2025-02-16, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag håller med. 1-2% av befolkningen borde motsvara lika många antal utbetalningslistor utan något krav hos SOC.

Alla är dock inte lika intresserade av vapen och våld som tur är men de finns där.
Kan man stoppa ett dåd liknande det i Örebro är det värt varenda krona.

Gällande RA´s svar på tilltal är det ett typiskt autistiskt drag. De svarar ofta inte på sina namn heller, vilket kan ha varit anledningen till att han bytte namn.
Det behöver inte alls ha med någon osämja inom familjen att göra.

Byter man till Andersson är det ett starkt tecken på att man söker anonymitet.
Citera
2025-02-16, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Artikeln i dagens NA om att kyrkguiden kände sig förföljd av RA tyckte jag var lite pinsam. Bara för att han sköt folk på en skola tror jag inte att han ville skjuta vem som helst, men kyrkguiden är traumatiserad och går i terapi... Tänk om det var så att RA besökte kyrkan han bodde några hundra meter ifrån för att han sökte Gud eller sällskap, men inte visste hur man gör för att ta kontakt med folk? Jag kan känna medlidande med RA, även om andra säkert har svårt för det.

"Förutom att mannen satt tyst i kyrkan under de guidade turerna ska han flera gånger även dykt upp på begravningar.
/../
Jan-Eric Norman uppger att han träffat på mannen i kyrkan minst ett tiotal gånger. Inte under något tillfälle ska mannen ha svarat på tilltal.
– Jag kände mig förföljd av Rickard Andersson. Det var jättejobbigt. Jag försökte hitta på ursäkter för mig själv för att slippa gå till jobbet. Jag tyckte det var så obehagligt att han var där varje gång jag skulle ha guidade turer."
/../
– Jag är väldigt rädd. Det är en skräckupplevelse. Jag har kontaktat vårdcentralen och ska börja gå i terapi. Jag måste bearbeta det här. Det är så mycket tankar som snurrar i huvudet. Jag tänker att jag hade kunnat vara det första offret. Flera gånger sade jag ju åt honom att gå ut ur kyrkan och vem vet vilken reaktion det skulle ha kunnat väcka i honom."

https://www.na.se/2025-02-15/massmordaren-var-i-kyrkan-med-gitarrfodral/?shareSource=iossharebutton

Han kanske besökte kyrkan, för han tänkte på döden. Eller undrade också, vilka kyrkan hjälper ekonomiskt och med mat. Om man inte får hjälp någon annanstans.
Citera
2025-02-16, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Kanske i hans fall men generellt byter de ofta till det namnet som känns som en själv.
De känner ofta inte att deras födelsenamn passar deras person.
Citera
2025-02-16, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Av det jag har läst så är det inklusive H:et. ADD nämns inte någonstans kopplat till autism och våld vad jag kunde se.

Går man tsm med barn/ungdomar som har autism/asperger om man "bara" är deprimerad/har ångest?

RA är förmodligen disagnosticerad av en skolpsykolog. Som jag har förstått det är det bl a autism en skolpsykolog kan fastställa och det är förmodligen oxå det som står i hans elevhälsojournal.

Läraren nämnde att det var 20 år sen hon undervisade RA så han borde då varit 15 år men jag tror att det var långt tidigare med tanke på att han visar tydliga tecken på autism.

Jag har ADHD i min närhet med lite liknande beteende, ingen fysisk aktivitet, socialt liv enbart genom spel etc.
H:et utspelar sig på annat sätt i högre ålder, t ex genom att inte kunna sitta stilla.

Utifrån just de bitarna skulle RA kunna haft ADHD. Om han hade autism dämpas ADHD-beteendet ned utåt sett iaf.

Nej jag tror inte man går i autismklass utan diagnos, men jag vet inte?
Jag skulle nog tro att det finns en autismdiagnos, men jag är inte lika säker på att de är den som DN har lyckats hitta i elevhälsojournalen. Vidare så är jag tveksam att skolpsykologen kan fastställa en autismdiagnos, det är en omfattande utredning som även involverar en arbetsterapeut.

Betänk även att det är 20år sedan som Rickard gick ut grundskolan, på den tiden var dessa diagnoser nästintill okända för gemene man. Jag tillhör samma generation som R och hade själv klasskompisar som tveklöst hade autism och/eller ADHD men som aldrig blev fastställt under skoltiden, några av dem vet jag däremot har fått diagnoserna (på papper) i vuxen ålder.

Du sa emot dig själv litegrann där? De sitter bara still men diagnosen utspelar sig genom att de inte kan sitta still?
Citera
2025-02-16, 01:09
Medlem
Det kanske kan vara så ibland men jag tycker att du överdriver lite, jag är nog mer benägen att tro att han inte varit i behov av försörjningsstöd särskilt ofta och fått sina pengar från annat håll (kontant pga nolltaxeringen), eftersom han inte bara saknar examina överhuvudtaget, gått i specialklass och dessutom inte ska ha varit i närheten av ett arbete under hela sitt liv, ett faktum som som sagt skulle underlätta betydligt för honom när det gäller att få bidrag till sitt uppehälle, sjukskrivning och kanske sjukpension. Han är ju om man säger socialfallstyp A men utan drogproblematik.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det är ingen skröna tyvärr. Han hade fått mycket mer hjälp och stöd om han ist varit sk nysvensk. Då hade han fått hjälp med både hyra och tolk.
Det här är resultatet av hur det hela är upplagt. Vilka vi hjälper. Vilka pengar och så går till.
Detta måste ses över.
Detta gör mig arg.. Mycket arg
Citera
2025-02-16, 01:14
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Det kanske kan vara så ibland men jag tycker att du överdriver lite, jag är nog mer benägen att tro att han inte varit i behov av försörjningsstöd särskilt ofta och fått sina pengar från annat håll (kontant pga nolltaxeringen), eftersom han inte bara saknar examina överhuvudtaget, gått i specialklass och dessutom inte ska ha varit i närheten av ett arbete under hela sitt liv, ett faktum som som sagt skulle underlätta betydligt för honom när det gäller att få bidrag till sitt uppehälle, sjukskrivning och kanske sjukpension. Han är ju om man säger socialfallstyp A men utan drogproblematik.

Jag överdriver inte.
Vissa faller mellan stolarna. Richard var en av dom. Det kommer hända igen.
Citera
2025-02-16, 01:14
Medlem
Och/eller att man inte vill ha något gemensamt med föräldrar/familj. Och varför ville han inte det i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-16 kl. 01:24.
Citera
2025-02-16, 01:17
Medlem
K.Blomkvists avatar
Tvingades lasta skadade i polisbilar vid masskjutningen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyrv4J/fackets-larm-efter-skolskjutningen-pa-risberska-skadade-fick-inte-aka-ambulans

”Dåligt förberedda”
Ambulansförbundets förbundssekreterare Henrik Johansson säger i en artikel till Nerikes Allehanda att personalen som arbetade på plats varken hade rätt utrustning eller fordon för att klara en sådan extrem händelse som den vid Örebro.

Kanske det är dags att vi behöver förbereda oss för "worst case scenario".
Det kommer kanske fler saker framöver. Copycats eller liknande.
Citera
2025-02-16, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Nej jag tror inte man går i autismklass utan diagnos, men jag vet inte?
Jag skulle nog tro att det finns en autismdiagnos, men jag är inte lika säker på att de är den som DN har lyckats hitta i elevhälsojournalen. Vidare så är jag tveksam att skolpsykologen kan fastställa en autismdiagnos, det är en omfattande utredning som även involverar en arbetsterapeut.

Betänk även att det är 20år sedan som Rickard gick ut grundskolan, på den tiden var dessa diagnoser nästintill okända för gemene man. Jag tillhör samma generation som R och hade själv klasskompisar som tveklöst hade autism och/eller ADHD men som aldrig blev fastställt under skoltiden, några av dem vet jag däremot har fått diagnoserna (på papper) i vuxen ålder.

Du sa emot dig själv litegrann där? De sitter bara still men diagnosen utspelar sig genom att de inte kan sitta still?

Detta kan tolkas som OT så jag stannar där gällande generell info om olika diagnoser.

Vill dock bara besvara din sista fråga så du förstår vad jag menar.
Ett H-barn är ofta väldigt aktivt och det märks tydligt medans en vuxen H-person kan sitta på en stol ett tag dock nästan aldrig helt stilla.
Den skakar ben, håller på med händer, byter sittställning etc.
Citera
2025-02-16, 01:28
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Han kanske besökte kyrkan, för han tänkte på döden. Eller undrade också, vilka kyrkan hjälper ekonomiskt och med mat. Om man inte får hjälp någon annanstans.

Ja kanske.. Tror så..
Sökte hjälp/tröst.
Kanske talade han med Gud?
Jag ser inget fel i det.
Citera
2025-02-16, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Men varför i hela friden ansågs han inte ha arbetsoförmåga direkt när han verkar utgöra urtypen för någon som får den etiketten. Att han under hela sitt liv ändå hade kravet på jobbsökande för att få hjälp. I så fall skulle han ha haft den extrema oturen att ha träffat ett otal handläggare som alla tydligt ansåg att han hade arbetsförmåga trots att han om vi ska tro media inte hade varit i närheten av ett arbete under hela sitt liv och dessutom som sagt borde ha gett ett ganska inkapabelt intryck, men det kan vi inte vara säkra på att han gjorde.

Oavsett, (vad handläggare ansett) så kan man ju undra hur många arbetsgivare som är intresserade av att anställa en person utan avgångsbetyg både i grundskolan och gymnasiet?
En 35-årig vuxen man helt utan yrkesutbildning/arbetslivserfarenhet. En person som dessutom helst undviker att prata.
Citera
2025-02-16, 01:36
Medlem
Ja, exakt vad handläggarna borde ha tänkt direkt om de fick veta om det. Minns inte om det krävs betyg vid ansökan om försstöd men det känns mindre troligt. Skulle man förvägras hjälp bara för att man har för många VG i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av tveNNeting23
Oavsett, (vad handläggare ansett) så kan man ju undra hur många arbetsgivare som är intresserade av att anställa en person utan avgångsbetyg både i grundskolan och gymnasiet?
En 35-årig vuxen man helt utan yrkesutbildning/arbetslivserfarenhet. En person som dessutom helst undviker att prata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in