2025-02-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Detta låter lite rörigt måste jag verkligen säga. Men ni som kan bättre får gärna rätt mig om jag är fel ute här:

- För att en bil ska nyttjas som förmånsbil, vilket det borde bli här, så måste ju personen vara anställd på företaget. Det går säkert att runda, men är det ens värt det.

- Den som huvudsakligen nyttjar fordonet ska vara skriven på fordonet och ha försäkring på fordonet i sitt namn.

- Privatleasing avråder jag som första bil. Nu ska hon ut i trafiken och det är hög sannolikhet för småskador som fälgskrap, någon liten sammanstötningsskada med t ex en betonggris osv. Jag skulle rekommendera att köpa en bil i hennes namn så hon står som ägare och att hon är försäkringstagare.

Att ta detta på företaget utan att den huvudsakligen används i företaget känns som att det kan bli diverse problem med tiden om skatteverket och revisorer upptäcker det. Så ett tips är krångla inte till det!
Bilen registreras på företaget om det är en förmånsbil, inte på den som är brukare.
Citera
2025-02-15, 19:41
Medlem
Såg att Hedin hade Ford focus från 2200 kr/mån. Är väl en helt ok bil till ett väldigt bra pris. Funderar att slå till låter det dumt? Man har ju hört mycket dåligt om Hedin.
Citera
2025-02-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nottimberg
Såg att Hedin hade Ford focus från 2200 kr/mån. Är väl en helt ok bil till ett väldigt bra pris. Funderar att slå till låter det dumt? Man har ju hört mycket dåligt om Hedin.
Hur långt avtal? Vad ingår?
Citera
2025-02-15, 23:43
Medlem
-
Citera
2025-02-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur långt avtal? Vad ingår?
1000 mil per år under 36 mån

https://hedinautomotive.se/kop-bil/3...ord-focus-2024

En del lulllull faktiskt adaptiv farthållare och mycket säkerhetsfunktioner. Carplay med osv. Dock manuell låda men det är nästan bara trevligt tycker jag.
Citera
2025-02-15, 23:47
Medlem
Citat:
1000 mil per år under 36 mån

https://hedinautomotive.se/kop-bil/3...ord-focus-2024

En del lulllull faktiskt adaptiv farthållare och mycket säkerhetsfunktioner. Carplay med osv. Dock manuell låda men det är nästan bara trevligt tycker jag.
Menar mer: Skatt, försäkring, vinterhjul osv
Är avtalet på 3 år eller något annat?
Citera
2025-02-15, 23:50
Medlem
Citat:
Menar mer: Skatt, försäkring, vinterhjul osv
Är avtalet på 3 år eller något annat?

Försäkring fixar jag själv för 140 kr/mån, skatt är pissdyrt pga malus trots liten motor så ca 400 kr där, vinterhjul finns det en uppsjö begagnade i bra skick så lär inte kosta mer än nån 100-lapp i månaden.

Avtalet är på 36 månader.

Lite tveksam nu när jag insåg att skatten var så dyr. Fö är elbil inte ett alternativ pga bor i BRF.
Citera
2025-02-16, 00:04
Medlem
Citat:
Försäkring fixar jag själv för 140 kr/mån, skatt är pissdyrt pga malus trots liten motor så ca 400 kr där, vinterhjul finns det en uppsjö begagnade i bra skick så lär inte kosta mer än nån 100-lapp i månaden.

Avtalet är på 36 månader.

Lite tveksam nu när jag insåg att skatten var så dyr. Fö är elbil inte ett alternativ pga bor i BRF.

Ni menar att skatt och däck tillkommer med angivna belopp?
Citera
2025-02-16, 00:12
Medlem
-
Citera
2025-02-16, 00:12
Medlem
Citat:
Ni menar att skatt och däck tillkommer med angivna belopp?
Precis.
Citera
2025-02-16, 00:14
Medlem
Citat:
Precis.
Har du jämfört med att köpa bil i motsvarande storlek?
Citera
2025-02-16, 00:24
Medlem
Citat:
Har du jämfört med att köpa bil i motsvarande storlek?
Inte från andra tillverkare men samma Ford hade kostat det dubbla ungefär med vanligt billån 50% restvärde och 5% ränta. Kontantköpa en så dyr bil är inget alternativ har hellre pengarna på börsen.

Har även räknat på begagnade bilar mer i 50k klassen och TCOn blir ungefär densamma så jag har faktiskt bokat en provkörning nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in