2025-02-14, 19:20
Medlem
Denna filmen har ett högt betyg på imdb. https://www.imdb.com/title/tt0053291/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_in_0_q_some%2520like% 2520it%2520hot

Jag har inte sett denna film, så ni som sett den får mer än gärna rätta mig om jag har fel. Men hela konceptet känns som att två snubbar blir tvingade att klä ut sig som damer eftersom de är jagade av maffian. Så ska man som tittare tycka att ha ha två snubbar som klär ut sig till kvinnor, "ha ha vad tokigt så får det ju inte gå till." På den tiden var det säkert ovanligt och lite tokigt. Men idag så översköljs vi ju av detta på tv m.m. Så är humorn i denna film fortfarande fräsch, eller är den daterad? Har filmen kanske andra värden än humorn?
Citera
2025-02-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Denna filmen har ett högt betyg på imdb. https://www.imdb.com/title/tt0053291/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_in_0_q_some%2520like% 2520it%2520hot

Jag har inte sett denna film, så ni som sett den får mer än gärna rätta mig om jag har fel. Men hela konceptet känns som att två snubbar blir tvingade att klä ut sig som damer eftersom de är jagade av maffian. Så ska man som tittare tycka att ha ha två snubbar som klär ut sig till kvinnor, "ha ha vad tokigt så får det ju inte gå till." På den tiden var det säkert ovanligt och lite tokigt. Men idag så översköljs vi ju av detta på tv m.m. Så är humorn i denna film fortfarande fräsch, eller är den daterad? Har filmen kanske andra värden än humorn?
Rätt kul film med Tony Curtis Jack Lemmon Marilyn Monroe tror jag det var.
Citera
2025-02-14, 19:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Jag har sett den, och gillar den.

Humorn i filmen ligger inte i att två män klär ut sig till kvinnor, utan den har helt andra kvaliteter.
Mer än så tänker jag inte yppa, du får ta dig tid och se filmen.
Gör det, den är bra.
Citera
2025-02-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Humorn i filmen ligger inte i att två män klär ut sig till kvinnor, utan den har helt andra kvaliteter.
Gör det, den är bra.

Ok tack för din åsikt. Den värderar jag då jag vet att du gillar äldre filmer 😀
Citera
2025-02-14, 21:05
Medlem
Hamadryads avatar
Blev förvånad när jag såg den första gången just för att humorn i den fortfarande höll. Helt klart sevärd!
Citera
2025-02-15, 00:10
Medlem
Venators avatar
Såg om den för inte så länge sedan och jag tycker också humorn står sig riktigt bra. Det finns helt klart fler värden i filmen än vad TS befarar.
Citera
2025-02-15, 15:12
Medlem
Oakenshields avatar
Kan bara hålla med de föregående inläggen. En klassiker som står sig bra nästan 70 år senare.
Citera
2025-02-15, 17:37
Medlem
Även jag rekommenderar att du ser den. Visst finns det roligare filmer men den här är helt OK och har ett av de roligaste skämten någonsin. De som sett filmen lär veta vilket skämt jag menar.
Citera
2025-02-15, 18:13
Medlem
schizophrenias avatar
Såg om den så sent som ifjol. Den är fortfarande sevärd!
Citera
2025-02-16, 13:15
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Rätt kul film med Tony Curtis Jack Lemmon Marilyn Monroe tror jag det var.
Korrekt!

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Gör det, den är bra.
Precis! Man ska nog inte se det som just att utklädningen är det komiska även om det såklart är en mycket stor del av handlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Såg om den så sent som ifjol. Den är fortfarande sevärd!
Jag instämmer i övriga hyllningskören. Har sett den ett par ggr varav senaste nån gång på 10-talet & jag tycker den håller.
Citera
2025-02-16, 16:32
Medlem
Se ej slutet

En svartvit komedi som klockar in på dryga två timmar och känns nästan lite kort mot slutet.

Om TS är nöjd kan jag rekommendera nästa komedi Jack Lemon och regissör Billy Wilder gjorde året efter. 1960 blir det inte Marilyn M utan istället Shirley MacLaine.

Svenska titel ungkarlslya avslöjar lite mer av intrigen än neutrala orginalet.

https://youtu.be/OcslkrBMLGc?si=6Vbg829AI36Ln63A

Se inte sista 30 sec. Det är korkat modernt att visa scen mot slutet av rullen i trailer.
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2025-02-16 kl. 16:41.
Citera
2025-02-16, 19:12
Medlem
Marilyn Monroe gjorde många bra komedier men filmen "I hetaste laget" (Some Like It Hot) är tyvärr inte en av dem. Mycket tråkig film.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in