2025-02-16, 15:09
Medlem
Inhale82s avatar
Ja fast Europa ska ju inte vara med på en sån här förhandling ändå?

En fredsförhandling ska bestå av de 2 parterna som strider, och så en neutral medlare (som också accepteras som neutral av båda parter)
Citera
2025-02-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Må så vara, men finns ingen anledning för Ryssland att ta över Sverige. Konflikten med Ukraina är en intern-sovjetisk konflikt, inget annat.

Sovjet existerar inte. Soviet är dött.

Konflikten med Ukraina har blivit vår angelägenhet i flera år. Jag ville helst att Sverige skulle hålla sig undan både Ukraina, och inte gå med i Nato eller acceptera horungeamerikaner i svenska baser som numera anses vara amerikansk mark, men inget av detta skedde.

Nu får vi stå vårt kast och hjälpa Ukraina på riktigt istället för att fega ur när USA visade sitt sanna ansikte.
Citera
2025-02-16, 15:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Sovjet existerar inte. Soviet är dött.
På pappret, ja. Men i praktiken finns det naturligtvis en stark relation och historia mellan Ukraina och Ryssland. De har samma folk, samma kultur och språk. Tyvärr verkar du inte tillräckligt intelligent för att förstå detta. Jag beklagar det.
Citat:
Konflikten med Ukraina har blivit vår angelägenhet i flera år. Jag ville helst att Sverige skulle hålla sig undan både Ukraina, och inte gå med i Nato eller acceptera horungeamerikaner i svenska baser som numera anses vara amerikansk mark, men inget av detta skedde.

Nu får vi stå vårt kast och hjälpa Ukraina på riktigt istället för att fega ur när USA visade sitt sanna ansikte.
Ukraina är inte vår angelägenhet, har aldrig varit och kommer aldrig att vara. Men jag håller med dig om att det var ett misstag att gå med i Nato.
Citera
2025-02-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
2‰ av vår BNP gick till Ukraina 2024, jämfört med en skattesänkning på 7‰.
Ja?

Vilket fortfarande innebär att man tvingar folket att betala höga skatter som ges bort till andra.

Dessa 2% är ingen liten summa och tyvärr bara en liten del av det som ges bort till andra.
Citera
2025-02-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Ja?

Vilket fortfarande innebär att man tvingar folket att betala höga skatter som ges bort till andra.

Dessa 2% är ingen liten summa och tyvärr bara en liten del av det som ges bort till andra.

Promille, inte procent, har personen skrivit. Lite oklart, 7 promille skattesänkning låter underligt lite.
Citera
2025-02-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
På pappret, ja. Men i praktiken finns det naturligtvis en stark relation och historia mellan Ukraina och Ryssland. De har samma folk, samma kultur och språk. Tyvärr verkar du inte tillräckligt intelligent för att förstå detta. Jag beklagar det.

Ukraina är inte vår angelägenhet, har aldrig varit och kommer aldrig att vara. Men jag håller med dig om att det var ett misstag att gå med i Nato.

Det kanske är du som är den korkade människan här. Dunning Kruger-effekten är stark hos dig. Och nej, Soviet är dött oavsett vad Ryssland vill göra. Soviet var mycket mer än Ryssland också, och då inga före detta Soviet-republiker vill vara del av Soviet så finns inte längre Soviet, utan bara Ryssland som är ett pissland som har imperieambitioner som de inte kommer uppnå.

Det finns en stark och framförallt fientlig relation och historia mellan Ukraina och Ryssland, det vet man om om man faktiskt kan deras historia. Det är Ukraina som är den europeiska slaviska befolkningen, och ryssar är idag mongolernas ättlingar i både mentalitet och kultur. När europeiska slaver försöker skydda sig och sin självständighet från dagens mongolhorder så försöker du förneka dom självförverkligande och självständighet. Det säger allt om din förståelse av Ukraina. Men jag beklagar att du inte är intelligent nog att förstå detta.

Ukraina är vår angelägenhet, och den har varit det sen vi började hjälpa dom, och kommer vara det framöver då vi visar att vi inte förråder de vi beslutat oss för att hjälpa. Vad du tycker om det är rätt så oviktigt.

Det är bra att du håller med mig om att det var ett misstag att gå med i Nato. Än är du inte bortom räddning.
Citera
2025-02-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
USA har en poäng i att Europa inte kan förvänta sig att USA hela tiden ska komma in som en räddningens riddare. Europa ger redan 60% av allt stöd som kommer till Ukraina så det är bara att öka trycket så kommer ryssen till slut kollapsa.
Läste att Europa är så svagt så dom kan inte ens skapa en fredsbevarande styrka i Ukraina när det blir dags för det.
Europa har faktiskt inget mera att ge än vad dom gör nu.
Citera
2025-02-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Behöver vi verkligen en trolltråd till? Den här nivån på desperation tror jag inte att jag har sett hos ryzztrollen på länge. Det är uppenbarligen något som inte går som det var tänkt.

Europa kommer att behövas så apelsinmannen kan inte runda oss den här gången men det är nog bäst att han får upptäcka det själv.
Nä det är ju faktiskt alldeles tvärtom om du funderar lite.
Europa klarar inte av att själva skapa en fredsbevarande styrka i Ukraina när det blir dags för det.
Så illa är det faktiskt med Europa i dag.
Citera
2025-02-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyprexaExpressen
Promille, inte procent, har personen skrivit. Lite oklart, 7 promille skattesänkning låter underligt lite.
Ja, jag kollade inte upp sifrorna som ser lite konstiga ut, jag fokuserade på den irrelevanta tramsnivån i inlägget.

Sveriges BNP för 2023 var
6 208 117 000 kr. 2% av det blir mer än 124 miljarder, på ett år enligt Zyprexa.

Citat:
Sedan februari 2022 har Sverige bidragit med motsvarande cirka 73,2 miljarder kronor till olika insatser för att stötta Ukraina (6 februari 2025)
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/sveriges-stod-till-ukraina/

Siffran 7% är förmodligen av motsvarande låga kvalitet och vilseledande.
Citera
2025-02-16, 16:00
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Keith Kellogg, US-regimens speciella sändebud i de stundande fredsförhandlingarna, säger att Europa INTE kommer att få en plats vid förhandlingsbordet. Detta för att han hör till den realpolitiska skolan, till skillnad från idealisterna i Europa. Han vill se resultat snarare än tramsdiskussioner.

https://www.theguardian.com/world/2025/feb/15/europe-will-not-take-part-in-us-russia-talks-ukraine-kellogg

· Förvandlas EU här till en NPC, trots att kriget sker på den egna bakgården?
· Bör ens Zelenskyj vara med vid bordet, eller är han lunchen som ska spisas?
· Borde kanske även Kina bjudas in i egenskap av realpolitisk aktör för att befästa den nya världsordningen?

Varför skulle Europa göra som Trump och Putin vill bara för de skriver ett avtal? Ganska märkligt egentligen. Trump kommer väl skrika och gapa om Europa inte skickar fredsbevarande trupper till Ukraina eller slutar handla meningslös militär utrustning från USA.
Citera
2025-02-16, 16:03
Medlem
GoranPongs avatar
Bra att Europa inte får vara med för då hade dom försökt sabotera fredsförhandlingarna.
Citera
2025-02-16, 16:05
Medlem
volvo 240s avatar
Bra, det bör bara vara tre parter. Ryssland, Ukraina och USA som medlare. EU kan ju fan inte hålla sams inom unionen och består bara av krigshetsare likte Tuffe Uffe. Bidrar inte tt skit när fred är målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in