2025-02-16, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Precis. Och har du ALDRIG jobbat blir det svårt att få sjukskrivning.
Visst. Det går kanske att lura systemet men det han har haft rätt till är aktivitetsersättning 450 dagar ngt sådant OM han medverkat i något program via arbetsfm .
När dessa dagar sedan är slut så. - Ja då kickas du ut ur systemet.
Du får inget bidrag.
Dom har kickat ut honom. Det är så det fungerar.

Förjävligt. Hur har Sverige förvandlats till ett U-land med stora revor i det sociala skyddsnätet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Ja, så tänker jag också. Men om du tar bort H:et så minskar väl risken för våldsanvändning avsevärt också?

Jag tänker att om de två diagnoserna som nämns är psykiatriska så handlar det i första hand om depression och ångest. Att han har en helt annan problematik tycker jag känns ganska solklart, men jag tvivlar att det är dessa som framgår i elevhälsojournalen?

Vi vet ju som sagt inte ens vilket år det handlar om, 1996 i årskurs 1? Ingen vet.

Jag tänker inte bara bilderna och filmerna, utan även sättet han verkar levt sitt liv = inaktivt. Ingen social eller fysisk aktivitet överhuvudtaget är inte den bilden jag har av personer med ADHD.

Men ja det kan stämma att ADHD kan öka risken för våld med tanke på att den diagnosen innefattar bristande impulskontroll. Fast återigen så ser jag inga tecken på att Rickard skulle haft den diagnosen. Även depression och ångest är väldigt vanliga systerdiagnoser till autism, jag tror hellre på en sån kombo.

Av det jag har läst så är det inklusive H:et. ADD nämns inte någonstans kopplat till autism och våld vad jag kunde se.

Går man tsm med barn/ungdomar som har autism/asperger om man "bara" är deprimerad/har ångest?

RA är förmodligen disagnosticerad av en skolpsykolog. Som jag har förstått det är det bl a autism en skolpsykolog kan fastställa och det är förmodligen oxå det som står i hans elevhälsojournal.

Läraren nämnde att det var 20 år sen hon undervisade RA så han borde då varit 15 år men jag tror att det var långt tidigare med tanke på att han visar tydliga tecken på autism.

Jag har ADHD i min närhet med lite liknande beteende, ingen fysisk aktivitet, socialt liv enbart genom spel etc.
H:et utspelar sig på annat sätt i högre ålder, t ex genom att inte kunna sitta stilla.

Utifrån just de bitarna skulle RA kunna haft ADHD. Om han hade autism dämpas ADHD-beteendet ned utåt sett iaf.
Citera
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Ja, jag tror.. det är bara en känsla som sagt.. att anledningen till att han traskat runt med sitt gitarrfodral i kyrkan osv före dådet samt gått runt i skolan och även kommit 5 timmar tidigare.. är att han tröstat sig med att han kan göra detta om han vill. Han har nog känt lite makt de här gångerna. Men att gå från tanke till handling är inte lätt och det har kanske blivit många sådana promenader med gitarrfodralet. Efteråt tankar på att han måste komma till skott.. usch vilket uttryck i sammanhanget...

Den dagen det hände tror jag också att han samlade mod och styrka och försökte att frammana rätt känslor för att klara av det. Det tog 5 timmar.
Det stämmer ganska väl överens med vad Breivik berättade. De första skotten var värst, som att ta sig över en hög tröskel, sen "gick det bra". Hjärnan har väl nåt som hindrar normala människor att inte döda, misshandla andra eller begå självmord. Det är nog inte jätteenkelt.
Citera
2025-02-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Man får betald hyra med vanlig sjukskrivning som onnebär arbetsförhinder. Jag talar med egen erfarenhet.

Soc betalar alltid hela hyran såvida den inte anses för dyr vilket i vissa fall kan vara ansenliga belopp och hyresutbetalningatna utgör antagligen antagligen kommunernas största bidragskostnad. Själva uppehällsdelen för mat och annat som behövs ligger 2025 på 5180:- för en ensamstående. Det beloppet är detsamma som det sk existensminimum.

Ok. Det är nu försent för hans del oavsett.
Citera
2025-02-16, 00:38
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Förjävligt. Hur har Sverige förvandlats till ett U-land med stora revor i det sociala skyddsnätet?

mm det är sjukt. Men OM han kommit från ett annat land. Typ haft krigsskada eller annan form av psykiskt så hade nog Migrationsverket gått in med ngt bidrag eller x-tra hjälp men den hjälpen har du inte om du är svensk
Citera
2025-02-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Av det jag har läst så är det inklusive H:et. ADD nämns inte någonstans kopplat till autism och våld vad jag kunde se.

Går man tsm med barn/ungdomar som har autism/asperger om man "bara" är deprimerad/har ångest?

RA är förmodligen disagnosticerad av en skolpsykolog. Som jag har förstått det är det bl a autism en skolpsykolog kan fastställa och det är förmodligen oxå det som står i hans elevhälsojournal.

Läraren nämnde att det var 20 år sen hon undervisade RA så han borde då varit 15 år men jag tror att det var långt tidigare med tanke på att han visar tydliga tecken på autism.

Jag har ADHD i min närhet med lite liknande beteende, ingen fysisk aktivitet, socialt liv enbart genom spel etc.
H:et utspelar sig på annat sätt i högre ålder, t ex genom att inte kunna sitta stilla.

Utifrån just de bitarna skulle RA kunna haft ADHD. Om han hade autism dämpas ADHD-beteendet ned utåt sett iaf.

Så många olika personer beskriver hans beteende ungefär likadant. Framförallt att han inte svarar på tilltal. Jag tror att det finns material hos socialtjänsten samt försäkringskassan som kommer att visa på att de gjort mycket tjänstefel på denna långa väg till han blev 35 år.

Speciellt efter 30 år när han fick följa samma regler som friska människor gör. Jag tror att vi måste lära oss från gärningsmannens historik här och hur kontakter med skola, myndigheter etc ser ut när man har diagnoser. Det är uppenbart att det finns risk för omfattande systemfel här som kan resultera i fler tragiska fall.

Jag har iallafall ingen lust att behöva oroa mig för att tiotusentals personer med grava diagnoser ska springar runt och fundera på utökat självmord pga de förlorar sina bidrag.
Citera
2025-02-16, 00:44
Medlem
Men varför i hela friden ansågs han inte ha arbetsoförmåga direkt när han verkar utgöra urtypen för någon som får den etiketten. Att han under hela sitt liv ändå hade kravet på jobbsökande för att få hjälp. I så fall skulle han ha haft den extrema oturen att ha träffat ett otal handläggare som alla tydligt ansåg att han hade arbetsförmåga trots att han om vi ska tro media inte hade varit i närheten av ett arbete under hela sitt liv och dessutom som sagt borde ha gett ett ganska inkapabelt intryck, men det kan vi inte vara säkra på att han gjorde.
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Vadå läs igen, det du berättar är irrelevant i fallet RA. Det ställs krav om man anses ha arbetsförmåga, vilket tydligen RA bedömdes ha. Han var inte sjukskriven, vilket han kanske borde ha varit – men vad han borde ha varit är inte premissen för diskussionen. Man nekar människor ekonomiskt stöd om de inte medverkar på det sätt myndigheten önskar. Tyvärr.
Citera
2025-02-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Artikeln i dagens NA om att kyrkguiden kände sig förföljd av RA tyckte jag var lite pinsam. Bara för att han sköt folk på en skola tror jag inte att han ville skjuta vem som helst, men kyrkguiden är traumatiserad och går i terapi... Tänk om det var så att RA besökte kyrkan han bodde några hundra meter ifrån för att han sökte Gud eller sällskap, men inte visste hur man gör för att ta kontakt med folk? Jag kan känna medlidande med RA, även om andra säkert har svårt för det.

"Förutom att mannen satt tyst i kyrkan under de guidade turerna ska han flera gånger även dykt upp på begravningar.
/../
Jan-Eric Norman uppger att han träffat på mannen i kyrkan minst ett tiotal gånger. Inte under något tillfälle ska mannen ha svarat på tilltal.
– Jag kände mig förföljd av Rickard Andersson. Det var jättejobbigt. Jag försökte hitta på ursäkter för mig själv för att slippa gå till jobbet. Jag tyckte det var så obehagligt att han var där varje gång jag skulle ha guidade turer."
/../
– Jag är väldigt rädd. Det är en skräckupplevelse. Jag har kontaktat vårdcentralen och ska börja gå i terapi. Jag måste bearbeta det här. Det är så mycket tankar som snurrar i huvudet. Jag tänker att jag hade kunnat vara det första offret. Flera gånger sade jag ju åt honom att gå ut ur kyrkan och vem vet vilken reaktion det skulle ha kunnat väcka i honom."

https://www.na.se/2025-02-15/massmordaren-var-i-kyrkan-med-gitarrfodral/?shareSource=iossharebutton

Hoppas polisen har kollat igenom kyrkans kameror!
Citera
2025-02-16, 00:49
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
Leta fram den ingen annan har lyckats. Hade det varit sanning borde det framkommit någonstans efter husrannsakan att han lämnat en hund i bostaden

Jag minns också bilderna från polisinsatsen mot Rickards lägenhet. Jag minns en ljusare hund i famnen på en polisman som klättrade på utsidan av huset. Via stege? Helt omöjligt att minnas. Minns konturerna mest men nog sjutton bar han på en ljus hund alltid.. får försöka hitta dessa bilder igen på nåt sätt..
Citera
2025-02-16, 00:52
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Men varför i hela friden ansågs han inte ha arbetsoförmåga direkt när han verkar utgöra urtypen för någon som får den etiketten. Att han under hela sitt liv ändå hade kravet på jobbsökande för att få hjälp. I så fall skulle han ha haft den extrema oturen att ha träffat ett otal handläggare som alla tydligt ansåg att han hade arbetsförmåga trots att han om vi ska tro media inte hade varit i närheten av ett arbete under hela sitt liv och dessutom som sagt borde ha gett ett ganska inkapabelt intryck, men det kan vi inte vara säkra på att han gjorde.

Det är ingen skröna tyvärr. Han hade fått mycket mer hjälp och stöd om han ist varit sk nysvensk. Då hade han fått hjälp med både hyra och tolk.
Det här är resultatet av hur det hela är upplagt. Vilka vi hjälper. Vilka pengar och så går till.
Detta måste ses över.
Detta gör mig arg.. Mycket arg
Citera
2025-02-16, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Så många olika personer beskriver hans beteende ungefär likadant. Framförallt att han inte svarar på tilltal. Jag tror att det finns material hos socialtjänsten samt försäkringskassan som kommer att visa på att de gjort mycket tjänstefel på denna långa väg till han blev 35 år.

Speciellt efter 30 år när han fick följa samma regler som friska människor gör. Jag tror att vi måste lära oss från gärningsmannens historik här och hur kontakter med skola, myndigheter etc ser ut när man har diagnoser. Det är uppenbart att det finns risk för omfattande systemfel här som kan resultera i fler tragiska fall.

Jag har iallafall ingen lust att behöva oroa mig för att tiotusentals personer med grava diagnoser ska springar runt och fundera på utökat självmord pga de förlorar sina bidrag.

Jag håller med. 1-2% av befolkningen borde motsvara lika många antal utbetalningslistor utan något krav hos SOC.

Alla är dock inte lika intresserade av vapen och våld som tur är men de finns där.
Kan man stoppa ett dåd liknande det i Örebro är det värt varenda krona.

Gällande RA´s svar på tilltal är det ett typiskt autistiskt drag. De svarar ofta inte på sina namn heller, vilket kan ha varit anledningen till att han bytte namn.
Det behöver inte alls ha med någon osämja inom familjen att göra.
Citera
2025-02-16, 01:00
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Okej, får lyssna på den. Tack!
Märkligt att polisen gick ut med att man inte har tagit ett gitarrfodral i beslag till att man nu har gjort det.
Om han verkligen använde sig av ett gitarrfodral och inte ett vapenfodral så förklarar det ju hur han kunde röra sig fritt.

Att säga att man har beslagtagit 3st vapenfodral och gått ut med specifika märken men samtidigt undanhåller vart man hittat dessa skapar ju problem både för media och för folket.

Jag tror inte folk vet exakt skillnad på olika fodral. Jag googlade vapenfodral och de ser ju ofta ut som mina fiskespöfodral... omöjligt att säga om det nu inte står värsta loggan på tex Smith and Wesson (haha kan inte vapenmärken som ni förstår men ni fattar poängen)

Ingen har kollat på mig när jag går runt med mitt fiskefodral... och även dessa har småfack som till ammunition... men det är till extra rullar etc.. och är större i enda sidan där fiskespönas handtag och rullar osv behöver mer utrymme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in