brottsoffer skapats" eller "skapat ett offer" á la Bertil, vem faan kom på den formuleringen? Det är väl sällan "skapandet av ett offer" som är syftet med ett brott, det är tillgreppet, tillfogandet av skada eller att ta sig rätten till någons kropp som torde vara syftet snarare än att någon formellt faller offer för ett brott. OT kanske.
Citera
2025-02-16, 16:44
Medlem
Citat:
Vill du försöka förklara varför man måste använda så okontrollerbara metoder för att stoppa dessa förövare?

Jämför exempelvis med att inte hänga ut folk med namn och bild. Jag vet att dumpen själva inte publicerar namn, men de ber om hjälp med identifiering och de vet att det kommer fram och sprids, uppsåtet är att namn och sånt ska spridas.

Önskar såklart att vårt rättsväsende kunde fånga upp dessa individer men så är det inte i nuläget, Dumpen fyller en funktion som saknas, när rättsapparaten tar tag i dessa problem kanske Dumpen blir överflödig men jag tvivlar, tror de har en funktion även framgent.
Citera
2025-02-16, 16:47
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Önskar såklart att vårt rättsväsende kunde fånga upp dessa individer men så är det inte i nuläget, Dumpen fyller en funktion som saknas, när rättsapparaten tar tag i dessa problem kanske Dumpen blir överflödig men jag tvivlar, tror de har en funktion även framgent.

Det var inte ett svar på varför metoden som den ser ut i dagsläget är okey, vilket var vad jag frågade om.

Varför är de totalt okontrollerbara delarna av dumpens metoder nödvändiga? Detta har jag inte sett något rationellt svar på i hela denna tråden.

Jag önskar att jag vann ett par miljoner så att jag kunde dedikera mitt liv åt att nätkriga på FB men önskningar hjälper ju tyvärr inte.
Senast redigerad av AEggkartongen 2025-02-16 kl. 16:51.
Citera
2025-02-16, 17:00
Medlem
Citat:
De ska inte vara där, men rasera livet för alla runt de?
Citera
2025-02-16, 17:02
Medlem
Citat:
Är du full eller? Hur är det med förundersökning som pågår? Hur gick det med SKVs eftertaxering? Hur står det till med SN's skulder hos KF?
Slå från sig?
Stoppa de utan att förgöra liv och lem under din väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in