2025-02-14, 17:28
Avslutad
3000kr kostade mitt senaste besök. Det tog en halvtimme för att få det svar jag redan visste men tvingades till pga framtida försäkringsärenden.
Under besöker droppade man lite vätska i ögat samt mätte tårmängden med en sticka.
Folk brukar gnälla på bilverkstäder men mellan tummen och pekfingret tog veterinären 6000kr/h medan bilverkstaden tog 4500kr för 3timmars jobb som inkluderade en hjulinställning.

Veterinärerna ska självklart ha sin lön som ska täcka studieskulder. Nu har knappast deras löner exploderat utan försäkringsbolagen har hjälpt till att trissa upp priserna och risken är stor att många framöver inte kommer ha råd att äga djur.
Citera
2025-02-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
3000kr kostade mitt senaste besök. Det tog en halvtimme för att få det svar jag redan visste men tvingades till pga framtida försäkringsärenden.
Under besöker droppade man lite vätska i ögat samt mätte tårmängden med en sticka.
Folk brukar gnälla på bilverkstäder men mellan tummen och pekfingret tog veterinären 6000kr/h medan bilverkstaden tog 4500kr för 3timmars jobb som inkluderade en hjulinställning.

Veterinärerna ska självklart ha sin lön som ska täcka studieskulder. Nu har knappast deras löner exploderat utan försäkringsbolagen har hjälpt till att trissa upp priserna och risken är stor att många framöver inte kommer ha råd att äga djur.
Bli? Det har ju alltid varit snordyrt.
Citera
2025-02-14, 18:06
Medlem
Folk får väl skylla sig själva att de alltid handlar eller konsumerar hos stora multinationella kedjor som tar hela marknaden och kan manipulera upp priserna när de får monopol.

Ta aldrig husdjuret till evidensia,anicura.¨
De har gjort samma sak i finland och köpt upp alla konkurrenter pga korkade kunder som betalar vadsomhelst för husdjuret och bara går till kedjor så folk med lite pengar får äta gröt med ketchup resten av månaden och ge pengarna till utsugarföretag.

Gå till små oberoende veterinärer som dessutom tar landets valuta. stort +
Senast redigerad av Blatteman 2025-02-14 kl. 18:12.
Citera
2025-02-14, 19:07
Medlem
sk33s avatar
Det enda som kommer att fungera är att folk vägrar betala dessa priser, och vägrar ta dessa försäkringar som bara täcker en del av kostnaden. Trist men sant. Delvis hänger det också ihop med att fler sjukdomar kan behandlas även hos djur. Kostnaderna har skenat på senare år.

En av våra hundar (längesedan) fick cancer. Behandlingen var mycket billig, snabb och smärtfri. Idag hade det sannolikt kostat fläsk och ändå inte gett hunden många fler goda år.
Citera
2025-02-14, 19:09
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:

De billigaste du kan göra när du har djur är att köpa dom. Det har varit så i urminnes tider.

Ja det är dyrt att åka till veterinären, kostnaderna hos dom precis som över allt har gått upp, deras kostnader med.
Veterinärerna är även den gruppen vi har brist på idag på grund av att de toppar listan över jobb där flest tar livet av sig och får ta all skit från djurägare om priser, lång väntetid etc. Saker de inte kan påverka.

En veterinär kan ha 12 kunder på en förmiddag och det är oftast fullbokade veckor i förväg. Ett slitsamt jobb med noll uppskattning (generellt).

Ja det är knäppt att det kan kosta så mycket men, du kan ju pröva öppna ett djursjukhus själv och du kommer se hur kostnaderna skenar snabbt.

Att äga djur är en lyx inte en rättighet.
Citera
2025-02-14, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Folk får väl skylla sig själva att de alltid handlar eller konsumerar hos stora multinationella kedjor som tar hela marknaden och kan manipulera upp priserna när de får monopol.

Ta aldrig husdjuret till evidensia,anicura.¨
De har gjort samma sak i finland och köpt upp alla konkurrenter pga korkade kunder som betalar vadsomhelst för husdjuret och bara går till kedjor så folk med lite pengar får äta gröt med ketchup resten av månaden och ge pengarna till utsugarföretag.

Gå till små oberoende veterinärer som dessutom tar landets valuta. stort +
Detta var Distriktsveterinären. Självklart är det de stora drakarna som trissat upp priserna och de små följer efter.
Citera
2025-02-14, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
De billigaste du kan göra när du har djur är att köpa dom. Det har varit så i urminnes tider.

Ja det är dyrt att åka till veterinären, kostnaderna hos dom precis som över allt har gått upp, deras kostnader med.
Veterinärerna är även den gruppen vi har brist på idag på grund av att de toppar listan över jobb där flest tar livet av sig och får ta all skit från djurägare om priser, lång väntetid etc. Saker de inte kan påverka.

En veterinär kan ha 12 kunder på en förmiddag och det är oftast fullbokade veckor i förväg. Ett slitsamt jobb med noll uppskattning (generellt).

Ja det är knäppt att det kan kosta så mycket men, du kan ju pröva öppna ett djursjukhus själv och du kommer se hur kostnaderna skenar snabbt.

Till viss del har du rätt. Men jag gick inte till ett djursjukhus.
Men, för två år sedan hade jag gamla hundar som krävde vård. Jag har sett hur priserna sedan dess har rusat.
Din sista mening.
För 15 år sedan födde jag upp hundar. Några valpköpare var sjuka och när de frågade Försäkringskassan så fick de rådet att skaffa hund med hänvisning till att djur var bra för deras hälsa.
På 15 år har det ändrats till att man kan utförsäkras om man är tillräckligt frisk att äga hund.
Djur ska vara en rättighet.
Citera
2025-02-14, 19:23
Medlem
Pungsvings avatar
Priset varierar mellan olika ställen. Ställe A skulle ha 5000 för en procedur och ställe B skulle ha 900.
Citera
2025-02-14, 19:30
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Till viss del har du rätt. Men jag gick inte till ett djursjukhus.
Men, för två år sedan hade jag gamla hundar som krävde vård. Jag har sett hur priserna sedan dess har rusat.
Din sista mening.
För 15 år sedan födde jag upp hundar. Några valpköpare var sjuka och när de frågade Försäkringskassan så fick de rådet att skaffa hund med hänvisning till att djur var bra för deras hälsa.
På 15 år har det ändrats till att man kan utförsäkras om man är tillräckligt frisk att äga hund.
Djur ska vara en rättighet.

Djursjukvård oavsett på en liten klinik eller stort sjukhus kostar.
Ett stort sjukhus har högre kostnader, vilket är högre priser.

Små djursjukhus har samma höga kostnader och slåss mot större konkurrenter, priserna skenar med. Distriktsveterinärerna är statligt ägda och har inte samma priskonkurrens då staten kan deala bra priser från bolagen som förser varor.

Jag har själv jobbat på en klinik under 10 år så jag har väldigt god insyn. Både som en privatklinik och uppköpt av ett sort bolag.

Jag vet exakt hur prissättningen fungerar och varför.

Nej, djur kommer aldrig och ska inte vara en rättighet - så länge du inte har ett handikapp där djur är ett hjälpmedel.
Citera
2025-02-15, 06:56
Medlem
Tarrous avatar
Har fått bilden att riskkapitalbolag köpt upp många veterinärföretag/grupper och konsoliderat vilket minskat konkurrensen samtidigt som priserna höjts.

Cashen ska ju in
Citera
2025-02-15, 07:15
Medlem
Djur lever typ 10 år genomsnitt ...
Inget idé att äga djur i framtid när veterinär får inte pengar och sätta en dödsspruta i djur...
Citera
2025-02-15, 08:08
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple

Är det därför IVC-evidensia har +15% vinstmarginal?

Branschen är fuckad av riskkapitalister och inget annat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in