2025-02-15, 23:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Jag kollar också på TV4+, både i appen och på datorn. Och där är jockes dokumentär på 3e plats efter love Island. Konstigt att det är olika för olika människor

Då visas nog ett urval av vad som är populärt just nu - utan att lista på vilken plats.
Citera
2025-02-16, 00:38
Medlem
Dr.mjaos avatar
Är så otroligt konstigt att göra en dokumentär och skippa viktiga delar.

Exempelvis varför han var på psykiatrin som 8 åring. Den delen hoppade dom över för det hade inte sett bra ut för Jocke.

Att han blev utkastad från sitt familjehem efter varit hotfull, våldsam, försökte ha ihjäl familjens barn och pappan och skrek hela nätterna. Detta sopades undan med ett ”jaha.. de kommer jag inte ihåg”

Men det kom fram i dokumentären att jocke inte klarar av sina barn. Väljer att sitta och grina istället för att vara närvarande.
Väx upp, gå vidare.
Citera
2025-02-16, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Jag har även egna barn med autism och har brottats med ett antal låsningar, utbrott och fixeringar. Jobbar även dagligen i verksamhet med npf.
Och självklart är det helt individuellt hur det ter sig i de olika diagnoserna.
Men jag grundar inte min åsikt på bara några rader.
Familjehemmet talade ju om att han slutade med napp när han kom dit, att mamman inte dök upp på tillställningar, att mamman sa att hon skulle komma och titta på det han ville visa eller ge honom tid vid besök men att det inte gjordes. Bl.a...
Om du nu jobbar med dessa barn så antar jag att du även ser effekten av frånvaro av den som ska vara barnets trygga vuxna och även effekten av ambivalenta relationer.
Han var nog definitivt ett svårt barn, och effekten av att skjuta bort honom gjorde det säkert ännu svårare.
Barn kan placeras och relationsbyggandet blir starkare, men då krävs det engagemang även från förälder/föräldrarna. Han var ett barn där båda föräldrarna var frånvarande på olika sätt.
Och mamman verkar ju dessutom inte ha varit helt ärlig med pappans frånvaro och sen fått Jocke att tro att han hade en dålig tid på familjehemmet.
Det är inte svårt att sätta falska minnen hos ett barn, barn är lojala och suger i sig de dom ser upp till säger.
Man får ju inte heller glömma att mycket av det som framkommit i dessa dokument är sånt som han inte haft ett minne av, för hans minne har varit det han hört eller bara en känsla av att ha varit bortvald. Inte helt ovanligt med minnesproblematik hos barn med en dysfunktionell uppväxt, eller ibland räcker t.om en ambivalent relation till en av de som ska vara s.k trygg vuxen.
Han har mycket att bearbeta, och tyvärr säkert ett tyngre lass att ta sig igenom det pga diagnoser och känslor som har rotat sig.

Ja, då borde du veta hur påfrestande det kan vara med dessa barn och att alla faktiskt inte klarar av det.
På vilket sätt tror du att det hade blivit bättre om han bodde kvar hemma? Jag har aldrig påstått att att hon var en bra mamma. Jag påstår att en del av det hon säger styrks av det lilla man ser i dokumentären. Mamman har ju trots allt sökt hjälp, Joakim var aggressiv till den grad att familjehemmet inte kunde ha han kvar.
Det är faktiskt ganska sjukt hur folk kan bilda sig en uppfattning om mamman och hennes föräldraskap utan att veta allt.
Och att hon inte dykt upp kanske har sina förklaringar, det kan ju faktiskt inte vi veta? Hennes mående är förmodligen inte det bästa heller.

Att han slutade med napp kan vara att familjehemmet helt enkelt tog nappen. Dom hade nog varken verktyg eller kunskap om problematiken han hade.

Minnesförlust från sin barndom är otroligt vanligt för folk med exempelvis adhd. Många vuxna med adhd kommer inte ihåg sin barndom men kan få tillbaka minnen av att se bilder eller filmer. Dessa personer kan ha haft en fullt normal och fin uppväxt. Personer med adhd har avvikelser i tex prefrontalkortex (sortering, uppmärksamhet impuls , lite lätt förklarat)och hippocampus(där minnen lagras i hjärnan). Hade inte Joakim adhd också? Även autism hjärnan har avvikelser på dessa delar. Att vinkla allt som det gör här är farligt och detta är ett genomgående inslag i den här härvan.

Jag har skrivit det förr - hjärnan fungerar på det sättet att om vi tror på något så kommer vi hitta bevis som styrker vår tes i allt som framkommer även om det inte alls gör det.
Exempelvis att du menar att minnesförlust är ett bevis på en traumatisk barndom. Men i själva verket finns det flera förklaringar till minnesförlust. Och rent krasst kan Joakim också ljuga. Har man de glasögonen på sig när man tittar blir bilden mer klar och man vet faktiskt inte mer än man visste innan.
Citera
2025-02-16, 02:40
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Jag kollar också på TV4+, både i appen och på datorn. Och där är jockes dokumentär på 3e plats efter love Island. Konstigt att det är olika för olika människor
TV4 (och andra plattformar) har sina streamingburkar på olika platser i landet (och världen), om man hamnar på två olika så kan man se olika information om den inte hunnit synkronisera ordentligt.
Därför vissa ibland kan rapportera att TV4 play laggar - medan en polare 40 mil bort kan se det utmärkt.

Rätt korkat att de inte centralt synkar topplistor dock utan låter de gälla för just de datacentret eller cache-setupen.
Vet det finns Play-cacher i bl.a. Umeå, Sundsvall, Sthlm, Västerås, Malmö och nån fler jag glömt nu.
Citera
2025-02-16, 02:54
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.mjao
Är så otroligt konstigt att göra en dokumentär och skippa viktiga delar.

Exempelvis varför han var på psykiatrin som 8 åring. Den delen hoppade dom över för det hade inte sett bra ut för Jocke.

Att han blev utkastad från sitt familjehem efter varit hotfull, våldsam, försökte ha ihjäl familjens barn och pappan och skrek hela nätterna. Detta sopades undan med ett ”jaha.. de kommer jag inte ihåg”

Men det kom fram i dokumentären att jocke inte klarar av sina barn. Väljer att sitta och grina istället för att vara närvarande.
Väx upp, gå vidare.
Vi som känner folk som känner Jockeböy har länge vetat att han låser in sig i badrummet och röker hasch i duschen när han inte orkar med ungarna.

Det enda rätta vore om hans ungar blev placerade som han själv blev, då kanske man lyckas bryta cykeln.

Barn mår inte bra att bli utnyttjade och exposade på internet mot sin vilja, det är hemskt och borde inte kunna ske i Sverige år 2025, det bevisar bara att vi inte kommit så långt i utvecklingen som vi så gärna vill tro.
Citera
2025-02-16, 05:07
Medlem
Citat:
När Jocke var inlåst på psyk som 8 åring tog det utbildad och erfaren personal 45 minuter att lugna ner Jocke. Det har Jocke själv läst upp i sin podd.
Inte konstigt att en mamma med en 4 åring, 2 st 2 åringar, helt utan utbildning inom psykiatrin hade svårt att hantera Jocke.
Familjehemmet klarade ju bättre av att hantera Jockes utbrott. Varför kan inte Jocke själv se att det hade varit sämre för honom att stanna i ett hem där föräldrarna inte klarade av honom, och att det var bra att Jocke hamnade hos ett sånt bra familjehem?
Han påstår istället i samma avsnitt att mamman ljuger och överdriver att hans utbrott i hemmet varade i flera timmar för stt få honom att framstå som dålig, eftersom psykiatrin och familjehemmet lugnade honom fortare. Han har inte förmåga att se en helhet som den du beskriver. Att det kan vara skillnad på människors förmåga att utföra samma sak
Citera
2025-02-16, 06:50
Medlem
Jag har fortfarande inte sett dokumentären, skall se den i morgon. Men blir väldigt illa berörd av trailern och reklamsnuttar om den. Jag ser en fin liten pojke som pga sina omständigheter och diagnoser agerar gränslöst och utåtagerande. Han har en komplicerad relation till modern som han söker bekräftelse av samtidigt som han stöter bort henne. Barn testar ofta gränser av sina föräldrar för att se om dom finns kvar. Det kan skada utvecklingen och förmåga att känna tillit om man som barn inte kan lita på att dom finns kvar. Barn lägger dessutom ofta skiuld på sig själva om föräldrar bråkar eller inte mår bra Förmodligen hade man kunnat Hjälpa familjen på ett bättre sätt, men det är historia. Han är besatt av att bevisa att han hade "rätt" i att det inte är honom det var fel på. Att hans oförmåga att se saker utifrån olika perspektiv och hans oförlåtande personlighet med hämd begär är det som hindrar en sund relation med familjen i vuxen ålder. Han är oerhört komplicerad som person . En del av mig tror han inte velat ha en relation överhuvudtaget, att han bara vill ha hämd över den oförätt han tycker han blivit utsatt för. Han vill bevisa för modern att han lyckas, för att bevisa att dom hade fel om honom. Inte för att göra henne stolt.. Om det funnits en ömsesidig förståelse hade nog relationen sett annorlunda ut. För hur mycket sympati vi kan ha för unga Joakim så är han inget barn längre. Hans själviska uppfylldhet och tendens att alltid sätta sig själv och sina känslor i första rummet, går ut över hans fru och barn och sätter käppar i hjulet för nära relationer. familjen och barnen får leva i skuggan av hans sälvpåtagna offeroll som tar en stor del tid i anspråk och leva med att han har ett ojämt humör och dåligt tålamod med barnen. och ett dagsberoende mående.
Citera
2025-02-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrdadel
Ja, då borde du veta hur påfrestande det kan vara med dessa barn och att alla faktiskt inte klarar av det.
På vilket sätt tror du att det hade blivit bättre om han bodde kvar hemma? Jag har aldrig påstått att att hon var en bra mamma. Jag påstår att en del av det hon säger styrks av det lilla man ser i dokumentären. Mamman har ju trots allt sökt hjälp, Joakim var aggressiv till den grad att familjehemmet inte kunde ha han kvar.
Det är faktiskt ganska sjukt hur folk kan bilda sig en uppfattning om mamman och hennes föräldraskap utan att veta allt.
Och att hon inte dykt upp kanske har sina förklaringar, det kan ju faktiskt inte vi veta? Hennes mående är förmodligen inte det bästa heller.

Att han slutade med napp kan vara att familjehemmet helt enkelt tog nappen. Dom hade nog varken verktyg eller kunskap om problematiken han hade.

Minnesförlust från sin barndom är otroligt vanligt för folk med exempelvis adhd. Många vuxna med adhd kommer inte ihåg sin barndom men kan få tillbaka minnen av att se bilder eller filmer. Dessa personer kan ha haft en fullt normal och fin uppväxt. Personer med adhd har avvikelser i tex prefrontalkortex (sortering, uppmärksamhet impuls , lite lätt förklarat)och hippocampus(där minnen lagras i hjärnan). Hade inte Joakim adhd också? Även autism hjärnan har avvikelser på dessa delar. Att vinkla allt som det gör här är farligt och detta är ett genomgående inslag i den här härvan.

Jag har skrivit det förr - hjärnan fungerar på det sättet att om vi tror på något så kommer vi hitta bevis som styrker vår tes i allt som framkommer även om det inte alls gör det.
Exempelvis att du menar att minnesförlust är ett bevis på en traumatisk barndom. Men i själva verket finns det flera förklaringar till minnesförlust. Och rent krasst kan Joakim också ljuga. Har man de glasögonen på sig när man tittar blir bilden mer klar och man vet faktiskt inte mer än man visste innan.

Vart har jag skrivit att han skulle bo kvar hemma?
Vi har lika syn kring mycket, men den skiljer sig kring åsikten kring hur annorlunda mamman hade kunnat gjort.
Och sen är det inte bara mamman jag syftar på, pappan var oxå frånvarande. Helheten är sorglig oavsett vilket barn det handlar om.
Likaså att diagnoserna kan göra det svårare att släppa och gå vidare.
Oftast så behövs vid både adhd och framförallt autism en förklaring som blir rimlig hos mottagaren för att den ska kunna släppa det eller gå vidare. Inte bara gällande såna här stora saker kan vara över minsta lilla där det blivit en reaktion.
Många av barnen och ungdomarna jag möter säger att det är så många vuxna som förklarar saker på samma sätt om och om igen även fast dom talat om att dom inte förstår, många kan behöva visuell förklaring ihop med tal eller att man omformulerar tills det kommer ut så mottagaren kan ta till sig det osv.
Att han är ett vuxet barn säger jag inte emot, men jag tror inte heller att det ger mer förutsättningar att komma ur det bara för att han är 40 år. Inte med hans svårigheter både i upplevelsen av uppväxten och diagnoser.
Han har fastnat och behöver hjälp att komma ur det sen om det är via terapi eller något annat kan bara framtiden förhoppningsvis ge svar på.
Jag önskar inget barn den känsla han har haft som barn oavsett svårigheter eller diagnoser.
Citera
2025-02-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Härligt att det finns de som ser barnets smärta och behov. <3
Tycker att dokumentären tydligt visar på ett barn som söker uppmärksamhet och när han inte får positiv uppmärksamhet ser han till att få det på annan väg. Negativ uppmärksamhet är oxå uppmärksamhet, även om den inte är bra. Men det är svårt för ett barn att förstå.
Ser det så ofta i mitt yrke.
Och hade det handlat om som vissa i tråden vill få det att framstå som, att mamman bad om hjälp för avlastning, så hade hon jobbat på relationen och åtminstone dykt upp på tillställningar där han önskade henne under tiden han var placerad.
Istället planterade hon efteråt ännu mer dåliga känslor genom att hitta på och intala honom hur hemskt han hade det i familjehemmet. "Falska" minnen som han levt med tills han åkte dit och fick se att det inte varit som mamman sagt.
Nej usch, finns inga ursäkter till sånt tycker jag!

Nej det finns absolut ingen ursäkt att som mamma lova en massa saker och sen inte dyka upp eller ta hem honom igen.
Och det är verkligen inte konstigt att ett barn kan bli utåtagerande eller gör dumma saker för att få uppmärksamhet.
Jag kan inte se att mamman hade ett dugg intresse av att ha en relation med Jocke det bästa hade varit om hon kunde hålla sig borta helt så han fick chansen till en bra uppväxt.
Ang minnena så har du helt rätt.
Man får mycket kunskap när man arbetar med barn som har diagnoser och man förstår barnet Joakim på ett sätt som många inte gör.
Citera
2025-02-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ligga i topp av vad?
Populära just nu så ligger på
1.a plats bäst i test
2.a plats love Island
3.e plats jockes dokumentär serie
3.e plats farmen

Att ligga efter love Island tycker jag säger endel. Men det kanske bara är för att jag inte förstår hur extremt populärt love Island är bland svenska befolkningen?

Ja han ligger i toppen 1,2,3 idag ligger han väl på andra plats.
Det spelar ingen roll detta visar vilket stort intresse det finns.
Citera
2025-02-16, 13:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Nej det finns absolut ingen ursäkt att som mamma lova en massa saker och sen inte dyka upp eller ta hem honom igen.
Och det är verkligen inte konstigt att ett barn kan bli utåtagerande eller gör dumma saker för att få uppmärksamhet.
Jag kan inte se att mamman hade ett dugg intresse av att ha en relation med Jocke det bästa hade varit om hon kunde hålla sig borta helt så han fick chansen till en bra uppväxt.
Ang minnena så har du helt rätt.
Man får mycket kunskap när man arbetar med barn som har diagnoser och man förstår barnet Joakim på ett sätt som många inte gör.
Du vet ju ingenting om mammans förutsättningar, vilka verktyg hon hade eller saknade, vilket stöd, vilken kunskap eller vad hon gjorde och hur hon bemöttes.
Så med vilken rätt dömer du henne.

Det är väl mer intressant vad du tycker om Jockes ovilja att släppa det han ser som oförätter och hur den oviljan kommer att påverka hans barn - som skall växa upp i ett hushåll där pappas sårade känslor är viktigast.
Citera
2025-02-16, 13:25
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du vet ju ingenting om mammans förutsättningar, vilka verktyg hon hade eller saknade, vilket stöd, vilken kunskap eller vad hon gjorde och hur hon bemöttes.
Så med vilken rätt dömer du henne.

Det är väl mer intressant vad du tycker om Jockes ovilja att släppa det han ser som oförätter och hur den oviljan kommer att påverka hans barn - som skall växa upp i ett hushåll där pappas sårade känslor är viktigast.

Ja han tvingar sina barn att förakta och hata sin farmor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in