2025-02-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Med tanke på hans beteende i klassrummet skulle jag inte bli förvånad om han har dödat förut och kommit undan med det. Detta verkar inte vara första gången. Han lär ju gått under radarn.

Det tror jag definitivt inte.
Citera
2025-02-13, 14:27
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
En person som dessutom var mycket svår att läsa. Det sociala på en arbetsplats är väldigt viktigt för arbetsgivaren. Rickard skulle sållats bort först var han än söker sig.

Det stämmer inte . Tro det eller ej är de faktiskt en oerhörd tillgång i rätt miljö .

Jag kan säga att du skulle få stor personalbrist i ganska många kvalificerade yrken med ditt resonemang . För att inte tala om att att du förmodligen skulle skickat ditt inlägg med röksignaler om ditt påstående skulle stämma .
Citera
2025-02-13, 14:29
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja att ta ut sin vrede och sitt hat på helt oskyldiga är väl det många psykopater gör. Läste att han såg ut att njuta av att mörda, och jakt är faktiskt ett slags lustmördande, inte helt olikt det han nu utsatte människor för. Nu hade han äntligen makt över om.inte sitt eget liv så åtminstone över andras för en stund. Makt över liv och död.

Jag tror oxå det handlar om makt. Han hade varit typ maktlös i hela sitt liv och tanken på att faktiskt få nästan total makt i hans liv (på sitt eget sätt sas) kan ha styrt hans agerande här.

Däremot anser jag nog att jakt som sådant är en mer konkret känslomässig pryl från vårat förflutna som jägare och samlare - en gång i tiden var det något helt livsnödvändigt. Man jagade för att överleva (inte för att ta ut sina aggressioner). Det är dock min personliga teori om det (jag är inte jägare själv btw).
Citera
2025-02-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Det är verkligen skumt - jag försöker sätta mig in i det han gör i videon.. Sätter igång kameran/mobilen, lägger sig ned i sängen, sen sätter sig upp som om han låg ner i sängen hela tiden, dricker vatten eller vad det är - och sen drar igång, där han dessutom ser till att bjuda på ögonkontakt då och då.. det är väldigt teater på något vis...

Att uppträda naturligt och att göra saker på ett normalt sätt är väl bland det omöjligaste som finns för de med hans störningar? Utan det blir att de "spelar" naturlig istället. Resultatet blir därefter.
Citera
2025-02-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja att ta ut sin vrede och sitt hat på helt oskyldiga är väl det många psykopater gör. Läste att han såg ut att njuta av att mörda, och jakt är faktiskt ett slags lustmördande, inte helt olikt det han nu utsatte människor för. Nu hade han äntligen makt över om.inte sitt eget liv så åtminstone över andras för en stund. Makt över liv och död.

Tror dock inte att Andersson var psykopat. Och jag tror inte heller att han njöt av dödandet, isf mer av "upprättelsen". Känslan av att ha någon slags agens.
Citera
2025-02-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tyckte du synd om Akilov också då innan dådet? han blev väl nekad uppehällestillstånd?.. han mådde nog jätteådligt därför han gjorde som han gjorde. eller Brevik ... han mådde säkert superdåligt han med.
Hur mycket du än försöker övertala att det är synd om GM.. han betyder inte ett skit och han gjorde ett val att döda oskyldiga människor.

Jag är för dåligt insatt i de två fallen du nämner för att kunna uttala mig.
Tycker dock det de alla tre gjorde är hemskt och ingen orsak är nog för att berättiga någon till att massmörda oskyldiga människor.
Det ÄR inte synd om RA men det VAR synd om hur han behandlades innan den fruktansvärda händelsen.

Att många av oss försöker förstå hans bakgrund och motiv till handling har i mångt och mycket att göra med att man vill komma åt kärnproblematiken och därmed försöka förhindra att flera såna dåd inträffar.
Citera
2025-02-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Tror dock inte att Andersson var psykopat. Och jag tror inte heller att han njöt av dödandet, isf mer av "upprättelsen". Känslan av att ha någon slags agens.

Han kanske hade antisocial personlighetsstörning.. dessa lider ju oftast av brist på empati precis som psykopati och Sociopat.
Citera
2025-02-13, 14:33
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Att uppträda naturligt och att göra saker på ett normalt sätt är väl bland det omöjligaste som finns för de med hans störningar? Utan det blir att de "spelar" naturlig istället. Resultatet blir därefter.

Jo såklart.

Jag försöker samtidigt sätta saker i perspektiv av olika typer av diagnoser, beteenden.. Inte bara rakt av 'normalt', eller 'onormalt'.

Men ja, tillslut får man nog ge upp på att lista ut det här, egentligen.
Citera
2025-02-13, 14:34
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tippar att han inte njöt av dödandet i sig, utan av att han hade makt för första och sista gången efter ett helt liv av paralyserande maktlöshet av en sort som de flesta inte kan föreställa sig.

Det är ju en smula tragikomiskt ändå: han planerar, drar på sig militär / jägar (?) kläder, beväpnar sig med hagelbössor / rökgranater, skall precis påbörja ett massmord & ngn frågar om han skämtar med dem.
Citera
2025-02-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protestrop
Enda bilden jag sett på en hund i detta fall är denna. Enligt bildbeskrivningen och en enkel googling så märks det dock att bilden är tagen vid Risbergska, länkar ändå utifall det är bilden som menas.

Tack! Jag börjar tvivla på mitt minne när jag ser den där bilden..
Men min minnesbild säger att det var en rörlig bild (filmat) och att det var på balkongen.

Vad tusan gjorde en hund inne på skolan för övrigt?!
Citera
2025-02-13, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Han kanske hade antisocial personlighetsstörning.. dessa lider ju oftast av brist på empati precis som psykopati och Sociopat.

Brist på empati och inlevelseförmåga kan vara del av hans autism-störning. Behöver inte betyda psykopati.
Citera
2025-02-13, 14:40
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protestrop
Enda bilden jag sett på en hund i detta fall är denna. Enligt bildbeskrivningen och en enkel googling så märks det dock att bilden är tagen vid Risbergska, länkar ändå utifall det är bilden som menas.

Föräldrarna har en hund av rasen Lagotto Romagnolo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in