2025-02-16, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Mycket som sägs, men är oklart ännu om han ens gick gymnasiet överhuvudtaget? Storyn jag känner till är att han slutade skolan helt och hållet i högstadiet och bara försvann...
Ja, han gick nån sorts specialklass på gymnasiet. Länge sen skolan så jag känner inte till upplägget eller varför man kan gå gymnasiet trots att man fått underkänt i alla ämnen på högstadiet, men jag antar att den där specialklassen är ungefär som Andra chansen i Mello.
Citera
2025-02-16, 08:18
Medlem
Att han sökte sig till kyrkan, kan det ha berott på att han umgicks med dessa mörka tankar en längre tid, att han nånstans ville söka hjälp?!

Pratade han inte med någon där, en präst?
I vilket sammanhang befann han sig i kyrkan?
Låter konstigt med begravningar. Någon borde frågat sig varför. Eller ännu hellre frågat honom.

Men om han haft vapen med sig till kyrkan är det oerhört konstigt. Ville han överlämna dem?
Varför skulle man vilja skjuta i en kyrka, hatade han människor i grupp så mycket att han ville hämnas på t ex sörjande? Många frågor...
Citera
2025-02-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, han gick nån sorts specialklass på gymnasiet. Länge sen skolan så jag känner inte till upplägget eller varför man kan gå gymnasiet trots att man fått underkänt i alla ämnen på högstadiet, men jag antar att den där specialklassen är ungefär som Andra chansen i Mello.

Tack, jag hittade en artikel som kan vara läsvärd. Den ger en lite mer nyanserad bild av hur hans uppväxt faktiskt var. Rätade direkt ut en hel del frågetecken jag hade efter att följt trådarna här. I artikeln nämns att han gick gymnasiet också och även att han haft anställning. Vilket inte alls var den bild jag fick tidigare i diskussionerna och för all del även massmedia där det i princip sades att han isolerade sig redan vid högstadiet.

https://www.tv4.se/artikel/1wVN3eKWvUVdFzfmRAb3jX/bilden-boerjar-klarna-det-haer-vet-vi-om-rickard-andersson-35
Citera
2025-02-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Att han sökte sig till kyrkan, kan det ha berott på att han umgicks med dessa mörka tankar en längre tid, att han nånstans ville söka hjälp?!

Pratade han inte med någon där, en präst?
I vilket sammanhang befann han sig i kyrkan?
Låter konstigt med begravningar. Någon borde frågat sig varför. Eller ännu hellre frågat honom.

Men om han haft vapen med sig till kyrkan är det oerhört konstigt. Ville han överlämna dem?
Varför skulle man vilja skjuta i en kyrka, hatade han människor i grupp så mycket att han ville hämnas på t ex sörjande? Många frågor...

Vi kan ju konstatera att han begick självmord. Det är inte ovanligt att man har självmordstankar under en ganska lång period och troligen redan så tidigt som 2021. Att då besöka kyrkan kan ha varit ett tyst rop på hjälp, men uppenbart så var inte kyrkvärden så bekväm med honom utan snarare irriterad, arg och avvisande och ville ha bort honom därifrån.
Citera
2025-02-16, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det finns väl hela tre grupper som man, med tanke på antalet skjutna, skulle kunna peka ut som tänkbara måltavlor: invandrare, kvinnor och undersköterske-elever. Men i och med att det helt saknas stödbevis för att något av de alternativen var avsedda offer, är det inte särskilt meningsfullt att peka ut någon av grupperna, om man nu inte, av något skäl, absolut vill det. Bättre att hålla frågan öppen.

Ja, eller så var det sin egen gymnasieklass han markerade mot? Höll undersköterskestudenterna till i det klassrum där han själv varit gymnasieelev?

Vem vet vad som kan ha pågått i hans huvud? Vilka minnen (verkliga, upplevda, påhittade, ihopfantiserade), från gymnasietiden som han bar med sig?

Citerar mig själv nedan, hoppas någon kan hitta artikeln från NA.se där det nämndes att atacken skett mot klassrum och korridorer där han själv rört sig när han gick på gymnasiet i lokalerna:

(Med 'lokaler' menas jag klassrum, inte andra byggnader.)

Citat:
Ursprungligen postat av neveroddoreven
Nerikes Allehanda (na.se) la ut en artikel kring den 9-10 februari, där det stod något i stil med att RA främst riktat in sig på de lokaler och korridorer där han själv gått på gymnasiet. Stämmer det? Det var en annan skola som bedrev undervisning i lokalerna då, komvux-studierna som han gick för några år sedan har kanske hållit till i andra lokaler eller korridorer inom skolområdet?

Har inte sett att någon mer skrivit om detta och har inte hittat tillbaka till artikeln, som förövrigt förmodligen är låst och bakom betalvägg nu. Är det någon som vet mer och också snappat upp denna uppgiften, om att attacken skedde där han bedrev sina gymnasiestudier?

Skolan är/var riktigt stor, 17.000 kvm, med 2.500 inskrivna studenter nu. Är det någon lokalbo från Örebro som gått på skolan och vet var i huset gärningsmannens gymnasieundervisning hölls och är det någon som vet var i huset hans konvuxundervisning hölls? Stämmer det att attacken utförts där gärningsmannen bedrev gymnasiestudier? Inte i lokalerna där han var inskriven senast, för Konvuxundervisning?
Citera
2025-02-16, 08:43
Medlem
Om han fick brevet från soc som han läste upp i filmen från Expressen i Aug 2021, vad gjorde han sen mellan Aug 2021 till Dec 2024? Det kanske behandlats tidigare, ursäktar om jag missat.

Gällande hans besök i kyrkan och på begravningar: en gissning från mig som autist så kan det ha att göra med att testade att finna en samhörighet, söka ngn form av tröst, han kanske ville be om ngn vägledning men har svårt att prata med folk han inte känner väldigt väl, han hade kanske en fascination eller specialintresse för döden/meningen med livet. Han kanske gick på andras begravningar för att han själv kanske fantiserade om sin egen.
Citera
2025-02-16, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han gick till en skola där det finns en sektion med 100% invandrare (SFI) och en med 90% (Komvux grundskola) men valde att begränsa sig till den del av skolan där han själv varit inskriven totalt 5 terminer och där andelen invandrare är den lägsta man kan hitta på de två fotbollsplaner som skolan tar upp.

Tack, jag valde att fet-markera lite i din text. Jag har också förståsomeller uppfattat det som att han riktade sig mer mot lokalerna (pga kännedom om dessa) än de som befann sig i lokalerna (t.ex pga hat mot de grupperna).

Oavsett vilken verksamhet som bedrivits i lokalerna idag (undersköterske-utbildning, SFI-studier eller konstskola, vetrinärskola, konferensanläggning, trädgårdsanläggningsteoristudier etc etc) så var de som befann sig i lokalerna av sekundär betydelse, han riktade i första hand in dådet på dessa lokaler för att han hade kännedom om dem. Det var av mindre betydelse för honom vilka som vistades där.
Citera
2025-02-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Om han fick brevet från soc som han läste upp i filmen från Expressen i Aug 2021, vad gjorde han sen mellan Aug 2021 till Dec 2024? Det kanske behandlats tidigare, ursäktar om jag missat.

Gällande hans besök i kyrkan och på begravningar: en gissning från mig som autist så kan det ha att göra med att testade att finna en samhörighet, söka ngn form av tröst, han kanske ville be om ngn vägledning men har svårt att prata med folk han inte känner väldigt väl, han hade kanske en fascination eller specialintresse för döden/meningen med livet. Han kanske gick på andras begravningar för att han själv kanske fantiserade om sin egen.

Eventuellt kanske föräldrarna betalde för hans leverne och även dom tröttnade och kunde inte betala längre kanske, han kände då att han blev sviken av dom också hans egen familj.
Citera
2025-02-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
”De svarar ofta inte på sina namn”. Vart har du fått det ifrån? Att det är ett tidigt tecken på autism, att barn i ettårsåldern inte reagerar på sitt namn, är känt.
Men att vuxna med autism (utan if) inte skulle svara på sina namn…?

Vuxna kan känna sig obekväma med sitt namn och därför byta, vilket kan vara en anledning till varför RA har gjort det.
Citera
2025-02-16, 09:08
Medlem
Citat:
Vi kan ju konstatera att han begick självmord. Det är inte ovanligt att man har självmordstankar under en ganska lång period och troligen redan så tidigt som 2021. Att då besöka kyrkan kan ha varit ett tyst rop på hjälp, men uppenbart så var inte kyrkvärden så bekväm med honom utan snarare irriterad, arg och avvisande och ville ha bort honom därifrån.
Inte ens i kyrkan fanns hjälp att få.
Citera
2025-02-16, 09:22
Medlem
Citat:
Tack, jag hittade en artikel som kan vara läsvärd. Den ger en lite mer nyanserad bild av hur hans uppväxt faktiskt var. Rätade direkt ut en hel del frågetecken jag hade efter att följt trådarna här. I artikeln nämns att han gick gymnasiet också och även att han haft anställning. Vilket inte alls var den bild jag fick tidigare i diskussionerna och för all del även massmedia där det i princip sades att han isolerade sig redan vid högstadiet.

https://www.tv4.se/artikel/1wVN3eKWvUVdFzfmRAb3jX/bilden-boerjar-klarna-det-haer-vet-vi-om-rickard-andersson-35

Tack för lästips.

Citerar en del:

"Aftonbladet har tagit del av uppgifter som visar att han var inskriven på kommunal vuxenutbildning, som har verksamhet i de lokaler där masskjutningen ägde rum. Senast i maj 2021 var han inskriven, men avbröt då kursen."

Jag hade för mig att jag läst att det var i lokalerna där han gymnasieverksamhet hållits, som han hade utfört dådet, men i artikeln stod det att det var i lokalerna där han själv gått på Komvux. Tack för förtydligandet.
Citera
2025-02-16, 09:33
Medlem
Citat:

Tror också besöken i kyrkan var ett rop på hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in