Citat:
Ursprungligen postat av
Adacse
Man har röntgat allt som går att röntga och med alla olika typer av röntgen. Ingen av dem har visat på något väldigt allvarligt. Men idag ska de titta på hjärtat mer ordentligt.
Menar du att detta kan vara rätt och slätt ålderdom?
Ja, något ska man ju dö av, till slut så ger kroppen upp helt enkelt. Läkarvetenskapen vet betydligt mindre än vad gemene man tror. Givetvis kan man ge bra och kvalitativa behandlingar i många lägen, men långt ifrån alltid.
Har mor din börjat bli förvirrad och dement så är det högst osannolikt att man kommer finna något som kan bota henne, eller ens göra henne friskare. Så mitt tips är verkligen att låt henne få lugn och ro den sista stunden i livet.
Frågan som anhöriga bör ställa sig: Vad kostar det min anhörige i välbefinnande att bli runtsläpad på alla undersökningar och utredningar? Detta kan upplevas extremt obehagligt av den som är dement eller mycket nedsatt i sitt allmäntillstånd.
Tyvärr är vården i många fall allt för benägen att gå på anhörigas linje än vad som är bäst för patienten i fråga. Jag ska ge ett exempel nedan:
Patient 85 år. Cancer med oklar primärtumör eller tidigare känt tumör som ej går att bota. Patient har försämrats i sitt allmäntillstånd och har smärtor som kan relateras till metastas i ryggkota. Patient ordineras palliativ strålbehandling med fem behandlingar mot området. Detta innebär att patient måste göra minst sex besök på strålbehandlingen, ett förberedande med datortomografi inför strålbehandlingsstart. Sedan tar det normalt några dagar till en vecka innan dosplanen är klar och patient kan börja. Under denna tid försämras patientens allmäntillstånd och välbefinnande successivt. Patienten behöver dessutom resa med liggande sjuktransport (eller möjligen taxi i bästa fall) från hemmet eller boendet till strålbehandlingen. Beroende på var patienten bor så tar ju resan sin tid. Att ens utstå en kort transport i ett sånt läge är mycket tufft. Men i alla fall så säger vi att patienten genomför behandlingarna (inte sällan med påtryckning av anhöriga) och lever i en månad till. Då har patienten knappt haft någon effekt av strålbehandlingen då full effekt uppnås efter en till två veckor efter avslutad behandling. Däremot har patienten plågats med transporten till och från sjukhuset, istället för att få adekvat smärtlindring i hemmet eller på boendet.
Det jag försöker säga är att ge era äldre anhöriga en lugn och rofull sista tid .