Citat:
Ursprungligen postat av
tepe1
Av det jag har läst så är det inklusive H:et. ADD nämns inte någonstans kopplat till autism och våld vad jag kunde se.
Går man tsm med barn/ungdomar som har autism/asperger om man "bara" är deprimerad/har ångest?
RA är förmodligen disagnosticerad av en skolpsykolog. Som jag har förstått det är det bl a autism en skolpsykolog kan fastställa och det är förmodligen oxå det som står i hans elevhälsojournal.
Läraren nämnde att det var 20 år sen hon undervisade RA så han borde då varit 15 år men jag tror att det var långt tidigare med tanke på att han visar tydliga tecken på autism.
Jag har ADHD i min närhet med lite liknande beteende, ingen fysisk aktivitet, socialt liv enbart genom spel etc.
H:et utspelar sig på annat sätt i högre ålder, t ex genom att inte kunna sitta stilla.
Utifrån just de bitarna skulle RA kunna haft ADHD. Om han hade autism dämpas ADHD-beteendet ned utåt sett iaf.
Nej jag tror inte man går i autismklass utan diagnos, men jag vet inte?
Jag skulle nog tro att det finns en autismdiagnos, men jag är inte lika säker på att de är den som DN har lyckats hitta i elevhälsojournalen. Vidare så är jag tveksam att skolpsykologen kan fastställa en autismdiagnos, det är en omfattande utredning som även involverar en arbetsterapeut.
Betänk även att det är 20år sedan som Rickard gick ut grundskolan, på den tiden var dessa diagnoser nästintill okända för gemene man. Jag tillhör samma generation som R och hade själv klasskompisar som tveklöst hade autism och/eller ADHD men som aldrig blev fastställt under skoltiden, några av dem vet jag däremot har fått diagnoserna (på papper) i vuxen ålder.
Du sa emot dig själv litegrann där? De sitter bara still men diagnosen utspelar sig genom att de inte kan sitta still?