2025-02-16, 09:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Nej, du kan tydligen inte tänka, de kanske vill bo där de vuxit upp och har sin släkt?
Och alla ukrainska barndomshem som Ryssarna bombat sönder då. Ska inte de få ha kvar sina hem de vuxit upp i?
Citera
2025-02-16, 09:27
Avstängd
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Ryssland hävdar att dess största orsak till att anfalla en fredlig granne är för att NATO expanderar. Men detta argument går att totalt pulvrisera och krossa hur lätt som helst. Först och främst är själva begreppet ”expansion” felaktigt eftersom det inte rör sig om en expansion utan det rör sig om överenskommelser länder emellan.

Du kan skriva en hel bok om du vill men bara för det gör inte ditt inlägg mer sant. En expansion är just det, en expansion. Ingenting annat. Detta var något Väst och Sovjet kom överens om under förhandlingarna i början av 1990-talet, dvs ett avtal, och ska därför respekteras. Det är NATO som bestämmer vilka länder som ska gå med i "försvarsalliansen", inte de ansökande länderna. Sen kan du sockra dina ord hur mycket du vill, men bara för det blir de inte godare att svälja.
Citera
2025-02-16, 09:29
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
De största krigshetsarna sitter i EU och satt i Bidens administration. De här kriget hade kunnat förhindrats långt innan SMO inleddes om Minsk avtalen respekterats av Väst och Ukraina. Du känner väl till grunden bakom varför Minsk avtalen framfördes? Och om Istanbul förhandlingarna i mars 2022 inte hade avbrutits av Boris Johnson, hade Ukraina varit i betydande bättre skick än vad dom befinner sej nu i.
Ukrainarna kommer att sälja sig dyrt efter allt de behövt offra. Tror varken Trump eller Putin bara kan köra över Ukraina. Skulle Trump hindra vapenleveranser är det en gåva till Putin, skulle Trump sanktionera Ukraina på annat sätt för att få Zelenskyj av vika sig förtjänar Trump nog en käftsmäll.
Citera
2025-02-16, 09:31
Avstängd
Citat:
Du kan skriva en hel bok om du vill men bara för det gör inte ditt inlägg mer sant. En expansion är just det, en expansion. Ingenting annat. Detta var något Väst och Sovjet kom överens om under förhandlingarna i början av 1990-talet, dvs ett avtal, och ska därför respekteras. Det är NATO som bestämmer vilka länder som ska gå med i "försvarsalliansen", inte de ansökande länderna. Sen kan du sockra dina ord hur mycket du vill, men bara för det blir de inte godare att svälja.
Jaså? Visa då konkreta dokument om denna överenskommelse. I övrigt har jag rätt eftersom facit existerar: länder i Östeuropa lirar sig hellre med väst än Ryssland eftersom Ryssland dels är ett skitland och dels är aggressiva mot sina grannar. Att du inte vill inse det beror på att du, liksom skitlandet Ryssland, helt saknar självinsikt.

Säg mig nu: hur har Ryssland gjort för att förbättra sina relationer med sina grannländer? Och vad exakt gör Ryssland mer attraktivt att vara lierad med än NATO och EU? Frånsett att länderna slipper bli ockuperade, för det räknas inte.

Din älskling Putin är den största krigshetsaren av alla, för skulle han velat hade han kunnat skapa goda relationer med sina grannar helt utan våld. Och hade Ryssland betett sig hade länder i dess närhet aldrig gått med i NATO.
Senast redigerad av JagheterHenrik 2025-02-16 kl. 09:36.
Citera
2025-02-16, 09:36
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Tänker inte vare sig citera eller läsa dina inlägg längre, du är sinnessjuk.

Du ljuger med andra ord.
Det är vanligt med dig.
Citera
2025-02-16, 09:39
Avstängd
HugoTheGreats avatar
Citat:
Jaså? Visa då konkreta dokument om denna överenskommelse. I övrigt har jag rätt eftersom facit existerar: länder i Östeuropa lirar sig hellre med väst än Ryssland eftersom Ryssland dels är ett skitland och dels är aggressiva mot sina grannar. Att du inte vill inse det beror på att du helt sakna4mr självinsikt.

Citat:
U.S. Secretary of State James Baker’s famous “not one inch eastward” assurance about NATO expansion in his meeting with Soviet leader Mikhail Gorbachev on February 9, 1990, was part of a cascade of assurances about Soviet security given by Western leaders to Gorbachev and other Soviet officials throughout the process of German unification in 1990 and on into 1991, according to declassified U.S., Soviet, German, British and French documents posted today by the National Security Archive at George Washington University.

The documents show that multiple national leaders were considering and rejecting Central and Eastern European membership in NATO as of early 1990 and through 1991, that discussions of NATO in the context of German unification negotiations in 1990 were not at all narrowly limited to the status of East German territory, and that subsequent Soviet and Russian complaints about being misled about NATO expansion were founded in written contemporaneous memcons and telcons at the highest levels.

The documents reinforce former CIA Director Robert Gates’s criticism of “pressing ahead with expansion of NATO eastward [in the 1990s], when Gorbachev and others were led to believe that wouldn’t happen.”[1] The key phrase, buttressed by the documents, is “led to believe.”

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early

Jag antar att du inte kommer läsa en mening av vad jag länkar till, trångsynt som du är, men länkar ändå.
Citera
2025-02-16, 09:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej, du kan tydligen inte tänka, de kanske vill bo där de vuxit upp och har sin släkt?
Din "logik" alltså...

Så din syn på detta är:
1. Problemen var inte tillräckligt allvarliga för ryssar så att de behövde flytta.
2. Problemen var så allvarliga så att det krävs en militär invasion med 100-tusentals döda och totalraserade städer för att lösa problemet.
Citera
2025-02-16, 09:48
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Som sagt, man verkar inte bry sig, ryssen ska ut ur hela Ukraina, punkt.
Sen att det inte är vi som ska dö med att uppnå detta är ju väldigt bekvämt.

Jag noterar att du som Ukrainavän, fortsätter med hänga upp dig på uttalanden i tråden.
Som Ukrainavän borde ett fritt Ukraina vara normalt. Eller hur?

Du borde som Ukrainavän ifrågasätta ryssens närvaro i grannlandet. Eller hur?

Du borde ifrågasätta att Putin offrar sitt folk, i ett grannland. Eller hur?

Brukar du kanske ifrågasätta Ryssland och Putin. Har dålig koll….
Citera
2025-02-16, 09:49
Avstängd
Citat:
https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early

Jag antar att du inte kommer läsa en mening av vad jag länkar till, trångsynt som du är, men länkar ändå.
Nu är du lågintelligent och saknar förmåga att förstå hur såna här saker fungerar, men detta är ingen påskrivet dokument som garanterar att NATO inte ska expandera österut. Visa upp reella dokument där det gjorts ett faktiskt avtal, inte några muntliga löften eller betänkanden.

I övrigt är den trångsynta du. Jag tycker inte att NATO borde expanderat österut då det rubbar majmktbalansen, men till skillnad från dig vet jag att Ryssland själva är medskyldiga till detta genom sitt beteende. Men eftersom du är hjärntvättad av Kreml-propaganda saknar du förmågan att se Rysslands egen skuld i detta.
Citera
2025-02-16, 09:51
Medlem
Citat:

Men rysk expansion verkar du inte ha nåt emot?
Citera
2025-02-16, 09:54
Avstängd
HugoTheGreats avatar
Citat:
https://nsarchive.gwu.edu/briefing-b...-leaders-early

Citat:
Nu är du lågintelligent och saknar förmåga att förstå hur såna här saker fungerar, men detta är ingen påskrivet dokument som garanterar att NATO inte ska expandera österut. Visa upp reella dokument där det gjorts ett faktiskt avtal, inte några muntliga löften eller betänkanden.

I övrigt är den trångsynta du. Jag tycker inte att NATO borde expanderat österut då det rubbar majmktbalansen, men till skillnad från dig vet jag att Ryssland själva är medskyldiga till detta genom sitt beteende. Men eftersom du är hjärntvättad av Kreml-propaganda saknar du förmågan att se Rysslands egen skuld i detta.

En överenskommelse är ett avtal. I detta fallet bröt NATO mot överenskommelsen vilket visar vilket opålitligt pack de är. Som man bäddar får man ligga och nu betalar Ukraina priset på NATOs dubbelnatur.
Citera
2025-02-16, 09:56
Avstängd
Citat:
En överenskommelse är ett avtal. I detta fallet bröt NATO mot överenskommelsen vilket visar vilket opålitligt pack de är. Som man bäddar får man ligga och nu betalar Ukraina priset på NATOs dubbelnatur.
Och visa upp denna överenskommelse med påskrivna avtal. Jag väntar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in