Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-16, 09:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Nej, du kan tydligen inte tänka, de kanske vill bo där de vuxit upp och har sin släkt?

Men du Einstein, de har ju växt upp i Ukraina då och har sin släkt i Ukraina, eller var nu släkten bor
Citera
2025-02-16, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
När du vägrar att förstå, likt den trångsynte som du är, kan du vänta tills kossorna kommer hem. Ingenting mej emot.
Jag försöker definitivt förstå det du påstår. Därför ber jag om något som styrker att detta avtal du hävdar existerar var juridiskt giltigt.

Jag kan visa upp att det Westfaliska fredsavtalet från 1648 var giltigt. Varför kan du inte visa upp att ett avtal från 1991 var giltigt?
Citera
2025-02-16, 10:04
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Det intressanta är att det aldrig skedde någon massflykt från Ukraina till Ryssland under 2014–2022 då de påstådda massmorden på ryssar skulle ägt rum. Märkligt...

Dessa flyktingar är givetvis tvångsförflyttade eller kidnappade.

Det står "pågående inbördeskrig" eftersom det gäller 2014-2022.
Det borde stå "inbördeskrig helt oprovocerat skapat av Ryssland mot en fredlig granne".

Sedan Euromajdan och den fortfarande pågående inbördeskrig i östra Ukraina har minst 2 500 000 ukrainska flyktingar bosatte sig i Ryssland. Det finns nästan 6 miljoner ukrainska flyktingar och arbetstagare i Ryssland, motsvarande cirka en miljard dollar av arbetsinkomsterna skickas hem till Ukraina.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ukrainare_i_Ryssland
Senast redigerad av Africagonzo 2025-02-16 kl. 10:07.
Citera
2025-02-16, 10:08
Medlem
Bertillas avatar
EU kommer inte att fä delta vid förhandlingsbordet. Häxan Kajsa Kallas, Estland, utrikeschef i EU är upprörd.
Citera
2025-02-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Dessa flyktingar är givetvis tvångsförflyttade eller kidnappade.

Sedan Euromajdan och den fortfarande pågående inbördeskrig i östra Ukraina har minst 2 500 000 ukrainska flyktingar bosatte sig i Ryssland. Det finns nästan 6 miljoner ukrainska flyktingar och arbetstagare i Ryssland, motsvarande cirka en miljard dollar av arbetsinkomsterna skickas hem till Ukraina.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ukrainare_i_Ryssland
Intressant!

Då får du gärna också visa upp en internationell utredning som visar att dessa massmord ägt rum. Varsågod!
Citera
2025-02-16, 10:11
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag noterar att du som Ukrainavän, fortsätter med hänga upp dig på uttalanden i tråden.
Som Ukrainavän borde ett fritt Ukraina vara normalt. Eller hur?

Du borde som Ukrainavän ifrågasätta ryssens närvaro i grannlandet. Eller hur?

Du borde ifrågasätta att Putin offrar sitt folk, i ett grannland. Eller hur?

Brukar du kanske ifrågasätta Ryssland och Putin. Har dålig koll….
Nu får du hålla fler bollar i luften samtidigt.
Jag är för Ukraina och önskar även jag att varenda ryss drar hem till sitt dassimperium.
Men världen är inte rättvis.
Och faktum kvarstår, hur mycket är Ukraina beredda att offra för att uppnå detta? Allt och alla? Det kan bara dom svara på.
Att Putin skickar sitt folk till köttkvarnen är inte relevant, dom har ingen fri vilja.
Att du antyder mellan raderna att jag fiskar bland ryskt vatten är helt sjukt och visar hur skev debatten är.
Som sagt, du är fri att anmäla dig frivillig till fronten för att kasta ut ryssen från sista metern ukrainsk mark. Dom bör dra hem, jag håller med.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-02-16 kl. 10:18.
Citera
2025-02-16, 10:14
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ukrainas sällsynta jordartsmetaller har aldrig varit en anledning till Rysslands SMO. Det har aldrig uttalats verken från Rysslands sida eller från västs sida vid tidpunkten av inledandet av operationen. Nu har det blivit så att stor del av den mark som Ryssland befriat, dvs den mark där de förtryckta av Ukraina ryssarna bodde på är rikt på dessa metaller. Om Ryssland nu bestämmer sej för att ta kontroll över dessa mineraler, så är det ett resultat av en icke primär anledning.

Dummaste förklaringen ever, du idiotförklar tom din store ledare Pjutin!

Visst hade de koll på detta, allt annat är ljug och hittepå!
Citera
2025-02-16, 10:14
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Ja ryssen borde kastas ut ur Ukraina, helt klart. Det borde du också hålla med om att det är fullt rimligt att kunna säga utan att själv delta i kriget. På samma sätt tycker jag att Rwanda ska ut ur Kongo-Kinshasa, eller att USA skulle ut ur Irak och Vietnam. Väldigt märkligt antagande att säga att man inte får ha en åsikt om man själv inte deltar.

Frågan är varför ingen någonsin talar om alla ryssar som tvingas dö i detta krig. Varför ska de egentligen fortsätta slåss i Ukraina? Vad exakt får det ryska folket ut av detta krig?
Men snälla.
Ja ryssen "bör" kastas ut ur Ukraina, där är vi eniga...
Bör och kommer är inte samma sak, detta är inte sagan om ringen...
Nu är vi där igen, ryssen bör ut ur Ukraina.
Därför ska ukrainarna ge allt och alla för att uppnå detta.
Var dom själva anser att deras smärtgräns går bedömer du åt dom?
Som sagt, anmäl dig frivillig?
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-02-16 kl. 10:16.
Citera
2025-02-16, 10:15
Medlem
Jack.Elams avatar
https://x.com/wolski_jaros/status/1890839087470293362?t=1djUdvCb1hLk2CV3RvMrEw
Citat:
What does it mean to be German and have the largest ammunition holding in Europe... To the above, you can add the processing capacities of other European countries, which oscillate around:

50k Nexter (400k by 2027)
80k NAMMO
400k SAAB (declaration for 2025 from 2024)
100k Slovaks (300k by 2026)
I'm not including the smaller ones, PGZ.

Europe currently produces 1.4 million 155mm shells PER YEAR. From 2027 it will be 2.4 million pieces.

The Americans have currently exceeded the target of 700 thousand 155mm shells per year, and this year they are to enter 1.2 million pieces.

Europe will not run out of 155mm ammunition. Paradoxically, neither does Ukraine.

Vad gäller Ryssarnas produktion av 152mm så har jag länge misstänkt att dom tagit gammalt sovjetskrot från lagren och renoverat densamma. Det och så har vi förstås skrotet från Nordkorea.
Citera
2025-02-16, 10:17
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ukrainas sällsynta jordartsmetaller har aldrig varit en anledning till Rysslands SMO. Det har aldrig uttalats verken från Rysslands sida eller från västs sida vid tidpunkten av inledandet av operationen. Nu har det blivit så att stor del av den mark som Ryssland befriat, dvs den mark där de förtryckta av Ukraina ryssarna bodde på är rikt på dessa metaller. Om Ryssland nu bestämmer sej för att ta kontroll över dessa mineraler, så är det ett resultat av en icke primär anledning.
Naturligtvis inte. Meningen var ju att inom några veckor göra de östra oblasten ryska(nu "råkade" det finnas gott om naturresurser där), göra resten av Ukraina till en lydstat befriad ifrån satanister och nazister.

Hur har det gått tycker du? Ser framtiden ljus ut för SMO:n?
Citera
2025-02-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Men snälla.
Ja ryssen "bör" kastas ut ur Ukraina, där är vi eniga...
Bör och kommer är inte samma sak, detta är inte sagan om ringen...
Nu är vi där igen, ryssen bör ut ur Ukraina.
Därför ska ukrainarna ge allt och alla för att uppnå detta.
Var dom själva anser att deras smärtgräns går bedömer du åt dom?
Som sagt, anmäl dig frivillig?
Men varför åker du inte ner till Ukraina och slåss då om du nu är enig med mig om att de bör kastas ut från Ukraina? Nu begår ju du själv ett retoriskt självmål eftersom du hävdar att man inte får ha en åsikt om man själv inte agerar.
Citera
2025-02-16, 10:19
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early

Jag antar att du inte kommer läsa en mening av vad jag länkar till, trångsynt som du är, men länkar ändå.

Året är 1990.
1990 fanns fortfarande Warszawapakten.
Det fanns vid denna tidpunkt ingen som trodde att WP skulle falla samman.
Diskussionerna handlade om Tysklands återförenande. Inget annat.
Idag vill vissa individer göra om historien och kasta en svart skugga på väst, för att man bryter avtal. Men det är fel.

Citat:
“The topic of ‘NATO expansion’ was not discussed at all, and it wasn’t brought up in those years. … Another issue we brought up was discussed: making sure that NATO’s military structures would not advance and that additional armed forces would not be deployed on the territory of the then-GDR after German reunification. Baker’s statement was made in that context… Everything that could have been and needed to be done to solidify that political obligation was done. And fulfilled.”
Gorbachev continued that “The agreement on a final settlement with Germany said that no new military structures would be created in the eastern part of the country; no additional troops would be deployed; no weapons of mass destruction would be placed there. It has been obeyed all these years.” To be sure, the former Soviet president criticized NATO enlargement and called it a violation of the spirit of the assurances given Moscow in 1990, but he made clear there was no promise regarding broader enlargement.

Notera att Gorbatjov senare kritiserade Nato utvidgning. Javisst. Men det fanns eller finns inga avtal.
Var och en borde fråga sig, varför gamla allierade, söker sig till sin gamla fiende.
Jag har den uppfattningen att Primakovs doktrin, förklarar vad Putin också uttryckt. I sitt tal om 1997 års gränser för Nato och senare i intervjuer.
Ja Sverige fick ett brev om Rysslands intressesfär.

Man kan försvara Rysslands rätt att agera imperialistiskt.
Gör du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in