2025-02-16, 08:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Zelenskyj har stoppat avtalet med USA kring jordartsmetallerna.

https://www.rferl.org/amp/ukraine-russia-zelenskyy-zelenskiy-vance-rare-earth-/33315326.html
Senast redigerad av Clay Allison 2025-02-16 kl. 08:17.
Citera
2025-02-16, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det pågår ett rent fantastiskt spektakel nu i "demokratiska" västerlandet där alla politiker gapar i munnen på varandra och talar om vad ukrainarna skall göra framöver. Varför skulle Putin lägga sig i det idiottjafset?

Ukraina har blivit total bananrepublik och kan inte bestämma någonting själva längre.

Här är en intervjufilm från västra Ukraina där man frågar på gatan om Ukraina skall ge upp territoreier för att få fred. Jag tror samtliga svarade ja och alla oblaster som Ryssland gör anspråk på dessutom. Alltså Lviv är centrum för egentliga Ukraina och där man numera pratar ukrainska. Tidigare pratades det även jiddish och polska men de folken har dödats och fördrivits med tyskarnas hjälp.

https://www.youtube.com/watch?v=hucqs2q90WI

(Så här uppgivna som de intervjuade är tror jag faktiskt inte de ukrainska armesoldaterna är - att inse att kriget är förlorat är nog svårt för dem att inse och inte minst att alla deras kamrater dött helt förgäves och meningslöst.

När tyskland gick mot katastrof 1945 var faktiskt soldaterna de som hade bäst moral. Det kan säkert vara likadant nu i Ukraina. Jag står på Brics sida i detta krig men jag har full respekt för de ukrainska männen - finns ingen som helst motsvarighet till dem i USA och västeuropa.

Faktafel. Det är klart att det talades polska i Lwow 1945. Staden låg ju då i Polen. Staden var polsk ända fram till 1945 när Stalin lät flytta Sovjets gränser västerut. Då fördrevs polackerna från staden, eftersom Stalin ansåg att polackerna skulle hålla sig i det "nya" västligare Polen. 1945 var ca nära 65% av Lwows befolkning polacker (och 27% ukrainare). Mellan 1945 och 1950 minskade polackernas andel av befolkningen från 65% till 10% (mellan 1931 och 1944 ökade polackernas andel av befolkningen från 50% till 65%, så du kan själv räkna ut när fördrivningen skedde).

Det kan naturligtvis inte bli en fred över Ukrainas huvud. USA kan givetvis pressa Ukraina eller på andra sätt begränsa Ukrainas möjligheter, men en fred som inte Ukraina accepterar kommer aldrig att hålla. Och det inser definitivt Putin och förhoppningsvis fattar nog även Trump det.

Europa kommer säkert att få en roll i förhandlingarna. Dels kan Trump inte utlova något å Europas vägnar, dels kräver ju Kina att få vara med i samtalen och att Trump sätter sig och samtalar med både Putin och Xi lär knappast ske.
Senast redigerad av Auric 2025-02-16 kl. 08:33.
Citera
2025-02-16, 08:07
Medlem
Bertillas avatar
Det värsta tänkbara scenariot för Europa. Får inte vara med vid förhandlingarna, men ska ändå vara med och betala.
Citera
2025-02-16, 08:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det pågår ett rent fantastiskt spektakel nu i "demokratiska" västerlandet där alla politiker gapar i munnen på varandra och talar om vad ukrainarna skall göra framöver. Varför skulle Putin lägga sig i det idiottjafset?

Ukraina har blivit total bananrepublik och kan inte bestämma någonting själva längre.

Här är en intervjufilm från västra Ukraina där man frågar på gatan om Ukraina skall ge upp territoreier för att få fred. Jag tror samtliga svarade ja och alla oblaster som Ryssland gör anspråk på dessutom. Alltså Lviv är centrum för egentliga Ukraina och där man numera pratar ukrainska. Tidigare pratades det även jiddish och polska men de folken har dödats och fördrivits med tyskarnas hjälp.

https://www.youtube.com/watch?v=hucqs2q90WI

(Så här uppgivna som de intervjuade är tror jag faktiskt inte de ukrainska armesoldaterna är - att inse att kriget är förlorat är nog svårt för dem att inse och inte minst att alla deras kamrater dött helt förgäves och meningslöst.

När tyskland gick mot katastrof 1945 var faktiskt soldaterna de som hade bäst moral. Det kan säkert vara likadant nu i Ukraina. Jag står på Brics sida i detta krig men jag har full respekt för de ukrainska männen - finns ingen som helst motsvarighet till dem i USA och västeuropa.

Full respekt för ukrainska män, men du skrattar när svenska åldringar fryser ihjäl.

Citat:
[…]

Allra gladast skulle jag dock bli om väldigt många svenskar får frysa, även ihjäl sig för den delen, i vinter. Ett elakt hånskratt!

[…]
Citera
2025-02-16, 08:22
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Hej på er alla

Inte mitt krig finns det folk som upprepar och har inte förstånd att fatta att den värld och välstånd vi njuter av idag, bygger på globaliseringen. Så är det. Vare sig man gillar det eller inte.
Inte mitt krig. Så naivt. Så korkat.

Ska vi stoppa Putin här och nu?
Jag står på Ukrainas sida men det där är ju skitsnack.
Varken du eller jag står med vapen i hand vid fronten för att när som helst sprängas åt helvete.
Vi kan anmäla oss frivilliga och åka, men vi gör det inte.
Så nej, det är inte vårat krig trots att vi stödjer Ukraina ekonomiskt.
Är det vårat krig får vi packa ihop och åka dit, vilket knappt några européer är beredda att göra.
"Ryssland skall ut ur Ukraina till sista metern, det finns ingen kompromiss" men det är alltid någon annan som ska dö för att uppnå detta.
Var Ukrainas smärtgräns går i död och lidande kan bara dom svara på för det är dom som dör, inte du.
Vad har undersökningarna visat, att minst hälften av alla frågande ukrainarna önskar fred?
Ja tro fan det, tror du att dom är beredda att offra hur många som helst för att befria ett numera sönderbombat månlandskap som Donbas?
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-02-16 kl. 08:30.
Citera
2025-02-16, 08:27
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Zelenskyj har stoppat avtalet med USA kring jordartsmetallerna.

https://www.rferl.org/amp/ukraine-russia-zelenskyy-zelenskiy-vance-rare-earth-/33315326.html

Från artikeln.

Citat:
"We're looking to do a deal with Ukraine where they're going to secure what we're giving them with their rare earths and other things," Trump said on February 3 at the White House, discussing how his administration intends to fulfill his campaign promise to quickly end the war in Ukraine.

Dozens of rare earth minerals are considered critical to the U.S. economy and national defense, and Ukraine has large deposits of many of them.

De skulle lyssna på glimmande. Då behövde de inte tjafsa. Glimmande menar att dessa mineraler inte finns…

Men det är inget konstigt med detta om mineralerna.
Trump som affärsman, vill ha pengar. Fult att vilja ta betalt för det som andra gett.

Men detta är något som vi får vänja oss vid. Trump är affärsman, inte politiker.
Ska 🇪🇺 lägga ett bud?
Citera
2025-02-16, 08:29
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag står på Ukrainas sida men det där är ju skitsnack.
Varken du eller jag står med vapen i hand vid fronten för att när som helst sprängas åt helvete.
Vi kan anmäla oss frivilliga och åka, men vi gör det inte.
Så nej, det är inte vårat krig trots att vi stödjer Ukraina ekonomiskt.
Är det vårat krig får vi packa ihop och åka dit, vilket knappt några européer är beredda att göra.
"Ryssland skall ut ur Ukraina till sista metern, det finns ingen kompromiss" men det är alltid någon annan som ska dö för att uppnå detta.

Så klart du står på Ukrainas sida, har jag sagt något annat?
Har jag förresten sagt att vi måste åka dit och kriga?

Hur tänkte du nu?
Citera
2025-02-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Krigshetsarna i Europa förespeglar ryska attacker mot varje tänkbart europeiskt land. Krigshetsarna i europeiska politiska och militära kretsar, som alla insisterar på att armageddon är nära förestående.
Dessa damer och herrar är ivriga att kämpa till sista droppen ukrainskt blod. De är fast beslutna att fortsätta kriget, oavsett det fruktansvärda pris som betalas av det ukrainska folket, vars intressen de låtsas företräda.

Krigshetsare är de som startar krig, inte de som försvarar sig mot angrepp.

Och varför skulle inte Ryssland kunna angripa fler länder? Du är väl medveten om att just Ryssland är det enda landet i världen som expanderat sin yta under 1900-talet? (Bortsett från "nya" stater, t ex f.d. kolonier som blivit självständiga, samt Polen som "råkade" bli något större när Ryssland/Sovjet lät flytta på landet.) Alla andra länder har krympt eller är oförändrade.
Citera
2025-02-16, 08:34
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Så klart du står på Ukrainas sida, har jag sagt något annat?
Har jag förresten sagt att vi måste åka dit och kriga?

Hur tänkte du nu?
Nej men säg inte då att det är vårat krig.
Är det vårat krig så får vi förklara krig mot Ryssland, så enkelt är det.
Vart Ukrainas smärtgräns går kan bara Ukraina svara på för det är dom som lider och dör, inte du och inte jag.
Vad har undersökningar visat, att minst hälften av frågade ukrainare vill se fred?
Ja tro fan det, vem säger att Ukraina är beredda att offra vad som helst för att kasta ut ryssen ur ett sönderbombat månlandskap som Donbas?
Dom är inga hjärntvättade japaner som är beredda att alla dö för sin kejsare.
Citera
2025-02-16, 08:39
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Nej men säg inte då att det är vårat krig.
Är det vårat krig så får vi förklara krig mot Ryssland, så enkelt är det.
Vart Ukrainas smärtgräns går kan bara Ukraina svara på för det är dom som lider och dör, inte du och inte jag.
Vad har undersökningar visat, att minst hälften av frågade ukrainare vill se fred?
Ja tro fan det, vem säger att Ukraina är beredda att offra vad som helst för att kasta ut ryssen ur ett sönderbombat månlandskap som Donbas?
Dom är inga hjärntvättade japaner som är beredda att alla dö för sin kejsare.

Det är din tolkning. Boots on the ground.
Men du kanske kan tänka lite mera konstruktivt.
När du läser de som skriver, inte mitt krig, då avser de även stöd i form av pengar och material.
Tänk ett steg till!

Men jag vet att du flikar in små antydningar i dina inlägg. Så även denna gång.
Har jag öht nämnt vad Ukraina är beredda att göra? Så vart fan kommer den kommentaren.

Men bra att vi bägge stöttar Ukraina 👍
Citera
2025-02-16, 08:41
Bannlyst
I Svt:s dokumentär om ukrainakrisen berättade invånarna i östra Ukraina att de gärna tillhör Ryssland bara det blir fred.

Det är bara experterna här som inte förstår att invånarna i östra Ukraina egentligen är ryssar.
Citera
2025-02-16, 08:48
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Det är din tolkning. Boots on the ground.
Men du kanske kan tänka lite mera konstruktivt.
När du läser de som skriver, inte mitt krig, då avser de även stöd i form av pengar och material.
Tänk ett steg till!

Men jag vet att du flikar in små antydningar i dina inlägg. Så även denna gång.
Har jag öht nämnt vad Ukraina är beredda att göra? Så vart fan kommer den kommentaren.

Men bra att vi bägge stöttar Ukraina 👍
Ja och vi är nog båda överens om att vi måste fortsätta stödet till Ukraina, jag vill se en betydlig ökning.
Men jag är ytterst trött på jargongen som ständigt i denna tråden har varit "Det blir ingen fred i Ukraina innan ryssen lämnar varenda meter!"
Ok det är ju det mest rättvisa ja, men har nån frågat vad Ukraina är beredda att offra i död och lidande för att uppnå detta? Bryr man sig ens vad dom tycker och känner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in