Citat:
Ursprungligen postat av
ksitpeks
Här är en "intervju" med Frank Søgaard från tidningen Norge Idag. Observera att tidningen drivs av Norges värsta mörkermän Finn Jarle Saele och Bjarte Ystebø och att de ALDRIG går till stormas mot skurkar som Søgaard. Jag har inte läst artikeln ännu, men utgår från att den går ut att Frank är missförstådd och vit som snö-
https://idag.no/det-verste-av-alt/19.46922
Det var ju en helfestlig tidning. Väckelse i Oslo. 22 frälsta på en månad!
Nu har jag läst intervjun och (av det jag förstod) inser att Runkar är en klon av sin far. Norrmännen (i alla fall de väldigt kristna. Man ska komma ihåg att Norge är ett väldig kristet land.) verkar ha svårt att glömma gammalt groll. I intervjun får Frank Sörgaard svara på 11 anklagelser. Det är lite oklart vem som anklagar vem, men i slutändan verkar det som att en majoritet beskyller Frank för en rad otrevliga saker och att han framför allt är en maktlysten arrogant typ som kör över andra. Utöver en del misstänksamheter kring stöld, försvunna pengar och oegentligheter i största allmänhet. Vissa saker är så gamla som för 30 år sedan. Men tidningen har alltså tagit ett allvarligt kvartssamtal med Frank och ställt de här raka frågorna. Frank har fått svara.
Frank är alltså bara 79 år... Jag hittar ingen info om Runars syskon, men något säger mig att han inte är äldst i alla fall. Det ligger nära till hands att gissa på ett bortskämt sladdbarn, men även om han är ett äldre syskon som är 60 måste Frank ha gift sig vid 19 års ålder. Det går inte riktigt ihop. Men å andra sidan, det gör ju ingenting i den där familjen.
För att göra en obegripligt lång artikel kort, Frank anklags från att ha snott möbler från ett hotell, till att köra över gamla kärringar till att förskingrat pengar. Då ingår inte de miljoner han tillskansade sig via bedrägerier på 80-talet. Men i sann Sörgaard-spirit är allt ett missförstånd, har ingen med att göra, eller någon annans fel. Han skitsnackar bort samtliga 12 punkter som om det vore bagateller. Gamla som unga människor med avvikande åsikter har tydligen uteslutits ur församlingen. Det är därför de är sura. Ibland är uoogifterna så gamla att han inte minns och då är det ovärdigt. Om det inte vore att han själv refererar till gamla händelser.
Kortfattat. Frank Sörgaard är en skitstövel som överlevt som pastor hur länge som helst tack vare maffiametoder. Det är tydligt att de som går emot honom antingen blir uteslutna eller hotade till tystnad. Pengar som försvunnit snackar han bort och yada yada. En luttrad Runkar helt enkelt. Till sitt försvar säger han att han arbetat oavlönad som pastor i 14 år. Inte så konstigt eftersom han blev pensionär då, men vägrade lämna ifrån sig "makten". Församlingen har trots allt försökt få bort honom flera gånger, men han har lekt Putin och alltid lyckats klamra sig kvar.
Man kan faktiskt inte annat än tycka lite synd om Runkar som hjärntvättats tidigt i en dysfunktionell familj. Han kan inte rå för att han skolats till den idiot han blivit. Men nu är han vuxen och väljer självmant att gå i pappas fotspår. Det kan han ta ansvar för ändå. Men kanske han blev tappad som liten? Han ser det inte själv.