2025-02-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Selma var bosnisk så hon var med största sannolikhet muslim.
Hälften muslimer hälften kristna.
Citera
2025-02-15, 09:00
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förvisso. Men det finns ju vittnen som sagt att de sett honom med fodralen två veckor tidigare på skolan.

Tänk om det är så att han gömde vapnen och eventuellt ombytet där två veckor tidigare (kanske låsbara plåtskåp, bring your own hänglås? Eller peta upp en fiberplatta i innertaket nånstans och putta in dem där, ingen skulle leta?) På så sätt hade han kunnat åka till skolan på dagen för dådet utan nånting med sig.

Det är spansk stavning. Han hade ju franskt påbrå. O har aldrig den accenten på franska. Nåväl.

Jag har tänkt på det med sånt akustiktak (det du kallar för fiberplattor). Just för att han som spelade in filmen inne från toaletten, inte klättrade upp och gömde sig där uppe men vad jag kunnat se så ser inte skolan ut att ha haft sån typ av tak, iallafall inte i klassrummen eller på toaletterna.
Citera
2025-02-15, 09:05
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag har tänkt på det med sånt akustiktak (det du kallar för fiberplattor). Just för att han som spelade in filmen inne från toaletten, inte klättrade upp och gömde sig där uppe men vad jag kunnat se så ser inte skolan ut att ha haft sån typ av tak, iallafall inte i klassrummen eller på toaletterna.

Det kan förvisso vara anledningen till att han åkte till skolan två veckor innan han begick dådet, men märkte att det inte fanns någonstans att gömma sina vapen på ett säkert ställe? Men först så måste man väl bekräfta att det faktiskt var han och inte helt enkelt vittnen som fått paranoia över udda män med gitarrväskor. Samma sak huruvida han varit vid kyrkan.

Torde vara enkelt att bekräfta om han haft mobilen med sig.
Citera
2025-02-15, 09:06
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Nä, du måste lugna ner dig och sluta jämföra denna enskilda händelse med USA. Vi behöver inte beväpna oss för att försvara oss. Men visst vet väl även du att det finns specialstyrkor som arbetar med just detta? Inte en vanlig polis som gått en två-årig utbildning. Polisernas jobb är inte att offra sina liv för allmänheten…

https://www.washingtontimes.com/news...y-saves-lives/

https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-li...-handguns-save

Du har fel på samtliga punkter. Fler liv räddas av att laglydiga medborgare får rätten att bära vapen dolt. Detta visas återkommande i tunga studier och den enda anledningen till att siffrorna inte är bättre än dom är beror på att man som i studien ovan räknat in alla counties i samtliga delstater där de delstater som är anti-vapen generellt har en högre brottsstatistik som sänker totalsnittet.

Gällande Poliser i Sverige så ska de arbeta i enlighet med Polislagen (1984:387) och detta tydliggörs redan i 1 §, 2 §, 8 §, 10 §. Vid fara för civilas liv så ska poliser ingripa även om det försätter dom själva för risk. Det är en således en del av deras arbete.

Och eftersom Polismyndigheten inte klarar av sitt åtagande och inte kan förvalta sitt våldsmonopol vilket redan erkänts så är finns det bara ett sätt kvar att skydda civilister och det är liberalare vapenlagar samt en rejäl justering av nödvärnsrätten...
Citera
2025-02-15, 09:08
Medlem
Nyfiken81s avatar
När jag såg videon när han läser upp brevet ifrån soc vart jag direkt att tänka på Kristoffer (styckmordet på Vatchareeya. ) lika tonläge lite robot styrd på något vis.. Kristoffer hade med autismspektra.
Citera
2025-02-15, 09:09
Medlem
Citat:
Om du bildgooglar på typ ’bilder klassrum risbergska’ så får du upp skolans egna bilder från bl a invigningen av Komvux och då ser du att det är såna plattor i klassrummen. Även matsalen men lycka till med att nå det taket utan trappstege.

Toaletter däremot tror jag inte man brukar inreda så, även om man av uppenbara skäl helst vill att ljuden därinne ska sväljas av väggar och tak snabbt. Det är nog bara målade betongtak där att döma av rumsreflektionerna på inspelningen.

Och! Kolla bilden i den här gamla artikeln från Risbergska: https://www.svt.se/nyheter/beskedet-...pa-nya-lokaler

Elevskåp av plåt med blandade hänglås, precis som jag misstänkte. Hittar man ett ledigt är det bara att ställa in vapnen och låsa i väntan på rätt tillfälle för dådet.
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-15 kl. 09:16.
Citera
2025-02-15, 09:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Det är bara i hollywoodfilmer man kan hoppa upp och lägga sig på dessa innertak.
Innertak som du tänker på är tunna fiberplattor som inte klarar en människas vikt och dessutom är regelverket en tunn aluminiumlist längs väggarna och resten sitter uppe med tunn vajer på några ställen mot yttertaket.
Citera
2025-02-15, 09:34
Medlem
Folk här i tråden blandar ihop leende och grimas. Den som har flippat ur totalt eller har någon diagnos kan ha annorlunda ansiktsuttryck. Djur visar också tänderna när de är rädda och osäkra.
Citera
2025-02-15, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är bara i hollywoodfilmer man kan hoppa upp och lägga sig på dessa innertak.
Innertak som du tänker på är tunna fiberplattor som inte klarar en människas vikt och dessutom är regelverket en tunn aluminiumlist längs väggarna och resten sitter uppe med tunn vajer på några ställen mot yttertaket.
Vem har sagt att han ska krypa runt inne i taket själv…? Diskussionen handlade om möjligheten att han kan ha gömt vapnen nånstans på skolan innan han utförde dådet. En hypotes baserad på A) Vittnen har sett honom två veckor tidigare med de ’gitarrliknande’ fodralen som vissa inte begrep var vapenfodral, samt B) han har åkt till skolan på en fullsatt buss, nåt som kanske är lite awkward att göra med en hel vapenarsenal hängande på sig.

En del såna plattor hänger i ståltrådar, andra vilar på ett rutnät av aluminiumlister. Att de inte skulle palla vapen som väger några kilo finner jag osannolikt, jag har sett när vaktmästare i kontorslokaler hanterar vattenläckor från tak genom att ställa stora plasthinkar uppe på såna plattor och det höll även när de hade litervis vatten i sig.

Vidare var spånandet om takplattor en av de mer långsökta idéerna för gömställen. En annan och betydligt rimligare är att låna ett elevskåp och sätta eget hänglås på det, och enligt bildbevis lite bakåt i tråden finns det just såna på Risbergska. Sen kan det finnas många fler möjligheter som vi inte har tänkt på. Han var inskriven där sammanlagt fem terminer så det är ju inte som att han inte haft tillfälle att reka. Vi behöver inte fastna vid möjliga gömställen för det är i sig mindre intressant än själva tesen att vapnen redan kan ha funnits på plats när han kom dit.
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-15 kl. 09:43.
Citera
2025-02-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om du bildgooglar på typ ’bilder klassrum risbergska’ så får du upp skolans egna bilder från bl a invigningen av Komvux och då ser du att det är såna plattor i klassrummen. Även matsalen men lycka till med att nå det taket utan trappstege.

Toaletter däremot tror jag inte man brukar inreda så, även om man av uppenbara skäl helst vill att ljuden därinne ska sväljas av väggar och tak snabbt. Det är nog bara målade betongtak där att döma av rumsreflektionerna på inspelningen.

Och! Kolla bilden i den här gamla artikeln från Risbergska: https://www.svt.se/nyheter/beskedet-...pa-nya-lokaler

Elevskåp av plåt med blandade hänglås, precis som jag misstänkte. Hittar man ett ledigt är det bara att ställa in vapnen och låsa i väntan på rätt tillfälle för dådet.
Bilden/artikeln du länkar är från 2016. Skolan är ombyggd, det finns inte längre sådana skåp på Risbergska.
Citera
2025-02-15, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Bilden/artikeln du länkar är från 2016. Skolan är ombyggd, det finns inte längre sådana skåp på Risbergska.
Jag vet att den är från innan den skolan blev Komvux, men man upphör inte magiskt att behöva förvaring bara för att man är vuxen. Är du bekant med lokalerna själv så du kan garantera att skolan är helt rensad från elevskåp?
Citera
2025-02-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Folk här i tråden blandar ihop leende och grimas. Den som har flippat ur totalt eller har någon diagnos kan ha annorlunda ansiktsuttryck. Djur visar också tänderna när de är rädda och osäkra.

Människan är dock extremt bra på att läsa ansiktsuttryck, så säger offren att han log så är det naturligtvis mycket stor sannolikhet att han log.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in