2025-02-16, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Vad är det du försöker argumentera för nu? Att NASA anställde tusentals ingenjörer och astrofysiker, men ingen av dem kunde räkna?
Jag vill bara veta vilken numerisk metod dom använde.
Runge-Kutta? Eulers?
Citera
2025-02-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
du tycker att dessa två bilder inte är samma ursprungliga bild som manipulerats?

dvs, den första visar Collins inuti ett flygplan, och den andra visar honom ute i faktiska rymden?

https://postimg.cc/MMXfwvzd

https://postimg.cc/BtLPwLYv

Vem förutom konspirationsteoretikern Ralph Rene hävdar att bilden ska visa Collins ute i rymden?

https://moonhoaxdebunked.blogspot.com/2017/07/522-how-come-eva-photo-of-michael.html?m=1
How come the EVA photo of Michael Collins is fake?

IN A NUTSHELL: Because a conspiracy theorist altered the original to make it look fake.

According to Rene’s book Nasa Mooned America!, these pictures “absolutely prove that NASA began to doctor photos three years before the Apollo missions allegedly landed men on the Moon”. Rene makes the same allegation in Willy Brunner and Gerhard Wisnewski’s documentary Die Akte Apollo, broadcast by German TV station WDR in 2002 and by Italian national network Rai in 2006.

Some basic fact-checking shows that the allegedly doctored version of the photograph does not appear in any NASA publication. It only appears in some editions of the Collins autobiography (the 1974 edition by Farrar, Straus & Giroux and the 1975 edition by Ballantine Books) and even there it is not described as being taken during the Gemini 10 spacewalk. The caption clearly states that it was taken during training in an aircraft.

Indeed, Collins himself notes with regret, in his book, that there are no photographs of his Gemini 10 spacewalk (“One of the great disappointments of the flight was that there were no photos of my spacewalk. [...] I was really feeling sorry for myself, unable to produce graphic documentation for my grandchildren of my brief sally as a human satellite”).

In 2003, space historian James Oberg offered Rene 10,000 dollars for any edition of the Collins autobiography that described the doctored photograph as a spacewalk snapshot. Rene was unable to provide one, and so far nobody else has either.
Ytterligare falska påståenden tas upp i länken och avslutas därefter med:
In summary, the entire allegation of fakery against Michael Collins and NASA is made up. Instead of demonstrating “absolutely” that the US space agency faked a photo, it demonstrates that some Moon hoax theorists are willing to stoop to falsehoods and editing tricks in order to prop up their claims.
Senast redigerad av Prudent 2025-02-16 kl. 15:20.
Citera
2025-02-16, 15:25
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag vill bara veta vilken numerisk metod dom använde.
Runge-Kutta? Eulers?
Och vad har du vidtagit för åtgärder för att ta reda på det? Frågat i den här tråden och hoppats att någon som jobbade på NASA på 60-talet ska titta in och svara?
Citera
2025-02-16, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Och vad har du vidtagit för åtgärder för att ta reda på det? Frågat i den här tråden och hoppats att någon som jobbade på NASA på 60-talet ska titta in och svara?
Ingen verkar veta.
Jag har letat men ej hittat.

Jag förmodar att det var därför Korolev inte kunde ta emot nobelpriset.
För då hade ryssarna varit tvungna att presentera RIKTIGA fakta, och ryssarna fejkade givetvis lika mycket som amerikanarna.
Senast redigerad av adaptern 2025-02-16 kl. 15:37.
Citera
2025-02-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ändå kan dom inte presentera vilken metod dom använde.
Var det Eulers stegmetod? Runge-Kutta?

Vad har du fört skäl att tro att dom inte kan säga vilken metod dom använde ? Har du frågat NASA och dom har svarat att dom inte kan säga ? Eller är det så att du inte hittat informationen ?
I vilket fall som helst så handlar ju alla numeriska metoder om numeriska beräkningar som datorer är bra på.
Citera
2025-02-16, 15:44
Medlem
ynk21s avatar
Citat:
Ändå kan dom inte presentera vilken metod dom använde.
Var det Eulers stegmetod? Runge-Kutta?

Som jag redan skrivit användes Kalman-filtret, vilket reducerar ickelinära problem till linjära i realtid. Det betyder att det inte finns några diffekvationer att lösa numeriskt. Så ditt felaktiga svammel om Runge-Kutta etc kunde du besparat oss om du läst vad jag skrivit (även om du själv förmodligen är för dum för att förstå).

How NASA used the Kalman filter in the Apollo program

Math invented for moon landing helps your flight arrive on time
Citera
2025-02-16, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Vad har du fört skäl att tro att dom inte kan säga vilken metod dom använde ? Har du frågat NASA och dom har svarat att dom inte kan säga ? Eller är det så att du inte hittat informationen ?
I vilket fall som helst så handlar ju alla numeriska metoder om numeriska beräkningar som datorer är bra på.
Varför använde NASA då (enligt boken och filmen) alla dessa svarta kvinnor som räknade ut...ja vad det nu var dom räknade ut??
Citera
2025-02-16, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ynk21
Som jag redan skrivit användes Kalman-filtret, vilket reducerar ickelinära problem till linjära i realtid. Det betyder att det inte finns några diffekvationer att lösa numeriskt. Så ditt felaktiga svammel om Runge-Kutta etc kunde du besparat oss om du läst vad jag skrivit (även om du själv förmodligen är för dum för att förstå).

How NASA used the Kalman filter in the Apollo program

Math invented for moon landing helps your flight arrive on time
Förklara hur man kan reducera ickelinjära differentialekvationer till linjära är du snäll.

Fieldsmedaljen väntar på dig.
Senast redigerad av adaptern 2025-02-16 kl. 16:01.
Citera
2025-02-16, 15:52
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ingen verkar veta.

För då hade ryssarna varit tvungna att presentera RIKTIGA fakta, och ryssarna fejkade givetvis lika mycket som amerikanarna.

Men hallå!

Menar du - på fullt allvar - att ryzzarna fejkat när de flugit upp och ner otaliga amerikanska astronauter till ISS?

Du har mycket - och många - att övertyga runt dina vanföreställningar…
Citera
2025-02-16, 16:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ingen verkar veta.

Hmm, varför skulle det vara omöjligt att Nobelkommitten även de ingick i konspirationen?

Varför skulle det vara omöjligt att ge falsk information till kommittén?

Uppenbarligen tror du ju att alla andra forskare i världen antingen är med på luret eller lurade. Det publiceras väl ett antal granskade artiklar i vetenskapliga tidskrifter baserade på data från ISS, månlandningar och annat relaterat.

Det fullkomligt skriker autismspektrat om sig gubbn
Citera
2025-02-16, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hmm, varför skulle det vara omöjligt att Nobelkommitten även de ingick i konspirationen?
I så fall kunde han ju tillåtits motaga priset.
En gigantisk propagandavins för hela Sovjetunionen!
Citera
2025-02-16, 16:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
I så fall kunde han ju tillåtits motaga priset.
En gigantisk propagandavins för hela Sovjetunionen!

Olala, detta är ännu en märklig liten detalj att blåsa upp. I din snäva värld är den enda tänkbara anledningen som kan finnas till att Korolev inte nominerades, att hela hans forskning var falsk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in