2025-02-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Vilket RA var medveten om då han var på plats. En vanlig skolskytt vill ha så många "bodycounts" som möjligt, men RA väntade i 5 timmar tills det blev lunchtid, varför?

Om han gick av bussen 7,45 kanske han inte hann in till skolan innan kl 8.00, det är väl möjligt att de klassrum där det hölls nationella prov låstes prick kl 8.00 för att provet började då? Sen kanske proven skrevs till runt 12.
Citera
2025-02-15, 19:40
Medlem
Jag såg inte den här tidigare, intervju med RA´s gamla lärare.
Det jag reagerar över är att hon säger att hon har läst att RA inte har haft något försörjningsstöd på väldigt många år pga att han inte sökt några jobb.
Någon mer som har läst det någonstans och kan länka?

Funderar då på om det var RA´s föräldrar som slutade betala för hans uppehälle eller ställde några prestationskrav på honom nyligen.
Det kan ha varit dom som t ex krävde att han skulle sälja både vapen och vapenskåp och försörja sig ett tag på de pengarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt
Citera
2025-02-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vill ju givetvis ha rätt information.

Om han påstås ha sprungit runt i Örebro under längre tid med vapen på ryggen så borde folk reagerat.
"Gitarrliknande väska" stod det tidigt i artiklarna vilket polisen senare dementerade med att inget gitarrfodral har tagits i beslag men däremot 3st vapenfodral och specifikt gått ut med vilka märken på fodralen.

Nu helt plötsligt så är det mängder med inlägg om att det ska vara gitarrfodral istället men ingen vill visa källa och frågar man efter källa så är man "lat" för att man inte orkar googla.
Har googlat rätt länge nu och hittar ingenting som styrker något gitarrfodral, tvärtom.

Hade han däremot sprungit runt med ett gitarrfodral så förstår jag att folk inte har lagt märke till det och att han då kunnat gå under radarn men det finns ingenting som styrker det mer än Närkes allehanda lokalblaska, då tror jag nog faktiskt mer på polisen.

För att inte skapa trådsanningar så bör man visa trovärdig källa till sitt påstående istället för att skriva "förhelvete du får väl googla".

I senaste P3 krim så bekräftar en av utredarna att de har hittat ett gitarrfodral på skolan så som GM mest troligen har använt.
Citera
2025-02-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag såg inte den här tidigare, intervju med RA´s gamla lärare.
Det jag reagerar över är att hon säger att hon har läst att RA inte har haft något försörjningsstöd på väldigt många år pga att han inte sökt några jobb.
Någon mer som har läst det någonstans och kan länka?

Funderar då på om det var RA´s föräldrar som slutade betala för hans uppehälle eller ställde några prestationskrav på honom nyligen.
Det kan ha varit dom som t ex krävde att han skulle sälja både vapen och vapenskåp och försörja sig ett tag på de pengarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt

Hon kan ju iofs ha missuppfattat det som hon läst. Men ja, vi känner ju inte till någon inkomst efter 2021 så det kan mycket väl vara så att han stått helt utan och att föräldrarna betalat allt. Låter däremot inte så sannolikt att de plötsligt skulle ha synpunkter på att han skulle sälja av saker, inte efter att ha försörjt honom så länge. De lär också ha förstått att han inte mådde så bra med tanke på att han drog sig undan från dem. Snarare var det kanske så att han behövde sälja av för att kunna köpa saker till skjutningen?
Citera
2025-02-15, 19:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vill ju givetvis ha rätt information.

Om han påstås ha sprungit runt i Örebro under längre tid med vapen på ryggen så borde folk reagerat.
"Gitarrliknande väska" stod det tidigt i artiklarna vilket polisen senare dementerade med att inget gitarrfodral har tagits i beslag men däremot 3st vapenfodral och specifikt gått ut med vilka märken på fodralen.

Nu helt plötsligt så är det mängder med inlägg om att det ska vara gitarrfodral istället men ingen vill visa källa och frågar man efter källa så är man "lat" för att man inte orkar googla.
Har googlat rätt länge nu och hittar ingenting som styrker något gitarrfodral, tvärtom.

Hade han däremot sprungit runt med ett gitarrfodral så förstår jag att folk inte har lagt märke till det och att han då kunnat gå under radarn men det finns ingenting som styrker det mer än Närkes allehanda lokalblaska, då tror jag nog faktiskt mer på polisen.

För att inte skapa trådsanningar så bör man visa trovärdig källa till sitt påstående istället för att skriva "förhelvete du får väl googla".

Inte ens kyrkguiden slog larm trots att han uppfattade innehållet i ett fodral som ett vapen.

Ingen tycks ha reagerat och slagit larm.

Meningslöst tjafs om det var gitarrfodral eller vapenfodral då det inte har synbar relevans för brottet.
Citera
2025-02-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I senaste P3 krim så bekräftar en av utredarna att de har hittat ett gitarrfodral på skolan så som GM mest troligen har använt.

Okej, får lyssna på den. Tack!
Märkligt att polisen gick ut med att man inte har tagit ett gitarrfodral i beslag till att man nu har gjort det.
Om han verkligen använde sig av ett gitarrfodral och inte ett vapenfodral så förklarar det ju hur han kunde röra sig fritt.

Att säga att man har beslagtagit 3st vapenfodral och gått ut med specifika märken men samtidigt undanhåller vart man hittat dessa skapar ju problem både för media och för folket.
Citera
2025-02-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Fy vad obehagligt att han besökt en kyrka flertalet gånger med ”gitarrfodralet” och även gått på begravningar i samma kyrka… inte svarat på tilltal. En sak som jag inte får ihop är hur han kan kommunicera med främlingen som köpte hans vapenskåp men däremot inte med andra framkörningar? Det får liksom inte ihop. Antagligen har han haft förmågan att prata med de han velat prata med såsom kanske frisör, tandläkare etc men valt bort att prata med många andra.

Källa: Nerikes Allehanda
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Förmåga att prata hade han ju men av ngn anledning skiter han i att svara vissa.

”NA har uppgifter från flera av varandra oberoende källor att Rickard Andersson ska ha besökt kyrkan. Polisen vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.”

Om vi förutsätter att det är sant med autismdiagnosen så handlar det nog helt enkelt om miljön. Att vara ute i det offentliga bland miljoner av intryck kan göra att han går in i sig själv för att stänga ute en stor del av alla sinnesintryck och därmed stänger han även bort människor.

Att ta hem en köpare till den miljön där han känner sig som allra tryggast, sitt hem, kräver betydligt mindre av honom och lämnar mer utrymme för att kunna/orka vara social. Att köparen är där på en förutbestämd tid och i ett specifikt ärende gör också situationen lättare att hantera än ett oförberett möte med en främling.
Citera
2025-02-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte ens kyrkguiden slog larm trots att han uppfattade innehållet i ett fodral som ett vapen.

Ingen tycks ha reagerat och slagit larm.

Meningslöst tjafs om det var gitarrfodral eller vapenfodral då det inte har synbar relevans för brottet.

Tycker du inte?
Hade jag sett någon gå in på en skola med vapenfodral så hade jag reagerat direkt och agerat.
Hade han gått in med gitarrfodral så hade jag givetvis inte reagerat.

Jag tycker det har väldigt mycket relevans till händelsen då en del stora utredningar pågår just nu hur man hade kunnat förhindra det.
Citera
2025-02-15, 19:53
Medlem
rubbergirls avatar
Oavsett om det är vapenfodral el. gitarrfodral så låter det ju som att han varit rätt paranoid sista tiden om uppgifterna stämmer.
Citera
2025-02-15, 19:54
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Om vi förutsätter att det är sant med autismdiagnosen så handlar det nog helt enkelt om miljön. Att vara ute i det offentliga bland miljoner av intryck kan göra att han går in i sig själv för att stänga ute en stor del av alla sinnesintryck och därmed stänger han även bort människor.

Att ta hem en köpare till den miljön där han känner sig som allra tryggast, sitt hem, kräver betydligt mindre av honom och lämnar mer utrymme för att kunna/orka vara social. Att köparen är där på en förutbestämd tid och i ett specifikt ärende gör också situationen lättare att hantera än ett oförberett möte med en främling.

Dissociation är vanligt bland en drös olika diagnoser.
Citera
2025-02-15, 19:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tycker du inte?
Hade jag sett någon gå in på en skola med vapenfodral så hade jag reagerat direkt och agerat.
Hade han gått in med gitarrfodral så hade jag givetvis inte reagerat.

Jag tycker det har väldigt mycket relevans till händelsen då en del stora utredningar pågår just nu hur man hade kunnat förhindra det.

Faktum är att ingen på skolan slog larm innan skottlossningen oavsett vilken typ av fodral mördaren bar vapnen i.

Vilka stora utredningar syftar du på?

Jag känner bara till en enda utredning och det är den som går ut på att ta reda på vad som har hänt, en brottsutredning.
Citera
2025-02-15, 19:58
Medlem
Citat:
Okej, får lyssna på den. Tack!
Märkligt att polisen gick ut med att man inte har tagit ett gitarrfodral i beslag till att man nu har gjort det.
Om han verkligen använde sig av ett gitarrfodral och inte ett vapenfodral så förklarar det ju hur han kunde röra sig fritt.

Att säga att man har beslagtagit 3st vapenfodral och gått ut med specifika märken men samtidigt undanhåller vart man hittat dessa skapar ju problem både för media och för folket.

Expressen har skrivit att polisen har tagit 3 vapenfodral från GM. Men i artikeln stod det inte vart beslaget gjordes. Med tanke på att en husrannsakan gjordes i GM lägenhet så är det troligt att vapenfodralen fanns där.

Men ta och lyssna på P3 krim. Det är flera intressant uppgifter som kommer fram där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in